Časté kontrolné zistenia v samospráve v účtovnej agende

Vydané: 5 minút čítania

Príspevok sa z obsahovej stránky zaoberá častými kontrolnými zisteniami v oblasti účtovnej agendy vzhľadom na aktuálny právny stav v zmysle osobitného predpisu – zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, ako aj opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č.  MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky  v znení neskorších predpisov. Bližšie rozoberáme kontrolné zistenia z hľadiska účtovania inventarizačných rozdielov, realizovania správnych a zákonných opráv účtovných dokladov s pomocou príkladov z praxe, správne predkontovania na základe častých otázok z praxe a tiež časté kontrolné zistenia pri evidovaní zostatkov na vybraných účtoch účtovnej skupiny. Predmetné zistenia a ich definícia býva tiež predmetom kontrol prostredníctvom hlavného kontrolóra obce, ako aj v rámci kontrol hospodárenia územnej samosprávy Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky.

Účtovanie inventarizačných rozdielov

Inventarizačné rozdiely sa účtujú do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Inventarizačné rozdiely sa účtujú podľa charakteru na príslušné účty nákladov alebo výnosov. Je potrebné upozorniť na výnimku, a to v prípade schodku peňažných prostriedkov a cenín, ktorý sa účtuje ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe. Rovnako výnimkou je účtovanie prebytku dlhodobého nehmotného majetku a odpisovaného dlhodobého hmotného majetku, ktorý sa účtuje na ťarchu príslušného účtu majetku a v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období (pozn. autora: vždy v reálnej hodnote, teda trhovej hodnote).

Upozornenia do praxe:

  • Inventúrny súpis nemožno nahradiť len inventarizačným zápisom ako súhrnným dokladom z vykonanej inventarizácie.
  • Inventúrny súpis môže byť vyhotovený aj hromadne za viaceré druhy majetku, resp. viaceré účty z účtovného rozvrhu.

Otázka č. 1: Musí naša obec overiť aj príkaz na inventarizáciu a prehlásenia základnou finančnou kontrolou?

Príkaz na inventarizáciu a prehlásenia hmotne zodpovedných osôb sa neoveria základnou finančnou kontrolou podľa  § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Nesprávna tvorba krátkodobých rezerv na prelome účtovných období

Rezervy sa vytvárajú v tomto roku (pozn. autora: ak subjekt územnej samosprávy v postavení účtovnej jednotky nepozná sumu alebo splatnosť) iba na rekultiváciu pozemkov, uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládok po ich uzavretí, zamestnanecké požitky, náklady súvisiace s odstránením znečistenia životného prostredia. Ďalej rezervy na náklady súvisiace s odstránením odpadov alebo obalov,  nevyfakturované dodávky (pozn. autora: ako najčastejšie tvorby rezerv v praxi) a služby, náklady na zostavenie, overenie, zverejnenie účtovnej závierky alebo výročnej správy týkajúcej sa vykazovaného účtovného obdobia, prebiehajúce a hroziace súdne spory a iné významné riziká a straty súvisiace s činnosťou účtovnej jednotky.

Upozornenie: Rezerva sa netvorí ani na propagáciu v budúcom rozpočtovom roku 2021. Rezerva sa netvorí ani na budúce nájomné za rok 2021. Nie je možné vo verejnej správe tvoriť rezervy na nevyčerpané dovolenky zamestnancov.

Opravy chybných zápisov z vecnej a formálnej stránky

Oprava sa musí vykonať tak, aby bolo možné určiť zodpovednú osobu, ktorá vykonala príslušnú opravu, deň jej vykonania a obsah opravovaného účtovného záznamu pred opravou aj po oprave. Na opravu účtovného zápisu treba vždy vyhotoviť účtovný doklad. V prípade formálnych opráv (dátumy, doplnenie DPH, špecifikovanie počtu kusov a pod.) postačí oprava realizovaná spôsobom podľa prvej vety. V ostatných prípadoch je povinné vytvoriť nový (opravný) účtovný doklad, pričom spravidla sa ponechá i pôvodný účtovný doklad z hľadiska evidencie a preukázateľnosti potreby opravy účtovného dokladu.

Otázka č. 2: Ako vykonať opravu, ak ide o formalitu alebo úpravu čísla, či nesprávnu sumu?

V uvedenom prípade je vhodné prečiarknuť pôvodný zápis tak, aby bol viditeľný i po predmetnej oprave s definovaním dátumu osobou, ktorá takúto opravu vykonala. V prípade formálnej opravy sa spravidla nevyhotovuje nový účtovný doklad.

Otázka č. 3: Môžeme na doklade použiť bielidlo alebo prekrytie pôvodného zápisu?

Nie, takýto spôsob nie je v praxi dovolený.

Otázka č. 4: Musíme povinne aj podpísať zrealizovanie opravy na doklade?

Zo zákona č. 431/2003 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov táto povinnosť nevyplýva.

Otázka č.  5: Ako správne opraviť účtovný zápis – predkontáciu?

Vtedy sa oprava zrealizuje formou nového (opravného) účtovného dokladu.

Vybrané účtovné predkontácie – časté nedostatky v praxi územnej samosprávy

  • Účet 518 – Ostatné služby sa nepoužije na úhradu poplatkov a ani na úhradu daní, či poplatkov obci alebo za komunálny odpad.
  • Náklady na prepravu sú účtované vždy cez účet 518 – Ostatné služby (pozn. autora: nesprávne je účtovať uvedené cez účet spotreby materiálu 501 – Spotreba materiálu  alebo ako reprezentačné náklady cez účet 513).
  • Náklady na spotrebu poštových známok a poštové služby, poplatky za internet sú účtované cez 518 – Ostatné služby.
  • Poskytnutá záloha dodávateľovi sa účtuje cez 314 – Poskytnuté preddavky (pozn. autora: s charakterom zálohy dodávateľovi pri dodržaní aj ustanovení § 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), nie je účtovaná cez 378 ako iná pohľadávka.
  • Bankové poplatky sa účtujú cez účet ostatných finančných nákladov – 568 (pozn. autora: nepoužije sa účet 548 – Ostatné náklady na prevádzkovú činnosť).

Na podsúvahovú evidenciu majetku (ak je v účtovnej jednotke vedená mimo účtov hlavnej knihy v zmysle pravidiel podľa ustanovení § 79 a nasl. opatrenia Ministerstva financií SR             č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov) sa môže účtovať v samospráve miest obcí a organizácií aj prijaté depozitá, prenajímaný majetok a aj majetok prijatý do úschovy či vypožičaný majetok.

Evidované kladné/záporné zostatky na vybraných účtoch k 31. 12. 2020

  • Účet 431 – Výsledok hospodárenia je na konci roka k 31. 12. 2020 vždy vynulovaný a nemá mať kladný a ani záporný zostatok  .
  • Rovnako účet 111 – Obstaranie materiálu nemá mať na konci roka k 31. 12. 2020 kladný zostatok.
  • Tiež účet 131 – Obstaranie tovaru nemá mať na konci roka zostatok.

Rovnako ani účet  395 – Vnútorné zúčtovanie nemá mať zostatok k 31. 12. 2020.