Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Novela zákona o verejnom obstarávaní
Dátum:
Novela zákona o verejnom obstarávaní
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
Zákon o verejnom obstarávaní prešiel ďalšou novelou, ktorá sa dotkne aj samospráv, a
preto vám prinášame krátky prehľad tých najdôležitejších zmien. Je potrebné podotknúť, že verejné
obstarávanie má v krátkom časovom horizonte prejsť ďalšou výraznou a komplexnou zmenou, ktorá má
vyústiť do prijatia nového zákona.
Pravidlá verejného obstarávania sa v SR začali uplatňovať od roku 1994. Forma právnej
úpravy bola v tom čase jednoduchá, s dôrazom na uplatňovanie základných princípov verejného
obstarávania. Jednou z podmienok vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie bola aj
aproximácia
(priblíženie) pravidiel verejného obstarávania s právom ES, čo bolo dôvodom na
vypracovanie návrhu nového zákona.Na základe prijatia nových smerníc pre oblasť verejného obstarávania bol vypracovaný a
schválený zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní
a o zmene a doplnení niektorých zákonov účinný od 1. februára 2006 (ďalej len
„zákon o verejnom obstarávaní", ktorý zohľadňuje
záväzky SR ako člena EÚ. Tento zákon bol doposiaľ 19-krát novelizovaný.
Základné princípy a východiska novely
zákona o verejnom
obstarávaní
Hlavným cieľom zavádzania noviel je dosiahnuť efektívnosť vynakladania verejných
zdrojov, spojenú aj s posilnením súťažného princípu a s dôrazom na záujem štátu, zabezpečiť
flexibilitu a aktívnu otvorenosť procesov verejného obstarávania a chrániť kvalitných a poctivých
dodávateľov.
Hlavnými oblasťami zmien sú:
1.
podstatné rozšírenie zverejňovacích povinností, a s tým spojené aj zrušenie
rokovacieho konania bez zverejnenia
-
zriadi sa jeden profil pre každého verejného obstarávateľa a obstarávateľa na jednom
mieste a celý životný cyklus zákazky vrátane zmlúv a ich plnenia bude na profile
zverejnený,
-
o všetkých prípadoch dnešného rokovacieho konania bez zverejnenia (RKBZ) bude musieť
verejný obstarávateľ a obstarávateľ vopred informovať verejnosť aj úrad,
2.
zavedenie zákazu dodatkov o cene plnenia a zavedenie princípu znižovania ceny pri
opakovaných dodaniach
-
dodatok, ktorým sa zvyšuje cena alebo ekonomicky zvýhodňuje dodávateľ, bude možné
uzatvoriť len so súhlasom Rady úradu (kvázi určovacia žaloba),
-
rámcové zmluvy alebo zmluvy na opakované plnenie budú musieť obsahovať dohodnutý
spôsob znižovania ceny podľa vývoja na trhu,
3.
posilnenie princípu ekonomicky najvýhodnejšej ponuky a úprava mimoriadne nízkej
ceny
-
zavedenie kritérií nákladov životného cyklu a faktorov výrobného procesu a možnosti
kedykoľvek ich komplexne hodnotiť,
-
upustenie od povinnosti vždy hodnotiť aj cenu,
-
definuje sa mimoriadne nízka cena ako cena vybočujúca o 30% z priemeru ostatných
cien, 15% od druhej najnižšej ceny a 15% pod predpokladanou hodnotou zákazky,
4.
zavedenie prísnejších povinností pri zákazkách nad 10 miliónov eur
- prísnejšie podmienky účasti, ktorými sú povinné vyžadovanie uvedenia subdodávateľov nad
10% objemu zákazky, uvádzanie majetkovej štruktúry dodávateľa (akcionári nad 30% a spoločníci),
vyššia zábezpeka (5% ceny alebo max. 1 milión eur),
5.
zjednotenie úpravy pre podlimitné, podprahové zákazky a zákazky s nízkou
hodnotou
-
pre bežné tovary, služby a práce bude štátne elektronické trhovisko,
-
pre ostatné tovary, služby a práce jednotný postup,
6.
zavede
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.