222/2022 Z.z.
ZÁKON
z 25. mája 2022
o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 222/2022 Z.z.
Zmena: 231/2023 Z.z.
Zmena: 7/2024 Z.z.
Zmena: 32/2024 Z.z.
Zmena: 201/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a) vymedzenie základných pojmov štátom podporovaného
nájomného bývania,
b) vymedzenie právnych vzťahov súvisiacich s nájmom bytu v rámci štátom podporovaného
nájomného bývania,
c) založenie Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania (ďalej len "agentúra").
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
a) štátom podporované nájomné bývanie je nadobúdanie a prevádzka bytových domov spôsobom
ustanoveným v tomto zákone s využitím podporných nástrojov najmä v oblasti sociálnej
politiky štátu s cieľom zabezpečenia cenovo dostupného bývania pre širokú verejnosť,
ak postupom uvedeným v zákone
1. prenajímateľ nadobudol bytové domy do vlastníctva
výstavbou,
2. prenajímateľ nadobudol bytové domy do vlastníctva kúpou alebo
3. investičný
partner sa stal priamo alebo nepriamo spoločníkom právnickej osoby, ktorá nadobudla
bytové domy do vlastníctva výstavbou alebo kúpou a táto právnická osoba získala právne
postavenie prenajímateľa,
b) bytový dom je budova,
1. ktorú prenajímateľ nadobudol alebo nadobudne do vlastníctva
v súlade s projektom nájomného bývania schváleným agentúrou,
2. pri ktorej od kolaudácie,
ktorou sa povolilo jej prvé užívanie, neuplynulo viac ako päť rokov ku dňu schválenia
projektu nájomného bývania agentúrou podľa tohto zákona,
3. v ktorej najmenej polovica
podlahovej plochy je určená na bývanie,
4. v ktorej sú všetky byty určené na užívanie
výlučne nájomcami na základe nájomných zmlúv podľa tohto zákona a
5. v ktorej sú všetky
nebytové priestory užívané na iné účely ako na bývanie,
c) byt je miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu
určené na funkcie bývania a môžu na tento účel slúžiť ako samostatné jednotky, ak
1. sa byt nachádza v bytovom dome,
2. podlahová plocha bytu je najmenej 27 m2 a najviac
90 m2,
3. vybavenie bytu zodpovedá technickej norme alebo obdobnej technickej špecifikácii,
4.
k bytu prislúcha balkón, terasa alebo lodžia a
5. povrchové úpravy bytu sú v konečnej
úprave,
d) podlahová plocha bytu je súčet plochy jeho miestností a príslušenstva bytu2) bez
plochy terás, lodžií a balkónov,
e) projekt nájomného bývania je individualizovaný zámer investičného partnera nadobudnúť
priamo alebo nepriamo jeden alebo viaceré bytové domy do vlastníctva prenajímateľa,
prostredníctvom ktorého bude zabezpečená prevádzka jedného alebo viacerých bytových
domov spôsobom ustanoveným v tomto zákone, ktorý investičný partner pred jeho realizáciou
predkladá agentúre na schválenie; projekt nájomného bývania musí vždy zahŕňať bytový
dom alebo bytové domy s aspoň 20 bytmi,
f) investičný partner je právnická osoba so sídlom na území členského štátu Európskej
únie alebo štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore
alebo Švajčiarskej konfederácie, schválená vládou Slovenskej republiky (ďalej len
"vláda") na účely uzatvorenia investičnej zmluvy,
g) prenajímateľ je právnická osoba so sídlom v Slovenskej republike,
1. ktorej účtovné
závierky sú overované štatutárnym auditom podľa osobitného predpisu,3)
2. na ktorej
podnikaní sa ako spoločník alebo akcionár (ďalej len "spoločník") podieľa priamo
alebo nepriamo jeden alebo viacerí investiční partneri, alebo na ktorej podiel alebo
akcie (ďalej len "podiel") má nadobudnúť priamo alebo nepriamo jeden alebo viacerí
investiční partneri najneskôr do dňa začiatku užívania bytu v bytovom dome, v rámci
agentúrou schváleného projektu nájomného bývania, prvým nájomcom na základe nájomnej
zmluvy podľa tohto zákona (ďalej len "účinnosť prvej nájomnej zmluvy") na byt v bytovom
dome, ktorého vlastníkom je alebo bude postupom uvedeným v osobitnom predpise,4)
3.
ktorá je oprávnená na podnikanie v oblasti prenájmu bytov a nebytových priestorov,
4.
ktorá uzatvorila s investičným partnerom alebo viacerými investičnými partnermi zmluvu
o prevádzke bytového domu vo vzťahu k jednému alebo viacerým bytovým domom podľa
agentúrou schváleného projektu nájomného bývania a
5. vo vzťahu ku ktorej nesmie byť
subjekt rozpočtu verejnej správy4a) v postavení ovládajúcej osoby4b) alebo sa inak
podieľať na jej riadení alebo do majetku ktorej nesmie subjekt rozpočtu verejnej
správy poskytovať vklady inak ako na princípe pomernosti,
h) nájomca je fyzická osoba, ktorá dovŕšila vek 18 rokov s trvalým, prechodným alebo
iným pobytom podľa osobitného predpisu5) na území Slovenskej republiky spĺňajúca
súčasne ďalšie kritériá ustanovené týmto zákonom a nariadením vlády a ktorá uzatvorila
s prenajímateľom nájomnú zmluvu podľa tohto zákona,
i) investičná zmluva je písomná zmluva uzatvorená medzi agentúrou a investičným partnerom
podľa osobitného predpisu6) na dobu nie kratšiu ako 25 rokov schválená vládou, najmä
na účely úpravy záväzkov investičného partnera týkajúcich sa výstavby alebo iného
nadobudnutia jedného alebo viacerých bytových domov podľa tohto zákona prostredníctvom
prenajímateľa alebo viacerých prenajímateľov a následného zabezpečenia prevádzky
jedného alebo viacerých bytových domov podľa tohto zákona; trvanie investičnej zmluvy
môže byť predĺžené a to aj opakovane,
j) zmluva o prevádzke bytového domu je písomná zmluva, uzatvorená medzi jedným alebo
viacerými investičnými partnermi a prenajímateľom alebo medzi jedným alebo viacerými
investičnými partnermi a obchodnou spoločnosťou uvedenou v § 6 ods. 3 písm. b) podľa
osobitného predpisu6) na dobu nie kratšiu ako 25 rokov na základe a v súlade s investičnou
zmluvou, najmä na účely úpravy podmienok týkajúcich sa výstavby alebo iného nadobudnutia
jedného alebo viacerých bytových domov a následnej prevádzky jedného alebo viacerých
bytových domov podľa projektu nájomného bývania schváleného agentúrou; doba platnosti
zmluvy o prevádzke bytového domu začína plynúť odo dňa nadobudnutia účinnosti prvej
nájomnej zmluvy s tým, že trvanie zmluvy o prevádzke bytového domu môže byť predĺžené,
a to aj opakovane,
k) prevádzka bytového domu je poskytovanie všetkých bytov v bytovom dome prenajímateľom
nájomcom do užívania na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona so zabezpečením
dodávania energií a služieb obvykle dodávaných nájomcom v súvislosti s užívaním bytov
v bytovom dome (ďalej len "plnenia poskytované s užívaním bytu"); prevádzka bytového
domu sa začína dňom nadobudnutia účinnosti prvej nájomnej zmluvy s tým, že na povinnosť
prenajímateľa zabezpečiť prevádzku bytového domu podľa tohto zákona nemá žiaden vplyv,
ak niektorý byt v bytovom dome nie je prechodne užívaný,
l) záujemca je fyzická osoba, ktorá prejavila agentúre nezáväzný záujem o získanie
postavenia nájomcu a uzatvorenie nájomnej zmluvy svojou registráciou v registri záujemcov
o byty štátom podporovaného nájomného bývania (ďalej len "register záujemcov").
§ 3
Agentúra
(1) Agentúra je právnická osoba, ktorá najmä
a) vytvára podmienky a nástroje
pre rozvoj štátom podporovaného nájomného bývania,
b) vypracováva a predkladá vláde návrh kritérií výberu investičných partnerov,
c) hodnotí splnenie kritérií na nadobudnutie postavenia investičných partnerov,
d) predkladá vláde návrh na výber investičných partnerov,
e) posudzuje a predkladá vláde návrhy na uzatvorenie, zmenu a ukončenie investičných
zmlúv agentúrou,
f) uzatvára, mení a ukončuje investičné zmluvy s predchádzajúcim súhlasom vlády,
g) priebežne hodnotí plnenie investičných zmlúv investičnými partnermi,
h) určuje pravidlá schvaľovania projektu nájomného bývania,
i) schvaľuje projekt nájomného bývania vrátane spôsobu jeho financovania,
j) priebežne kontroluje realizáciu schváleného projektu nájomného bývania,
k) predkladá vláde návrh kritérií podľa § 2 písm. h) a § 7,
l) predkladá vláde návrh na určenie výšky maximálneho nájomného, návrh pravidiel
výpočtu a aplikácie maximálnej výšky nájomného podľa § 9 ods. 1,
m) predkladá vláde návrhy na prijatie iných rozhodnutí v oblasti vytvárania podmienok
a nástrojov pre rozvoj štátom podporovaného nájomného bývania podľa tohto zákona,
n) zriaďuje a vykonáva správu registra záujemcov,
o) zriaďuje a vykonáva správu registra prenajímateľov bytov štátom podporovaného
nájomného bývania (ďalej len "register prenajímateľov"),
p) navrhuje vláde pravidlá prideľovania bytov záujemcom, ktorí splnili kritériá pre
postavenie nájomcu.
(2) Založenie agentúry zabezpečí Úrad vlády Slovenskej republiky (ďalej len
"úrad vlády") a Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Agentúra musí mať formu
záujmového združenia právnických osôb podľa § 20f Občianskeho zákonníka.
(3) Založenie, postavenie a právne pomery agentúry upravujú § 20g až 20j
Občianskeho zákonníka, ak odseky 4 až 16 neustanovujú inak.
(4) Zakladateľská zmluva agentúry a jej zmeny nenadobudnú účinnosť bez súhlasu
vlády. Súhlas vlády so zmenou zakladateľskej zmluvy sa nevyžaduje v prípade, ak dochádza
ku zmene zakladateľov priamo zo zákona.
(5) Orgánmi agentúry sú:
a) členská schôdza,
b) predstavenstvo,
c) generálny riaditeľ,
d) dozorná rada.
(6) Predstavenstvo agentúry má dvoch členov, z ktorých je jeden predseda.
V prípade rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu predstavenstva agentúry.
(7) Členov predstavenstva agentúry volí a odvoláva členská schôdza agentúry.
(8) Členov dozornej rady agentúry volí a odvoláva členská schôdza agentúry.
Dozorná rada musí mať minimálne troch členov.
(9) Generálneho riaditeľa agentúry volí a odvoláva členská schôdza agentúry.
(10) Na vzdanie sa funkcie člena predstavenstva, člena dozornej rady a generálneho
riaditeľa agentúry sa vzťahujú primerane ustanovenia osobitného predpisu.6a)
(11) Člen dozornej rady nesmie byť zároveň členom predstavenstva alebo generálnym
riaditeľom.
(12) Stanovy agentúry a ich zmeny schvaľuje členská schôdza agentúry.
(13) Členmi agentúry sú Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky a investiční
partneri. Rozhodnutia dozornej rady agentúry musia byť prijaté súhlasom najmenej
troch štvrtín všetkých jej členov s hlasovacím právom.
(14) Člen agentúry nezodpovedá za záväzky agentúry svojím majetkom.
(15) Agentúra pri vytváraní podmienok pre rozvoj štátom podporovaného nájomného
bývania vstupuje do záväzkových vzťahov.
(16) Založenie a vznik agentúry zverejní úrad vlády na svojom webovom sídle.
(17) Agentúra zriadi svoje webové sídlo najneskôr do jedného roku od svojho
vzniku.
(18) Agentúra na svojom webovom sídle zverejňuje a archivuje všetky návrhy,
rozhodnutia a iné opatrenia prijímané v súvislosti s vykonávaním činnosti podľa tohto
zákona.
§ 4
Hospodárenie agentúry
(1) Príjmy agentúry tvoria najmä
a) vstupný členský a ročný členský poplatok
členov agentúry,
b) prostriedky štátneho rozpočtu,
c) reklamné a marketingové príjmy,
d) finančné príspevky,
e) dary a iné príjmy.
(2) Výdavky agentúry tvoria najmä náklady na činnosť agentúry podľa tohto
zákona.
(3) Zásady hospodárenia agentúry určia stanovy agentúry.
(4) Výšku ročného členského poplatku členov agentúry schvaľuje členská schôdza.
§ 5
Zrušenie agentúry
(1) Zrušenie agentúry podlieha predchádzajúcemu súhlasu vlády.
(2) Dňom zrušenia agentúry majetok agentúry prechádza z vlastníctva agentúry
do vlastníctva štátu, v ktorého mene koná Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky.
Na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky dňom zrušenia agentúry prechádzajú aj
všetky práva a povinnosti, ako aj pohľadávky a záväzky agentúry.
(3) Dňom zrušenia agentúry plní úlohy agentúry podľa tohto zákona Ministerstvo
dopravy Slovenskej republiky.
§ 6
Štruktúra právnych vzťahov medzi subjektami štátom podporovaného nájomného
bývania
(1) Vláda schvaľuje na návrh agentúry najmä
a) kritériá výberu investičných
partnerov,
b) výber investičných partnerov,
c) uzatvorenie, zmenu a ukončenie každej investičnej zmluvy agentúrou.
(2) Agentúra a investičný partner uzatvárajú, menia a ukončujú investičnú
zmluvu. Uzatvorenie, zmena a ukončenie investičnej zmluvy agentúrou bez predchádzajúceho
súhlasu vlády je neplatné.
(3) Investičný partner alebo viacerí investiční partneri a
a) prenajímateľ
uzatvárajú, menia a ukončujú zmluvu o prevádzke bytového domu,
b) tretia osoba uzatvárajú zmluvu podľa osobitného predpisu4) s cieľom nadobudnúť
podiel jedným alebo viacerými investičnými partnermi v obchodnej spoločnosti, ktorá
nadobudne postupom uvedeným v tomto zákone postavenie prenajímateľa a ktorá je alebo
bude vlastníkom jedného alebo viacerých bytových domov tak, aby jeden alebo viacerí
investiční partneri nadobudli tento podiel najneskôr pred účinnosťou prvej nájomnej
zmluvy v bytovom dome, ktorého vlastníkom je alebo bude táto obchodná spoločnosť.
(4) Prenajímateľ a záujemca, ktorý podľa posúdenia agentúry splnil kritériá
na účely nadobudnutia postavenia nájomcu, uzatvárajú, menia a ukončujú nájomnú zmluvu
podľa tohto zákona. Prenajímateľ uzatvára nájomné zmluvy podľa pravidiel prideľovania
bytov schválených vládou.
(5) Investičný partner je povinný oznámiť agentúre uzatvorenie
a) zmluvy
o prevádzke bytového domu najneskôr do jedného mesiaca po jej uzatvorení,
b) zmluvy uvedenej v odseku 3 písm. b) najneskôr do jedného mesiaca po jej uzatvorení.
(6) Prenajímateľ môže nadobudnúť bytový dom do svojho vlastníctva, až na
základe agentúrou schváleného projektu nájomného bývania a uzatvorenej zmluvy o prevádzke
bytového domu; ustanovenia osobitných predpisov nie sú týmto dotknuté.7) Investičný
partner môže nadobudnúť podiel v obchodnej spoločnosti, ktorá nadobudne postupom
uvedeným v tomto zákone postavenie prenajímateľa a ktorá je alebo bude vlastníkom
bytového domu, až na základe agentúrou schváleného projektu nájomného bývania a uzatvorenej
zmluvy o prevádzke bytového domu; ustanovenia osobitných predpisov nie sú týmto dotknuté.7)
(7) Prenajímateľ je povinný informovať zhotoviteľa bytového domu, predávajúceho
bytového domu a investičný partner je povinný informovať predávajúceho podielu v
obchodnej spoločnosti, ktorá nadobudne postupom uvedeným v tomto zákone postavenie
prenajímateľa a ktorá je alebo bude vlastníkom bytového domu, o zápise prenajímateľa
a tejto obchodnej spoločnosti uvedenej v odseku 3 písm. b) do registra prenajímateľov,
a to najneskôr pri vykonaní právnych úkonov, na základe ktorých prenajímateľ nadobudne
bytový dom alebo investičný partner nadobudne podiel v obchodnej spoločnosti, ktorá
nadobudne postupom uvedeným v tomto zákone postavenie prenajímateľa a ktorá vlastní
alebo bude vlastniť bytový dom, do svojho vlastníctva podľa osobitných predpisov.7)
(8) Agentúra je oprávnená vstupovať aj do ďalších záväzkových vzťahov, ktoré
súvisia so štátom podporovaným nájomným bývaním. Ak tento zákon neustanovuje inak,
agentúra je povinná v rámci rokovaní a uzatváraní záväzkových vzťahov s investičnými
partnermi a prenajímateľmi, ktoré súvisia so štátom podporovaným nájomným bývaním,
postupovať vždy nediskriminačným spôsobom a zachovávať zásadu rovnosti vo vzťahu
ku každému jej zmluvnému partnerovi. Akékoľvek diskriminačné konanie alebo konanie,
ktoré porušuje zásadu rovnosti, sa zakazuje.
(9) Ak dôjde k zmene vlastníka bytového domu, vstupuje nadobúdateľ bytového
domu do právneho postavenia prenajímateľa z nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Zmena
v osobe prenajímateľa z nájomnej zmluvy podľa tohto zákona nie je dôvodom pre ukončenie
nájomného vzťahu nájomcom.
(10) Obchodná spoločnosť uvedená v odseku 3 písm. b) nadobúda tiež postavenie
prenajímateľa splnením nasledovných podmienok
a) agentúra schváli na návrh investičného
partnera projekt nájomného bývania vo vzťahu k bytovému domu, ktorého vlastníkom
je alebo bude táto obchodná spoločnosť,
b) investičný partner uzatvoril s treťou fyzickou alebo právnickou osobou, ako predávajúcim,
zmluvu uvedenú v odseku 3 písm. b),
c) investičný partner a táto obchodná spoločnosť uzatvorili zmluvu o prevádzke bytového
domu a
d) agentúra vykonala na žiadosť investičného partnera registráciu tejto obchodnej
spoločnosti v registri prenajímateľov.
(11) Subjekt, ktorý dodáva tovary a služby prenajímateľovi s uplatnením zníženej
sadzby dane z pridanej hodnoty8) vo výške minimálne 750 000 eur bez príslušnej dane
z pridanej hodnoty za 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov,
má povinnosť overiť oprávnenosť vynaložených nákladov súvisiacich s výstavbou, rekonštrukciou,
úpravou alebo modernizáciou bytového domu uvedeného v projekte nájomného bývania
schváleného agentúrou nezávislým audítorom.3) Špecifikáciu oprávnených vynaložených
nákladov, ich formu, rozsah a periodicitu určí agentúra. Audítor vydá správu audítora
o overení oprávnenosti vynaložených nákladov v súlade s medzinárodnými audítorskými
štandardami.
§ 7
Záujemca a nájomca
(1) Záujemca musí okrem iných kritérií ustanovených v tomto zákone a nariadení
vlády spĺňať aj nasledovné kritériá na účely získania postavenia nájomcu
a) záujemca
nie je vedený v zozname daňových dlžníkov podľa osobitného predpisu,9)
b) záujemca nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie podľa osobitného
predpisu,10)
c) zdravotná poisťovňa neeviduje voči záujemcovi pohľadávky na poistnom, pohľadávky
na preddavkoch na poistné alebo príslušenstvo týchto pohľadávok, ktoré vznikli podľa
osobitného predpisu11) a sú po lehote splatnosti a
d) záujemca nie je dlžníkom evidovaným v centrálnom registri exekúcií podľa osobitného
predpisu.12)
(2) Posúdenie splnenia kritérií záujemcom na získanie postavenia nájomcu
v súlade s týmto zákonom zabezpečí agentúra alebo ňou poverená právnická osoba v
spolupráci so záujemcom na žiadosť investičného partnera alebo prenajímateľa pred
uzatvorením nájomnej zmluvy podľa tohto zákona; na zmeny v plnení kritérií záujemcom
počas platnosti nájomnej zmluvy podľa tohto zákona sa neprihliada.
(3) Na účely overenia splnenia kritérií záujemcom na získanie postavenia
nájomcu v súlade s týmto zákonom je agentúra alebo ňou poverená právnická osoba oprávnená
získavať údaje z informačných systémov verejnej správy podľa osobitného predpisu.13)
Ak údaj alebo dokument, ktorým sa splnenie kritérií overuje, informačné systémy verejnej
správy neevidujú alebo neposkytujú, preukazuje záujemca splnenie kritérií podľa odseku
1 potvrdením nie starším ako 30 dní.
(4) Vláda ustanoví v nariadení vlády ďalšie kritériá, ktoré musí záujemca
spĺňať a ktoré budú zohľadňovať najmä priority vlády ohľadom poskytnutia štátom podporovaného
nájomného bývania
a) vybraným skupinám osôb, pre ktoré je získanie vlastného bývania
nedostupné alebo ťažšie dostupné,
b) vybraným profesiám,
c) vybraným vekovým skupinám,
d) vybraným príjmovým skupinám a
e) vybraným skupinám v osobitnom sociálnom postavení.
(5) Vláda ustanoví v nariadení vlády pravidlá prideľovania bytov záujemcom,
ktorí splnili kritériá ustanovené v súlade s týmto zákonom pre postavenie nájomcu,
a to najmä s ohľadom na priority vlády uvedené v odseku 4.
(6) Ak záujemca spĺňa kritéria na účely získania postavenia nájomcu, agentúra
nevyhotovuje rozhodnutie a vydá záujemcovi prostredníctvom registra záujemcov potvrdenie
o posúdení splnenia kritérií na účely získania postavenia nájomcu.13a)
(7) Záujemca je oprávnený uzatvoriť nájomnú zmluvu podľa tohto zákona len
v prípade, ak agentúra potvrdí záujemcovi splnenie kritérií na účely získania postavenia
nájomcu.
(8) Záujemca nadobúda postavenie nájomcu uzatvorením nájomnej zmluvy podľa
tohto zákona.
§ 8
Nájomná zmluva
(1) Nájom bytu vzniká uzatvorením nájomnej zmluvy podľa tohto zákona, ktorou
prenajímateľ prenecháva nájomcovi za nájomné byt do užívania, a to na dobu určitú
alebo neurčitú, spravidla však na jeden rok, ak sa prenajímateľ a nájomca v nájomnej
zmluve podľa tohto zákona nedohodnú inak. Nájom bytu možno na základe dohody zmluvných
strán opakovane predĺžiť. Nájomná zmluva podľa tohto zákona uzatvorená na dobu dlhšiu
ako päť rokov a to vrátane predlženia doby jej trvania uzatvorením dodatku alebo
novej nájomnej zmluvy podľa tohto zákona sa mení uplynutím piatich rokov od jej uzatvorenia
na nájomnú zmluvu podľa tohto zákona uzatvorenú na dobu neurčitú v prípade, ak nájomca
počas prvých piatich rokov trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona nenaplnil žiadny
z dôvodov pre jednostranné ukončenie trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona zo
strany prenajímateľa. Prenajímateľ nie je povinný počas plynutia posledných piatich
rokov trvania zmluvy o prevádzke bytového domu uzatvárať nájomné zmluvy podľa tohto
zákona na byty v bytovom dome, na dobu neurčitú a ktorých doba trvania by uplynula
po ukončení trvania zmluvy o prevádzke bytového domu.
(2) Nájomca môže uzatvoriť nájomnú zmluvu podľa tohto zákona len na jeden
byt.
(3) Nájomná zmluva podľa tohto zákona musí mať písomnú formu a zmluvné strany
si navzájom poskytnú najmenej jedno jej vyhotovenie.
(4) Nájomná zmluva podľa tohto zákona musí obsahovať najmä
a) náležitosti
uvedené v osobitnom predpise,14)
b) zoznam osôb, ktoré s nájomcom tvoria spoločnú domácnosť (ďalej len "členovia domácnosti"),
c) plnomocenstvo nájomcu a členov domácnosti udelené prenajímateľovi na účel hlásenia
ich trvalého pobytu v byte podľa tohto zákona,
d) spôsob doručovania písomností medzi prenajímateľom a nájomcom a
e) vyhlásenie nájomcu, že si je vedomý skutočnosti, že nájomná zmluva sa uzatvára
podľa tohto zákona.
(5) Byt nie je nájomca oprávnený prenechať do podnájmu.
§ 9
Nájomné a úhrady za plnenia poskytované s užívaním bytu
(1) Vláda ustanoví nariadením vlády maximálnu výšku nájomného bez úhrad za
plnenia poskytované s užívaním bytu a bez nákladov na prevádzku, údržbu a opravy
bytového domu; vláda môže ustanoviť odlišnú maximálnu výšku nájomného v závislosti
od regiónov, projektov nájomného bývania a roku ich kolaudácie. Vláda ustanoví nariadením
vlády pravidlá výpočtu a aplikácie maximálnej výšky nájomného.
(2) Maximálna výška nájomného podľa odseku 1 sa zvýši raz ročne k 1. marcu
o mieru inflácie dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom roku potvrdenú Štatistickým
úradom Slovenskej republiky; agentúra zverejní zvýšené nájomné na svojom webovom
sídle. Prenajímateľ môže zvýšiť výšku nájomného dohodnutú v nájomnej zmluve podľa
tohto zákona raz ročne o mieru inflácie dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom
roku potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky. Zvýšené nájomné podľa predchádzajúcej
vety sa uplatňuje od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
(3) Okrem prípadov uvedených v nájomnej zmluve podľa tohto zákona je prenajímateľ
oprávnený jednostranne zmeniť výšku úhrady za plnenia poskytované s užívaním bytu
a príslušenstva v prípade zmeny cien dodávaných energií a služieb spojených s užívaním
bytu. Tieto náklady budú podliehať pravidelnej analýze referenčného ukazovateľa,
ktorý je periodickým ukazovateľom ekonomického hospodárenia zúčastnených investičných
partnerov, ktorí pôsobia výhradne v oblasti štátom podporovaného nájomného bývania.
Referenčný ukazovateľ bude zverejňovať agentúra raz za rok. Kontrola a potvrdenie
správnosti údajov nezávislým odborným poradcom je nevyhnutnou podmienkou pre zverejnenie
referenčného ukazovateľa. Nezávislý odborný poradca vydá správu o overení referenčného
ukazovateľa na základe pravidiel ustanovených agentúrou. Ak náklady prekročia overené
referenčné ukazovatele, postupuje sa podľa korekčného mechanizmu v investičnej zmluve.
§ 10
Peňažná zábezpeka
(1) Nájomca je povinný pred prvým dňom nájmu uhradiť prenajímateľovi peňažnú
zábezpeku vo výške dohodnutej v nájomnej zmluve podľa tohto zákona, maximálne vo
výške súčtu trojnásobku mesačného nájmu, trojnásobku mesačnej úhrady za plnenia poskytované
s užívaním bytu a trojnásobku nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu.
Vláda môže nariadením vlády ustanoviť, kedy je nájomca povinný pred prvým dňom nájmu
uhradiť prenajímateľovi peňažnú zábezpeku vo výške dohodnutej v nájomnej zmluve podľa
tohto zákona, maximálne vo výške súčtu šesťnásobku mesačného nájmu, šesťnásobku mesačnej
úhrady za plnenia poskytované s užívaním bytu a šesťnásobku nákladov na prevádzku,
údržbu a opravu bytového domu. Zábezpeka slúži podľa podmienok nájomnej zmluvy podľa
tohto zákona na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi najmä
z dôvodu
a) neplatenia nájomného, úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo
úhrad nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu vrátane náhrady za užívanie
bytu, úhrady za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo úhrady nákladov na prevádzku,
údržbu a opravy bytového domu podľa § 14 ods. 3,
b) spôsobenej škody na bytovom dome, byte vrátane jeho príslušenstva a zariadenia
alebo
c) vzniku iných pohľadávok prenajímateľa súvisiacich s užívaním bytu.
(2) Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného
mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do výšky podľa odseku 1,
ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu
svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný
vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca
odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace
s nájomným pomerom.
§ 11
Prevádzka bytového domu
(1) Prevádzku, údržbu a opravu bytového domu zabezpečuje prenajímateľ.
(2) Nájomca je povinný podieľať sa na nákladoch na prevádzku, údržbu a opravu
bytového domu.
§ 12
Zánik nájmu bytu
Nájom bytu zaniká
a) uplynutím času, na ktorý bol dohodnutý,
b) písomnou dohodou medzi prenajímateľom a nájomcom,
c) písomnou výpoveďou jednej zo zmluvných strán z dôvodov uvedených v tomto zákone,
v nájomnej zmluve podľa tohto zákona alebo v osobitnom predpise,14)
d) písomným odstúpením jednej zo zmluvných strán z dôvodov uvedených v tomto zákone,
v nájomnej zmluve podľa tohto zákona alebo v osobitnom predpise,14) alebo
e) zánikom predmetu nájmu.
§ 13
Výpoveď nájmu bytu a odstúpenie
(1) Prenajímateľ môže vypovedať nájom bytu
a) z dôvodov uvedených v osobitnom
predpise,14)
b) ak nájomca hrubo porušuje svoje povinnosti vyplývajúce z nájmu bytu najmä tým,
že nezaplatil nájomné, úhradu za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo úhradu
nákladov na prevádzku, údržbu a opravy bytového domu za dlhší čas ako jeden mesiac,
alebo tým, že prenechal byt alebo jeho časť inému do podnájmu,
c) ak nájomca alebo člen domácnosti, ktorý je občanom Slovenskej republiky, porušil
povinnosť podľa § 16 ods. 3 alebo ods. 4,
d) ak nájomca alebo člen domácnosti hrubo porušuje svoje povinnosti vyplývajúce z
domového poriadku, alebo
e) ak je daný iný dôvod výpovede dohodnutý v nájomnej zmluve podľa tohto zákona.
(2) Prenajímateľ nie je oprávnený vypovedať nájom bytu bez uvedenia dôvodu,
ak je nájomná zmluva podľa tohto zákona uzatvorená na dobu neurčitú.
(3) Nájomca môže vypovedať nájom bytu
a) z dôvodov uvedených v osobitnom
predpise,14)
b) ak je daný iný dôvod výpovede dohodnutý v nájomnej zmluve podľa tohto zákona alebo
c) bez uvedenia dôvodu, ak je nájomná zmluva podľa tohto zákona uzatvorená na dobu
neurčitú.
(4) Ak bola daná písomná výpoveď, skončí sa nájom bytu uplynutím výpovednej
lehoty. Výpovedná lehota začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bola druhej
zmluvnej strane doručená výpoveď. Výpovedná lehota je
a) pätnásť dní v prípade výpovede
prenajímateľa z dôvodu uvedeného v odseku 1 písm. b) tohto zákona alebo § 711 ods.
1 písm. c) Občianskeho zákonníka,
b) tri mesiace v prípade výpovede nájomcu bez uvedenia dôvodu,
c) jeden mesiac v prípade písomnej výpovede prenajímateľa alebo nájomcu z iných dôvodov.
(5) Ak nájomca alebo člen domácnosti napriek písomnému upozorneniu opakovane
porušuje povinnosti, ktorých porušenie by inak zakladalo právo prenajímateľa ukončiť
nájomný pomer výpoveďou, je prenajímateľ od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona oprávnený
odstúpiť.
(6) Nájomca je oprávnený od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona odstúpiť,
ak predmet nájmu nebol odovzdaný v stave spôsobilom na dohodnuté užívanie.
(7) V prípade odstúpenia sa nájomná zmluva podľa tohto zákona zrušuje okamihom
doručenia odstúpenia od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona druhej zmluvnej strane.
(8) Zánikom nájmu podľa tohto zákona nevzniká nájomcovi nárok na bytovú náhradu.15)
§ 14
Vypratanie bytu
(1) Nájomca je povinný na vlastné náklady vypratať byt a ten odovzdať prenajímateľovi
v stave zodpovedajúcom obvyklému opotrebeniu, a to ku dňu skončenia nájmu.
(2) Ak nájomca byt neodovzdá prenajímateľovi v lehote do piatich kalendárnych
dní odo dňa skončenia nájmu, je prenajímateľ oprávnený na účely zabezpečenia pohľadávok
vzniknutých na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona zadržať hnuteľné veci nájomcu
nachádzajúce sa v byte, okrem vecí, ktoré sú vylúčené z exekúcie podľa osobitného
predpisu.12) Prenajímateľ je oprávnený zadržať hnuteľné veci nájomcu nachádzajúce
sa v byte len vtedy, ak nespotrebovaná časť peňažnej zábezpeky nepostačuje na uspokojenie
pohľadávok prenajímateľa vzniknutých na základe nájomnej zmluvy podľa tohto zákona.
(3) Ak je nájomca v omeškaní s vyprataním bytu je povinný platiť prenajímateľovi
náhradu za užívanie bytu, úhradu za plnenia poskytované s užívaním bytu a úhradu
nákladov na prevádzku, údržbu a opravu bytového domu vo výške nájomného, výške úhrady
za plnenia poskytované s užívaním bytu a výške nákladov na prevádzku, údržbu a opravu
bytového domu platenej nájomcom pred skončením nájmu bytu. Vo vzťahu k náhrade za
užívanie bytu a úhrade za plnenia poskytované s užívaním bytu sa primerane použije
§ 9. Vo vzťahu k náhrade nákladov na prevádzku, údržbu a opravu bytového domu sa
primerane použije § 11.
§ 15
Neplatnosť skončenia nájmu bytu
Neplatnosť skončenia nájmu bytu má zmluvná strana právo uplatniť na súde
v lehote dvoch mesiacov odo dňa doručenia výpovede z nájmu bytu alebo odstúpenia
od nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Účinky právneho úkonu smerujúceho k skončeniu
nájmu nie sú podaním žaloby dotknuté.
§ 16
Spoločné ustanovenia
(1) Na nájomnú zmluvu uzavretú podľa tohto zákona sa vzťahujú ustanovenia
Občianskeho zákonníka, ak odsek 2 neustanovuje inak.
(2) Nájom podľa tohto zákona sa nespravuje ustanoveniami § 582 vo vzťahu
k právu prenajímateľa vypovedať nájomnú zmluvu uzatvorenú na dobu neurčitú bez uvedenia
dôvodu, § 666 ods. 1, § 671, § 676, § 677 ods. 1 vo vzťahu k právu prenajímateľa
vypovedať nájomnú zmluvu uzatvorenú na dobu neurčitú bez uvedenia dôvodu, § 677 ods.
2, § 680 ods. 3, § 685 ods. 1 druhá veta, § 685 ods. 2 a 3, § 687 ods. 3, § 696,
§ 700 ods. 3, § 703 ods. 2, § 704 ods. 2, § 705 ods. 2, § 706, § 707 ods. 2, § 709,
§ 710 ods. 2 druhá veta, § 710 ods. 3 a 4, § 711 ods. 1 písm. a) a d), § 711 ods.
3 až 6, § 712, § 712a, § 712c až § 714 a § 717 až 719 Občianskeho zákonníka, ak tento
zákon neustanovuje inak.
(3) Občan Slovenskej republiky je povinný hlásiť na príslušnej ohlasovni
pobytov trvalý pobyt v obci, v ktorej sa byt nachádza, v prípade trvania alebo predĺženia
trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona na dobu dlhšiu ako jeden rok. Povinnosť
hlásiť vznik trvalého pobytu podľa osobitného predpisu16) vzniká uplynutím jedného
roku trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. V prípade porušenia povinnosti nájomcom
hlásiť trvalý pobyt je prenajímateľ oprávnený hlásiť vznik trvalého pobytu nájomcu
a členov domácnosti na príslušnej ohlasovni obce, v ktorej sa byt nachádza, v mene
nájomcu a členov domácnosti spôsobom uvedeným v nájomnej zmluve podľa tohto zákona.
(4) Občan Slovenskej republiky je povinný hlásiť na príslušnej ohlasovni
pobytov v obci, v ktorej sa byt nachádza, skončenie trvalého pobytu až po ukončení
trvania nájomnej zmluvy podľa tohto zákona.
(5) Týmto zákonom nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov v oblasti
štátnej pomoci.17)
(6) Na vydanie potvrdenia agentúrou podľa § 7 ods. 6 a 7 sa nevzťahuje správny
poriadok, okrem ustanovení § 47, § 53 až 61 správneho poriadku.
§ 17
Obmedzenie nakladania s bytom, nebytovým priestorom a bytovým domom
(1) Nadobudnúť bytový dom alebo všetky byty v bytovom dome do vlastníctva
je oprávnený len prenajímateľ. V prípade nadobudnutia všetkých bytov v bytovom dome
sa na prenajímateľa vzťahujú v rovnakom rozsahu všetky práva a povinnosti prenajímateľa
ako vlastníka bytového domu.
(2) Nadobudnutie samostatného bytu v bytovom dome do vlastníctva sa zakazuje.
Zakazuje sa zmena funkčného využitia bytu na iné funkčné využitie počas doby trvania
zmluvy o prevádzke bytového domu a nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Zmenou funkčného
využitia nebytového priestoru v bytovom dome počas doby trvania zmluvy o prevádzke
bytového domu na jeden alebo viaceré byty, ktoré sú vo vlastníctve prenajímateľa,
sa byty stávajú súčasťou už schváleného projektu nájomného bývania agentúrou.
(3) Investičný partner a prenajímateľ sú povinní zabezpečiť prevádzku bytového
domu podľa podmienok uvedených v zákone počas doby trvania zmluvy o prevádzke bytového
domu, a to aj ak trvanie investičnej zmluvy už skončilo. Ak sa agentúra a prenajímateľ
pred uplynutím doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu nedohodnú inak, uplynutím
doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu nie je prenajímateľ
a) povinný poskytovať
byty v bytovom dome, ktorých je vlastníkom, do nájmu na základe tohto zákona,
b) viazaný týmto zákonom vo vzťahu k bytovému domu a bytom a je oprávnený s bytovým
domom a bytmi nakladať bez obmedzení, ktoré vyplývajú z tohto zákona.
(4) Nájomné zmluvy uzatvorené v súlade s týmto zákonom uplynutím doby trvania
zmluvy o prevádzke bytového domu zostávajú bezo zmien až do ich zániku.
(5) Uplynutím doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu a neposkytnutím
bytu v bytovom dome do nájmu nájomcovi podľa tohto zákona zostáva prenajímateľ v
právnom postavení prenajímateľa podľa tohto zákona len vo vzťahu k tomu nájomcovi,
s ktorým má uzatvorenú nájomnú zmluvu podľa tohto zákona.
§ 18
Informačný systém štátom podporovaného nájomného bývania
(1) Informačný systém štátom podporovaného nájomného bývania pozostáva
z
a) registra prenajímateľov a
b) registra záujemcov.
(2) Register prenajímateľov je informačný systém agentúry o prenajímateľoch,
ktorí uzatvorili zmluvu o prevádzke bytového domu, a ktorého súčasťou sú najmä
a)
identifikačné údaje prenajímateľa v rozsahu údajov zapísaných o prenajímateľovi v
obchodnom registri,
b) identifikačné číslo dane z príjmov právnických osôb prenajímateľa,
c) identifikačné číslo dane z pridanej hodnoty prenajímateľa,
d) identifikačné údaje o jednom alebo všetkých bytových domoch v rámci agentúrou
schváleného projektu nájomného bývania, v rozsahu ich špecifikácie podľa právoplatného
stavebného povolenia alebo právoplatného rozhodnutia o umiestnení stavby alebo architektonickej
štúdie vypracovanej odborne spôsobilou osobou podľa osobitného predpisu,18) na ktorého
nadobudnutie a prevádzku je prenajímateľ zaviazaný zmluvou o prevádzke bytového domu.
(3) Register prenajímateľov zriaďuje a spravuje agentúra.
(4) Údaje z registra prenajímateľov sú verejne prístupné.
(5) Register záujemcov je informačný systém agentúry o osobných údajoch záujemcov,
ktorí prejavujú nezáväzný záujem o uzatvorenie nájomnej zmluvy podľa tohto zákona
na byt v rámci štátom podporovaného nájomného bývania.
(6) Register záujemcov zriaďuje a spravuje agentúra.
(7) Agentúra ako prevádzkovateľ spracováva osobné údaje záujemcov v súlade
s osobitným predpisom.19)
(8) Súhlas dotknutej osoby na spracúvanie, poskytovanie a sprístupňovanie
údajov z registra záujemcov sa za podmienok ustanovených týmto zákonom a osobitným
predpisom19) nevyžaduje.
(9) Agentúra je oprávnená údaje z registra záujemcov poskytovať a sprístupniť
na ich ďalšie spracovanie za podmienok ustanovených týmto zákonom výlučne
a) právnickej
osobe, ktorá prejavila voči agentúre záujem o získanie postavenia investičného partnera
a uzatvorenie investičnej zmluvy s agentúrou, investičnému partnerovi a prenajímateľovi
a
b) právnickej osobe poverenej agentúrou na hodnotenie splnenia kritérií záujemcami,
ktoré sú určené na získanie postavenia nájomcu v súlade s týmto zákonom.
§ 19
Prechodné ustanovenia
(1) Úrad vlády a Ministerstvo financií Slovenskej republiky založia agentúru
do 31. decembra 2022.
(2) Výška príspevku každého člena agentúry podľa odseku 1 na činnosť agentúry
na rok 2022 je 333 000 eur.
§ 19a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 25. júna 2023
(1) Predseda predstavenstva agentúry a ďalší člen predstavenstva agentúry
ustanovení do funkcie k 25. júnu 2023 ostávajú vo funkcii aj naďalej.
(2) Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať na návrh aspoň pätnástich
poslancov člena predstavenstva agentúry aj bez uvedenia dôvodu do 1. októbra 2023.
§ 19b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. februára 2024
Zakladateľská pôsobnosť Úradu vlády Slovenskej republiky k agentúre prechádza
od 1. februára 2024 na Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. Z Úradu vlády Slovenskej
republiky prechádza od 1. februára 2024 členstvo v agentúre na Ministerstvo dopravy
Slovenskej republiky.
§ 19c
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Ustanovenia § 3 ods. 6 až 11 v znení účinnom odo dňa nadobudnutia účinnosti
tohto zákona sa vzťahujú aj na členov predstavenstva, členov dozornej rady a generálneho
riaditeľa agentúry ustanovených do funkcie predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto
zákona.
Čl.II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z.z. o cenách v znení zákona
č. 196/2000 Z.z., zákona č. 276/2001 Z.z., zákona č. 436/2002 Z.z., zákona č. 465/2002
Z.z., zákona č. 520/2003 Z.z., zákona č. 523/2004 Z.z., zákona č. 68/2005 Z.z., zákona
č. 117/2006 Z.z., zákona č. 659/2007 Z.z., zákona č. 382/2008 Z.z., zákona č. 488/2009
Z.z., zákona č. 513/2009 Z.z., zákona č. 260/2011 Z.z., zákona č. 356/2013 Z.z.,
zákona č. 125/2016 Z.z., zákona č. 112/2019 Z.z., zákona č. 198/2020 Z.z. a zákona
č. 457/2021 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 4a ods. 1 sa slová "§ 20 ods. 1 písm. a), b) a d) až f)" nahrádzajú
slovami "§ 20 ods. 1 písm. a), b), d) až f) a i)".
2. V § 4a sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
"f) ide o určenie maximálnej ceny nájmu bytov podľa osobitného predpisu.
7c)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 7c znie:
"7c) Zákon č. 222/2022 Z.z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.".
3. V § 7 a § 11 ods. 1 sa slová "§ 20 ods. 1 písm. a), b) a d)" nahrádzajú
slovami "§ 20 ods. 1 písm. a), b), d) a i)".
4. V § 20 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
"i) vláda Slovenskej republiky.".
5. V § 20 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
"(7) Vláda Slovenskej republiky vykonáva pôsobnosť podľa odseku 2 písm. b)
až d) v oblasti maximálnych cien nájmu bytov podľa osobitného zákona. 7c)".
Doterajšie odseky 7 a 8 sa označujú ako odseky 8 a 9.
6. V § 20 ods. 9 sa slová "v odsekoch 2 až 6" nahrádzajú slovami "v odsekoch
2 až 7".
Čl.III
Zákon č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej
informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej
polície v znení zákona č. 58/1999 Z.z., zákona č. 181/1999 Z.z., zákona č. 356/1999
Z.z., zákona č. 224/2000 Z.z., zákona č. 464/2000 Z.z., zákona č. 241/2001 Z.z.,
zákona č. 98/2002 Z.z., zákona č. 328/2002 Z.z., zákona č. 422/2002 Z.z., zákona
č. 659/2002 Z.z., zákona č. 212/2003 Z.z., zákona č. 178/2004 Z.z., zákona č. 201/2004
Z.z., zákona č. 365/2004 Z.z., zákona č. 382/2004 Z.z., zákona 727/2004 Z.z., zákona
č. 732/2004 Z.z., zákona č. 69/2005 Z.z., zákona č. 623/2005 Z.z., zákona č. 342/2007
Z.z., zákona č. 513/2007 Z.z., zákona č. 61/2008 Z.z., zákona č. 278/2008 Z.z., zákona
č. 445/2008 Z.z., zákona č. 491/2008 Z.z., zákona č. 70/2009 Z.z., zákona č. 60/2010
Z.z., zákona č. 151/2010 Z.z., zákona č. 543/2010 Z.z., zákona č. 547/2010 Z.z.,
zákona č. 48/2011 Z.z., zákona č. 79/2012 Z.z., zákona č. 345/2012 Z.z., zákona č.
361/2012 Z.z., zákona č. 80/2013 Z.z., zákona č. 462/2013 Z.z., zákona č. 307/2014
Z.z., zákona č. 406/2015 Z.z., zákona č. 125/2015 Z.z., zákona č. 69/2018 Z.z., zákona
č. 177/2018 Z.z., zákona č. 347/2018 Z.z., zákona č. 6/2019 Z.z., zákona č. 319/2019
Z.z., zákona č. 73/2020 Z.z., zákona č. 423/2020 Z.z., zákona č. 76/2021 Z.z., zákona
č. 310/2021 Z.z., zákona č. 412/2021 Z.z., zákona č. 453/2021 Z.z., zákona č. 478/2021
Z.z. a zákona č. 125/2022 Z.z. sa dopĺňa takto:
Za § 141c sa vkladá § 141d, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 141d
Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie
Policajtovi môže byť poskytnutý príspevok na štátom podporované nájomné
bývanie v rozsahu a za podmienok ustanovených osobitným predpisom. 32d)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 32d znie:
"32d) § 152c Zákonníka práce.".
Čl.IV
Zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri
obyvateľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 369/1999 Z.z., zákona č. 441/2001
Z.z., zákona č. 660/2002 Z.z., zákona č. 174/2004 Z.z., zákona č. 215/2004 Z.z.,
zákona č. 454/2004 Z.z., zákona č. 523/2004 Z.z., zákona č. 224/2006 Z.z., zákona
č. 335/2007 Z.z., zákona č. 216/2008 Z.z., zákona č. 49/2012 Z.z., zákona č. 190/2013
Z.z., zákona č. 335/2014 Z.z., zákona č. 125/2015 Z.z., zákona č. 125/2016 Z.z.,
zákona č. 254/2016 Z.z., zákona č. 177/2018 Z.z., zákona č. 211/2019 Z.z., zákona
č. 234/2019 Z.z., zákona č. 395/2019 Z.z., zákona č. 310/2021 Z.z. a zákona č. 101/2022
Z.z. sa dopĺňa takto:
§ 7 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
"(5) Ohlasovňa oznamuje Agentúre štátom podporovaného nájomného bývania 5aa)
na jej žiadosť dátum začiatku, skončenia a zrušenia trvalého pobytu občana v obci
v bytoch štátom podporovaného nájomného bývania.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 5aa znie:
"5aa) Zákon č. 222/2022 Z.z. o štátnej podpore nájomného bývania a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.".
Čl.V
Zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení zákona č. 165/2002 Z.z., zákona
č. 408/2002 Z.z., zákona č. 210/2003 Z.z., zákona č. 461/2003 Z.z., zákona č. 5/2004
Z.z., zákona č. 365/2004 Z.z., zákona č. 82/2005 Z.z., zákona č. 131/2005 Z.z., zákona
č. 244/2005 Z.z., zákona č. 570/2005 Z.z., zákona č. 124/2006 Z.z., zákona č. 231/2006
Z.z., zákona č. 348/2007 Z.z., zákona č. 200/2008 Z.z., zákona č. 460/2008 Z.z.,
zákona č. 49/2009 Z.z., zákona č. 184/2009 Z.z., zákona č. 574/2009 Z.z., zákona
č. 543/2010 Z.z., zákona č. 48/2011 Z.z., zákona č. 257/2011 Z.z., zákona č. 406/2011
Z.z., zákona č. 512/2011 Z.z., zákona č. 251/2012 Z.z., zákona č. 252/2012 Z.z.,
zákona č. 345/2012 Z.z., zákona č. 361/2012 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. 233/2013 Z.z., zákona č. 58/2014 Z.z., zákona č. 103/2014 Z.z., zákona
č. 183/2014 Z.z., zákona č. 307/2014 Z.z., zákona č. 14/2015 Z.z., zákona č. 61/2015
Z.z., zákona č. 351/2015 Z.z., zákona č. 378/2015 Z.z., zákona č. 440/2015 Z.z.,
zákona č. 82/2017 Z.z., zákona č. 95/2017 Z.z., zákona č. 335/2017 Z.z., zákona č.
63/2018 Z.z., zákona č. 347/2018 Z.z., zákona č. 376/2018 Z.z., zákona č. 307/2019
Z.z., zákona č. 319/2019 Z.z., zákona č. 375/2019 Z.z., zákona č. 380/2019 Z.z.,
zákona č. 63/2020 Z.z., zákona č. 66/2020 Z.z., zákona č. 157/2020 Z.z., zákona č.
294/2020 Z.z., zákona č. 326/2020 Z.z., zákona č. 76/2021 Z.z., zákona č. 215/2021
Z.z., zákona č. 407/2021 Z.z., zákona č. 82/2022 Z.z. a zákona č. 125/2022 Z.z. sa
dopĺňa takto:
Za § 152b sa vkladá § 152c, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 152c
Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie
(1) Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi, ktorý je nájomcom bytu
štátom podporovaného nájomného bývania na základe nájomnej zmluvy podľa osobitného
predpisu, príspevok na štátom podporované nájomné bývanie, v sume najviac 4 eurá
na meter štvorcový podlahovej plochy bytu, najviac však v sume 360 eur za kalendárny
mesiac, ak je zamestnanec v pracovno-právnom vzťahu so zamestnávateľom k poslednému
dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa príspevok poskytuje. U zamestnanca, ktorý má
dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas podľa § 49, sa suma príspevku na
štátom podporované nájomné bývanie za kalendárny mesiac podľa prvej vety zníži v
pomere zodpovedajúcom kratšiemu pracovnému času. U zamestnanca, s ktorým zamestnávateľ
uzatvoril pracovný pomer v priebehu kalendárneho mesiaca, sa suma príspevku na štátom
podporované nájomné bývanie podľa prvej vety zníži v pomere zodpovedajúcom počtu
kalendárnych dní od začatia pracovného pomeru k poslednému dňu kalendárneho mesiaca
a počtu kalendárnych dní v danom mesiaci. Príspevok na štátom podporované nájomné
bývanie sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
(2) Ak má súčasne zamestnanec uzatvorený pracovný pomer s viacerými zamestnávateľmi,
zamestnanec si môže za kalendárny mesiac požiadať o príspevok na štátom podporované
nájomné bývanie len u jedného zamestnávateľa.
(3) Ak byt štátom podporovaného nájomného bývania užívajú viacerí zamestnanci,
ktorí sú nájomcami príslušného bytu štátom podporovaného nájomného bývania, môže
o príspevok na štátom podporované nájomné bývanie požiadať len jeden z nich.
(4) Zamestnanca, ktorý požiada o príspevok na štátom podporované nájomné
bývanie, nemožno žiadnym spôsobom znevýhodniť v porovnaní so zamestnancom, ktorý
o tento príspevok nepožiada.
(5) Príspevok na štátom podporované nájomné bývanie je splatný najneskôr
posledný deň mesiaca nasledujúcom po mesiaci, za ktorý sa príspevok poskytuje.".
Čl.VI
Zákon č. 315/2001 Z.z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení zákona č. 438/2002
Z.z., zákona č. 666/2002 Z.z., zákona č. 424/2003 Z.z., zákona č. 451/2003 Z.z.,
zákona č. 462/2003 Z.z., zákona č. 180/2004 Z.z., zákona č. 215/2004 Z.z., zákona
č. 365/2004 Z.z., zákona č. 382/2004 Z.z., zákona č. 447/2004 Z.z., zákona č. 729/2004
Z.z., zákona č. 254/2005 Z.z., zákona č. 561/2005 Z.z., zákona č. 404/2006 Z.z.,
zákona č. 256/2007 Z.z., zákona č. 327/2007 Z.z., zákona č. 330/2007 Z.z., zákona
č. 519/2007 Z.z., zákona č. 614/2007 Z.z., zákona č. 445/2008 Z.z., zákona č. 591/2008
Z.z., zákona č. 82/2009 Z.z., zákona č. 199/2009 Z.z., zákona č. 602/2009 Z.z., zákona
č. 151/2010 Z.z., zákona č. 543/2010 Z.z., zákona č. 48/2011 Z.z., zákona č. 400/2011
Z.z., zákona č. 345/2012 Z.z., zákona č. 438/2002 Z.z., zákona č. 80/2013 Z.z., zákona
č. 190/2013 Z.z., zákona č. 37/2014 Z.z., zákona č. 307/2014 Z.z., zákona č. 129/2015
Z.z., zákona č. 375/2015 Z.z., zákona č. 125/2016 Z.z., zákona č. 177/2018 Z.z.,
zákona č. 347/2018 Z.z., zákona č. 319/2019 Z.z., zákona č. 466/2019 Z.z., zákona
č. 73/2020 Z.z., zákona č. 76/2021 Z.z., zákona č. 310/2021 Z.z., zákona č. 412/2021
Z.z., zákona č. 125/2022 Z.z. a zákona č. 127/2022 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 193 sa za slová "§ 152b," vkladajú slová "§ 152c,".
Čl.VII
Zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej
štátnej správy v znení zákona č. 143/2002 Z.z., zákona č. 411/2002 Z.z., zákona č.
465/2002 Z.z., zákona č. 139/2003 Z.z., zákona č. 453/2003 Z.z., zákona č. 523/2003
Z.z., zákona č. 215/2004 Z.z., zákona č. 351/2004 Z.z., zákona č. 405/2004 Z.z.,
zákona č. 585/2004 Z.z., zákona č. 654/2004 Z.z., zákona č. 78/2005 Z.z., zákona
č. 172/2005 Z.z., zákona č. 474/2005 Z.z., zákona č. 231/2006 Z.z., zákona č. 678/2006
Z.z., zákona č. 103/2007 Z.z., zákona č. 218/2007 Z.z., zákona č. 456/2007 Z.z.,
zákona č. 568/2007 Z.z., zákona č. 617/2007 Z.z., zákona č. 165/2008 Z.z., zákona
č. 408/2008 Z.z., zákona č. 583/2008 Z.z., zákona č. 70/2009 Z.z., zákona č. 165/2009
Z.z., zákona č. 400/2009 Z.z., zákona č. 403/2009 Z.z., zákona č. 505/2009 Z.z.,
zákona č. 557/2009 Z.z., zákona č. 570/2009 Z.z., zákona č. 37/2010 Z.z., zákona
č. 372/2010 Z.z., zákona č. 403/2010 Z.z., zákona č. 547/2010 Z.z., zákona č. 392/2011
Z.z., zákona č. 287/2012 Z.z., zákona č. 60/2013 Z.z., zákona č. 311/2013 Z.z., zákona
č. 313/2013 Z.z., zákona č. 335/2014 Z.z., zákona č. 172/2015 Z.z., zákona č. 339/2015
Z.z., zákona č. 358/2015 Z.z., zákona č. 392/2015 Z.z., zákona č. 171/2016 Z.z.,
zákona č. 272/2016 Z.z., zákona č. 378/2016 Z.z., zákona č. 138/2017 Z.z., zákona
č. 238/2017 Z.z., zákona č. 112/2018 Z.z., zákona č. 313/2018 Z.z., zákona č. 30/2019
Z.z., zákona č. 134/2020 Z.z., zákona č. 72/2021 Z.z., zákona č. 187/2021 Z.z., zákona
č. 368/2021 Z.z., zákona č. 395/2021 Z.z., zákona č. 55/2022 Z.z., zákona č. 137/2022
Z.z., zákona č. 172/2022 Z.z. a zákona č. 207/2022 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 24 ods. 13 sa za číslo "12" vkladajú slová "a založenie Agentúry štátom
podporovaného nájomného bývania".
Čl.VIII
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z.z., zákona
č. 177/2004 Z.z., zákona č. 191/2004 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004
Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z., zákona č. 659/2004 Z.z., zákona č. 68/2005 Z.z., zákona
č. 314/2005 Z.z., zákona č. 534/2005 Z.z., zákona č. 660/2005 Z.z., zákona č. 688/2006
Z.z., zákona č. 76/2007 Z.z., zákona č. 209/2007 Z.z., zákona č. 519/2007 Z.z., zákona
č. 530/2007 Z.z., zákona č. 561/2007 Z.z., zákona č. 621/2007 Z.z., zákona č. 653/2007
Z.z., zákona č. 168/2008 Z.z., zákona č. 465/2008 Z.z., zákona č. 514/2008 Z.z.,
zákona č. 563/2008 Z.z., zákona č. 567/2008 Z.z., zákona č. 60/2009 Z.z., zákona
č. 184/2009 Z.z., zákona č. 185/2009 Z.z., zákona č. 504/2009 Z.z., zákona č. 563/2009
Z.z., zákona č. 374/2010 Z.z., zákona č. 548/2010 Z.z., zákona č. 129/2011 Z.z.,
zákona č. 231/2011 Z.z., zákona č. 250/2011 Z.z., zákona č. 331/2011 Z.z., zákona
č. 362/2011 Z.z., zákona č. 406/2011 Z.z., zákona č. 547/2011 Z.z., zákona č. 548/2011
Z.z., zákona č. 69/2012 Z.z., zákona č. 189/2012 Z.z., zákona č. 252/2012 Z.z., zákona
č. 288/2012 Z.z., zákona č. 395/2012 Z.z., zákona č. 70/2013 Z.z., zákona č. 135/2013
Z.z., zákona č. 318/2013 Z.z., zákona č. 463/2013 Z.z., zákona č. 180/2014 Z.z.,
zákona č. 183/2014 Z.z., zákona č. 333/2014 Z.z., zákona č. 364/2014 Z.z., zákona
č. 371/2014 Z.z., zákona č. 25/2015 Z.z., zákona č. 61/2015 Z.z., zákona č. 62/2015
Z.z., zákona č. 79/2015 Z.z., zákona č. 140/2015 Z.z., zákona č. 176/2015 Z.z., zákona
č. 253/2015 Z.z., zákona č. 361/2015 Z.z., zákona č. 375/2015 Z.z., zákona č. 378/2015
Z.z., zákona č. 389/2015 Z.z., zákona č. 437/2015 Z.z., zákona č. 440/2015 Z.z.,
zákona č. 341/2016 Z.z., zákona č. 264/2017 Z.z., zákona č. 279/2017 Z.z., zákona
č. 335/2017 Z.z., zákona č. 344/2017 Z.z., zákona č. 57/2018 Z.z., zákona č. 63/2018
Z.z., zákona č. 112/2018 Z.z., zákona č. 209/2018 Z.z., zákona č. 213/2018 Z.z.,
zákona č. 317/2018 Z.z., zákona č. 347/2018 Z.z., zákona č. 368/2018 Z.z., zákona
č. 385/2018 Z.z., zákona č. 4/2019 Z.z., zákona č. 10/2019 Z.z., zákona č. 54/2019
Z.z., zákona č. 88/2019 Z.z., zákona č. 155/2019 Z.z., zákona č. 221/2019 Z.z., zákona
č. 223/2019 Z.z., zákona č. 228/2019 Z.z., zákona č. 233/2019 Z.z., zákona č. 301/2019
Z.z., zákona č. 315/2019 Z.z., zákona č. 316/2019 Z.z., zákona č. 319/2019 Z.z.,
zákona č. 390/2019 Z.z., zákona č. 393/2019 Z.z., zákona č. 462/2019 Z.z., zákona
č. 46/2020 Z.z., zákona č. 198/2020 Z.z., zákona č. 296/2020 Z.z., zákona č. 416/2020
Z.z., zákona č. 420/2020 Z.z., zákona č. 421/2020 Z.z., zákona č. 76/2021 Z.z., zákona
č. 215/2021 Z.z., zákona č. 257/2021 Z.z., zákona č. 310/2021 Z.z., zákona č. 408/2021
Z.z., zákona č. 416/2021 Z.z. a zákona č. 129/2022 Z.z. sa dopĺňa takto:
1. V § 5 sa odsek 7 dopĺňa písmenom p), ktoré znie:
"p) suma príspevku poskytnutého zamestnancovi zamestnávateľom na štátom podporované
nájomné bývanie podľa § 152c Zákonníka práce; ak zamestnávateľ súčasne poskytol zamestnancovi
nepeňažné plnenie podľa písmena n) alebo došlo k zámene zdaniteľnej mzdy zamestnanca
s príspevkom podľa § 152c Zákonníka práce, suma príspevku podľa tohto písmena sa
nepovažuje za oslobodený príjem.".
2. V § 19 odsek 2 sa písmeno c) dopĺňa deviatym bodom, ktorý znie:
"9. príspevok na štátom podporované nájomné bývanie zamestnancov poskytované
za podmienok ustanovených v § 152c Zákonníka práce v súvislosti s realizáciou sociálnej
politiky zamestnávateľa.".
Čl.IX
Zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004
Z.z., zákona č. 651/2004 Z.z., zákona č. 340/2005 Z.z., zákona č. 523/2005 Z.z.,
zákona č. 656/2006 Z.z., zákona č. 215/2007 Z.z., zákona č. 593/2007 Z.z., zákona
č. 378/2008 Z.z., zákona č. 465/2008 Z.z., zákona č. 83/2009 Z.z., zákona č. 258/2009
Z.z., zákona č. 471/2009 Z.z., zákona č. 563/2009 Z.z., zákona č. 83/2010 Z.z., zákona
č. 490/2010 Z.z., zákona č. 331/2011 Z.z., zákona č. 406/2011 Z.z., zákona č. 246/2012
Z.z., zákona č. 440/2012 Z.z., zákona č. 360/2013 Z.z., zákona č. 218/2014 Z.z.,
zákona č. 268/2015 Z.z., zákona č. 360/2015 Z.z., zákona č. 297/2016 Z.z., zákona
č. 298/2016 Z.z., zákona č. 334/2017 Z.z., zákona č. 112/2018 Z.z., zákona č. 323/2018
Z.z., zákona č. 368/2018 Z.z., zákona č. 369/2018 Z.z., zákona č. 317/2019 Z.z.,
zákona č. 318/2019 Z.z., zákona č. 368/2019 Z.z., zákona č. 344/2020 Z.z., zákona
č. 186/2021 Z.z., zákona č. 346/2021 Z.z. a zákona č. 408/2021 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 27 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Znížená sadzba dane 5% zo základu dane sa uplatňuje na:
a) dodanie
stavby alebo časti stavby vrátane stavebného pozemku, na ktorom stavba alebo časť
stavby stojí, ktorá spĺňa podmienky stavby štátom podporovaného nájomného bývania
6ag) v rámci sociálnej politiky štátu a prijímateľom plnenia je prenajímateľ bytu
štátom podporovaného nájomného bývania, 6ah) ktorý má uzatvorenú zmluvu o prevádzke
bytového domu 6ai) štátom podporovaného nájomného bývania, v ktorej je táto stavba
špecifikovaná, okrem dodania nebytových priestorov,
b) obnovu a prestavbu stavby alebo časti stavby vrátane stavebných a montážnych prác
na stavbe, ktorá spĺňa podmienky stavby štátom podporovaného nájomného bývania a
prijímateľom plnenia je prenajímateľ bytu štátom podporovaného nájomného bývania,
ktorý má uzatvorenú zmluvu o prevádzke bytového domu štátom podporovaného nájomného
bývania, v ktorej je táto stavba špecifikovaná, okrem obnovy a prestavby stavieb
vrátane stavebných a montážnych prác, ktoré sa vzťahujú na nebytové priestory.".
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
Poznámky pod čiarou k odkazom 6ag až 6ai znejú:
"6ag) § 2 písm. b) zákona č. 222/2022 Z.z. o štátnej podpore nájomného
bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6ah) § 2 písm. g) zákona č. 222/2022 Z.z.
6ai) § 2 písm. j) zákona č. 222/2022 Z.z.".
Čl.X
Zákon č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 334/2017 Z.z., zákona č. 63/2018 Z.z., zákona č. 112/2018 Z.z.,
zákona č. 177/2018 Z.z., zákona č. 318/2018 Z.z., zákona č. 347/2018 Z.z., zákona
č. 6/2019 Z.z., zákona č. 35/2019 Z.z., zákona č. 54/2019 Z.z., zákona č. 83/2019
Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 90/2019 Z.z., zákona č. 319/2019
Z.z., zákona č. 397/2019 Z.z., zákona č. 470/2019 Z.z., zákona č. 126/2020 Z.z.,
zákona č. 134/2020 Z.z., zákona č. 423/2020 Z.z., zákona č. 76/2021 Z.z., zákona
č. 395/2021 Z.z., zákona č. 453/2021 Z.z., zákona č. 485/2021 Z.z., zákona č. 82/2022
Z.z. a zákona č. 186/2022 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 171 sa v odseku 1 za slová "§ 152a, § 152b," vkladá slovo "§ 152c,".
Čl.XI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2022 okrem čl. III, V, VI a čl. VIII
až X, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2023.
Zákon č. 231/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 25. júnom 2023.
Zákon č. 7/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2024.
Zákon č. 32/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 6. marcom 2024.
Zákon č. 201/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2024.
Zuzana Čaputová v.r.
Boris Kollár v.r.
Eduard Heger v.r.
2) § 121 ods. 2 Občianskeho zákonníka.
3) Zákon č. 423/2015 Z.z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č.
431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
4) Napríklad § 115 a nasl., § 156, § 289 až 292 Obchodného zákonníka.
4a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013
o európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii (Ú.v. EÚ L 174,
26.6.2013) v platnom znení.
4b) § 66a Obchodného zákonníka.
5) Napríklad zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky
a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon č.
404/2011 Z.z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
6) § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka.
6a) § 66 ods. 2 Obchodného zákonníka.
7) Napríklad § 115 a nasl., § 156, § 289 až 292 Obchodného zákonníka, § 588 a
nasl. Občianskeho zákonníka.
8) § 27 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších
predpisov.
9) Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10) § 170 ods. 21 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších
predpisov.
11) Zákon č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona
č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
12) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení
neskorších predpisov.
13) § 1 ods. 1 a 4 zákona č. 177/2018 Z.z. o niektorých opatreniach na znižovanie
administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z.z. v znení zákona č. 221/2019 Z.z.
13a) § 47 ods. 7 správneho poriadku.
14) § 663 a nasl. Občianskeho zákonníka.
15) § 712 a nasl. Občianskeho zákonníka.
16) Zákon č. 253/1998 Z.z. v znení neskorších predpisov.
17) Čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Zákon č. 358/2015 Z.z.
o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
18) § 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch
a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov.
19) Zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.