540/2001 Z.z.
ZÁKON
z 29. novembra 2001
o štátnej štatistike
Zmena: 215/2004 Z.z.
Zmena: 358/2007 Z.z.
Zmena: 90/2008 Z.z.
Zmena: 55/2010 Z.z.
Zmena: 136/2010 Z.z.
Zmena: 519/2011 Z.z.
Zmena: 305/2013 Z.z.
Zmena: 326/2014 Z.z.
Zmena: 272/2015 Z.z.
Zmena: 326/2014 Z.z.
Zmena: 157/2018 Z.z.
Zmena: 107/2020 Z.z.
Zmena: 144/2021 Z.z.
Zmena: 144/2021 Z.z.
Zmena: 7/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet a pôsobnosť zákona
(1) Tento zákon upravuje rozvoj, tvorbu a šírenie štátnej štatistiky v súlade
s potrebami jej používateľov a so záväzkami vyplývajúcimi z medzinárodných zmlúv,
ktorými je Slovenská republika viazaná.1)
(2) Tento zákon sa vzťahuje na rozvoj, tvorbu a šírenie európskej štatistiky,
ak osobitné predpisy v oblasti európskej štatistiky1a) neustanovujú inak.
§ 2
Vymedzenie základných pojmov
(1) Štátna štatistika predstavuje kvantitatívne, kvalitatívne, agregované
a reprezentatívne informácie, ktoré charakterizujú javy hromadnej povahy a sú potrebné
na posudzovanie demografického, sociálno-ekonomického a ekologického vývoja v Slovenskej
republike, a výsledok systematických a plánovitých činností zameraných na získavanie
a spracúvanie štatistických údajov a šírenie štatistických informácií vo verejnom
záujme za podmienok ustanovených týmto zákonom alebo osobitnými predpismi v oblasti
európskej štatistiky.
(2) Na účely tohto zákona sa rozumie
a) štatistickou jednotkou základná
sledovaná jednotka, ktorej sa týkajú štatistické údaje,
b) spravodajskou jednotkou každý, od koho sa požaduje poskytnutie údajov pre štátne
štatistické zisťovania podľa tohto zákona,
c) štátnym štatistickým zisťovaním získavanie údajov od spravodajských jednotiek
na štatistické účely podľa tohto zákona,
d) štatistickým údajom údaj o skúmaných javoch a skutočnostiach získaný štátnym štatistickým
zisťovaním alebo z administratívnych zdrojov na štatistické účely podľa tohto zákona,
e) dôverným štatistickým údajom údaj o priamo alebo o nepriamo identifikovanej alebo
identifikovateľnej štatistickej jednotke získaný podľa tohto zákona a za
1. priamu
identifikáciu
1a. právnickej osoby alebo jej organizačnej zložky sa považuje jednoznačná
identifikácia na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo iného identifikátora,
najmä názov, obchodné meno, identifikačné číslo organizácie,1b) priestorový údaj1c)
alebo online identifikátor,
1b. fyzickej osoby sa považuje jednoznačná identifikácia na základe všeobecne použiteľného
identifikátora alebo iného identifikátora, najmä meno, priezvisko, obchodné meno
fyzickej osoby - podnikateľa, rodné číslo, identifikačné číslo organizácie fyzickej
osoby - podnikateľa, priestorový údaj alebo online identifikátor,
2. nepriamu identifikáciu
sa považuje identifikácia štatistickej jednotky akýmkoľvek iným spôsobom ako prostredníctvom
priamej identifikácie.
f) dôverným štatistickým údajom na vedecké účely štatistický údaj, ktorý neumožňuje
priamu identifikáciu štatistickej jednotky a je modifikovaný v miere nevyhnutnej
na minimalizáciu rizika nepriamej identifikácie štatistickej jednotky, ktorej sa
týka,
g) štatistickou informáciou informácia sociálnoekonomického, technického alebo ekologického
charakteru, ktorá vznikla sumarizáciou dôverných štatistických údajov a neumožňuje
priamu alebo nepriamu identifikáciu štatistickej jednotky,
h) štatistickým účelom použitie štatistických údajov na číselný, slovný alebo grafický
popis hromadných javov a procesov v spoločnosti, hospodárstve a v životnom prostredí
prostredníctvom štatistických informácií obsahujúcich informácie o celku alebo o
jeho častiach,
i) štatistickým číselníkom zoznam číselných kódov a k nim priradených slovne vyjadrených
významov,
j) štatistickou klasifikáciou usporiadaná množina prvkov podľa klasifikačných kritérií,
k) administratívnym zdrojom údajov informačný systém, register, zákonom ustanovená
evidencia alebo iný súbor údajov, ktorý obsahuje údaje vytvorené, získané, zhromaždené,
spracúvané alebo uchovávané na iné ako štatistické účely orgánom verejnej moci alebo
právnickou osobou zriadenou osobitným predpisom1d) alebo na základe osobitného predpisu,1e)
l) správcom administratívneho zdroja údajov orgán verejnej moci alebo právnická osoba
zriadená osobitným predpisom alebo na základe osobitného predpisu, ktorému vytvorenie
a vedenie administratívneho zdroja údajov ukladá osobitný predpis1f) alebo ktorý
administratívny zdroj údajov vytvára a vedie na účely plnenia úloh ustanovených osobitným
predpisom;1g) správcom administratívneho zdroja údajov nie je spravodajská služba1h)
a Národný bezpečnostný úrad,
m) štatistickým formulárom dokument v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe,
ktorý obsahuje polia s popisom, do ktorých sa dopĺňajú údaje požadované štátnym štatistickým
zisťovaním a ktorý obsahuje metodické vysvetlivky k obsahu požadovaných údajov,
n) štatistickým produktom súbor štatistických informácií spracovaný podľa vopred
určených alebo podľa dohodnutých požiadaviek, ktorý vytvára a poskytuje orgán vykonávajúci
štátnu štatistiku pre potreby používateľa,
o) štatistickým produktovým portfóliom všetky dostupné štatistické produkty orgánov
vykonávajúcich štátnu štatistiku,
p) používateľom každý, kto na plnenie povinnosti alebo na uspokojenie inej potreby
využíva štatistický produkt podľa podmienok ustanovených týmto zákonom alebo osobitnými
predpismi v oblasti európskej štatistiky.
DRUHÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ PRINCÍPY A ORGANIZÁCIA ŠTÁTNEJ ŠTATISTIKY
§ 3
Základné princípy štátnej štatistiky a kritériá kvality štátnej štatistiky
(1) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku je povinný pri vykonávaní úloh
štátnej štatistiky dodržiavať základné princípy štátnej štatistiky, ktorými sú:
a)
odborná nezávislosť,
b) nestrannosť,
c) objektivita,
d) spoľahlivosť,
e) štatistická dôvernosť a
f) efektívnosť vynaložených nákladov.
(2) Odbornou nezávislosťou podľa odseku 1 písm. a) sa rozumie, že štátna
štatistika sa musí rozvíjať, tvoriť a šíriť neutrálnym spôsobom, bez akéhokoľvek
politického vplyvu alebo vplyvu záujmových skupín, najmä ak ide o výber postupov,
definícií, metodík a zdrojov, ktoré sa majú použiť, ako aj o načasovanie a obsah
všetkých foriem šírenia.
(3) Nestrannosťou podľa odseku 1 písm. b) sa rozumie, že štátna štatistika
sa musí rozvíjať, tvoriť a šíriť neutrálnym spôsobom a v súlade so zásadou rovnakého
zaobchádzania v druhovo rovnakých prípadoch.
(4) Objektivitou podľa odseku 1 písm. c) sa rozumie, že štátna štatistika
sa musí rozvíjať, tvoriť a šíriť systematicky, spoľahlivo a nezaujato, s používaním
profesionálnych a etických postupov a štandardov, ktoré sú transparentné pre používateľov
a spravodajské jednotky.
(5) Spoľahlivosťou podľa odseku 1 písm. d) sa rozumie, že štátna štatistika
musí byť čo najvernejším, najpresnejším a najviac konzistentným meradlom skutočného
stavu, ktorý má reprezentovať, a že výber zdrojov, metód a postupov je založený na
vedeckých kritériách.
(6) Štatistickou dôvernosťou podľa odseku 1 písm. e) sa rozumie ochrana dôverných
štatistických údajov bez ohľadu na zdroj, z ktorého boli získané, pričom je zakázané
použiť získané štatistické údaje na iné než štatistické účely alebo s nimi iným spôsobom
nakladať v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
(7) Efektívnosťou vynaložených nákladov podľa odseku 1 písm. f) sa rozumie,
že náklady na tvorbu štátnej štatistiky musia byť primerané dôležitosti výsledkov
a plánovanému prínosu, zdroje sa musia optimálne využívať a zaťaženie spravodajských
jednotiek v najväčšej možnej miere redukovať.
(8) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku je povinný pri vykonávaní úloh
štátnej štatistiky dodržiavať kritériá kvality štátnej štatistiky, ktorými sú:
a)
relevantnosť,
b) presnosť,
c) včasnosť,
d) časová presnosť,
e) prístupnosť a zrozumiteľnosť,
f) porovnateľnosť a
g) koherentnosť.
(9) Relevantnosťou podľa odseku 8 písm. a) sa rozumie stupeň, ktorým štátna
štatistika spĺňa súčasné a potenciálne potreby používateľov.
(10) Presnosťou podľa odseku 8 písm. b) sa rozumie stupeň zhody odhadov s
neznámymi skutočnými hodnotami.
(11) Včasnosťou podľa odseku 8 písm. c) sa rozumie oneskorenie medzi dostupnosťou
štatistických informácií a udalosťou alebo javom, ktoré tieto informácie opisujú.
(12) Časovou presnosťou podľa odseku 8 písm. d) sa rozumie časový rozdiel
medzi dátumom uverejnenia štatistických informácií a dátumom, keď sa štatistické
informácie mali uverejniť.
(13) Prístupnosťou a zrozumiteľnosťou podľa odseku 8 písm. e) sa rozumejú
podmienky a spôsoby, ktorými môžu používatelia získavať, využívať a interpretovať
štatistické informácie.
(14) Porovnateľnosťou podľa odseku 8 písm. f) sa rozumie miera vplyvu rozdielnosti
v použitých štatistických pojmoch, nástrojoch a postupoch merania, ak sa porovnávajú
štatistiky medzi geografickými oblasťami alebo odvetviami alebo ak sa porovnávajú
v čase.
(15) Koherentnosťou podľa odseku 8 písm. g) sa rozumie vhodnosť štatistických
údajov na ich spoľahlivú kombináciu rôznym spôsobom a na rôzne účely.
§ 4
Orgány vykonávajúce štátnu štatistiku
(1) Úlohy štátnej štatistiky vykonávajú orgány vykonávajúce štátnu štatistiku,
ktorými sú:
a) Štatistický úrad Slovenskej republiky (ďalej len "úrad"),
b) iný ústredný orgán štátnej správy a orgán štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou
zriadený podľa osobitného predpisu1i) (ďalej len "iný orgán vykonávajúci štátnu štatistiku")
za podmienok a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom.
(2) Ak orgán vykonávajúci štátnu štatistiku plní úlohu v oblasti štátnej
štatistiky prostredníctvom rozpočtovej organizácie alebo prostredníctvom príspevkovej
organizácie, voči ktorej má postavenie zriaďovateľa, je povinný písomne upraviť vzájomné
vzťahy s ňou, jednoznačne vymedziť úlohu, spôsob zabezpečenia kontroly kvality štatistík
a spôsob dodržiavania štatistickej dôvernosti.
(3) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku môže uzatvárať písomné zmluvy s
treťou osobou na plnenie čiastkovej úlohy v oblasti štátnej štatistiky; zmluva musí
obsahovať jednoznačné vymedzenie čiastkovej úlohy, spôsob zabezpečenia kontroly kvality
štatistík a spôsob dodržiavania štatistickej dôvernosti.
(4) Úrad vedie a aktualizuje zoznam orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku
a zverejňuje ho na svojom webovom sídle.
§ 5
Úrad
(1) Úrad je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť štátnej štatistiky;
zodpovedá za jej rozvoj, tvorbu a šírenie. Úrad je výhradným kontaktným miestom1j)
pre štatistický orgán Európskej únie (ďalej len "Eurostat").
(2) Sídlom úradu je Bratislava. Úrad môže zriaďovať mimo svojho sídla stále
alebo dočasné pracoviská.
Predseda úradu
§ 6
(1) Na čele úradu je predseda úradu. Predsedu úradu v čase jeho neprítomnosti
zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda úradu.
(2) Predsedu úradu vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky. Funkčné
obdobie predsedu úradu je päť rokov.
(3) Predseda ostáva vo funkcii aj po uplynutí funkčného obdobia, kým vláda
Slovenskej republiky nevymenuje nového predsedu.
(4) Tú istú osobu možno vymenovať za predsedu úradu najviac na dve funkčné
obdobia nasledujúce za sebou.
(5) Funkcia predsedu je nezlučiteľná s výkonom funkcie v inom orgáne verejnej
moci, s pracovným pomerom alebo s obdobným pracovným vzťahom, s podnikateľskou činnosťou,
s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom orgáne právnickej osoby, ktorá vykonáva
podnikateľskú činnosť, ani s inou hospodárskou alebo zárobkovou činnosťou okrem správy
vlastného majetku.
(6) Obmedzenia ustanovené v odseku 4 sa nevzťahujú na výkon vedeckej, pedagogickej,
publicistickej, literárnej a umeleckej činnosti.
(7) Predseda úradu pri výkone svojej pôsobnosti koná nezávisle od pokynov
štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci a od ďalších
osôb.
§ 7
(1) Výkon funkcie predsedu úradu sa skončí
a) uplynutím funkčného obdobia ( § 6 ods. 2), pokiaľ tento zákon neustanovuje inak
(§ 6 ods. 3),
b) vzdaním sa funkcie; výkon funkcie zaniká odo dňa doručenia oznámenia predsedu
úradu o vzdaní sa jeho funkcie vláde Slovenskej republiky,
c) odvolaním z funkcie alebo
d) smrťou.
(2) Vláda Slovenskej republiky predsedu úradu odvolá [ § 7 ods. 1 písm.
c)], len ak
a) prestal spĺňať predpoklady na výkon funkcie alebo neodstránil dôvody
nezlučiteľnosti výkonu funkcie do troch mesiacov od začatia výkonu funkcie podľa
§ 6,
b) bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný
čin, za ktorý mu bol uložený nepodmienečný trest odňatia slobody,
c) bol právoplatne pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho
spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená,
d) konal pri výkone svojej pôsobnosti v rozpore s § 6 ods. 7 alebo
e) sa vyskytnú iné závažné dôvody, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva
alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných
predpokladoch na výkon jeho funkcie.
(3) Podpredsedu úradu vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky na
návrh predsedu úradu.
Pôsobnosť úradu
§ 8
(1) Úrad
a) zostavuje program štátnych štatistických zisťovaní,
b) určuje metodiku štátnych štatistických zisťovaní organizovaných a
vykonávaných úradom, zhromažďuje a spracúva štatistické údaje,
c) vytvára štatistické produkty a zverejňuje ich alebo umožňuje prístup
k nim,
d) vypracúva a zverejňuje správy o kvalite štatistík zostavených úradom;
tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov,1k) ktoré ustanovujú postupy,
štruktúru a periodicitu správ o kvalite európskych štatistík,
e) zabezpečuje dostupnosť štátnej štatistiky pre používateľa,
f) je správcom registrov zriadených podľa tohto zákona,
g) je správcom jednotného informačného systému štátnej štatistiky,
h) vytvára a zverejňuje štatistické klasifikácie a číselníky,
i) podieľa sa na príprave a plnení medzinárodných zmlúv a dohôd o spolupráci,
ktoré uzatvára Slovenská republika v oblasti štátnej štatistiky, a zastupuje Slovenskú
republiku v medzinárodných orgánoch a organizáciách pôsobiacich v oblasti štatistiky,
j) podieľa sa na príprave právne záväzných aktov Európskej únie a zastupuje
Slovenskú republiku pred orgánmi Európskej únie v oblasti európskej štatistiky,
k) koordinuje plnenie úloh štátnej štatistiky inými orgánmi vykonávajúcimi
štátnu štatistiku najmä
1. štatistickým plánovaním a podávaním správ o plnení štatistického
plánu,
2. tvorbou základného metodického rámca a rámca kvality štátnej štatistiky,
3. metodickým usmerňovaním iných orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku
pri rozvoji, tvorbe a šírení štátnej štatistiky,
4. monitorovaním kvality štátnej štatistiky a dodržiavania základných
princípov štátnej štatistiky,
5. určovaním a kontrolou plnenia požiadaviek na štatistické produkty,
6. určovaním spôsobu prenosu a šírenia štatistických údajov,
7. vydávaním výkladových stanovísk k ustanoveniam tohto zákona, ustanoveniam
všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, ak ide o dôležité
otázky alebo ak výkon úloh štátnej štatistiky nie je jednotný,
l) vypracúva ročnú súhrnnú hodnotiacu správu o vykonávaní úloh štátnej
štatistiky, najmä na základe správ o kvalite podľa písmena d) a na základe správ
o kvalite podľa § 11 ods. 1 písm. c) a predkladá ju vláde Slovenskej republiky na
prerokovanie do 30. júna vždy za predchádzajúci kalendárny rok,
m) navrhuje Eurostatu zaradenie iného orgánu vykonávajúceho štátnu štatistiku
do zoznamu podľa osobitného predpisu,1l)
n) spolupracuje s
1. Národnou bankou Slovenska pri tvorbe európskych
štatistík podľa osobitného predpisu,1m)
2. Ministerstvom financií Slovenskej republiky
a Radou pre rozpočtovú zodpovednosť v oblasti hodnotenia deficitu a dlhu1n) z dôvodu
zabezpečenia hodnovernosti štatistických informácií poskytovaných Eurostatu vo vzťahu
k postupu pri nadmernom deficite,
o) kontroluje dodržiavanie povinností ustanovených týmto zákonom; pri
výkone kontroly sa postupuje podľa základných pravidiel kontrolnej činnosti,1o)
p) plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona.
(2) Podrobnosti o obsahu, štruktúre a periodicite aktualizácie správ o
kvalite vydaných podľa § 11 ods. 1 písm. c) ustanoví všeobecne záväzný právny predpis,
ktorý vydá úrad.
§ 10
Koordinačná rada pre štátnu štatistiku
(1) Zriaďuje sa Koordinačná rada pre štátnu štatistiku (ďalej len "koordinačná
rada") na zabezpečenie plnenia úloh úradu podľa § 8 ods. 1 písm. k).
(2) Členmi koordinačnej rady sú zástupcovia všetkých orgánov vykonávajúcich
štátnu štatistiku. Predsedom koordinačnej rady je predseda úradu. Zástupcom iného
orgánu vykonávajúceho štátnu štatistiku v koordinačnej rade je osoba podľa § 11 ods.
3 písm. a) alebo v nevyhnutnom prípade osoba zaradená v organizačnom útvare podľa
§ 11 ods. 3 písm. b).
(3) Predseda úradu zvoláva rokovanie koordinačnej rady podľa potreby alebo
najmenej raz ročne. Podrobnosti o činnosti koordinačnej rady určia štatút koordinačnej
rady a jej rokovací poriadok, ktoré schvaľuje predseda úradu. Štatút koordinačnej
rady a rokovací poriadok zverejňuje úrad na svojom webovom sídle.
§ 11
Pôsobnosť iných orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku
(1) Iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku vykonávajú úlohy štátnej
štatistiky v rozsahu, ktorý pre ne vyplýva z programu štátnych štatistických zisťovaní.
Pri tvorbe štátnej štatistiky sa iný orgán vykonávajúci štátnu štatistiku riadi metodickými
pokynmi úradu. V rámci vykonávania úloh podľa prvej vety iný orgán vykonávajúci štátnu
štatistiku
a) môže vydať pokyny pre spravodajské jednotky k štátnemu štatistickému
zisťovaniu v jeho vecnej pôsobnosti,
b) vytvára štatistické produkty a zverejňuje ich alebo umožňuje prístup
k nim,
c) vypracúva a zverejňuje správy o kvalite ním zostavených štatistík; tým
nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov,1k) ktoré ustanovujú postupy, štruktúru
a periodicitu správ o kvalite európskych štatistík.
(2) Iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku môžu v rámci svojej pôsobnosti
zhromažďovať údaje a vykonávať štatistické zisťovania aj mimo programu štátnych štatistických
zisťovaní. Pri štatistických zisťovaniach konzultujú s úradom ich metodiku a používajú
národné štatistické klasifikácie (ďalej len "klasifikácie") a národné štatistické
číselníky (ďalej len "číselníky"), ak ich úrad informuje, že budú použité pre potreby
štátnej štatistiky. Metodiku zhromažďovania údajov, ktoré úrad použije ako administratívne
zdroje údajov, konzultujú iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku s úradom.
(3) Iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku prispôsobujú organizačnú
štruktúru a organizačný poriadok povinnosti zabezpečiť plnenie úloh štátnej štatistiky,
najmä
a) určia aspoň jednu osobu v postavení vedúceho štátneho zamestnanca, ktorá
je zodpovedná za plnenie úloh štátnej štatistiky,
b) určia organizačný útvar zodpovedný za vykonávanie úloh štátnej štatistiky,
c) vydajú vnútorný predpis, ktorý obsahuje postup
1. pri plnení úloh štátnej štatistiky,
najmä v oblasti riadenia kvality a ochrany dôverných štatistických údajov,
2. na kontrolu
dodržiavania tohto zákona a všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho
vykonanie.
§ 12
Program štátnych štatistických zisťovaní
(1) Štátne štatistické zisťovanie sa riadi programom štátnych štatistických
zisťovaní, ktorý zostavuje úrad v súčinnosti s inými orgánmi vykonávajúcimi štátnu
štatistiku na trojročné obdobie. Úrad vydáva program štátnych štatistických zisťovaní
vyhláškou najneskôr 60 dní pred jeho účinnosťou.
(2) Iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku predložia úradu svoje požiadavky
na štátne štatistické zisťovania vykonávané úradom do 31. marca v roku pred účinnosťou
zostavovaného programu štátnych štatistických zisťovaní. Svoje požiadavky podľa prvej
vety je oprávnený predložiť úradu v rovnakom termíne aj ústredný orgán štátnej správy,
ktorý pred účinnosťou zostavovaného programu štátnych štatistických zisťovaní nemá
postavenie orgánu vykonávajúceho štátnu štatistiku.
(3) Iné orgány vykonávajúce štátnu štatistiku predložia úradu návrhy na vlastné
krátkodobé štátne štatistické zisťovania do 30. apríla v roku pred účinnosťou zostavovaného
programu štátnych štatistických zisťovaní a návrhy na vlastné dlhodobé štátne štatistické
zisťovania do 31. júla v roku pred účinnosťou zostavovaného programu štátnych štatistických
zisťovaní, ktorých rozsah a obsah sú povinné vopred prerokovať s úradom.2a) Návrhy
podľa prvej vety je oprávnený predložiť úradu v rovnakých termínoch aj ústredný orgán
štátnej správy, ktorý pred vydaním zostavovaného programu štátnych štatistických
zisťovaní nemá postavenie orgánu vykonávajúceho štátnu štatistiku. Ak je výsledkom
prerokovania jeho návrhov zaradenie do programu štátnych štatistických zisťovaní,
úrad podrobne oboznámi ústredný orgán štátnej správy s jeho oprávneniami a povinnosťami
ako iného orgánu vykonávajúceho štátnu štatistiku.
(4) V rokoch, keď sa nový program štátnych štatistických zisťovaní nezostavuje,
môže úrad na základe vlastného rozhodnutia alebo na základe požiadaviek ministerstiev
alebo štátnych organizácií vydať vyhláškou zmeny a doplnenia programu štátnych štatistických
zisťovaní.
(5) Program štátnych štatistických zisťovaní sa zostavuje tak, aby sa
a) vykonávali len také zisťovania, ktoré sú zo spoločenského hľadiska dôležité
a potrebné,
b) štátne štatistické zisťovania vykonávali hospodárne, bez duplicity a
s účelným využitím administratívnych zdrojov údajov,
c) zabezpečilo získavanie údajov a informácií na kvalitnej a porovnateľnej
úrovni.
(6) V programe štátnych štatistických zisťovaní sa pri každom štatistickom
zisťovaní uvádza
a) účel a využitie výsledkov štátneho štatistického zisťovania,
b) vecná (obsahová) charakteristika a postupy realizácie štátneho štatistického
zisťovania,
c) vymedzenie spravodajských jednotiek,
d) periodicita a lehoty na poskytovanie štatistických údajov,
e) orgán vykonávajúci štátnu štatistiku príslušný na vykonanie štátneho
štatistického zisťovania,
f) špecifikácia požadovaných kritérií kvality štátnej štatistiky, ak to
je vzhľadom na povahu zisťovaných údajov nevyhnutné.
(7) Rozsah a využívanie administratívnych zdrojov údajov na účely štátnej
štatistiky sa uvádza v osobitnej časti programu štátnych štatistických zisťovaní.
(8) Iný orgán vykonávajúci štátnu štatistiku, ktorý vykonáva štátne štatistické
zisťovanie zahrnuté do programu štátnych štatistických zisťovaní, zabezpečí úhradu
výdavkov na jeho vykonanie zo svojho rozpočtu.
§ 12a
Jednotný informačný systém štátnej štatistiky
(1) Jednotný informačný systém štátnej štatistiky je informačný systém
verejnej správy, ktorého správcom je úrad a ktorý
a) slúži na štandardizáciu štatistických
produkčných procesov,
b) slúži na štandardizáciu, koordináciu a hodnotenie štatistických výstupov orgánov
vykonávajúcich štátnu štatistiku a
c) umožňuje vykonávanie a spracovanie štátnych štatistických zisťovaní.
(2) Jednotný informačný systém štátnej štatistiky pozostáva z verejnej časti
a neverejnej časti a prístup k nemu je bezodplatný.
(3) Verejná časť jednotného informačného systému štátnej štatistiky je dostupná
prostredníctvom webového sídla úradu a obsahuje informácie, údaje a dokumenty z oblasti
štátnej štatistiky, ktoré orgány vykonávajúce štátnu štatistiku zverejňujú podľa
tohto zákona.
(4) Neverejná časť jednotného informačného systému štátnej štatistiky je
prístupná len orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku a obsahuje nástroje a funkcionality
potrebné na vykonávanie a spracovanie štátnych štatistických zisťovaní, hodnotenie
zostavených štatistík, poskytovanie dôverných štatistických údajov medzi orgánmi
vykonávajúcimi štátnu štatistiku a platformu na úradnú komunikáciu medzi orgánmi
vykonávajúcimi štátnu štatistiku pri príprave a realizácii programu štátnych štatistických
zisťovaní. K neverejnej časti jednotného informačného systému štátnej štatistiky
zriadi úrad inému orgánu vykonávajúcemu štátnu štatistiku prístup umožňujúci automatizovaný
spôsob komunikácie.
(5) Iný orgán vykonávajúci štátnu štatistiku je povinný používať jednotný
informačný systém štátnej štatistiky spôsobom určeným funkcionalitou tohto informačného
systému a v rozsahu danom dostupnosťou jeho služieb, na
a) výkon činností spojených
s plánovaním, prípravou a zostavovaním programu štátnych štatistických zisťovaní,
b) šírenie štatistických produktov podľa § 8 ods. 1 písm. c) a § 11 ods. 1 písm.
b),
c) hodnotenie kvality zostavených štatistík podľa § 8 ods. 1 písm. d) a § 11 ods.
1 písm. c),
d) zasielanie dôverných štatistických údajov medzi orgánmi vykonávajúcimi štátnu
štatistiku podľa § 30 ods. 8.
TRETIA ČASŤ
ZDROJE ÚDAJOV
§ 13
Prístup k administratívnym zdrojom údajov a ich využívanie
(1) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku má v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie
štatistického účelu a v rozsahu svojej vecnej pôsobnosti právo na prístup k údajom
zo všetkých administratívnych zdrojov údajov; prístup k týmto údajom nie je výkonom
verejnej moci elektronicky.3)
(2) Správca administratívneho zdroja údajov poskytuje údaje z administratívneho
zdroja údajov orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku bezodkladne a bezodplatne v
elektronickej podobe a požadovanej štruktúre na základe písomnej žiadosti a spôsobom
podľa odseku 3, a to aj opakovane; ustanovenie odseku 4 tým nie je dotknuté. Správca
administratívneho zdroja údajov poskytuje spolu s údajmi z administratívneho zdroja
údajov aj metaúdaje k poskytovaným údajom. Žiadosť podľa prvej vety obsahuje najmä
identifikáciu administratívneho zdroja údajov, zoznam, štruktúru a rozsah požadovaných
údajov a metaúdajov k nim, ako aj účel a dobu ich poskytovania.
(3) Na základe žiadosti podľa odseku 2, najmä ak sa žiada opakované poskytovanie
údajov, orgán vykonávajúci štátnu štatistiku a príslušný správca administratívneho
zdroja údajov upravia písomnou zmluvou konkrétne podmienky technického zabezpečenia
poskytovania údajov z administratívnych zdrojov údajov, štruktúru a rozsah údajov
a metaúdajov vrátane metodiky zostavenia údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia
povinnosti poskytovať údaje; neuzavretie alebo zánik zmluvy nie je dôvodom na odklad
alebo nesplnenie povinnosti podľa odseku 2.
(4) Ak správca administratívneho zdroja údajov poskytuje údaje z administratívneho
zdroja údajov v rámci elektronickej komunikácie prostredníctvom modulu procesnej
integrácie a integrácie údajov,3a) orgán vykonávajúci štátnu štatistiku má právo
na prístup k týmto údajom a metaúdajom aj bez žiadosti, automatizovaným spôsobom
s nepretržitým prístupom prostredníctvom tohto modulu.
(5) Správca administratívneho zdroja údajov je povinný orgánu vykonávajúcemu
štátnu štatistiku poskytnúť v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie štatistického účelu
aj údaje z administratívnych zdrojov údajov, ktoré sú predmetom daňového tajomstva
alebo iného tajomstva alebo povinnosti mlčanlivosti podľa osobitných predpisov;3b)
udelenie súhlasu osoby, ktorá je podľa osobitných predpisov takýto súhlas oprávnená
udeliť, sa nevyžaduje.
(6) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku využíva údaje poskytnuté podľa odseku
1 výlučne na štatistický účel.
(7) Správca administratívneho zdroja údajov vopred neodkladne prerokuje s
orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku vytvorenie, rozvoj a ukončenie vedenia administratívneho
zdroja údajov a spolupracuje s úradom na realizácii činností, ktoré umožnia využívanie
administratívneho zdroja údajov na štatistické účely.
§ 14
Štátne štatistické zisťovanie u fyzických osôb
V štátnych štatistických zisťovaniach, pri ktorých majú spravodajskú povinnosť
fyzické osoby, sa môžu zisťovať údaje o
a) mene a priezvisku, rodnom čísle, trvalom pobyte a štátnom občianstve,
b) podnikateľskej činnosti,
c) nehnuteľnostiach, ktoré fyzická osoba vlastní alebo ktoré má prenajaté,
a o výnosoch z nich,
d) výmere a využívaní poľnohospodárskej pôdy, a to vrátane tej, ktorá neslúži
produkčným funkciám poľnohospodárstva,
e) poľnohospodárskej činnosti, aj keď sa nevykonáva ako podnikateľská činnosť,
f) technických prostriedkoch využívaných na poľnohospodársku činnosť,
g) sociálnych a demografických charakteristikách fyzických osôb vrátane
údajov o zmenách miesta, druhu a dĺžky ich pobytu,
h) životnej úrovni,
i) štruktúre príjmov a výdavkov domácností,
j) úrovni bývania,
k) štruktúre a objeme spotreby potravín,
l) doplňujúcich funkciách trhu práce,
m) spotrebe palív a energie v domácnostiach v ročnej a v dlhšej periodicite,
n) informačných a komunikačných technológiách používaných v domácnostiach.
3d)
§ 15
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov
(1) Sčítanie obyvateľov, domov a bytov (ďalej len "sčítanie obyvateľov")
je osobitným druhom štátneho štatistického zisťovania vykonávaným úradom, ktoré je
súčasťou štátnej štatistiky a ktorého obsah, rozsah a spôsob vykonania upravuje osobitný
predpis.4)
(2) Na účely prípravy a vykonania sčítania obyvateľov úrad využíva aj údaje
z administratívnych zdrojov údajov podľa § 13.
§ 16
Integrované zisťovanie fariem
Zisťovania pri tvorbe integrovaných štatistík fariem4a) vykonáva úrad v spolupráci
s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
§ 17
Úlohy miestnej štátnej správy a samosprávy v oblasti štátnej štatistiky
Orgány miestnej štátnej správy, orgány územnej samosprávy a orgány záujmovej
samosprávy zriadené osobitnými predpismi4b) sú povinné spolupracovať s orgánmi vykonávajúcimi
štátnu štatistiku pri vykonávaní štátnych štatistických zisťovaní.
§ 18
Spravodajské jednotky
(1) Spravodajské jednotky, ktoré sú zaradené do štátneho štatistického zisťovania,
majú právo byť informované o účele a rozsahu zisťovania, o opatreniach zabezpečujúcich
ochranu údajov poskytnutých v rámci štátneho štatistického zisťovania a o svojich
právach a povinnostiach.
(2) Orgány zabezpečujúce výkon štátnej štatistiky sú povinné na vykonanie
programom ustanovených štátnych štatistických zisťovaní bezplatne zaslať spravodajskej
jednotke formuláre v písomnej podobe alebo spravodajskej jednotke oznámiť, kde je
u nich na webovom sídle dostupná elektronická podoba formulára a poskytnúť spravodajskej
jednotke potrebnú metodickú pomoc. Tieto orgány vytvoria na svojom webovom sídle
prístup na podávanie elektronických formulárov. Podrobnosti o podávaní formulárov
elektronickou formou zverejnia na svojom webovom sídle.
(3) Spravodajské jednotky sú povinné úplne, pravdivo, v ustanovených termínoch
a bezplatne poskytovať údaje požadované na štátne štatistické zisťovania zahrnuté
v programe štátnych štatistických zisťovaní ustanoveným spôsobom podľa odseku 5.
Spravodajská jednotka sa pri poskytovaní údajov riadi metodickými vysvetlivkami a
pokynmi vydanými orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku a je povinná na vyžiadanie
poskytnúť orgánu vykonávajúcemu štátnu štatistiku aj doplňujúce informácie k údajom
poskytnutým v štátnom štatistickom zisťovaní, najmä zdôvodnenie ich poskytnutia.
(4) Na splnenie spravodajskej povinnosti a s cieľom zabezpečiť preukázateľnosť
úplnosti a pravdivosti poskytovaných štatistických údajov spravodajské jednotky v
ustanovených termínoch vytvárajú potrebné predpoklady, predovšetkým vedením evidencie
údajov požadovaných štatistickým zisťovaním.
(5) Spravodajská jednotka poskytuje orgánu vykonávajúcemu štátnu štatistiku
údaje požadované na štátne štatistické zisťovanie vyplnením a odoslaním štatistického
formulára v elektronickej podobe. Spravodajská jednotka, ktorá je fyzickou osobou
alebo fyzickou osobou - podnikateľom a k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho
roka nemá žiadneho zamestnanca, alebo spravodajská jednotka, ktorá má sídlo v obci
bez internetového pripojenia alebo bez signálu, môže povinnosť podľa odseku 3 splniť
aj odovzdaním vyplneného štatistického formulára v listinnej podobe. Na poskytovanie
údajov prostredníctvom štatistických formulárov v elektronickej podobe sa nevzťahujú
ustanovenia zákona o e-Governmente.
(6) Podrobnosti o spôsobe poskytovania údajov spravodajskými jednotkami ustanoví
úrad vyhláškou.
(7) Ak spravodajská jednotka nesplní svoju spravodajskú povinnosť, je príslušný
orgán vykonávajúci štátne štatistické zisťovanie oprávnený vykonať zistenie potrebných
štatistických údajov na jej náklady.
(8) Spravodajská jednotka nemôže odmietnuť spravodajskú povinnosť podľa tohto
zákona. Spravodajská jednotka je povinná orgánu vykonávajúcemu štátnu štatistiku
poskytnúť v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie štatistického účelu aj údaje, ktoré
sú predmetom daňového tajomstva alebo iného tajomstva alebo povinnosti mlčanlivosti
podľa osobitných predpisov;5) udelenie súhlasu osoby, ktorá je podľa osobitných predpisov
takýto súhlas oprávnená udeliť, sa nevyžaduje. Predmetom spravodajskej povinnosti
nie je poskytovanie utajovaných skutočností5a) a poskytovanie informácií, ktoré vedie,
získava, spracúva a sústreďuje spravodajská služba podľa osobitných predpisov.5b)
(9) Ak spravodajská jednotka nie je objektívne schopná splniť spravodajskú
povinnosť formou, spôsobom, v rozsahu alebo v termíne podľa programu štátnych štatistických
zisťovaní v súvislosti s vyhlásením výnimočného stavu,5c) núdzového stavu5d) alebo
mimoriadnej situácie,5e) alebo s tým súvisiacich okolností, orgán vykonávajúci štátnu
štatistiku, ktorý je príslušný na vykonanie štátneho štatistického zisťovania ustanoveného
programom štátnych štatistických zisťovaní, môžu prijímať opatrenia spočívajúce najmä
v
a) prerušení už začatého štátneho štatistického zisťovania alebo v odklade
štátneho štatistického zisťovania a určení náhradnej lehoty,
b) zmene formy a spôsobu štátneho štatistického zisťovania vrátane skrátenia
alebo predĺženia lehoty štátneho štatistického zisťovania,
c) zabezpečení náhradných foriem získania údajov,
d) zmene rozsahu spravodajskej povinnosti so zameraním na získanie nevyhnutných
ukazovateľov.
(10) Opatrenie podľa odseku 9 sa prijme najdlhšie na dobu trvania výnimočného
stavu, núdzového stavu, mimoriadnej situácie, alebo s tým súvisiacich okolností.
(11) Na prijatie opatrenia podľa odseku 9 sa nevzťahuje správny poriadok.
Orgán, ktorý opatrenie podľa odseku 9 prijal, ho zverejní na svojom webovom sídle.
ŠTVRTÁ ČASŤ
NÁSTROJE POROVNATEĽNOSTI
§ 19
Klasifikácie a číselníky
(1) Úrad v spolupráci s inými orgánmi vykonávajúcimi štátnu štatistiku vytvára
klasifikácie a číselníky, zabezpečuje ich súlad s právne záväznými aktmi Európskej
únie, európskymi a medzinárodnými štandardmi a zverejňuje ich na svojom webovom sídle.
(2) Klasifikácie a číselníky vydáva úrad vyhláškou.
(3) Klasifikácie a číselníky sú záväzné pre orgány vykonávajúce štátnu štatistiku
a pre spravodajské jednotky pri poskytovaní údajov na štátne štatistické zisťovanie,
pri ich spracúvaní a v tých prípadoch, keď to ustanovuje osobitný predpis. 6)
Štatistické registre
§ 20
(1) Úrad vedie najmä tieto registre:
a) register organizácií,6a)
b) register fariem,6b)
c) register ubytovacích zariadení,
d) register priestorových jednotiek,
e) register subjektov zahraničného obchodu.
(2) Na vedenie registrov podľa odseku 1 môže úrad využívať údaje získané
z administratívnych zdrojov údajov, z ďalších externých zdrojov údajov, z Európskeho
registra nadnárodných skupín podnikov alebo z iných evidencií.
§ 21
(1) Úrad zapisuje právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom
alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov7) (ďalej
len "podnikateľ") do registra organizácií na základe údajov, ktoré získal podľa tohto
zákona a podľa osobitných predpisov.7a)
(2) Do registra organizácií podľa odseku 1 sa zapisujú údaje podľa osobitných
predpisov. 7b)
(3) Na aktualizáciu registra organizácií je úrad oprávnený požiadať právnickú
osobu alebo podnikateľa, obec alebo vyšší územný celok o oznámenie údajov a informácií
a tieto osoby sú povinné žiadosti úradu v určenom termíne vyhovieť.
(4) Zmeny v evidencii právnických osôb zaradených vo verejnej správe podľa
osobitných predpisov7b) je úrad povinný písomne oznamovať dotknutým právnickým osobám
a Ministerstvu financií Slovenskej republiky do 30 dní od vykonania tejto zmeny v
registri organizácií.
(5) Údaje registra organizácií okrem dôverných štatistických údajov sú
verejné údaje a úrad ich bezplatne zverejňuje na svojom webovom sídle.
(6) Do registra organizácií sa zapisujú aj údaje o skupinách podnikov;6a)
ak úrad o to požiada, je právnická osoba alebo podnikateľ povinný údaje potrebné
na zápis skupiny podnikov poskytnúť.
(7) Skupinám podnikov vytvára úrad na účely ich evidencie v registri organizácií
osobitnú identifikáciu; spôsob jej tvorby určuje úrad.
§ 22
V registri fariem sa evidujú údaje o právnických osobách, fyzických osobách
- podnikateľoch a fyzických osobách, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu. Úrad
môže podrobnosti o evidencii údajov, a to vrátane rozsahu činnosti podľa kritérií
štátneho štatistického zisťovania, upraviť osobitným právnym predpisom.
§ 23
Do registra ubytovacích zariadení sa zapisujú údaje o ubytovacích zariadeniach,
ktoré poskytujú prechodné ubytovanie účastníkom cestovného ruchu, a údaje o ekonomických
subjektoch, ktoré ich prevádzkujú.
§ 25
(1) V registri priestorových jednotiek sa na účely priestorovej identifikácie
štatistických údajov evidujú priestorové jednotky vo väzbe na územné a správne usporiadanie
Slovenskej republiky.
(2) Údaje evidované v registri priestorových jednotiek sú verejné.
§ 25a
(1) Do registra subjektov zahraničného obchodu sa zapisuje každý, kto uskutočňuje
obchod s tovarom medzi Slovenskou republikou a inými krajinami.
(2) Každý, koho hodnota obchodu s tovarom medzi Slovenskou republikou a
členskými štátmi Európskej únie prevýši hodnotu ustanovenú v programe štátnych štatistických
zisťovaní, oznámi túto skutočnosť úradu najneskôr do desiatich dní odo dňa vzniku
tejto skutočnosti.
PIATA ČASŤ
ŠÍRENIE ŠTATISTICKÝCH INFORMÁCIÍ
Povinnosť mlčanlivosti a ochrana dôverných štatistických údajov
§ 29
(1) Povinnosť mlčanlivosti o dôverných štatistických údajoch má každý,
kto sa za akýchkoľvek okolností oboznámi s dôvernými štatistickými údajmi získanými
štatistickým zisťovaním alebo z administratívnych zdrojov údajov.
(2) Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 1 trvá aj po skončení pracovnoprávneho
vzťahu, obdobného pracovného vzťahu,8) výkonu verejnej funkcie alebo po skončení
iného právneho vzťahu, na ktorého základe sa fyzická osoba oboznamovala s dôvernými
štatistickými údajmi.
(3) Poskytnutie alebo zverejnenie dôverného štatistického údaja za podmienok
ustanovených týmto zákonom alebo osobitnými predpismi8a) nie je porušením povinnosti
mlčanlivosti.
§ 30
(1) Dôverné štatistické údaje sa nesmú bez súhlasu právnických osôb alebo
fyzických osôb, ktoré ich poskytli a ktorých sa týkajú, zverejňovať ani komukoľvek
oznamovať, ani použiť na iné než štatistické účely.
(2) Súhlas podľa odseku 1 musí mať písomnú formu a musí byť z neho zrejmé,
o aký dôverný štatistický údaj ide a akým spôsobom sa má využiť.
(3) Dôverné štatistické údaje možno poskytnúť Európskej komisii, Eurostatu,
štatistickým úradom členských štátov Európskej únie, Európskej centrálnej banke a
centrálnym bankám členských štátov Európskej únie podľa osobitného predpisu 9d) a
medzinárodným orgánom a organizáciám iba vtedy, ak je to nevyhnutné na splnenie záväzkov
vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, a ak
preberajúca strana zabezpečí aspoň takú ochranu údajov, aká je v Slovenskej republike.
(4) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku môže poskytnúť dôverný štatistický
údaj na vedecké účely na základe písomnej zmluvy uzatvorenej so žiadateľom, ktorý
preukáže, že vykonáva vedeckú činnosť9f) a poskytnutý dôverný štatistický údaj využije
iba v rámci výkonu tejto činnosti.
(5) Za dôverný štatistický údaj sa nepovažuje údaj,
a) ktorý sa spracúva
vo verejných častiach informačných systémov verejnej správy,
b) ktorý sa sprístupňuje na základe práva na slobodný prístup k informáciám podľa
osobitného predpisu,9g)
c) s ktorého zverejnením štatistická jednotka jednoznačne súhlasila,
d) ktorý vznikol sumarizáciou dostatočného počtu, najmenej troch dôverných štatistických
údajov tak, že nemožno odvodiť dôverný štatistický údaj o konkrétnej štatistickej
jednotke alebo o spravodajskej jednotke.
(6) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku je povinný vykonať všetky opatrenia
na ochranu dôverných štatistických údajov pred ich zneužitím, najmä prijať potrebné
organizačné a technické opatrenia, a zabezpečiť, aby s týmito údajmi pracovali iba
zamestnanci, ktorí boli písomne poučení o povinnosti zachovávať mlčanlivosť o dôverných
štatistických údajoch.
(7) Orgán vykonávajúci štátnu štatistiku umožní osobe podľa § 4 ods. 3
alebo ods. 4 v nevyhnutnom rozsahu pri zbere alebo spracovaní štatistických údajov
prístup k dôverným štatistickým údajom.
(8) Orgány vykonávajúce štátnu štatistiku si môžu navzájom poskytovať na
základe písomnej zmluvy dôverné štatistické údaje v rozsahu nevyhnutnom na tvorbu
štátnej štatistiky, na ktorej zostavenie je orgán vykonávajúci štátnu štatistiku
príslušný, a to spôsobom, ktorý zabezpečuje ochranu dôvernosti štatistických údajov.
Akékoľvek poskytovanie údajov, ktoré nasleduje po prvom poskytnutí, si vyžaduje písomné
schválenie orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku, ktorý uskutočnil zber týchto
údajov. V zmluve podľa prvej vety sa určia najmä podmienky technického zabezpečenia
poskytovania údajov, štruktúra a rozsah údajov a metaúdajov vrátane metodiky zostavenia
údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia povinnosti poskytovať údaje. Ak zmluvnou
stranou nie je úrad, zmluva podľa prvej vety podlieha jeho predchádzajúcemu schváleniu,
inak je neplatná.
§ 30a
Spracúvanie osobných údajov
(1) Ak je súčasťou dôverných štatistických údajov osobný údaj fyzickej
osoby, orgán vykonávajúci štátnu štatistiku a osoba podľa § 4 ods. 3 alebo ods. 4
(ďalej len "povinná osoba") postupuje pri jeho spracúvaní podľa osobitného predpisu,10)
ak tento zákon neustanovuje inak. Pri vykonaní a spracovaní výsledkov štátnych štatistických
zisťovaní u fyzických osôb môže povinná osoba spracúvať meno, priezvisko a rodné
číslo jednotlivca alebo člena domácnosti.
(2) Ak dotknutá osoba uplatní právo na prístup k osobným údajom podľa osobitného
predpisu,10a) povinná osoba poskytne dotknutej osobe len informáciu o účele spracúvania
osobných údajov, ak sú osobné údaje spracúvané povinnou osobou len na štatistický
účel podľa tohto zákona a ak je možné túto informáciu poskytnúť bez nutnosti vynaložiť
neprimeraný čas a úsilie povinnej osoby; to neplatí, ak povinná osoba spracúva osobné
údaje dotknutej osoby aj na iný ako štatistický účel podľa tohto zákona.
(3) Ak dotknutá osoba uplatní právo na opravu osobných údajov podľa osobitného
predpisu,10b) ktoré poskytla povinnej osobe v rámci štátneho štatistického zisťovania,
povinná osoba vykoná opravu, len ak v čase doručenia oznámenia o uplatnení tohto
práva nebol zber údajov v rámci príslušného štátneho štatistického zisťovania ukončený
a ak je možné túto opravu vykonať bez nutnosti vynaložiť neprimeraný čas a úsilie
povinnej osoby; to neplatí, ak povinná osoba spracúva osobné údaje dotknutej osoby
aj na iný ako štatistický účel podľa tohto zákona.
(4) V prípade, ak bol osobný údaj poskytnutý úradu z administratívnych
zdrojov údajov, dotknutá osoba môže uplatniť právo na opravu osobných údajov podľa
osobitného predpisu10b) len u osoby, ktorá osobný údaj poskytla úradu podľa § 13,
o čom úrad dotknutú osobu informuje, ak je možné túto informáciu poskytnúť bez nutnosti
vynaložiť neprimeraný čas a úsilie povinnej osoby. Úrad nevykonáva opravu takto poskytnutých
osobných údajov v prípade uplatnenia práva podľa predchádzajúcej vety.
(5) Ak dotknutá osoba uplatní právo na obmedzenie spracúvania osobných
údajov podľa osobitného predpisu,10c) povinná osoba obmedzí spracúvanie týchto údajov
dotknutej osoby len v rozsahu, v akom sú osobné údaje dotknutej osoby spracúvané
aj na iný ako štatistický účel podľa tohto zákona. Obmedzenie spracúvania osobných
údajov na iný ako štatistický účel podľa tohto zákona u osoby, ktorá má povinnosť
poskytnúť údaje z administratívnych zdrojov údajov podľa § 13, nebráni tejto osobe
plniť povinnosti podľa § 13.
(6) Právo dotknutej osoby namietať spracúvanie osobných údajov podľa osobitného
predpisu10d) nemožno uplatniť, ak sú osobné údaje spracúvané povinnou osobou na štatistický
účel podľa tohto zákona; to neplatí, ak povinná osoba spracúva osobné údaje dotknutej
osoby aj na iný ako štatistický účel podľa tohto zákona.
§ 31
Poskytovanie štatistických informácií
(1) Úrad poskytne na účel tvorby verejnej politiky alebo na realizáciu
úlohy alebo oprávnenia ustanoveného osobitným predpisom10e) na základe žiadosti bezodplatne
štatistickú informáciu
a) prezidentovi Slovenskej republiky, Národnej rade Slovenskej
republiky, vláde Slovenskej republiky, Ústavnému súdu Slovenskej republiky, Najvyššiemu
kontrolnému úradu, Národnej banke Slovenska, Rade pre rozpočtovú zodpovednosť, verejnému
ochrancovi práv, súdu, prokuratúre, orgánu štátnej správy, orgánu územnej samosprávy
a záujmovej samosprávy,
b) Eurostatu,
c) reprezentatívnemu združeniu zamestnancov a reprezentatívnemu združeniu zamestnávateľov,
d) spravodajskej službe,
e) právnickej osobe zriadenej osobitným predpisom.
(2) Úrad môže so žiadateľom uzavrieť na účel podľa odseku 1 písomnú zmluvu,
v ktorej sú vymedzené najmä druh, rozsah, účel, spôsob a lehota alebo periodicita
poskytovania štatistických informácií.
(3) Ďalším medzinárodným orgánom a organizáciám sa poskytujú štatistické
informácie bezplatne, ak ide o vzájomnú výmenu údajov alebo ak to určuje medzinárodná
zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná. Inak sa pri poskytovaní štatistických
informácií do zahraničia postupuje podľa odseku 4.
(4) Okrem prípadov uvedených v odseku 1 a 2 je úrad oprávnený poskytovať
štatistické informácie získané štatistickým zisťovaním za cenu dohodnutú v súlade
s cenovými predpismi, a to každému, kto o ne požiada.
(5) Medzinárodným orgánom a organizáciám poskytujú iné orgány vykonávajúce
štátnu štatistiku štatistické informácie zverejnené úradom. Ak iné orgány vykonávajúce
štátnu štatistiku poskytujú iné štatistické informácie, informujú o ich poskytnutí
úrad.
(6) Orgány vykonávajúce štátnu štatistiku podľa § 4 si môžu navzájom bezplatne
vymieňať štatistické informácie získané na základe programu zisťovaní.
Pokuty
§ 32
(1) Za porušenie povinnosti ustanovenej týmto zákonom možno uložiť pokutu
do
a) 3 320 eur za nesplnenie spravodajskej povinnosti podľa § 18 ods. 3 alebo § 20
ods. 3 spravodajskou jednotkou alebo za nesplnenie oznamovacej povinnosti podľa §
25a ods. 2 osobou alebo jej organizačnou zložkou,
b) 1 660 eur za porušenie povinnosti ustanovenej v § 30 o poskytovaní dôverných štatistických
údajov,
c) 665 eur za porušenie povinnosti ustanovenej v § 18 ods. 4 spravodajskou jednotkou
alebo za porušenie povinnosti ustanovenej v § 27 ods. 3 a 8.
(2) Pri určovaní pokuty sa prihliada najmä na závažnosť porušenia spravodajskej
povinnosti, okolnosti, za ktorých k porušeniu došlo, dĺžku porušovania, ako aj na
následky pre štátne štatistické zisťovanie.
(3) Pokutu podľa odseku 1 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď orgán
vykonávajúci štátnu štatistiku príslušný na jej uloženie porušenie povinnosti zistil,
a najneskôr do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinnosti.
(4) Na konanie o uložení pokuty podľa tohto zákona sa vzťahuje správny
poriadok.
(5) Na uloženie pokuty je príslušný orgán vykonávajúci štátnu štatistiku,
ktorý vykonáva štátne štatistické zisťovanie a voči ktorému má spravodajská jednotka
spravodajskú povinnosť.
(6) Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
(7) Za nesplnenie povinnosti podľa § 18 ods. 3, § 18 ods. 4 alebo podľa
§ 20 ods. 3 sa nepovažuje konanie spravodajskej jednotky v súlade s opatrením podľa
§ 18 ods. 9.
§ 33
(1) Porušenie povinnosti mlčanlivosti podľa § 29 je priestupok, za ktorý
možno uložiť pokutu do 3 320 eur. Tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov
o náhrade škody.
(2) Priestupky podľa odseku 1 prejednávajú okresné úrady podľa osobitného
predpisu.11)
(3) Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
ŠIESTA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 34
(1) Dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa zrušuje Krajská správa Štatistického
úradu Slovenskej republiky v Bratislave, Krajská správa Štatistického úradu Slovenskej
republiky v Trnave, Krajská správa Štatistického úradu Slovenskej republiky v Trenčíne,
Krajská správa Štatistického úradu Slovenskej republiky v Nitre, Krajská správa Štatistického
úradu Slovenskej republiky v Žiline, Krajská správa Štatistického úradu Slovenskej
republiky v Banskej Bystrici, Krajská správa Štatistického úradu Slovenskej republiky
v Prešove a Krajská správa Štatistického úradu Slovenskej republiky v Košiciach.
(2) Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov, majetkovoprávnych vzťahov
a iných vzťahov prechádzajú dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona z Krajskej správy
Štatistického úradu Slovenskej republiky v Bratislave, Krajskej správy Štatistického
úradu Slovenskej republiky v Trnave, Krajskej správy Štatistického úradu Slovenskej
republiky v Trenčíne, Krajskej správy Štatistického úradu Slovenskej republiky v
Nitre, Krajskej správy Štatistického úradu Slovenskej republiky v Žiline, Krajskej
správy Štatistického úradu Slovenskej republiky v Banskej Bystrici, Krajskej správy
Štatistického úradu Slovenskej republiky v Prešove a Krajskej správy Štatistického
úradu Slovenskej republiky v Košiciach na úrad.
(3) Štátne štatistické zisťovania schválené pred účinnosťou tohto zákona,
ktoré sa dokončia alebo vykonajú po nadobudnutí jeho účinnosti, sa považujú za štátne
štatistické zisťovania schválené podľa tohto zákona. Identifikačné čísla pridelené
pred účinnosťou tohto zákona sa považujú za pridelené podľa tohto zákona.
§ 35
Ustanovenia tohto zákona o ochrane dôverných štatistických údajov sa vzťahujú
aj na individuálne údaje získané zo štatistických zisťovaní pred dňom účinnosti tohto
zákona.
§ 35a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. mája 2021
(1) Rada zriadená podľa predpisu účinného do 30. apríla 2021 sa zrušuje a
funkčné obdobie všetkých jej členov zaniká k 1. máju 2021.
(2) Predseda úradu vymenuje členov koordinačnej rady a zvolá prvé rokovanie
koordinačnej rady do 31. decembra 2021.
(3) Úrad zriadi jednotný informačný systém štátnej štatistiky do 31. mája
2022; o zriadení jednotného informačného systému štátnej štatistiky informuje úrad
na svojom webovom sídle a osobitne iný orgán vykonávajúci štátnu štatistiku elektronickým
spôsobom.
(4) Konanie o uložení pokuty, ktoré sa začalo a právoplatne neskončilo do
30. apríla 2021, sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 30. apríla 2021.
(5) Konanie o priestupku, ktoré sa začalo a právoplatne neskončilo do 30.
apríla 2021, sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 30. apríla 2021.
§ 35b
Prechodné ustanovenie k právnej úprave účinnej od 1. februára 2024
Tento zákon v znení účinnom od 1. februára 2024 sa vzťahuje aj na predsedu
úradu, ktorý bol vymenovaný do funkcie podľa tohto zákona v znení účinnom do 31.
januára 2024.
§ 36
Zrušujú sa:
1. Zákon Slovenskej národnej rady č. 322/1992 Zb. o štátnej
štatistike v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 453/1992 Zb., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 2/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 155/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 74/1995 Z.z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 301/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 278/1996 Z.z. a zákona č. 306/1999 Z.z.
2. Zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 45/1993 Z.z. o štátnych štatistických zisťovaniach vykonávaných u obyvateľstva.
3.
Vyhláška Federálneho štatistického úradu a Federálneho ministerstva financií č. 243/1988
Zb. o štatistických zisťovaniach a účtovnom výkazníctve.
§ 36a
Zrušujú sa:
1. Opatrenie Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 236/1993
Z.z., ktorým sa ustanovujú klasifikácie, číselník a register v oblasti štátnej štatistiky.
2. Opatrenie Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 388/1997 Z.z., ktorým sa
ustanovuje zoznam vybraných priemyselných výrobkov v znení opatrenia č. 402/1998
Z.z.
3. Opatrenie Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 449/2000 Z.z., ktorým sa
vyhlasuje Klasifikácia aktív, bilančných položiek, transakcií a ostatných tokov v
národných účtoch Slovenskej republiky a Klasifikácia inštitucionálnych sektorov a
subsektorov v Systéme národných účtov Slovenskej republiky.
4. Vyhláška Federálneho štatistického úradu č. 95/1976 Zb. o jednotnom triedení základných
prostriedkov v znení vyhlášky č. 156/1980 Zb.
5. Vyhláška Federálneho štatistického úradu č. 47/1985 Zb. o jednotnej sústave národohospodárskych
ukazovateľov.
§ 37
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2002.
Zákon č. 215/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2004.
Zákon č. 358/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. októbrom 2007.
Zákon č. 90/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2008.
Zákon č. 55/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2010.
Zákon č. 136/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2010.
Zákon č. 519/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2012.
Zákon č. 305/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2013.
Zákon č. 326/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2015 okrem čl. I bodu
13, ktorý nadobudol účinnosť 1. januárom 2016.
Zákon č. 272/2015 Z.z. nadobudla účinnosť 1. novembrom 2015.
Zákon č. 157/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 7. júnom 2018.
Zákon č. 107/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 5. májom 2020.
Zákon č. 144/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2021 okrem čl. I tretieho
bodu § 8 ods. 1 písm. d), písm. k) šiesteho bodu a písm. l) a odseku 2 a siedmeho
bodu § 11 ods. 1 písm. c), ktoré nadobudli účinnosť 1. januárom 2024.
Zákon č. 7/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2024.
Rudolf Schuster v.r.
Jozef Migaš v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
1) Napríklad Dohovor Medzinárodnej organizácie práce o štatistikách práce č.
160/1985 (vyhláška ministra zahraničných vecí č. 144/1988 Zb. a oznámenie Ministerstva
zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 110/1997 Z.z.), Dohovor o Organizácii pre
hospodársku spoluprácu a rozvoj (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej
republiky č. 141/2001 Z.z.).
1a) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 z 11.
marca 2009 o európskej štatistike a o zrušení nariadenia (ES, Euratom) č. 1101/2008
o prenose dôverných štatistických údajov Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev,
nariadenia Rady (ES) č. 322/97 o štatistike Spoločenstva a rozhodnutia Rady 89/382/EHS,
Euratom o založení Výboru pre štatistické programy Európskych spoločenstiev (Ú.v.
EÚ L 87, 31.3.2009) v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ)
č. 549/2013 z 21. mája 2013 o európskom systéme národných a regionálnych účtov v
Európskej únii (Ú.v. EÚ L 174, 26.6.2013) v platnom znení, nariadenie Európskeho
parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2152 z 27. novembra 2019 o európskych podnikových štatistikách,
ktorým sa zrušuje 10 právnych aktov v oblasti podnikových štatistík (Ú.v. EÚ L 327,
17.12.2019) v platnom znení.
1b) § 9 zákona č. 272/2015 Z.z. o registri právnických osôb, podnikateľov a
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1c) § 2 písm. g) zákona č. 3/2010 Z.z. o národnej infraštruktúre pre priestorové
informácie.
§ 3 ods. 1 a 2 zákona č. 125/2015 Z.z. o registri adries a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
1d) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992
Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov, zákon č. 302/2001 Z.z.
o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 291/2002 Z.z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení
v znení neskorších predpisov.
1e) Napríklad zákon č. 43/2004 Z.z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 581/2004 Z.z.
o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1f) Napríklad § 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z.
o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon), § 23a zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 103 zákona
č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
1g) Napríklad § 65a ods. 2 písm. h) zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody
a krajiny.
1h) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z.z. o Slovenskej informačnej
službe v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
198/1994 Z.z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov.
1i) § 6 ods. 1 písm. b) zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách
v znení zákona č. 402/2013 Z.z.
1j) Čl. 5 ods. 1 nariadenia (ES) č. 223/2009 v platnom znení.
1k) Čl. 12 ods. 2 nariadenia (ES) 223/2009 v platnom znení.
1l) Čl. 5 ods. 2 nariadenia (ES) 223/2009 v platnom znení.
1m) Čl. 2a nariadenia Rady (ES) č. 2533/98 z 23. novembra 1998 o zbere štatistických
informácií Európskou centrálnou bankou (Ú.v. ES L 318, 27.11.1998, Mimoriadne vydanie
Ú.v. EÚ, kap. 01/zv. 003) v platnom znení.
1n) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 473/2013 z 21. mája 2013
o spoločných ustanoveniach o monitorovaní a posudzovaní návrhov rozpočtových plánov
a zabezpečení nápravy nadmerného deficitu členských štátov v eurozóne (Ú.v. EÚ L
140, 27.5.2013).
1o) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej
správe v znení neskorších predpisov.
2) Zákon č. 180/2014 Z.z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2a) § 38 ods. 1 zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácií
ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
3) § 3 písm. b) zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente)
v znení zákona č. 273/2015 Z.z.
3a) § 10 ods. 11 zákona č. 305/2013 Z.z. v znení zákona č. 273/2015 Z.z.
3b) Napríklad § 11 ods. 5 písm. a) zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový
poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 267/2017 Z.z.,
§ 2 písm. k) zákona č. 45/2011 Z.z. o kritickej infraštruktúre, § 79 zákona č. 18/2018
Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 111 ods.
1 písm. c) zákona č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
3d) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 808/2004 z 21. apríla 2004
o štatistikách Spoločenstva o informačnej spoločnosti (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ,
kap. 16/zv. 2; Ú.v. EÚ L 143, 30.4.2004) v platnom znení.
4) Napríklad zákon č. 165/1998 Z.z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku
2001, zákon č. 263/2008 Z.z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2011 a ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1091 z 18. júla 2018
o integrovaných štatistikách fariem, ktorým sa zrušujú nariadenia (ES) č. 1166/2008
a (EÚ) č. 1337/2011 (Ú.v. EÚ L 200, 7.8.2018).
4b) Napríklad § 43 až 47h zákona č. 578/2004 Z.z., § 41 zákona č. 274/2009 Z.z.
o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 180/2013
Z.z.
5) Napríklad zákon č. 483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový
poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5a) Zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5b) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z.z. v znení neskorších
predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z.z. v znení neskorších
predpisov.
Zákon č. 281/2015 Z.z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5c) Čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
5d) Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
5e) § 3b zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z.z. o civilnej
ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
6) Napríklad zákon č. 263/1999 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
6a) Nariadenie Rady (EHS) č. 696/93 z 15. marca 1993 o štatistických jednotkách
na účely pozorovania a analýzy výrobného systému v spoločenstve (Ú.v. ES L 76, 30.3.1993;
Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kap. 13, zv. 012) v platnom znení.
Nariadenie (EÚ) 2019/2152 v platnom znení.
6b) Čl. 2 písm. a) nariadenia (EÚ) 2018/1091.
7) Napríklad zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, § 2 Obchodného
zákonníka.
7a) Napríklad zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej
národnej rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon č. 90/2008 Z.z.
o európskom zoskupení územnej spolupráce a o doplnení zákona č. 540/2001 Z.z. o štátnej
štatistike v znení neskorších predpisov.
7b) Čl. 5 ods. 1 nariadenia (ES) č. 177/2008.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013 o
európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii (Ú.v. EÚ L 174,
26.06.2013).
8) Napríklad zákon č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného
zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej
republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov, zákon č. 154/2001 Z.z.
o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov, zákon
č. 315/2001 Z.z. o hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov, zákon
č. 281/2015 Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 55/2017 Z.z. v znení neskorších
predpisov, zákon č. 35/2019 Z.z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
8a) Čl. 20 ods. 3 písm. b), čl. 21 a 23 nariadenia (EÚ) č. 223/2009 v platnom
znení.
Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/2152 v platnom znení.
9d) Čl. 21 nariadenia (ES) č. 223/2009.
9f) Napríklad § 26a zákona č. 172/2005 Z.z. o organizácii štátnej podpory výskumu
a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii
ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 233/2008
Z.z..
9g) Zákon č. 211/2001 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
10) § 6 a nasl. zákona č. 18/2018 Z.z.
10a) § 21 zákona č. 18/2018 Z.z., čl. 15 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady
(EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných
údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné
nariadenie o ochrane údajov) (Ú.v. EÚ L 119,4.5.2016).
10b) § 22 zákona č. 18/2018 Z.z., čl. 16 nariadenia (EÚ) 2016/679.
10c) § 24 zákona č. 18/2018 Z.z., čl. 18 nariadenia (EÚ) 2016/679.
10d) § 27 zákona č. 18/2018 Z.z., čl. 21 nariadenia (EÚ) 2016/679.
10e) Napríklad čl. 2 ods. 1 písm. a) nariadenia (EÚ) č. 473/2013, ústavný zákon
č. 493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti, § 5 ods. 7 zákona č. 369/1990 Zb. v
znení zákona č. 70/2018 Z.z., § 53 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku
Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, § 7 ods. 3 zákona
č. 302/2001 Z.z.
11) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov.