Od 1. septembra 2023 je účinná novela zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá (okrem iného) priniesla pre ustanovených zamestnávateľov povinnosť prijať vnútorný systém preverovania oznámení. Ak ho už majú, je potrebné ho zosúladiť s prijatou novelou. Táto povinnosť sa týka týchto zamestnávateľa, ktorý:
- zamestnáva najmenej 50 zamestnancov,
- poskytuje finančné služby,
- poskytuje služby v oblasti bezpečnosti dopravy,
- poskytuje služby v oblasti životného prostredia, a
- je orgánom verejnej moci, ktorý zamestnáva najmenej päť zamestnancov.
V súlade s § 10 ods. 9 novelizovaného zákona č. 54/2019 Z. z. predmetný interný predpis – vnútorný systém preverovania oznámení – musí obsahovať podrobnosti o:
a) podávaní oznámení,
b) preverovaní oznámení a oprávneniach zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení,
c) zachovaní mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a totožnosti dotknutej osoby,
d) evidovaní oznámení podľa § 11 ods. 1,
e) oboznamovaní oznamovateľa s výsledkom preverenia jeho oznámenia,
f) spracúvaní osobných údajov uvedených v oznámení,
g) prijímaní opatrení na odstránenie nedostatkov zistených pri preverovaní oznámení a o komunikácii s oznamovateľom vo veci týchto opatrení,
h) prijímaní opatrení proti bráneniu v oznamovaní protispoločenskej činnosti.
Správne nastavený vnútorný systém preverovania oznámení pomáha v praxi:
- odstrašovať páchateľov protispoločenskej činnosti,
- odhaľovať protispoločenskú činnosť a ich páchateľov,
- prispievať k ochote oznamovať protispoločenskú činnosť,
- chrániť verejné zdroje,
- posilňovať dôveru v danú organizáciu,
- zvyšovať transparentnosť,
- prispievať k zmene kultúry, morálneho nastavenia.
- Vzor
Vzor predpisu o vnútornom systéme preverovania oznámení podľa zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
Názov interného predpisu: Predpis o vnútornom systéme preverovania oznámení v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
Číslo interného predpisu: ......./202x
Platnosť interného predpisu: od xx.xx.202x
Účinnosť interného predpisu: od xx.xx.202x
Obsah interného predpisu:
1. Úvodné ustanovenia
2. Základné pojmy
3. Podávanie oznámení
4. Preverovanie oznámení a oprávnenia zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení
5. Odvetné opatrenia a ochrana zamestnanca
6. Zachovávanie mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby
7. Evidovanie oznámení
8. Oboznamovanie oznamovateľa s výsledkom preverenia jeho oznámenia
9. Spracúvanie osobných údajov uvedených v oznámení
10. Prijímanie opatrení na odstránenie nedostatkov zistených pri preverovaní oznámení a o komunikácii s oznamovateľom vo veci týchto opatrení
11. Prijímanie opatrení proti bráneniu v oznamovaní protispoločenskej činnosti.
12. Záverečné ustanovenia
................................. (názov zamestnávateľa)[1]
v súlade s § 10 ods. 9 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 189/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov
vydáva tento vnútorný predpis
Predpis o vnútornom systéme preverovania oznámení v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
Článok 1 – Úvodné ustanovenia
- Tento interný predpis upravuje podrobnosti o:
a) podávaní oznámení,
b) preverovaní oznámení a oprávneniach zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení,
c) zachovávaní mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a totožnosti dotknutej osoby,
d) evidovaní oznámení,
e) oboznamovaní oznamovateľa s výsledkom preverenia jeho oznámenia,
f) o spracúvaní osobných údajov uvedených v oznámení,
g) prijímaní opatrení na odstránenie nedostatkov zistených pri preverovaní oznámení a o komunikácii s oznamovateľom vo veci týchto opatrení,
h) prijímaní opatrení proti bráneniu v oznamovaní protispoločenskej činnosti.
- Úlohou tohto predpisu je zabezpečiť bezpečné a efektívne oznamovanie a preverovanie oznámení týkajúcich sa protispoločenskej činnosti, s ktorou sa oznamovatelia mohli stretnúť v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom.
Článok 2 – Základné pojmy
- Zamestnávateľom je .......................................... (názov, sídlo, IČO osoby, ktorá vydáva tento predpis).
- Oznámením sa rozumie uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti.
- Pracovnoprávnym vzťahom je pracovný pomer, dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, štátnozamestnanecký pomer alebo služobný pomer.
- Iným obdobným vzťahom je najmä:
- výkon práv súvisiacich s účasťou, správou alebo riadením v právnickej osobe,
- činnosť osoby vykonávajúcej funkciu člena orgánu právnickej osoby,
- činnosť samostatne zárobkovo činnej osoby,
- výkon práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvy, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby,
- odborná prax,
- absolventská prax,
- aktivačná činnosť,
- dobrovoľnícka činnosť.
- Kvalifikovaným oznámením sa rozumie oznámenie, ktoré môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa.
- Závažnou protispoločenskou činnosťou je:
a) trestné činy podľa § 168, § 170, § 170b, § 177, § 212, § 213, § 217, § 221, § 226, § 233a, § 237 až 240, § 243, § 243a, § 247, § 247d, § 251a, § 252 až 254, § 261 až 263, § 266 až 268, § 271, § 278a, § 283, § 299a, § 302, § 305, § 326 až 327a, § 328 až 336b, § 336d, § 348, § 352a alebo § 374 Trestného zákona,
b) trestný čin, za ktorý Trestný zákon ustanovuje trest odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby prevyšujúcou dva roky,
c) správny delikt, za ktorý možno uložiť pokutu s hornou hranicou určenou výpočtom, alebo
d) správny delikt, za ktorý možno uložiť pokutu s hornou hranicou vo výške najmenej 30 000 eur.
- Inou protispoločenskou činnosťou je napr. kolízia záujmov, zneužívanie informácie nadobudnutej v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických osôb, používanie symbolov spojených s výkonom práce na osobný prospech, požadovanie alebo prijímanie darov alebo iných výhod, navádzanie iných na poskytovanie darov alebo iných výhod v súvislosti so zamestnaním (to neplatí, ak ide o dary alebo iné výhody poskytované obvykle pri výkone práce alebo na základe osobitných predpisov alebo zamestnávateľom), a pod.[2]
Ale aj rôzne situácie, kedy má zamestnanec obavy, že určitá prax alebo konanie v spoločnosti má nepriaznivý vplyv na klientov, dodávateľov, zamestnancov alebo verejný záujem.
- Oznamovateľom je fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobí oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia alebo zamestnávateľovi; za oznamovateľa sa považuje aj fyzická osoba, ktorá v dobrej viere
i. urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil, ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas trvania tohto pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu,
ii. urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov,
iii. urobila oznámenie anonymne a jej totožnosť bola odhalená,
iv. zverejnila informácie o protispoločenskej činnosti, ktoré sa dozvedela počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol alebo počas trvania pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu alebo po skončení pracovnoprávneho alebo iného obdobného vzťahu z dôvodu, že
- urobila oznámenie prostredníctvom vnútorného systému preverovania oznámení a nebola oboznámená s výsledkom preverenia podľa § 10 ods. 8, alebo neboli prijaté vhodné opatrenia podľa § 10 ods. 8 a následne urobila takéto oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia a nebola v primeranej lehote oboznámená so stavom preverovania alebo s výsledkom preverenia,
- urobila oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia a nebola v primeranej lehote oboznámená so stavom preverovania alebo s výsledkom preverenia,
- je dôvodná obava, že protispoločenská činnosť môže predstavovať bezprostredné alebo zjavné ohrozenie verejného záujmu, alebo
- je dôvodná obava, že v prípade urobenia oznámenia orgánu príslušnému na prijatie oznámenia by jej hrozil postih alebo vzhľadom na konkrétne okolnosti prípadu hrozí, že orgány na prijatie oznámenia nezabezpečia nestranné a nezávislé preverenie skutočností uvedených v oznámení.
- Dotknutou osobou je fyzická osoba alebo právnická osoba, proti ktorej oznámenie smeruje.
- Zodpovednou osobou - osoba, ktorá plní úlohy vyplývajúce zamestnávateľovi zo zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. podľa § 10 ods. 5 až 8 a podľa § 11 ods. 1. Zodpovednou osobou u zamestnávateľa je: ...................................................... (titul, meno, priezvisko, prípadne názov organizačnej zložky)[3]. V prípade neprítomnosti alebo konfliktu záujmov – práva a povinnosti zodpovednej osoby prechádzajú na ...................................................... (titul, meno, priezvisko, prípadne názov organizačnej zložky). Zamestnávateľ zabezpečí zodpovednej osobe nezávislé plnenie jej úloh. Zodpovedná osoba nemôže byť za výkon svojich úloh postihovaná.
- Odvetné opatrenie je konanie alebo opomenutie konania v súvislosti s pracovnoprávnym alebo iným obdobným vzťahom oznamovateľa vyvolané oznámením alebo zverejnením informácií o protispoločenskej činnosti a ktoré oznamovateľovi alebo osobe podľa § 1 ods. 4 písm. a) až e) zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. spôsobilo alebo môže spôsobiť neopodstatnenú ujmu; odvetným opatrením podľa predchádzajúcej vety je najmä:
- výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru,
- skončenie v skúšobnej dobe alebo nepredĺženie pracovného pomeru na dobu neurčitú,
- odvolanie, preradenie na nižšiu pozíciu alebo odmietnutie povýšenia,
- zmena pracovných povinností, miesta výkonu práce alebo zmena pracovného času,
- zníženie mzdy, nepriznanie odmeny alebo osobného príplatku,
- neposkytnutie odbornej prípravy,
- disciplinárne opatrenie,
- nátlak, zastrašovanie alebo obťažovanie,
- poškodzovanie dobrej povesti,
- odstúpenie od zmluvy o dodávke tovarov a služieb,
- zrušenie licencie alebo povolenia.
Článok 3 – Podávanie oznámení
- Oznámenie možno podať u zamestnávateľa nasledovne:
a) písomne na adresu zamestnávateľa s označením na obálke „chránené“,
b) ústne do zápisnice (podľa vzoru v prílohe č. 1), alebo
c) elektronickou poštou na e-mail ..............@........, ktorá je dostupná 24 hodín denne a prístupná len zodpovednej osobe. Oznámenia prijaté elektronickou poštou, ktoré prijala osoba odlišná od zodpovednej osoby (na iný e-mail než je uvedené vyššie), je táto osoba povinná bezodkladne postúpiť na vybavenie zodpovednej osobe
d) telefonicky na telefónnom čísle .........................[4]
- Písomné oznámenie sa podáva zodpovednej osobe alebo do podateľne, ktorá je povinná doručené oznámenie bezodkladne odovzdať zodpovednej osobe.
- Podanie oznámenia ústnou formou do zápisnice možno uskutočniť u zodpovednej osoby, ktorá ponúkne oznamovateľovi možnosť skontrolovať jej obsah, prípadne ho opraviť, a potvrdiť ju svojím podpisom.
- Oznámenie možno podať aj externými kanálmi prostredníctvom:
a) polície,
b) prokuratúry,
c) správnych a kontrolných orgánov,
d) Úradu na ochranu oznamovateľov,
e) agentúry Európskej Únie.
- Oznámenie musí byť čitateľné, zrozumiteľné a musí byť z neho zrejmé, na akú protispoločenskú činnosť poukazuje.
- Aby bolo možné dôkladne preveriť oznámenie, oznamovatelia by mali, pokiaľ je to možné, poskytnúť vo svojich oznámeniach nasledovné informácie:
a) detailný popis skutku so všetkými známymi podstatnými skutočnosťami (čo sa stalo, kde, kedy, aké správanie viedlo k podozreniu, kto je podozrivý, atď.),
b) informáciu, ako oznamovateľ informácie, ktoré sú predmetom oznámenia, získal,
c) či existujú svedkovia, resp. iné zainteresované osoby (uviesť a identifikovať),
d) či má oznamovateľ k dispozícii konkrétne podklady alebo dôkazy (doložiť),
e) či oznamovateľ o tejto záležitosti už s niekým hovoril a ak áno, s kým,
f) totožnosť a kontaktné údaje oznamovateľa - ak sa oznamovateľ rozhodne podať oznámenie, anonymne, svoju totožnosť neuvádza.
- Ak oznamovateľ podá oznámenie anonymne, môže zamestnávateľovi uviesť anonymný emailový kontakt, prostredníctvom ktorého môže naďalej komunikovať a zodpovedať na prípadné otázky. Zamestnávateľ je zároveň povinný potvrdiť prijatie oznámenia a informovať oznamovateľa o výsledku prešetrenia oznámenia prostredníctvom tejto emailovej adresy.
- Podanie oznámenia zamestnávateľovi nezbavuje oznamovateľa povinnosti oznámenia alebo prekazenia trestného činu podľa Trestného zákona.
Článok 4 – Preverovanie oznámení a oprávnenia zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení
- Na preverovanie oznámení je príslušná zodpovedná osoba. Ak je podané inému zamestnancovi či organizačnému útvaru zamestnávateľa, ten ho bezodkladne doručí zodpovednej osobe spôsobom uvedeným v čl. 3 ods. 1. Zároveň je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedel v súvislosti s oznámením, predovšetkým o skutočnostiach, ktoré by mohli identifikovať oznamovateľa, prípadne dotknuté osoby.
- Zodpovedná osoba je povinná prijať každé oznámenie a zdržať sa akéhokoľvek konania, ktoré by bránilo jeho podaniu či prevereniu.
- Pri prešetrovaní oznámení sa vychádza z obsahu oznámenia, bez ohľadu na označenie oznámenia. Zodpovedná osoba posúdi na základe obsahu a ďalších znakov podaného oznámenia, či ide o oznámenie o protispoločenskej činnosti, oznámenie o závažnej protispoločenskej činnosti alebo iné podanie a rozhodne o ďalšom postupe.
- Ak z obsahu podania vyplýva, že oznámením je iba časť tohto podania, podľa tohto predpisu sa prešetrí len príslušná časť podania. Zvyšné časti podania sa vybavia podľa režimu, pod ktorý spadajú (napr. sťažnosť podľa § 13 ods. 7 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov).
- Pokiaľ z obsahu podania vyplýva, že nejde o oznámenie podľa tohto interného predpisu, ale na vybavenie podania je príslušná iná organizačná zložka zamestnávateľa alebo príslušný iný orgán, zodpovedná osoba podanie bezodkladne postúpi tejto organizačnej zložke/tomuto orgánu. O tejto skutočnosti bezodkladne informuje oznamovateľa.
- Zodpovedná osoba potvrdí prijatie oznámenia oznamovateľovi do siedmich dní od jeho prijatia.
- V prípade potreby doplnenia alebo spresnenia oznámenia zodpovedná osoba bezodkladne vyzve oznamovateľa na doplnenie alebo upresnenie v primeranej lehote na uskutočnenie tohto úkonu. V prípade, že bude doplnenie alebo spresnenie vykonané po uplynutí lehoty určenej na preverenie oznámenia, zodpovedná osoba začne preverovanie ako nové oznámenie.
- Oznámenia preveruje zodpovedná osoba. Ak je to nevyhnutné, môže si prizvať k prevereniu aj ďalšieho zamestnanca či externého poradcu. Prizvaný zamestnanec alebo externý poradca je viazaný povinnosťou mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby ako aj o obsahu oznámenia.
- Zodpovedná osoba je povinná preveriť oznámenie najneskôr do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia alebo ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia oznámenia. Túto lehotu nie je možné predĺžiť.
- Z preverovania oznámenia je zodpovedná osoba vylúčená v nasledujúcich prípadoch:
a) ak oznámenie smeruje priamo voči zodpovednej osobe alebo
b) ak vzhľadom na skutočnosti uvádzané v oznámení alebo vzhľadom na okolnosti prípadu, možno mať pochybnosti o nezaujatosti zodpovednej osoby vzhľadom na pomer zodpovednej osoby k preverovanej veci, k oznamovateľovi alebo k iným dotknutým stranám, ktorých sa oznámenie tiež priamo alebo nepriamo dotýka.
V takom prípade štatutárny zástupca zamestnávateľa určí inú zodpovednú osobu na preverenie daného oznámenia.
- Zodpovedná osoba je oprávnená v potrebnom rozsahu písomne vyzvať oznamovateľa, označeného zamestnanca, či štatutárneho zástupcu na spoluprácu pri preverovaní oznámenia spolu s určením primeranej lehoty na poskytnutie súčinnosti.
- Všetky organizačné útvary a všetci zamestnanci sú na základe žiadosti zodpovednej osoby povinní poskytnúť súčinnosť pri preverovaní oznámenia, prerokovaní výsledkov preverenia a spísaní zápisnice z preverenia oznámenia.
- O výsledku preverenia oznámenia spíše zodpovedná osoba písomný záznam, v ktorom zhrnie skutočnosti, ktoré uvádza oznamovateľ, a zároveň sa vyjadrí ku každej skutočnosti, a to z hľadiska preverenia pravdivosti tvrdených skutočností a z hľadiska posúdenia ich právnej relevancie vo vzťahu k možnému naplneniu prvku protiprávnosti.
- Pred vyhotovením záznamu o výsledku preverenia oznámenia zodpovedná osoba umožní oznamovateľovi vyjadriť sa k zisteným záverom. Pokiaľ oznamovateľ uvedie nové skutočnosti alebo so zistenými závermi nesúhlasí, zodpovedná osoba sa musí s týmito skutočnosťami a nesúhlasnými námietkami vysporiadať v písomnom zázname o výsledku preverenia oznámenia s uvedeným, či sú tieto skutočnosti a námietky opodstatnené.
- Podanie oznámenia sa nesmie stať podnetom ani dôvodom na vyvodzovanie dôsledkov, ktoré by oznamovateľovi spôsobili akúkoľvek ujmu.
- Zodpovedná osoba pri preverovaní oznámenia je oprávnená:
a) vstupovať do objektov, zariadení, dopravných prostriedkov a na pozemky vlastnených alebo využívaných zamestnávateľom,
b) vyžadovať predloženie originálov dokladov, záznamov dát na pamäťových médiách, ich výpisov, vyjadrenia a ostatné informácie potrebné na preverenie oznámenia a na zabezpečenie dôkazov o prípadnej protispoločenskej činnosti,
c) vyhotovovať kópie originálov dokladov, záznamov dát na pamäťových médiách, ich výpisov, vyjadrení a ostatných informácií potrebných na preverenie oznámenia a na zabezpečenie dôkazov o prípadnej protispoločenskej činnosti a nakladať s nimi,
d) vyžadovať od preverovanej osoby a zamestnávateľa súčinnosť potrebnú na preverenie oznámenia.
- O preverení oznámenia sa vyhotoví zápisnica podľa vzoru v prílohe č. 2 tejto smernice. Zodpovedná osoba informuje o výsledku preverenia oznámenia štatutárneho zástupcu zamestnávateľa zaslaním tejto zápisnice.
- Ak sa oznámenie preverovaním preukázalo ako opodstatnené, zodpovedná osoba v zápisnici navrhne opatrenia na nápravu, organizačný útvar, ktorý ich má vykonať a termíny, dokedy tak má spraviť. Po uplynutí navrhovanej lehoty požiada o informáciu o prijatých opatreniach.
- Zodpovedná osoba písomne oboznámi oznamovateľa s výsledkom preverenia oznámenia a s opatreniami, ak sa prijali na základe preverenia oznámenia, do najneskôr do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia alebo ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia oznámenia. Ak bolo preverenie oznámenia skončené postúpením veci na vybavenie podľa Trestného poriadku alebo osobitných predpisov, zodpovedná osoba si vyžiada výsledok vybavenia v rozsahu, ako to umožňuje osobitný predpis a do 10 dní od doručenia tohto výsledku s ním oboznámi aj oznamovateľa.
- Oznámenie, ktoré preukázateľne nebolo urobené v dobrej viere sa môže podľa konkrétnych okolností prípadu považovať za závažné porušenie pracovnej disciplíny.
Článok 5 – Odvetné opatrenia a ochrana zamestnanca
- Odvetné opatrenia voči oznamovateľom sú zakázané. Nikto nemôže byť vystavený diskriminácii, disciplinárnemu konaniu, strate zamestnania či inému postihu za oznámenie protispoločenskej činnosti podané v dobrej viere alebo za odmietnutie podieľať sa na protispoločenskej činnosti. To neplatí, ak sa tento oznamovateľ podieľal na oznamovanej protispoločenskej činnosti a porušení súvisiacich pravidiel a predpisov.
- Odvetná činnosť zahŕňa najmä hrozby odvetných opatrení a pokusy o odvetu, izoláciu od ostatných zamestnancov, ponižovanie, zamedzenie kariérneho postupu, dočasné preloženie bez súhlasu zamestnanca, nepriaznivé pracovné hodnotenie alebo referencie, pokarhanie, znevýhodnenie, predčasné ukončenie pracovnoprávneho vzťahu na dobu určitú zo strany zamestnávateľa, ukončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa, znevažovanie dôstojnosti, ohováranie a iné poškodenie dobrej povesti, odvolanie z funkcie vedúceho zamestnanca, účelovú zmenu miesta výkonu práce, šikanovanie alebo iné formy obťažovania alebo diskriminácie.
- Za odvetnú činnosť sa nepovažuje pracovný úkon súvisiaci so skončením pracovnoprávneho vzťahu alebo zmenou pracovnoprávneho vzťahu, ktorý je dôsledkom právnej skutočnosti, ktorá nezávisí od posúdenia alebo rozhodnutia zamestnávateľa alebo preukázateľne nesúvisí s oznámením zamestnanca o protispoločenskej činnosti.
- Ak sa zamestnanec domnieva, že skončenie pracovného pomeru alebo zmena pracovného pomeru sa uskutočňuje ako odvetná činnosť, má právo oznámiť podozrenie o odvetnej činnosti zodpovednej osobe ešte pred jej uskutočnením.
- Zodpovedná osoba je povinná preveriť oznámenie oznamovateľa o tom, že sa proti nemu uplatňuje odvetná činnosť.
- Na podávania, prijatie, evidenciu a preverenie oznámenia o odvetnej činnosti sa primerane použijú ustanovenia Čl. 3, 4 a 5 tejto smernice.
- Zodpovedná osoba je povinná podať správu o výsledku preverenia oznámenia o odvetnej činnosti do 15 dní od ukončenia preverenia oznámenia o odvetnej činnosti štatutárnemu zástupcovi a dotknutému zamestnancovi. Ak sa podozrenia o odvetných opatreniach potvrdia, navrhne v nej nápravné a preventívne opatrenia na zabránenie odvetnej činnosti na pracovisku.
- Voči osobe, ktorá uplatňuje odvetné opatrenie sa uplatnia primerané sankcie v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
- Oznamovateľ, ktorý podal oznámenie o závažnej protispoločenskej činnosti orgánu činnému v trestnom konaní alebo správnemu orgánu, môže požiadať o preventívnu ochranu podľa § 3 a 4 zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. v rámci trestného konania alebo podľa § 5 a 6 zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. v rámci konania o správnom delikte (status chráneného oznamovateľa).
- Ustanovenia odsekov 1 až 10 sa primerane vzťahujú aj na
a) blízku osobu oznamovateľa,
b) fyzickú osobu – podnikateľa alebo právnickú osobu, ktorú oznamovateľ ovláda, v ktorej má účasť, v ktorej vykonáva funkciu člena orgánu právnickej osoby, alebo pre ktorú vykonáva pracovnú činnosť,
c) fyzickú osobu – podnikateľa alebo právnickú osobu, ktorá ovláda právnickú osobu, v ktorej má oznamovateľ účasť alebo v ktorej vykonáva funkciu člena orgánu právnickej osoby,
d) osobu, ktorá oznamovateľovi poskytla pomoc v súvislosti s oznámením, a
e) zodpovednú osobu alebo osobu, ktorá sa podieľa na plnení úloh zodpovednej osoby,
f) a ďalších zamestnancov, ktorí spolupracujú pri preverovaní oznámenia.
Článok 6 - Zachovávanie mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby
- Pri preverovaní oznámenia sa používa jeho odpis, alebo, ak je to možné, jeho kópia, bez uvedenia údajov, ktoré by identifikovali oznamovateľa.
- Zodpovedná osoba, zamestnávateľ, zamestnanci a spolupracujúce osoby sú povinní pri preverovaní oznámenia zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa, toho, proti komu oznámenie smeruje a o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri prijímaní a preverovaní oznámenia.
- Zodpovedná osoba vždy kontaktuje oznamovateľa tak, aby nedošlo k prezradeniu jeho identity (e-mailom, osobne alebo telefonicky).
- Povinnosť zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa trvá aj po ukončení vnútorného preverovania alebo vyšetrovania orgánov činných v trestnom konaní, a to aj vtedy, ak sa podozrenie z protispoločenskej činnosti nepreukázalo ako aj po ukončení pracovného pomeru s oznamovateľom.
Článok 7 - Evidovanie oznámení
- Zodpovedná osoba je povinná viesť evidenciu oznámení podľa vzoru uvedeného v prílohe č. 3, v ktorej zaznamenáva nasledujúce údaje:
a) poradové číslo oznámenia podľa poradia jeho doručenia a roku doručenia,
b) dátum doručenia oznámenia,
c) meno, priezvisko a pobyt oznamovateľa, ak nejde o anonymného oznamovateľa,
d) predmet oznámenia,
e) výsledok preverenia oznámenia,
f) dátum skončenia preverenia oznámenia.
- Každé novoprijaté oznámenie je zodpovedná osoba povinná bezodkladne zaevidovať v evidencii oznámení pod číslom oznámenia, ktoré pozostáva z poradového čísla jeho doručenia a roku doručenia. Zodpovedná osoba bezodkladne zaeviduje každé oznámenie v evidencii oznámení oddelene od evidencie ostatných písomností a najneskôr do siedmich dní potvrdí oznamovateľovi prijatie oznámenia.
- Evidencia sa vedie v písomnej podobe a je dostupná výlučne zodpovednej osobe a štatutárnemu zástupcovi zamestnávateľa. Zodpovedná osoba ju chráni pred stratou, zničením, poškodením, zneužitím alebo iným neoprávnením nakladaním, pričom dbá na to, aby sa zamedzil prístup neoprávnených osôb k nej.
- Zamestnávateľ je povinný údaje uvedené v odseku 1 uchovávať v evidencii oznámení tri roky odo dňa doručenia oznámenia.
- Oznámenie je uložené v spisovom obale v uzamknutej skrini. Po ukončení preverovania oznámenia je písomná dokumentácia uložená v zapečatenej obálke a uložená v archívnej krabici v uzamknutej skrini v archíve.
Článok 8 - Oboznamovanie oznamovateľa s výsledkom preverenia jeho oznámenia
- Zodpovedná osoba preverovanie oznámenia odloží, ak:
a) ide o opakované oznámenie - oznámenie toho istého oznamovateľa podané opakovane v tej istej veci, ak v ňom oznamovateľ neuvádza nové skutočnosti,
b) oznamovateľ neposkytol zodpovednej osobe súčinnosť alebo ak súčinnosť neposkytol v stanovenej lehote a bez poskytnutia súčinnosti nie je možné oznámenie preveriť,
c) oznamovateľ zomrel a bez poskytnutia jeho súčinnosti nie je možné oznámenie preveriť.
- O odložení oznámenia a dôvodoch jeho odloženia zodpovedná osoba písomne upovedomí oznamovateľa.
- Výsledok preverenia oznámenia vo forme písomného záznamu je zodpovedná osoba povinná zaslať oznamovateľovi najneskôr do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia alebo ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia oznámenia.
- Pokiaľ výsledok preverenia oznámenia naznačuje, že došlo k spáchaniu trestného činu, zodpovedná osoba je túto skutočnosť povinná oznámiť orgánom činným v trestnom konaní. Ak výsledkom preverenia oznámenia je postúpenie veci na vybavenie podľa Trestného poriadku alebo osobitných predpisov, zodpovedná osoba je povinná o tejto skutočnosti vopred informovať oznamovateľa, to neplatí, ak by informovaním oznamovateľa mohlo byť zmarené prešetrenie oznámenia.
- Pokiaľ výsledok preverenia oznámenia naznačuje, že došlo k spáchaniu správneho deliktu, zodpovedná osoba je túto skutočnosť povinná oznámiť príslušným orgánom a oznamovateľovi.
Článok 9 – Spracúvanie osobných údajov uvedených v oznámení
- Pri spracúvaní osobných údajov získaných pri preverovaní oznámenia sa postupuje podľa osobitného predpisu.[5]
- Na účely vedenia evidencie oznámení je zamestnávateľ oprávnený spracúvať osobné údaje uvedené v oznámení najmä v rozsahu:
a) titul, meno, priezvisko, adresa pobytu oznamovateľa,
b) údaje o osobe/osobách, voči ktorým oznámenie smeruje (dotknuté osoby),
c) údaje osôb, ktoré boli prizvané na preverovanie oznámenia,
d) údaje osôb, ktoré sa na preverovaní oznámenia zúčastnili (n preverení pracovali).
- Ďalej je zamestnávateľ oprávnený bez súhlasu dotknutej fyzickej osoby spracúvať osobné údaje:
a) ktoré už boli zverejnené v súlade s platnou legislatívou a prevádzkovateľ ich náležite označil ako zverejnené,
b) ktorých spracúvanie je nevyhnutné na ochranu práv a právom chránených záujmov prevádzkovateľa, najmä osobné údaje spracúvané v rámci ochrany majetku, finančných alebo iných záujmov prevádzkovateľa a osobné údaje spracúvané na zabezpečenie bezpečnosti prevádzkovateľa; to však neplatí, ak pri takomto spracúvaní osobných údajov prevažujú základné práva a slobody dotknutej osoby, ktoré podliehajú ochrane podľa platnej legislatívy.
- Pri oboznamovaní s obsahom oznámenia je zodpovedná osoba povinná dbať na zachovanie mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby a na ochranu osobných údajov podľa platnej legislatívy.
- Ochranu osobných údajov, ktoré sa spracúvajú pri preverovaní, vybavovaní, evidencii oznámení, upravujú interné predpisy zamestnávateľa týkajúce sa agendy ochrany osobných údajov.
Článok 10 – Prijímanie opatrení na odstránenie nedostatkov zistených pri preverovaní oznámení a o komunikácii s oznamovateľom vo veci týchto opatrení
- Ak sa oznámenie preverovaním preukázalo ako opodstatnené, zodpovedná osoba v zápisnici navrhne opatrenia na nápravu, organizačný útvar, ktorý ich má vykonať a termíny, dokedy tak má spraviť. Po uplynutí navrhovanej lehoty požiada o informáciu o prijatých opatreniach.
- Zodpovedná osoba písomne oboznámi oznamovateľa s opatreniami, ak sa prijali na základe preverenia oznámenia, do najneskôr do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia alebo ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia oznámenia.
Článok 11 – Prijímanie opatrení proti bráneniu v oznamovaní protispoločenskej činnosti
- Zodpovedná osoba je povinná podať zamestnávateľovi bezodkladne správu o bránení v oznamovaní protispoločenskej činnosti. Ak sa podozrenia o bránení v oznamovaní protispoločenskej činnosti potvrdia, navrhne zamestnávateľovi nápravné a preventívne opatrenia na zabránenie takému bráneniu na pracovisku.
- Voči osobe, ktorá bráni v oznamovaní protispoločenskej činnosti alebo vedeniu evidencie oznámení, zamestnávateľ uplatní primerané sankcie v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
- Bránenie v oznamovaní protispoločenskej činnosti sa môže podľa konkrétnych okolností prípadu považovať za závažné porušenie pracovnej disciplíny.
Článok 12 – Záverečné ustanovenia
- Tento predpis nadobúda účinnosť dňom ......................
- Tento predpis je záväzný pre všetkých zamestnancov, osoby v pracovnoprávnom alebo inom obdobnom vzťahu k zamestnávateľovi a jeho štatutárneho zástupcu/štatutárnych zástupcov.
V .........................., dňa ......................
..................................................................
podpis štatutárneho zástupcu zamestnávateľa
Príloha č. 1 k internému predpisu – Vzor zápisnice o prijatí oznámenia
Zamestnávateľ ............................. |
Predpis o vnútornom systéme preverovania oznámení v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. V ZNENÍ ZÁKONA Č. 189/2023 Z. z. |
Príloha č. 1 k internému predpisu – Vzor zápisnice o prijatí oznámenia |
ZÁPISNICA O PRIJATÍ OZNÁMENIA
Oznámenie podané dňa: |
Spôsob podania oznámenia: |
Údaje o osobe oznamovateľa: |
||
Titul, meno, priezvisko: |
|
|
Adresa pobytu: |
|
|
Kontaktné údaje: |
|
|
|
||
Predmet oznámenia: |
||
Navrhované dôkazy/svedkovia: |
|
Počet príloh / dokumentov odovzdaných oznamovateľom zodpovednej osobe: |
Zápisnicu spísal: |
Príloha č. 2 k internému predpisu – Vzor zápisnice z preverenia oznámenia
Zamestnávateľ ............................. |
Predpis o vnútornom systéme preverovania oznámení v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. V ZNENÍ ZÁKONA Č. 189/2023 Z. z. |
Príloha č. 2 k internému predpisu – Vzor zápisnice z preverenia oznámenia |
ZÁPISNICA Z PREVERENIA OZNÁMENIA
Oznámenie podané dňa: |
|
Predmet oznámenia: |
|
Preverovaný subjekt (dotknutá osoba): |
|
Oznámenie preveril: |
|
Čas a miesto preverenia oznámenia: |
|
Zistené skutočnosti: |
|
|
|
|
|
Námietky preverovaných subjektov (dotknutých osôb): |
|
|
Výsledok preverovania oznámenia: |
|
Odporúčania: |
|
Postúpenie OČTK/správnemu orgánu/Úradu na ochranu oznamovateľov: |
áno / nie |
Oboznámenie oznamovateľa s výsledkom preverovania: |
|
Zoznam príloh, ktoré sú súčasťou zápisnice: |
|
Miesto spísania zápisnice: |
Dátum spísania zápisnice:
|
Zápisnicu spísal: |
Podpis: |
Príloha č. 3 k internému predpisu – Vzor evidenčného listu o prijatom oznámení
Zamestnávateľ ............................. |
Predpis o vnútornom systéme preverovania oznámení v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. V ZNENÍ ZÁKONA Č. 189/2023 Z. z. |
Príloha č. 3 k internému predpisu – Vzor evidenčného listu o prijatom oznámení |
EVIDENČNÝ LIST O PRIJATOM OZNÁMENÍ č. ................ / ............ (doplní sa poradové číslo oznámenia a rok)
Oznámenie podané dňa: |
||
Údaje o osobe oznamovateľa, ak nejde o anonymného oznamovateľa: |
||
Titul, meno, priezvisko: |
|
|
Adresa pobytu: |
|
|
Predmet oznámenia: |
||
Výsledok preverenia oznámenia: |
||
Dátum skončenia preverenia oznámenia: |
Evidenčný list spísal: |
[1] Povinnosť vydať tento predpis majú podľa § 10 ods. 1 zákona č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. nasledovní zamestnávatelia: zamestnávateľ, ktorý zamestnáva najmenej 50 zamestnancov, zamestnávateľ, ktorý poskytuje finančné služby, služby v oblasti bezpečnosti dopravy alebo služby v oblasti životného prostredia, a zamestnávateľ, ktorý je orgánom verejnej moci, ktorý zamestnáva najmenej 5 zamestnancov.
[2] Zákon č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. nedefinuje pojem iná protispoločenská činnosť. Je na zamestnávateľoch, aby si tento pojem zadefinovali v interných predpisoch – aspoň príkladmo a vzhľadom na segment, v ktorom pôsobia.
[3] Zákon č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. v § 10 ods. 1 ustanovuje, že v obci a vo vyššom územnom celku je zodpovednou osobou hlavný kontrolór.
Zákon č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. v § 10 ods. 3 ustanovuje, že „Zamestnávateľ podľa odseku 1, ktorý je orgánom verejnej moci, plní úlohu podľa odseku 9 a prostredníctvom zodpovednej osoby plní úlohy podľa odsekov 5 až 8 a § 11 ods. 1 aj vo vzťahu k rozpočtovej organizácii a príspevkovej organizácii, ktoré sú v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti, vo vzťahu k štátnemu podniku, ktorého je zakladateľom, vo vzťahu k fondu, ktorý je v jeho správe, a vo vzťahu k akciovej spoločnosti so 100 % majetkovou účasťou štátu, ku ktorej vykonáva akcionárske práva, ak táto právnická osoba zamestnáva menej ako 50 zamestnancov.“
[4] Zákon č. 54/2019 Z. z. v znení zákona č. 189/2023 Z. z. v § 22 ods. 2 ustanovuje, že „Ak si orgán verejnej moci zriadi na oznamovanie protispoločenskej činnosti telefónnu linku, hovory na túto linku je povinný zaznamenávať; o zaznamenávaní hovoru je orgán verejnej moci povinný oznamovateľa vopred informovať.“
[5] Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) zo dňa 27. apríla 2016 a zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov