V posledných dňoch rezonujú v kruhoch odbornej verejnosti novinky v zákone č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“), ktoré pripravilo Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP“). Tieto zmeny vzbudzujú záujem nie len svojím obsahom, ale aj spôsobom schvaľovania. Novela zákona o odpadoch sa totiž schvaľovala v skrátenom legislatívnom konaní a nakoniec bola schválená už dňa 24. septembra 2020.
Zmluvy s obcami a so zberovými spoločnosťami
Organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly budú povinné upravovať aj zmluvy s obcami a zmluvy so zberovými spoločnosťami. Konkrétne budú povinné zosúladiť tieto zmluvy s novým znením zákona o odpadoch do 31. decembra 2020.
V zmluvách uzatvorených medzi organizáciou zodpovednosti výrobcov a obcou a medzi organizáciou zodpovednosti výrobcov a zberovou spoločnosťou bude potrebné vykonať nasledujúce zmeny:
- zmluva sa uzatvára na dobu určitú najmenej na obdobie dvoch rokov,
- doplnenie povinnosti zabezpečiť vykonávanie triedeného zberu komunálnych odpadov pre odpady z obalov a odpady z neobalových výrobkov najmenej v rozsahu vyplývajúcom z požiadaviek ustanovených pre triedený zber komunálnych odpadov,
- upraviť náklady na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov tak, aby boli vo výške ekonomicky oprávnených výdavkov ustanovených vo vyhláške.
Zodpovednosť za komunálny odpad z iných zdrojov
Zásadná zmena prichádza aj v oblasti nakladania s komunálnymi odpadmi.
Novela zákona o odpadoch účinná od 1. júla 2020 priniesla novú definíciu komunálneho odpadu, pričom za komunálny odpad sa po novom považuje aj komunálny odpad z iných zdrojov, ak je tento odpad svojím charakterom a zložením podobný odpadu z domácností.
Podľa novely zákona o odpadoch účinnej od 1. júla 2020 prešla zodpovednosť za nakladanie s oddelene vyzbieraným komunálnym odpadom z obalov a odpad z neobalových výrobkov z iných zdrojov z právnických osôb a fyzických osobou podnikateľov na obec.
Súčasná novela zákona o odpadoch vypočula kritiku dotknutých subjektov na zmenu v zodpovednosti za nakladanie s oddelene vyzbieraným komunálnym odpadom z obalov a odpad z neobalových výrobkov z iných zdrojov a vrátila zodpovednosť znova na pôvodcu týchto odpadov.
Pôvodcovia odpadov z obalov z iných zdrojov a pôvodcovia odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov zachovajú doterajší zabehnutý systém nakladania s týmito odpadmi a budú naďalej zodpovedný za nakladanie s týmto druhom odpadov.
V pôvodnom návrhu novely zákona o odpadoch plánovalo MŽP upresniť, čo sa považuje za komunálny odpad z iných zdrojov, a to doplnením nasledujúceho ustanovenia: „Odpad z iných zdrojov zahŕňa odpad z maloobchodného predaja, administratívy, ubytovacích služieb, vzdelávacích služieb, zdravotníckych služieb, stravovania a iných služieb a činností, pri ktorých je produkovaný odpad, ktorý má podobný charakter a zloženie ako odpad z domácností.“
V dôvodovej správe odôvodnili túto zmenu tým, že súčasná právna úprava neobsahuje definíciu iných zdrojov a práve absentujúca definícia v praxi spôsobuje problémy, keďže nie je úplne jednoznačné, čo sa považuje za odpad z iných zdroj a čo nie.
Bohužiaľ, napriek tomu, že MŽP si uvedomovalo aplikačné problémy súvisiace s nedostatočnou definíciou komunálnych odpadov z iných zdrojov, nebola špecifikácia definície komunálnych odpadov z iných zdrojov zahrnutá do zákona o odpadoch ani súčasnou novelou zákona o odpadoch.
Ostáva teda naďalej nejasné, čo sa bude ešte považovať za odpad z iných zdrojov a čo už nie.
Redakčne krátené
Zdroj: Odborný mesačník z oblasti odpadov a odpadového hospodárstva Odpady - minimalizácia, zhodnocovanie a zneškodňovanie, 11/2020.