Oznamovanie protispoločenskej činnosti

Vydané: 8 minút čítania

Príspevok sa venuje  upozorneniam vo vzťahu k ustanoveniu § 10 ods. 8 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti“). V prostredí územnej samosprávy figuruje hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba za prijímanie, preverovanie, spracúvanie osobných údajov a oboznamovanie o výsledku oznámení o protispoločenskej činnosti v zmysle zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti.

Zodpovedná osoba (hlavný kontrolór obce, miestny kontrolór mestskej časti alebo hlavný kontrolór mesta) vykonáva práva a povinnosti v zmysle tohto zákona aj v podmienkach rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcou/mestom.

Upozornenia pre územnú samosprávu:

  • V každej obci musí byť povinne spracovaná interná smernica (ako vnútorný riadiaci akt). Smernica má informatívny a odporúčací charakter pre zamestnancov právnických osôb v zakladateľskej pôsobnosti obce alebo mesta.
  • Predmetný zákon zrušil predošlý právny akt, ktorý plne nahradil, a tak obec musí mať povinne spracovanú internú smernicu k podmienkam aktuálneho zákona (č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Uvedený zákon doposiaľ nebol novelizovaný.
  • Oznámenie je uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti. Oznamovateľom je zamestnanec – fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobila oznámenie voči zamestnávateľovi.
  • Oznámenie možno podať tak,  ako si určí/určila obec vo vnútornom predpise, a to spravidla:
    • písomne,
    • osobne v kancelárii hlavného kontrolóra alebo prostredníctvom
    • poštovej prepravy, prípadne
    • elektronickou poštou (emailom).
  • Odporúčam, aby bolo písomné oznámenie podané v uzatvorenej obálke na adresu obce (alebo priamo hlavného kontrolóra) s uvedením zodpovednej osoby a uvedením slova „Neotvárať“ doručením do podateľne. Podateľňa spravidla označí zalepenú obálku došlou poštovou pečiatkou s dátumom doručenia. Hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba je povinný prijať a preveriť každé podané oznámenie. Pri prešetrovaní oznámenia sa vychádza z jeho obsahu bez ohľadu na jeho označenie,  a to najneskôr do 90 dní (tým sa myslí kalendárnych dní) od jeho prijatia. Hlavný  kontrolór môže lehotu uvedenú v predchádzajúcom odseku predĺžiť, a to najviac o ďalších 30 kalendárnych dní.
  • Ak z obsahu oznámenia vyplýva, že nejde o oznámenie podľa zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti, ale na jeho vybavenie je príslušný iný orgán, hlavný kontrolór oznámenie postúpi tomuto orgánu. O postúpení oznámenia hlavný  kontrolór vždy a povinne písomne informuje oznamovateľa oznámenia.
  • Ak z obsahu oznámenia vyplýva, že oznámením podľa zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti je iba časť oznámenia, prešetrí sa len príslušná časť oznámenia. Ostatné časti oznámenia hlavný kontrolór postúpi orgánu príslušnému na vybavenie, ktorý je povinný vybaviť ich  podľa príslušnej právnej úpravy (Pozn. autora: napríklad ak ide o sťažnosť podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov, sťažnosť podľa ustanovenia § 13 ods. 5 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov či petícia podľa zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov alebo infožiadosť podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).  Vždy o  postúpení oznámenia hlavný kontrolór  písomne informuje oznamovateľa oznámenia.
  • V prípade potreby doplnenia alebo upresnenia údajov uvedených v oznámení kontrolór bez zbytočného odkladu vyzve oznamovateľa oznámenia na jeho doplnenie alebo spresnenie s určením lehoty na uskutočnenie tohto úkonu. Na účely vedenia evidencie oznámení (nie podnetov alebo žiadostí) je hlavný kontrolór oprávnený spracúvať osobné údaje uvedené v oznámení a to: titul, meno, priezvisko, adresa pobytu oznamovateľa oznámenia, údaje o osobe/osobách, voči ktorým oznámenie smeruje, a aj údaje osôb, ktoré poskytli súčinnosť pri preverovaní oznámenia.
  • Hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba je oprávnený v potrebnom rozsahu písomne žiadať oznamovateľa oznámenia, ako aj zamestnancov a štatutárny orgán o poskytnutie súčinnosti pri preverení oznámenia. Rovnako môže požiadať aj starostu obce o vyjadrenia, súčinnosť či predloženie podkladov alebo námietok a podobne.
  • Ak hlavný kontrolór v meste alebo v mestskej časti má zriadený útvar hlavného/miestneho kontrolóra, nesmie posunúť svoju povinnosť vybavovať a prešetrovať oznámenia o protispoločenskej činnosti na predmetný útvar.
  • Z preverovania oznámenia je vždy hlavný kontrolór vylúčený, ak vzhľadom na skutočnosti uvádzané v oznámení  možno mať pochybnosti o jeho zaujatosti vzhľadom na jeho vzťah k preverovanej veci, k oznamovateľovi oznámenia alebo k iným dotknutým stranám, ktorých sa oznámenie tiež priamo alebo nepriamo dotýka. V tomto prípade oznámenie kontrolór  odstúpi orgánu príslušnému na vybavenie podľa jeho obsahu. O tejto skutočnosti vždy hlavný kontrolór písomne informuje oznamovateľa oznámenia.
  • Hlavný kontrolór je povinný preveriť a vybaviť oznámenie tak, aby zistil skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom. Pokiaľ oznámenie smeruje voči konkrétnemu zamestnancovi alebo štatutárnemu orgánu (napr.  starostovi obce alebo mestskej časti, či  primátorovi mesta), hlavný kontrolór oboznámi dotknutého zamestnanca alebo štatutárny orgán s informáciami uvedenými v oznámení a umožní im vyjadriť sa k nemu, ako aj predložiť doklady, písomnosti či iné informácie potrebné na spoľahlivé preverenie veci.
  • V prípade, že z obsahu oznámenia alebo z informácií, ktoré sú obsahom oznámenia, možno vyvodiť totožnosť oznamovateľa oznámenia, hlavný kontrolór s takýmito informáciami dotknutého zamestnanca ani štatutárny orgán neoboznámi, ale vyzve ho len na uvedenie, resp. predloženie skutočností nevyhnutných na spoľahlivé preverenie oznámenia.
  • O výsledku preverenia oznámenia spíše hlavný kontrolór výstup, v ktorom zhrnie skutočnosti, ktoré uvádza oznamovateľ oznámenia, a zároveň uvedie zistené skutočnosti,  t. j. skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom.  Vždy  je teda povinný písomne oboznámiť oznamovateľa oznámenia s výsledkom jeho preverenia a s opatreniami, ak sa prijali na základe preverenia oznámenia, najneskôrdo desiatich dní od prevereniaoznámenia. Oznámenie je vybavené oboznámením oznamovateľa so správou o výsledku preverenia oznámenia.  Za preverenie oznámenia sa považuje aj postúpenie veci na vybavenie podľa osobitných predpisov (zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a podobne).
  • Ak bolo preverenie oznámenia skončené postúpením veci na vybavenie podľa Trestného poriadku alebo osobitných predpisov, kontrolór si vyžiada výsledok vybavenia v rozsahu, ako to umožňuje osobitný predpis, a do desiatich dní od doručenia tohto výsledku s ním oboznámi aj oznamovateľa.
  • Ak bolo opätovne podané oznámenie v tej istej veci a toto neobsahuje nové skutočnosti, hlavný kontrolór písomne oznámi oznamovateľovi oznámenia stanovisko a spôsob vybavenia pôvodného oznámenia.  Pokiaľ sa v prípade preverovania oznámenia preukáže, že mohlo dôjsť k spáchaniu trestného činu alebo k iným skutočnostiam, hlavný  kontrolór oznámi podozrenie z trestnej činnosti orgánom činným v trestnom konaní a iné skutočnosti orgánom príslušným podľa osobitných predpisov.
  • Zodpovedná osoba a všetky osoby, ktoré zodpovedná osoba osloví v súvislosti s prešetrovaním oznámenia, sú povinné zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa oznámenia, a to aj po skončení pracovného pomeru. Pri preverovaní oznámenia z dôvodu zachovania anonymity oznamovateľa kontrolór používa odpis oznámenia, alebo ak je to možné, tak jeho kópiu, a to bez uvedenia údajov, ktoré by identifikovali oznamovateľa oznámenia.  Pri evidovaní, preverovaní a oboznamovaní sa s obsahom oznámenia je hlavný kontrolór povinný dbať na ochranu osobných údajov podľa platnej legislatívy. Ochranu osobných údajov, ktoré sa spracúvajú pri evidencii, preverovaní a vybavovaní oznámení, upravujú vnútorné predpisy obecného úradu  a vnútorné predpisy zriadených rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií. Povinnosť mlčanlivosti neplatí, ak je to nevyhnutné na plnenie úloh v rámci poskytovania súčinnosti orgánom činným v trestnom konaní.

Ako má vyzerať  osobitná evidencia oznámení, ktorú vždy a povinne vedie hlavný kontrolór?

Hlavný kontrolór je povinný viesť a uchovávať osobitnú vlastnú evidenciu oznámení, v ktorej zaznamenáva obligatórne náležitosti. V praxi môže byť evidencia vedená cez excelovskú tabuľku (optimálne s heslom) alebo prostredníctvom notesa/zošitu a podobne. (Pozn.: Povinne sa evidencia vedie najmenej počas troch rokov odo dňa doručenia oznámenia spôsobom podľa internej smernice.)

Prehľad môže vyzerať takto:

Dátum doručenia oznámenia

Meno a priezvisko oznamovateľa, adresa

Predmet oznámenia

Výsledok preverenia oznámenia

Dátum skončenia preverenia oznámenia

Dátum a spôsob oboznámenia s výsledkom

Poznámky (nemusí byť povinne)