Pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach obce upravujú spravidla základné zásady, ciele a spôsob kontroly vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v zákone č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon „č. 357/2015 Z. z.“) použitých pre zámer kontroly dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce a iných skutočností.
Prečo majú byť spracované pravidlá kontrolnej činnosti?
Ich spracovanie nie je povinné, no ich základ spočíva v detailnejšom rozpise procesnej stránky pri výkone kontroly hlavným kontrolórom obce. Zo zákona nie sú povinné, pričom v zmysle ustanovenia § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže ustanoviť obec uznesením obecného zastupiteľstva. Ich spracovanie sa neoverí základnou finančnou kontrolou.
Má byť ich súčasťou aj výkon administratívnej finančnej kontroly?
Súčasťou pravidiel kontrolnej činnosti môže byť i výkon administratívnej finančnej kontroly, ktorá sa povinne v obci/vo vyššom územnom celku vykonáva pri poskytovaní dotácií z rozpočtu obce a vyššieho územného celku podľa § 6 ods. 4, resp. § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (v praxi najmä v čase vyúčtovania dotácie pri preverovaní dodržania zásady účelnosti nakladania s verejnými rozpočtovanými prostriedkami).
Z dôvodu potreby vykonania finančnej kontroly na mieste (ako nepovinného inštitútu vnútornej kontroly) uvádza autor v závere vzor poverenia na takýto výkon. Ak obec má spracované pravidlá kontrolnej činnosti alebo ich plánuje mať v účinnosti, ich dikciou nie je dotknutá kontrola plnenia úloh obecného zastupiteľstva, poslancov obecného zastupiteľstva, starostu obce, zástupcu starostu obce, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva (pozn. autora: ak sú tieto poradné orgány v obci kreované).
Zámerom pravidiel kontrolnej činnosti v územnej samospráve je bližšie upraviť a objasniť:
- procesnú stránku výkonu kontroly hlavným kontrolórom obce a tiež
- procesnú stránku výkonu finančnej kontroly na mieste na základe písomného poverenia štatutára (t. j. starostu obce).
Úvodom treba dodať, že pravidlá kontrolnej činnosti hlavným kontrolórom obce
(pozn.: rovnako uvedené platí i na poslancov obecného zastupiteľstva)sa nevzťahujú na vykonávanie základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly podľa § 7 a § 8 zákona č. 357/2015 Z. z.
Kontrolou vykonávanou hlavným kontrolórom sa rozumie kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov, kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce, kontrola vybavovania sťažností a petícií, kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva, kontrola dodržiavania interných predpisov obce a kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi.
Výkon finančnej kontroly na mieste pre zamestnancov obce alebo prizvané osoby (t. j. oprávnené osoby alebo nazývané aj ako kontrolné orgány) je realizovaný prostredníctvom individuálneho poverenia vydaného starostom alebo ním povereným vedúcim zamestnancom. Pre výkon finančnej kontroly na mieste sa používajú pravidlá kontrolnej činnosti, ktoré sú totožné ako v prípade výkonu kontroly hlavným kontrolórom obce, mesta alebo vyššieho územného celku (pozn. autora: hlavný kontrolór i poverení zamestnanci pri výkone finančnej kontroly na mieste postupujú podľa základných pravidiel finančnej kontroly ustanovených v § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z.).
Kde v praxi možno vykonať finančnú kontrolu na mieste či výkon kontroly prostredníctvom hlavného kontrolóra?
Povinnou osobou sa rozumie najmä subjekt verejnej správy (obecný úrad, rozpočtové a príspevkové organizácie, právnické osoby s majetkovou účasťou a ich zamestnanci), právnické osoby a fyzické osoby, ktorým boli z rozpočtu obce poskytnuté návratné či nenávratné finančné prostriedky alebo iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie. Ďalej sa povinnou osobou rozumie subjekt, kde sa vykonáva finančná kontrola na mieste podľa poverenia štatutárneho orgánu verejnej správy alebo jeho povereným vedúcim zamestnancom.
V zmysle § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov hlavný kontrolór je oprávnený nahliadať do dokladov, ako aj do iných dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti a zároveň je povinný na požiadanie bezodkladne sprístupniť výsledky kontrol poslancom obecného zastupiteľstva alebo starostovi.
Aké sú hlavné oprávnenia kontrolných orgánov pri oboch typoch kontrol?
Osoby vykonávajúce kontrolu sú oprávnené vyžadovať a odoberať od povinnej osoby alebo od osoby, ktorá je vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti dodávateľom výkonov, tovarov, prác alebo služieb, alebo akejkoľvek inej osoby, ktorá má:
- informácie, doklady alebo iné podklady, ktoré sú potrebné na výkon kontroly v určenej lehote originály alebo úradne osvedčené kópie dokladov,
- písomnosti, záznamy dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky i
- podklady, výpisy či výstupy,
- vyjadrenia, informácie, dokumenty a iné podklady súvisiace s kontrolou.
Upozornenie: Kontrolovaný subjekt musí vytvoriť podmienky na vykonanie finančnej kontroly na mieste alebo pri výkone kontroly hlavným kontrolórom obce a zdržať sa konania, ktoré by mohlo ohroziť ich začatie a riadny priebeh. Rovnako má oboznámiť pri začatí finančnej kontroly na mieste oprávnenú osobu alebo prizvanú osobu s bezpečnostnými predpismi, ktoré sa vzťahujú na priestory, v ktorých sa vykonáva finančná kontrola na mieste.
Kontrolné orgány môžu vyžadovať od povinnej osoby alebo od tretej osoby súčinnosť v rozsahu oprávnení. Ďalej majú právo vyžadovať od povinnej osoby prepracovanie prijatých opatrení na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku, ak oprávnená osoba odôvodnene predpokladá vzhľadom na závažnosť nedostatkov, že prijaté opatrenia nie sú účinné, a vyžadovať predloženie nového písomného zoznamu opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou.