69/2023 Z.z.
ZÁKON
zo 17. februára 2023,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a
doplnení niektorých zákonov
Zmena: 69/2023 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
Zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2007 Z.z., zákona č. 454/2007
Z.z., zákona č. 287/2009 Z.z., zákona č. 117/2010 Z.z., zákona č. 145/2010 Z.z.,
zákona č. 258/2011 Z.z., zákona č. 408/2011 Z.z., zákona č. 345/2012 Z.z., zákona
č. 448/2012 Z.z., zákona č. 39/2013 Z.z., zákona č. 180/2013 Z.z., zákona č. 314/2014
Z.z., zákona č. 128/2015 Z.z., zákona č. 125/2016 Z.z., zákona č. 312/2016 Z.z.,
zákona č. 142/2017 Z.z., zákona č. 177/2018 Z.z., zákona č. 460/2019 Z.z., zákona
č. 74/2020 Z.z., zákona č. 198/2020 Z.z., zákona č. 363/2021 Z.z., zákona č. 372/2021
Z.z. a zákona č. 172/2022 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 písm. j) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa
tieto slová: "za povolenie sa nepovažuje kolaudačné rozhodnutie, povolenie na užívanie,
ani ich zmena; to neplatí, ak povolenie bolo vydané v kolaudačnom konaní, ktoré bolo
spojené s konaním o zmene stavby,".
2. V § 4 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: "Po vydaní odborného stanoviska
štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny 8a) sa ďalej v konaní postupuje podľa §
8.".
3. V § 7 ods. 1 sa slová "§ 4 ods. 2 a 3" nahrádzajú slovami "§ 4 ods. 2".
4. V § 8 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto slová: "a ak bolo vydané odborné
stanovisko podľa § 4 ods. 3 do desiatich pracovných dní od doručenia návrhu strategického
dokumentu obstarávateľom.".
5. V § 13 sa za odsek 4 vkladajú nové odseky 5 a 6, ktoré znejú:
"(5) Spracovateľ odborného posudku môže od jeho vypracovania odstúpiť len
na základe odôvodnenia zaslaného v písomnom vyhotovení, a to najneskôr do 14 dní
od doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku príslušným orgánom.
(6) Príslušný orgán môže od určenia spracovateľa odborného posudku upustiť
a určiť iného spracovateľa odborného posudku na základe písomného odôvodnenia navrhovateľa
zaslaného do 14 dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku
alebo ak zistí nové závažné skutočnosti odôvodňujúce zmenu.".
Doterajšie odseky 5 až 9 sa označujú ako odseky 7 až 11.
6. V § 14 ods. 1 sa slová "§ 13 ods. 6" nahrádzajú slovami "§ 13 ods. 8".
7. V § 17 ods. 12 sa slová "§ 13 ods. 5" nahrádzajú slovami "§ 13 ods. 7".
8. § 18 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
"(6) Ak ide o navrhované činnosti alebo ich zmeny podľa § 18 ods. 1 písm.
g), po vydaní odborného stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny 8a)
sa ďalej v konaní postupuje podľa § 30.".
9. V § 19 odsek 6 znie:
"(6) Príslušný orgán pri rozhodovaní o tom, či navrhovaná činnosť alebo jej
zmena bude podliehať posudzovaniu podľa tohto zákona, použije kritériá pre zisťovacie
konanie uvedené v prílohe č. 10. Ak príslušný orgán rozhodne, že navrhovaná činnosť
alebo jej zmena má podliehať posudzovaniu vplyvov podľa tohto zákona, určí na základe
prerokovania rozsah hodnotenia a postupuje sa ďalej v konaní podľa § 30.".
10. § 20 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
"(4) Ak pripomienky dotknutej verejnosti uvedené v odôvodnenom písomnom stanovisku
k zámeru podľa § 23 ods. 4, v odôvodnených pripomienkach k rozsahu hodnotenia navrhovanej
činnosti alebo jej zmeny podľa § 30 ods. 8, v odôvodnenom písomnom stanovisku k správe
o hodnotení činnosti podľa § 35 ods. 2, alebo v odôvodnenom písomnom stanovisku k
oznámeniu o zmene podľa § 29 ods. 9 smerujú proti obsahu písomného stanoviska dotknutého
orgánu, príslušný orgán konanie nepreruší, ale pri odôvodnení svojho rozhodnutia
stanoviská vyhodnotí na základe správnej úvahy. Na zjavne nedôvodnú pripomienku sa
neprihliada. Pripomienka je zjavne nedôvodná, ak sa zjavne netýka navrhovanej činnosti,
zmeny navrhovanej činnosti alebo jej vplyvov na životné prostredie. V odôvodnení
rozhodnutia správny orgán uvedie, na základe akých dôvodov neprihliadol na pripomienky
verejnosti.".
11. V § 22 odsek 1 znie:
"(1) Ak je predmetom posudzovania vplyvov navrhovaná činnosť alebo jej zmena,
navrhovateľ je povinný pred začatím povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti
alebo jej zmene doručiť príslušnému orgánu zámer s náležitosťami podľa odsekov 3
až 5, ktorý obsahuje nulový variant stavu, ktorý by nastal, ak by sa navrhovaná činnosť
alebo zmena navrhovanej činnosti nerealizovala a aspoň jeden variant navrhovanej
činnosti; zámer je navrhovateľ povinný doručiť písomne a elektronicky a zároveň vopred
dohodnúť s príslušným orgánom potrebný počet písomných vyhotovení pre dotknuté obce.
Túto povinnosť navrhovateľ nemá, ak doručil k navrhovanej činnosti alebo jej zmene
zámer v priebehu zisťovacieho konania podľa § 29.".
12. V § 22 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Pre navrhovanú činnosť, ktorej predmetom je líniová stavba, 22c) je
navrhovateľ povinný doručiť príslušnému orgánu zámer podľa odseku 1, ktorý okrem
náležitostí podľa odsekov 3 až 5 obsahuje nulový variant stavu, ktorý by nastal,
ak by sa navrhovaná činnosť nerealizovala a najmenej dva realizačné varianty navrhovanej
činnosti. Táto povinnosť sa nevzťahuje na prípojky stavieb a pozemkov na verejné
rozvodné siete a kanalizáciu všetkých stavieb a pozemkov a pripojenie drobných stavieb
a pozemkov na rozvodné siete a kanalizáciu hlavnej stavby.".
Doterajšie odseky 2 až 6 sa označujú ako odseky 3 až 7.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22c znie:
"22c) § 139 ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.".
13. V § 22 ods. 6 sa slová "odsekov 3 a 4" nahrádzajú slovami "odsekov 4
a 5".
14. V § 23 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto vety: "Na stanovisko doručené
po lehote sa nemusí prihliadnuť. Dotknutý orgán je oprávnený uplatňovať pripomienky
len v rozsahu svojej pôsobnosti a písomné stanovisko odôvodniť.".
15. V § 24 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: "Na
odôvodnené písomné stanoviská a pripomienky podané v konaní podľa tretej časti tohto
zákona o ktorých už bolo rozhodnuté, sa nemusí prihliadať v povoľovacom konaní k
navrhovanej činnosti.".
16. V § 29 ods. 1 písm. a) sa slová "§ 22 ods. 3" nahrádzajú slovami "§ 22
ods. 4".
17. V § 29 ods. 4 sa slová "§ 22 ods. 5 a 6" nahrádzajú slovami "§ 22 ods.
6 a 7".
18. V § 29 ods. 9 sa na konci pripájajú tieto vety: "Na stanovisko doručené
po lehote sa nemusí prihliadnuť. Dotknutý orgán je oprávnený uplatňovať pripomienky
len v rozsahu svojej pôsobnosti a písomné stanovisko odôvodniť.".
19. V § 30 ods. 2 písmeno c) znie:
"c) od doručenia odborného stanoviska podľa § 18 ods. 1 písm. g) a podkladov
týkajúcich sa navrhovanej činnosti navrhovateľom,".
20. V § 30 ods. 8 sa na konci pripája táto veta: "Na pripomienky doručené
po uplynutí tejto lehoty sa nemusí prihliadať.".
21. V § 35 ods. 4 sa na konci pripája veta: "Dotknutý orgán je oprávnený
uplatňovať pripomienky len v rozsahu svojej pôsobnosti a písomné stanovisko je povinný
odôvodniť.".
22. V § 36 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Príslušný orgán môže od určenia spracovateľa odborného posudku upustiť
a určiť iného spracovateľa odborného posudku na základe písomného odôvodnenia navrhovateľa
zaslaného do 14 dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku.".
Doterajšie odseky 3 až 8 sa označujú ako odseky 4 až 9.
23. V § 36 ods. 4 sa slová "odseku 4" nahrádzajú slovami "odseku 5".
24. V § 38 odsek 6 znie:
"(6) Rozhodnutie povoľujúceho orgánu musí obsahovať podmienky, ktoré určil
príslušný orgán v rozhodnutí vydanom v zisťovacom konaní alebo v záverečnom stanovisku.".
25. V § 46 ods. 1 písm. a) sa slová "§ 22 ods. 4" nahrádzajú slovami "§ 22
ods. 5".
26. V § 54 ods. 2 písm. i) a § 55 písm. g) sa slová "§ 22 ods. 2" nahrádzajú
slovami "§ 22 ods. 3".
27. V § 64 písm. c) sa slová "§ 22 ods. 6" nahrádzajú slovami "§ 22 ods.
7".
28. V § 65g odsek 1 znie:
"(1) Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu
vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v konaniach, v ktorých sa vyžaduje
vykonanie prerokovania alebo konzultácie, alebo ich vykonanie žiada účastník konania,
rezortný orgán, povoľujúci orgán, dotknutý orgán alebo dotknutá obec, sa tieto úkony
vykonajú ak je vykonanie prerokovania alebo konzultácie v súlade s opatreniami podľa
osobitného predpisu. 40aa) Ak nie je možné vykonať tieto úkony v súlade s opatreniami
podľa osobitného predpisu, vykonajú sa písomne v listinnej podobe alebo v elektronickej
podobe; príslušný orgán upovedomí navrhovateľa, povoľujúci orgán, rezortný orgán,
dotknutý orgán, dotknutú obec a ostatných účastníkov konania o tom, v akej lehote
je možné podávať pripomienky k dokumentácii alebo rozsahu hodnotenia.".
Čl.II
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
v znení zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 103/1990 Zb., zákona č. 262/1992 Zb., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 199/1995 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 286/1996
Z.z., zákona č. 229/1997 Z.z., zákona č. 175/1999 Z.z., zákona č. 237/2000 Z.z.,
zákona č. 416/2001 Z.z., zákona č. 553/2001 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. 217/2002 Z.z., zákona č. 103/2003 Z.z., zákona č. 245/2003 Z.z., zákona
č. 417/2003 Z.z., zákona č. 608/2003 Z.z., zákona č. 541/2004 Z.z., zákona č. 290/2005
Z.z., zákona č. 479/2005 Z.z., zákona č. 24/2006 Z.z., zákona č. 218/2007 Z.z., zákona
č. 540/2008 Z.z., zákona č. 66/2009 Z.z., zákona č. 513/2009 Z.z., zákona č. 118/2010
Z.z., zákona č. 145/2010 Z.z., zákona č. 547/2010 Z.z., zákona č. 408/2011 Z.z.,
zákona č. 300/2012 Z.z., zákona č. 180/2013 Z.z., zákona č. 219/2013 Z.z., zákona
č. 368/2013 Z.z., zákona č. 293/2014 Z.z., zákona č. 314/2014 Z.z., zákona č. 154/2015
Z.z., zákona č. 247/2015 Z.z., zákona č. 254/2015 Z.z., zákona č. 177/2018 Z.z.,
zákona č. 312/2018 Z.z., zákona č. 93/2019 Z.z., zákona č. 279/2019 Z.z., zákona
č. 90/2020 Z.z., zákona č. 145/2021 Z.z., zákona č. 149/2021 Z.z. a zákona č. 172/2022
Z.z. sa dopĺňa takto:
1. V § 140b ods. 6 sa za slovo "preruší" vkladajú slová "najviac na 30 dní
a v odôvodnených prípadoch najviac na 60 dní".
2. V § 140c ods. 8 sa za slová "kolaudačnému rozhodnutiu" vkladajú slová
"vydanému v spojenom konaní podľa § 81 ods. 4".
Čl.III
Zákon č. 39/2013 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 484/2013 Z.z.,
zákona č. 58/2014 Z.z., zákona č. 79/2015 Z.z., zákona č. 262/2015 Z.z., zákona č.
148/2017 Z.z., zákona č. 292/2017 Z.z., zákona č. 177/2018 Z.z., zákona č. 193/2018
Z.z., zákona č. 312/2018 Z.z., zákona č. 460/2019 Z.z., zákona č. 74/2020 Z.z., zákona
č. 218/2020 Z.z., zákona č. 46/2021 Z.z. a zákona č. 372/2021 Z.z. sa mení takto:
1. V § 13 odsek 3 znie:
"(3) Ak pripomienky účastníkov konania smerujú proti skutočnostiam, o ktorých
už bolo právoplatne rozhodnuté v záverečnom stanovisku podľa osobitného predpisu
46c) alebo proti rozhodnutiu vydanému v zisťovacom konaní podľa osobitného predpisu,
46d) inšpekcia konanie preruší najviac na 30 dní a v odôvodnených prípadoch najviac
na 60 dní; v rámci tejto lehoty o pripomienkach rozhodne a svoje rozhodnutie zahrnie
do záverečného rozhodnutia.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 46c a 46d znejú:
"46c) § 37 zákona č. 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov.
46d) § 29 zákona č. 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov.".
Čl.IV
Zákon č. 200/2022 Z.z. o územnom plánovaní sa mení a dopĺňa takto:
V § 41 prvom bode sa druhá spojka "a" nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú
slová "zákona č. 172/2022 Z.z. a zákona č. 69/2023 Z.z.".
Čl.V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2023 okrem čl. IV, ktorý nadobúda účinnosť
1. apríla 2024.
Boris Kollár v.r.
Eduard Heger v.r.