Etický kódex subjektu územnej samosprávy

Vydané: 16 minút čítania

Konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v  spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom).

Odporúčam, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecnému úradu a pod. Etický kódex má nadväzovať aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä obce, mestá a vyššie územné celky). Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.

Smernica č. ........

ETICKÝ KÓDEX subjektu územnej samosprávy ..............................................

Článok 1

Základné ustanovenia, verejný a osobný záujem

  1. Etický kódex je zovšeobecnením hodnôt, princípov a pravidiel správania, ktorými sa riadi počas výkonu svojej pracovnej pozície alebo funkcie vo verejnom záujme (táto časť sa upraví interne podľa charakteru organizácie a jej veľkosti, resp. organizačnej štruktúry) v našom subjekte verejnej správy/samosprávy/verejnoprávnej organizácie ........ (ďalej v texte len subjekt) podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení a zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
  2. Etický kódex je vyjadrením potreby zadefinovania žiaduceho konania a uplatňovania etických princípov, ktorými sú najmä dôvera a dôveryhodnosť s dôrazom princípy hospodárnosti, verejného záujmu, neprestajne a trvalo smerujúcej potreby k zvýšeniu kvality a rozsahu poskytovania služieb nášho subjektu ....... (určí sa interne).
  3. Cieľom Etického kódexu je zadefinovať základné Etické princípy a štandardy správania, ktorých dodržiavanie sa vyžaduje od zamestnancov a štatutárneho orgánu, či predstaviteľov nášho subjektu menovite ..... (najmä v obciach ako starosta a obecné zastupiteľstvo alebo ako dozorná rada, správna rada a pod.).
  4. Pod pojmom verejný záujem sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo mnohým občanom a verejnosti. Pod pojmom osobný záujem sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech štatutárovi, vedúcemu zamestnancovi, všetkým zamestnancov a osobám vykonávajúcim prácu mimo pracovného pomeru, jemu blízkym osobám, iným jednotlivcom, skupinám jednotlivcov, prípadne politickej strane alebo hnutiu, ktorého je reprezentantom.

Pozn. autora: Práve zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov uvádza, že povinnosťou zamestnanca je zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov. To znamená i  povinnosť: konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania, zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce zamestnávateľa. Rovnako tiež sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu obchodný styk s obcou, iným subjektom alebo obchodnou spoločnosťou (pozn.: ak uvedené nevyplývajú zamestnancovi z výkonu práce vo verejnom záujme – v zmysle pracovnej náplne alebo zaradenia).

Článok 2

Etické princípy štatutára a vedúcich zamestnancov

  1. Štatutárny orgán ........ vykonáva svoje práva s rozvahou a pre verejné dobro. K rozhodovaniu pristupuje starostlivo, zodpovedne a nestranne, pričom zohľadňuje všetky dostupné informácie týkajúce sa danej veci a s ochotou zodpovedá za svoje rozhodnutie a konanie.
  2. Vedúci zamestnanec a štatutár .................. (určí sa interne) sa správa tak, aby bola chránená a zvyšovaná dôvera verejnosti a viera v efektívnosť nášho subjektu. Svojím správaním zachováva a upevňuje dôveru a vieru verejnosti v poctivosť, nestrannosť a účinnosť výkonu závislej práce v rámci pracovnoprávneho/obdobného pomeru alebo dohody mimo pracovného pomeru (určí sa interne).
  3. V záujme zabezpečenia kontinuity chodu nášho subjektu ...................... štatutár a vedúci zamestnanec nepristúpi k obsadzovaniu pracovných postov zamestnancov vlastnými osobami alebo blízkymi osobami a rodinou. K zamestnancom sa štatutár a vedúci zamestnanec správa vždy s úctou a patričnou zodpovednosťou. Zaväzuje sa neriešiť personálne otázky, pokiaľ nebude mať na to v ojedinelých prípadoch vážny dôvod z hľadiska odbornosti zamestnanca.
  4. Pri prijímaní a menovaní zamestnancov sa postupuje výlučne s princípmi profesionálnych schopností, zručností a na základe potrieb nášho subjektu ........... .
  5. Personálne rozhodnutia štatutára (resp. jeho zástupcu) sú založené výlučne na odbornosti a nie na konexiách alebo na základe politickej príslušnosti podľa vnútorných smerníc, a to najmä ....... (určí sa interne).
  6. Štatutár ako aj vedúci zamestnanec sa správa sa čestne, to znamená, že sa zdržiava takého správania, konania a rozhodnutí, ktoré by priamo alebo nepriamo zvýhodňovali jeho, jeho blízkych, iných jednotlivcov, skupiny jednotlivcov, prípadne politickú stranu alebo hnutie, ktorého je reprezentantom, s cieľom získať priamy a nepriamy prospech.
  7. Pri výkone svojich rozhodovacích právomocí sa vedúci zamestnanec a štatutárny orgán ........ rozhoduje objektívne a výlučne na základe objektívne zistených skutočností, v súlade so zákonom, Etickým kódexom a bez osobnej predpojatosti alebo predsudkov.
  8. Vedúci zamestnanci a tiež štatutárny orgán ........ odmietajú osobné dary alebo výhody, a to najmä od osôb alebo skupín požadujúcich určitý úkon alebo plnenie, či výhodu ako protislužbu za poskytnuté dary alebo iné výhody, ktorých cieľom je ovplyvniť jeho rozhodovanie a podpisovanie, či zmluvné zabezpečenie.

Pozn. autora: Darom alebo inou výhodou v súvislosti s vykonávaním štátnej služby sa rozumie bezodplatné plnenie alebo akákoľvek iná bezodplatná výhoda, ako aj poskytnutie plnenia za úhradu nezodpovedajúcu jeho obvyklej cene poskytnuté štátnemu zamestnancovi v súvislosti s plnením služobných úloh. Dary alebo iné výhody môžu byť materiálne alebo nemateriálne a môžu sa týkať aj prísľubu daru alebo inej výhody v budúcnosti.

  1. Uvedené osoby podľa predošlého bodu zabezpečujú, aby verejné finančné prostriedky alebo iné verejné aktíva nášho subjektu ........ neboli zneužité alebo použité na priame alebo nepriame osobné účely, tiež pre blízke osoby štatutára a vedúcich zamestnancov.
  2. Pri výkone funkcie štatutára a pracovnej činnosti vedúceho zamestnanca sa dbá neprestajne na nezávislosť, prípadne politickú príslušnosť, právomoci a výsady.
  3. Vedúci zamestnanec a tiež štatutár nepožaduje od verejnosti, klientov, občanov ...... (upraví sa interne) úkony, ktoré by mu prinášali priame alebo nepriame osobné zisky alebo výhody. Rovnako vedúci zamestnanec a tiež štatutár nezverejňuje a nezneužíva informácie, ktoré sú dôverné alebo sa týkajú súkromného života iných osôb, či zamestnancov alebo zmluvnej strany.
  4. Štatutár a vedúci zamestnanci sa správajú primerane svojej funkcii a na verejnosti, zasadnutiach, pracovných poradách, kolektívnych udalostiach v rámci sociálnej politiky zamestnávateľa alebo na iných rokovaniach vystupujú kultivovane a so znalosťou veci, o ktorej hovorí tolerantne, zásadovo a objektívne. Rovnako štatutárny orgán a všetci vedúci zamestnanci pracujú na svojom charaktere tak, aby vo všetkých svojich súkromných a verejných vzťahoch a vystupovaním boli dôveryhodní, objektívni a zásadoví.
  5. Štatutár, resp. vedúci zamestnanci sa podieľajú na vypracovaní kritérií hodnotenia pracovného výkonu zamestnancov, vedú záznamy o skutočnom výkone zamestnancov, vykonávajú hodnotenie a informujú zamestnancov o výsledkoch hodnotenia. Rovnako navrhujú odmeňovanie (napr. v zmysle zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov) a písomne odôvodňuje priznanie odmeny zamestnancovi na príslušnom úseku/oddelení, za ktoré zodpovedá, a to vždy odborne a nestranne bez preferovania iných zamestnancov.
  6. Pod štatutárom a vedúcim zamestnancom nesmie byť v rámci vzťahu podriadenosti a nadriadenosti blízka osoba alebo rodinný príslušník štatutára alebo vedúceho zamestnanca na príslušnom oddelení, sekcii, referáte alebo predmetnej organizačnej zložke.
  7. Pri výkone svojej funkcie štatutár a vedúci zamestnanci nikoho nediskrimujú ani neznevýhodňujú z dôvodu pohlavia, národnosti, náboženstva, politickej a sexuálnej príslušnosti a pod. Získané informácie nevyužíva ako nástroj na získanie osobného prospechu alebo pre prospech svojich blízkych, iných jednotlivcov, skupiny jednotlivcov, prípadne politickej strany, ktorej je reprezentantom, ani ich nepoužíva na ujmu inej osoby alebo skupiny osôb.
  8. Štatutárny orgán rezortu/subjektu dbá na uzatváranie právnych úkonov (zmlúv, dohôd a dodatkov) s cieľom zamedzenia konfliktu záujmu a prioritou je verejný záujem.
  9. Pravidelne ........ (optimálne každoročne) štatutár sleduje príslušný protikorupčný program a plnenie tohto Etického kódexu vzhľadom na právny stav, potrebu zamestnávateľa, resp. prijaté oznámenia a kontrolné zistenia.

Článok 3

Etické princípy zamestnancov a osôb vykonávajúcich prácu mimo pracovného pomeru

  1. Zamestnanec a osoba vykonávajúca prácu mimo pracovného pomeru vždy vykonáva svoje práva s rozvahou a pre verejné dobro. K rozhodovaniu pristupuje starostlivo, zodpovedne a nestranne, pričom zohľadňuje všetky dostupné informácie týkajúce sa danej veci a s ochotou zodpovedá za svoje rozhodnutie a konanie.
  2. Zamestnanec sa správa tak, aby bola chránená a zvyšovaná dôvera verejnosti a viera v efektívnosť nášho subjektu. Svojím správaním zachováva a upevňuje dôveru a vieru verejnosti v poctivosť, nestrannosť a účinnosť výkonu závislej práce v rámci pracovnoprávneho/obdobného pomeru.
  3. Rovnako sa správa sa čestne, to znamená, že sa zdržiava takého správania, konania a rozhodnutí, ktoré by priamo alebo nepriamo zvýhodňovali jeho, jeho blízkych, iných jednotlivcov, skupiny jednotlivcov, prípadne politickú stranu alebo hnutie, ktorého je reprezentantom s cieľom získať priamy a nepriamy prospech.
  4. Pri výkone svojich rozhodovacích právomocí sa zamestnanci .......... rozhoduje objektívne a výlučne na základe objektívne zistených skutočností, v súlade so zákonom a bez osobnej predpojatosti alebo predsudkov (je vhodné uviesť oblasti rozhodovacej činnosti podľa charakteru subjektu).
  5. Zamestnanci odmietajú všetky osobné dary alebo výhody, a to najmä od osôb alebo skupín požadujúcich niečo ako protislužbu za poskytnuté dary alebo iné výhody, ktorých cieľom je ovplyvniť jeho rozhodovanie a zabezpečujú, aby verejné finančné prostriedky alebo iné verejné aktíva nášho subjektu ........ neboli zneužité alebo použité na priame alebo nepriame osobné účely.
  6. Pri výkone svojej pracovnej činnosti a pozície sa dbá neprestajne na nezávislosť, prípadne politickú príslušnosť, právomoci a výsady.
  7. Zamestnanec nepožaduje od verejnosti, dodávateľov, odberateľov, zmluvné strany, klientov, občanov ...... (upraví sa interne) úkony, ktoré by mu prinášali priame alebo nepriame osobné zisky alebo výhody. Rovnako predmetná osoba nezverejňuje a nezneužíva informácie, ktoré sú dôverné alebo sa týkajú súkromného života iných osôb.
  8. Tieto osoby sa správajú primerane svojej funkcii a na verejnosti, zasadnutiach, pracovných poradách, kolektívnych udalostiach v rámci sociálnej politiky zamestnávateľa alebo na iných rokovaniach vystupujú  kultivovane a so znalosťou veci, o ktorej hovorí tolerantne, zásadovo a objektívne.
  9. Pri výkone svojej pracovnej činnosti zamestnanci nikoho nediskrimujú ani neznevýhodňujú z dôvodu pohlavia, národnosti, náboženstva, politickej a sexuálnej príslušnosti a podobne.
  10. Získané informácie nevyužívajú zamestnanci ako nástroj pre získanie osobného prospechu alebo pre prospech svojich blízkych, iných jednotlivcov, skupiny jednotlivcov, prípadne politickú stranu, ktorého je reprezentantom ani ich nepoužíva na ujmu inej osoby alebo skupiny osôb.

Článok 4

Dary a ich evidencia – platné pre štatutára, vedúcich zamestnancov a všetkých zamestnancov i osoby mimo pracovného pomeru (upraví sa interne)

  1. Pri výkone pracovnej pozície a funkcie sa štatutár, vedúci zamestnanci a zamestnanci i osoby vykonávajúce prácu mimo pracovného pomeru zdržiavajú akéhokoľvek konania, ktoré je zákonom definované ako korupčné alebo nelegálne.
  2. Ak sa o takom konaní niekto dozvie, bezodkladne oznámi túto skutočnosť príslušným orgánom činným v trestnom konaní.
  3. Z titulu svojej funkcie a pracovnej pozícii, či činnosti nikto nesmie žiadať či prijímať dary, navádzať iného na poskytovanie darov alebo získavať iné výhody s výkonom svojej funkcie a s cieľom osobného obohatenia, jeho príbuzných alebo organizácie,  či osoby, s ktorými má či mal spoločné obchodné alebo politické záujmy, a to zo žiadnych zdrojov ani z tých, ktoré by sa mohli objaviť z dôvodu fungovania jeho funkcie alebo môžu ovplyvniť alebo vzbudiť zdanie ovplyvnenia jeho nestrannosti.
  4. To sa nevzťahuje na dary poskytované zvyčajne pri výkone verejnej funkcie alebo dary poskytované na základe osobitného zákona, a to o sumy ..... eur (určí sa interne).
  5. Všetky dary alebo finančné prostriedky získané pre náš subjekt na oficiálnych podujatiach je potrebné registrovať do ... pracovných dní (určí sa interne) odo dňa získania týchto darov alebo finančných prostriedkov v osobitnom registri ...... spôsobom ......, ktorý je uložený a vedený u zamestnanca ........ (určí sa interne).

Článok 5

Kontrola, etická komisia, vysvetľovanie a sprístupňovanie informácií

  1. Štatutár, vedúci zamestnanci a zamestnanci i osoby vykonávajúce prácu mimo pracovného pomeru sa nebránia vykonaniu kontroly alebo kontrolného opatrenia a zároveň poskytujú orgánu externej alebo internej kontroly pravdivé a všetky informácie, ktoré orgán kontroly požaduje alebo považuje za dôležité a relevantné.
  2. O podnetoch, porušeniach tohto Etického kódexu a sporoch rozhoduje etická komisia z radov zamestnancov, ktorá je vždy nepárna a pri rozhodovaní plne nezávislá. V prípade porušenia povinností zasadá etická komisia určená štatutárnym orgánom. Ak Etický kódex porušuje štatutár, vtedy etickú komisiu určuje zriaďovateľ alebo zakladateľ, či volení predstavitelia.
  3. Štatutár je vždy pripravený zodpovedať sa občanom, vysvetľovať opodstatnenosť a oprávnenosť každého svojho rozhodnutia a preukázať, že je v súlade s verejným záujmom. Na požiadanie vysvetlí a zdôvodní akékoľvek svoje rozhodnutie, ako aj dôvod svojho rozhodovania v konkrétnych veciach, ktoré prijal v súvislosti s plnením funkcie štatutárneho orgánu.
  4. Štatutár sa zdržiava takého konania, ktoré by bránilo zverejňovaniu informácií, pokiaľ nie je zákonom stanovené ich utajenie.
  5. K zverejňovaniu informácií sa v našom subjekte ........... pristupuje zodpovedne a v zákonných lehotách a intenciách podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vnútornej smernice nášho subjektu č. ....... .

Článok 6

Protikorupčné priority v našom subjekte (vzor)

  1. Hospodáriť s verejnými prostriedkami čestne, bezúhonne, dôveryhodne a zodpovedne.
  2. Dodržiavať zásadu zamedzenia konfliktu záujmu na všetkých úrovniach a zložkách subjektu,
  3. V rámci adaptácie nového zamestnanca informovať prostredníctvom úseku personálnej práce a miezd o existencii zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 54/2019 Z. z.).
  4. Uverejňovať prostredníctvom webového sídla ......... (určí sa interne) nepretržite odkaz na možnosť zaslania oznámenia o protispoločenskej činnosti.
  5. Vytýčiť vždy a nepretržite zodpovednú osobu za prijímanie, evidovanie a vybavenie oznámenia o protispoločenskej činnosti. Zodpovedná osoba sa bude školiť v predmetnej oblasti, a to pravidelne (školenia, semináre, webináre a samoštúdium).
  6. Uviesť do výberových konaní na obsadenie pracovných miest a verejných obstarávaní odkaz na internú smernicu o protispoločenskej činnosti a zákon a tento Etický kódex.
  7. Viesť zodpovednou osobou/kontrolórom vždy a zásadne osobitne a samostatne od inej dokumentácie evidenciu protispoločenskej činnosti, ktorá má byť chránená a neprístupná verejnosti/zamestnancom a štatutárovi či nadriadenému zamestnancovi.
  8. Interné smernice, poriadky, rozhodnutia a príkazy štatutára je potrebné pripravovať tak, aby sme v čo najväčšej miere zabránili korupcii, sú v nich identifikované oblasti rizika korupcie, opatrenia na elimináciu, opatrenia legislatívneho charakteru a organizačné zložky subjektu zodpovedné za realizáciu týchto opatrení v rámci riadenia ľudských zdrojov.

Pozn. autora: Hlavným cieľom riadenia ľudských zdrojov je dosiahnuť konkurenčnú výhodu prostredníctvom strategického rozmiestňovania schopných a oddaných zamestnancov, a to na základe vhodných personálnych postupov. Pritom je potrebné zdôrazniť, že plnenie tohto hlavného cieľa vyžaduje zohľadňovať aj požiadavky a vplyvy spoločnosti, v ktorej príslušný subjekt verejnej správy pôsobí, a zároveň aj minimalizovať ich prípadný negatívny dosah.

Článok 7

Spoločné, záverečné ustanovenia a účinnosť Etického kódexu

  1. Štatutár, vedúci zamestnanci, zamestnanci a osoby vykonávajúce prácu mimo pracovného pomeru sa stotožňujú s princípmi tohto Etického kódexu, vyzdvihujú a podporujú tieto princípy osobným príkladom a pri výkone svojej funkcie sa budú riadiť jeho ustanoveniami.
  2. Tento Etický kódex prešiel pripomienkovaním zamestnancami/odborovou organizáciou alebo zamestnaneckým dôverníkom (určí sa interne, ak to upravuje kolektívna zmluva alebo priamo pracovný poriadok subjektu) v termíne od ....... do ........
  3. Tento Etický kódex je súčasťou sústavy interných normatívnych aktov (smerníc) nášho subjektu ..... evidovaný pod číslom ........ uložený spôsobom ........... a súčasne dostupný cez intranet/spoločný priečinok ............. v časti .......... .
  4. Etický kódex bude zverejnený na webovom sídle ............ v časti ............ za jeho aktualizáciu zodpovedá ............. .
  5. Tento Etický kódex nadobúda účinnosť dňa ........... 202x.

Pozn. autora: Súčasťou tohto Etického kódexu môže byť aj čestné vyhlásenie štatutára, vedúceho zamestnanca alebo zamestnancov, respektíve osôb vykonávajúcich prácu mimo pracovného pomeru písomnou formou v prílohe.

V samospráve obcí a miest: Odporúčam spracovať samostatný Etický kódex pre volených predstaviteľov (orgány obce) a  prijať takýto Etický kódex riadne uznesením obecného zastupiteľstva.

......................................

štatutárny orgán subjektu