V príspevku sa venujeme novele zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 zákonom č. 264/2020 Z. z. (ďalej len „novela zákona č. 67/2020 Z. z.“).Obdobie, počas ktorého sa uplatňujú opatrenia prijatézákonom č. 67/2020 Z. z.je stanovené od 12. marca 2020, keď vláda Slovenskej republiky vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda Slovenskej republiky mimoriadnu situáciu odvolá a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z. z.
Novela zákona č. 67/2020 Z. z. ustanovila, že:
- pre opatrenia podľa § 3 a 4, § 6, § 8 až 12, § 16 až 18a, § 20 až 24a, § 24c až 24h, § 24j, § 24n a 24o, § 33, 34, § 36 ods. 1 a 3, § 36a a § 36c ods. 1 a 2 sa obdobie pandémie považuje za skončené 30. septembra 2020,
- pre opatrenia podľa § 7, 24i a 31 sa obdobie pandémie považuje za skončené 31. decembra 2020,
Ostatné opatrenia ostávajú v platnosti, a to do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá alebo až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z. z.
V príspevku upozorníme na tie opatrenia, ktorých sa novela zákona č. 67/2020 Z. z. dotkla.
1. Opatrenia pre verejnú správu – úprava rozpočtových pravidiel v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Podľa § 8 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“), ak boli príslušným správcom kapitoly poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe bežné výdavky po 1. auguste rozpočtového roka, ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno ich použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka; ak boli z týchto prostriedkov poskytnuté preddavky podľa § 19 ods. 8, musia byť finančne vysporiadané rovnako v tomto termíne. Podmienkou je, aby tieto bežné výdavky boli poskytnuté ako bežný transfer po 1. auguste rozpočtového roka a nebolo možné ich použiť do konca príslušného rozpočtového roka. Táto výnimka sa nevzťahuje na bežné výdavky, ktorými sú mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania a odmeny vyplácané na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Podľa prijatých opatrení v § 33 zákona č. 67/2020 Z. z. sa predĺžila lehota použitia bežných výdavkov z 31. marca na obdobie najneskôr do dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po skončení obdobia pandémie. Podmienkou je, že tieto bežné výdavky nebolo možné použiť z dôvodu negatívnych následkov pandémie. Podľa novely zákona č. 67/2020 Z. z. termín skončenia pandémie je 30. septembra 2020, a tak je lehota použitia bežných výdavkov do dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po skončení obdobia pandémie, teda do 30. novembra.
Podľa § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. subjekt verejnej správy môže poskytovať preddavky za podmienok:
- písomné zmluvné zabezpečenie verejných financií v zmluve o dodávke výkonov a tovarov,
- poskytnutie preddavku najviac na obdobie troch mesiacov v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov,
- povinnosť finančného vysporiadania najneskôr do konca rozpočtového roka.
Splnenie týchto podmienok sa neuplatní pri preddavkoch za dodávku tepla, vody, elektrickej energie, plynu, periodickej a neperiodickej tlače, na úhradu nájomného a preddavkov na pohonné hmoty poskytované prostredníctvom platobných kariet.
Podľa § 34 zákona č. 67/2020 Z. z. je možné preddavky pri dodávke výkonov a tovarov za účelom zamedzenia šírenia pandémie poskytovať počas obdobia pandémie bez obmedzení ustanovených v § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. Úhrada preddavkov z verejných prostriedkov sa v zmysle uvedeného opatrenia nebude považovať za porušenie finančnej disciplíny. Podľa novely zákona č. 67/2020 Z. z. termín skončenia pandémie je 30. septembra 2020 a tak je možné preddavky pri dodávke výkonov a tovarov za účelom zamedzenia šírenia pandémie poskytovať bez obmedzení len do tohto zákonom stanoveného termínu.
2. Opatrenia pre územnú samosprávu – úprava rozpočtových pravidiel v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Legislatívne je hospodárenie subjektov územnej samosprávy v rozpočtovom provizóriu upravené v § 11 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Subjekty územnej samosprávy počas trvania rozpočtového provizória:
- hospodária v roku 2020 podľa schváleného rozpočtu na rok 2019, t. j. podľa prvého schváleného rozpočtu na rok 2019 bez vykonaných zmien rozpočtu v priebehu rozpočtového roka 2020,
- výdavky čerpajú v súlade so zákonným mesačným limitom, t. j. výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nesmú prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu subjektu územnej samosprávy,
- nesmú poskytovať dotácie z rozpočtu podľa § 7 ods. 4 a § 8 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z. s výnimkou takých finančných prostriedkov, ktoré sa poskytujú na základe osobitného predpisu, ktorým je napr. zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ide o poskytovanie finančných prostriedkov z rozpočtu obce súkromným a cirkevným školám a školským zariadeniam).
Podľa § 36 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z., ak obec alebo vyšší územný celok hospodári v rozpočtovom provizóriu, počas obdobia pandémie môže uhrádzať svoje výdavky bez obmedzenia mesačného limitu výdavkov schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka. Rovnako sa uvoľnil zákaz poskytovania dotácií – umožňuje sa poskytovanie dotácií právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti podľa platných a účinných všeobecne záväzných nariadení. Podľa novely zákona č. 67/2020 Z. z. s termínom skončenia pandémie sa toto uvoľnenie obmedzenia a zákazu končí – obec alebo vyšší územný celok, ak ešte stále hospodári v rozpočtovom provizóriu, môže uhrádzať svoje výdavky bez obmedzenia mesačného limitu výdavkov schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka len do 30. septembra 2020.
Legislatívne je hospodárenie subjektov územnej samosprávy v ozdravnom režime alebo v nútenej správe upravené v § 19 zákona č. 583/2004 Z. z.
Podľa § 36 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z., ak obec alebo vyšší územný celok hospodári v ozdravnom režime alebo v nútenej správe počas obdobia pandémie môže nad rámec schváleného ozdravného rozpočtu alebo krízového rozpočtu použiť finančné prostriedky na úhradu výdavkov vyvolaných negatívnymi následkami pandémie. Toto oprávnenie pre obec a vyšší územný celok končí 30. septembra 2020.