220/2004 Z.z.
ZÁKON
z 10. marca 2004
o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z.z.
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 359/2007 Z.z.
Zmena: 540/2008 Z.z.
Zmena: 219/2008 Z.z.
Zmena: 396/2009 Z.z.
Zmena: 39/2013 Z.z. (nepriama novela)
Zmena: 57/2013 Z.z.
Zmena: 34/2014 Z.z.
Zmena: 254/2015 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Zmena: 296/2021 Z.z.
Zmena: 310/2021 Z.z.
Zmena: 2/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Zmena: 142/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon ustanovuje
a) ochranu vlastností a funkcií poľnohospodárskej
pôdy a zabezpečenie jej trvalo udržateľného obhospodarovania a poľnohospodárskeho
využívania,
b) ochranu environmentálnych funkcií poľnohospodárskej pôdy, ktoré sú: produkcia
biomasy, filtrácia, neutralizácia a premena látok v prírode, udržiavanie ekologického
a genetického potenciálu živých organizmov v prírode,
c) ochranu výmery poľnohospodárskej pôdy pred neoprávnenými zábermi na nepoľnohospodárske
použitie,
d) postup pri zmene druhu pozemku a postup pri odňatí poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky
účel,
e) sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) pôdou prírodný útvar, ktorý vzniká
bezprostredne na zemskom povrchu ako produkt vzájomného pôsobenia klimatických podmienok,
organizmov, človeka, reliéfu a materských hornín,
b) poľnohospodárskou pôdou produkčne potenciálna pôda evidovaná v katastri nehnuteľností
1) (ďalej len "kataster") ako orná pôda, chmeľnice, vinice, ovocné sady, záhrady
a trvalé trávne porasty,
c) bonitovanou pôdno-ekologickou jednotkou klasifikačný a identifikačný údaj vyjadrujúci
kvalitu a hodnotu produkčno-ekologického potenciálu poľnohospodárskej pôdy na danom
stanovišti,
d) monitorovaním poľnohospodárskej pôdy sledovanie a dokumentovanie priebehu zmien
vlastností poľnohospodárskej pôdy, ktoré sú rozhodujúce z hľadiska jej produkčných
a mimoprodukčných funkcií, sledovanie kontaminácie poľnohospodárskych pôd rizikovými
látkami z hľadiska možného vstupu týchto látok do potravinového reťazca, podzemných
vôd a ovzdušia,
e) trvalo udržateľným využívaním poľnohospodárskej pôdy a obhospodarovaním poľnohospodárskej
pôdy využívanie a ochrana vlastností a funkcií takým spôsobom a v takom rozsahu,
aby sa zachovala jej biologická rozmanitosť, úrodnosť, schopnosť obnovy a schopnosť
plniť všetky funkcie,
f) degradáciou fyzikálne, chemické a biologické poškodenie a znehodnotenie poľnohospodárskej
pôdy, ako je vodná erózia a veterná erózia, zhutnenie, acidifikácia, kontaminácia
rizikovými látkami, škodlivými rastlinnými organizmami a živočíšnymi organizmami
a mikroorganizmami, 2) zníženie obsahu humusových látok v pôde, obmedzenie tvorby
mikrobiálnej biomasy a neprirodzené zníženie biologickej aktivity v pôde,
g) rizikovými látkami v pôde prvky a zlúčeniny, ktorých prítomnosť z prírodných alebo
antropických zdrojov v pôdach v určitej koncentrácii priamo alebo nepriamo vyvoláva
alebo môže vyvolať nežiaduce zmeny fyzikálnych vlastností, chemických vlastností
a biologických vlastností poľnohospodárskej pôdy,
h) limitnou hodnotou rizikových látok hodnoty určujúce hranice najvyšších prípustných
obsahov rizikových látok v poľnohospodárskej pôde,
i) hranicou zastavaného územia obce lomovými bodmi určená hranica zastavaného územia
obce podľa všeobecného predpisu o územnom plánovaní,2aa)
j) odnímanou plochou pozemok alebo tá jeho časť, na ktorej dochádza k zmene druhu
pozemku z poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársku pôdu. 2a)
DRUHÁ ČASŤ
ZÁSADY TRVALO UDRŽATEĽNÉHO VYUŽÍVANIA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY A OBHOSPODAROVANIA
POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY A JEJ OCHRANY
§ 3
Starostlivosť o poľnohospodársku pôdu
(1) Každý vlastník poľnohospodárskej pôdy (ďalej len "vlastník") alebo
nájomca a správca poľnohospodárskej pôdy (ďalej len "užívateľ") je povinný
a) vykonávať
agrotechnické opatrenia zamerané na ochranu a zachovanie kvalitatívnych vlastností
a funkcií poľnohospodárskej pôdy a na ochranu pred jej poškodením a degradáciou,
b) predchádzať výskytu a šíreniu burín na neobrábaných pozemkoch, ak osobitný predpis
2b) neustanovuje inak,
c) zabezpečiť využívanie poľnohospodárskej pôdy tak, aby nebola ohrozená ekologická
stabilita územia a bola zachovaná funkčná spätosť prírodných procesov v krajinnom
prostredí, 3)
d) usporiadať a zosúladiť poľnohospodársky druh pozemku s jeho evidenciou v katastri.
(2) Na účel uvedený v odseku 1 písm. d) je vlastník, prípadne užívateľ
povinný požiadať orgán štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) (ďalej
len "orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy") o zmenu druhu pozemku podľa § 11 alebo
§ 19 alebo o vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri, ak takáto zmena nevyžaduje
rozhodnutie orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa tohto zákona.
(3) Užívateľ zabezpečí starostlivosť o poľnohospodársku pôdu vo vlastníctve
štátu na území vojenského obvodu podľa osobitného predpisu 4) tak, aby nedošlo k
trvalému znehodnoteniu jej vlastností.
§ 4
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred degradáciou
(1) Územie Slovenskej republiky ohrozené degradáciou poľnohospodárskej
pôdy eviduje Výskumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy v rámci odbornej činnosti
pre oblasť ochrany poľnohospodárskej pôdy (ďalej len "pôdna služba"). Pôdna služba
vykonáva prieskum poľnohospodárskych pôd a v oblastiach ohrozených degradáciou navrhuje
ochranné opatrenia zamerané na jej zmiernenie a odstránenie.
(2) Ak pôdna služba zistí hrozbu poškodenia poľnohospodárskej pôdy alebo
poškodenie poľnohospodárskej pôdy, alebo degradáciu poľnohospodárskej pôdy, orgán
ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na jej návrh uloží vlastníkovi alebo užívateľovi
vykonať opatrenia na ochranu pred jej poškodením a degradáciou alebo opatrenia na
odstránenie nežiaduceho stavu.
(3) Návrh pôdnej služby podľa odseku 2 obsahuje najmä
a) základné identifikačné
údaje o poľnohospodárskom druhu pozemku podľa údajov katastra,
b) analýzu stavu ohrozenia poľnohospodárskej pôdy,
c) návrh opatrení na odstránenie hrozby poškodenia a degradácie poľnohospodárskej
pôdy s prepočtom finančných nákladov.
§ 5
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred eróziou
(1) Erózia poľnohospodárskej pôdy predstavuje úbytok povrchovej najúrodnejšej
vrstvy poľnohospodárskej pôdy, úbytok živín, humusu, organickej hmoty, zníženie mikrobiologického
života a stratu funkcií pôdy.
(2) Vlastník alebo užívateľ je povinný vykonávať trvalú a účinnú protieróznu
ochranu poľnohospodárskej pôdy vykonávaním ochranných agrotechnických opatrení podľa
stupňa erózie poľnohospodárskej pôdy, ktoré sú:
a) výsadba účelovej poľnohospodárskej a ochrannej zelene vrátane výsadby rýchlorastúcich
drevín,
b) vrstevnicová agrotechnika,
c) striedanie plodín s ochranným účinkom,
d) mulčovacia medziplodina kombinovaná s bezorbovou agrotechnikou,
e) bezorbová agrotechnika,
f) osevné postupy so striedaním plodín s ochranným účinkom,
g) usporiadanie honov v smere prevládajúcich vetrov,
h) iné opatrenia, ktoré určí pôdna služba podľa stupňa erózie poľnohospodárskej pôdy.
(3) Ak pôdna služba zistí eróziu poľnohospodárskej pôdy a nečinnosť vlastníka
alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na jej návrh uloží opatrenia
podľa odseku 2.
§ 6
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred zhutnením
(1) Zhutnenie poľnohospodárskej pôdy je nepriaznivý stav poľnohospodárskej
pôdy zapríčinený zvýšením objemovej hmotnosti. Zhutnenie poľnohospodárskej pôdy vzniká
v dôsledku nesprávnych osevných postupov a postupov hnojenia, nedostatočného vápnenia
a nesprávneho používania poľnohospodárskej techniky.
(2) Vlastník alebo užívateľ je povinný pri využívaní poľnohospodárskej
pôdy na poľnohospodársku výrobu vykonávať agrotechnické opatrenia, ktoré predchádzajú
hrozbe zhutnenia poľnohospodárskej pôdy a zhutneniu poľnohospodárskej pôdy, a to
najmä správnou voľbou plodín, osevných postupov a technológií obhospodarovania.
(3) Ak pôdna služba zistí zhutnenie poľnohospodárskej pôdy spôsobené nečinnosťou
vlastníka alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na jej návrh
uloží opatrenia podľa odseku 2.
(4) zrušený od 1.4.2013.
§ 7
Zásada bilancie pôdnej organickej hmoty
(1) Obsah a kvalita pôdnej organickej hmoty v poľnohospodárskej pôde sú
podmienkou udržania jej optimálnych vlastností a funkcií.
(2) Vlastník alebo užívateľ je povinný vykonávať kontrolu bilancie pôdnej
organickej hmoty a používať také spôsoby hospodárenia, ktoré nevyvolajú prekročenie
limitnej hodnoty deficitu bilancie pôdnej organickej hmoty.
(3) Ak pôdna služba zistí prekročenie limitnej hodnoty podľa odseku 4 spôsobené
nečinnosťou vlastníka alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23)
na jej návrh uloží vykonať organické hnojenie poľnohospodárskej pôdy.
(4) zrušený od 1.4.2013.
§ 8
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred rizikovými látkami
(1) Každý, kto má podozrenie, že môže dôjsť k poškodeniu poľnohospodárskej
pôdy rizikovými látkami, alebo zistí poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými
látkami, je povinný túto skutočnosť ohlásiť príslušnému orgánu ochrany poľnohospodárskej
pôdy (§ 23) alebo pôdnej službe.
(2) Za poľnohospodársku pôdu poškodenú rizikovými látkami sa považuje poľnohospodárska
pôda, v ktorej sa aspoň jedna riziková látka nachádza v množstve nad limitnou hodnotou
rizikových látok.
(3) Na určenie obsahu rizikových látok v poľnohospodárskej pôde podľa odseku
2 je oprávnená len akreditovaná osoba. 5)
(4) Každý, kto svojou činnosťou rizikovými látkami poškodí poľnohospodársku
pôdu, je povinný bezodkladne vykonať opatrenia na odstránenie poškodenia. Ak tak
neurobí, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) tomu, kto poškodenie spôsobil,
uloží opatrenia na odstránenie poškodenia poľnohospodárskej pôdy navrhnuté pôdnou
službou.
(5) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na návrh pôdnej služby
rozhodne o tom, že pozemok je kontaminovaný rizikovými látkami ohrozujúcimi zdravie
alebo život ľudí a zvierat a že poľnohospodárske plodiny sa nesmú používať na výrobu
potravín, 6) krmív ani sa nesmú používať v potravinovom reťazci.
(6) Opatrenia na ochranu poľnohospodárskej pôdy pred poškodením rizikovými
látkami alebo na odstránenie takého poškodenia spôsobeného činnosťou prevádzok, na
ktoré sa vzťahuje osobitný predpis, 7) ukladá orgán štátnej správy vo veciach integrovanej
prevencie a kontroly znečisťovania životného prostredia 7a) s prihliadnutím na limitné
hodnoty rizikových látok v poľnohospodárskej pôde a s prihliadnutím na opatrenia
navrhnuté alebo uložené podľa odsekov 4 a 5.
TRETIA ČASŤ
ZMENY DRUHOV POZEMKOV
§ 9
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na základe žiadosti vlastníka
alebo užívateľa poľnohospodárskej pôdy vydá rozhodnutie o zmene poľnohospodárskeho
druhu pozemku na lesný pozemok.
(2) Na vydanie rozhodnutia podľa odseku 1 sú potrebné vyjadrenia dotknutých
orgánov štátnej správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných predpisov,
8) stanovisko vlastníka a užívateľa a údaje o pozemku podľa katastra; ustanovenie
osobitného predpisu 9) tým nie je dotknuté.
(3) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy na základe žiadosti vlastníka
alebo užívateľa vydá záväzné stanovisko k zmene druhu pozemku, ak ide o zmenu
a) jedného poľnohospodárskeho druhu pozemku na iný poľnohospodársky druh
pozemku; pri návrhu zmeny vinice na iný druh poľnohospodárskeho pozemku si vyžiada
odborné stanovisko Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho
a stanovisko dotknutého orgánu územnej samosprávy obsahujúce zhodnotenie historických
súvislostí a zámerov regionálneho rozvoja,
b) nepoľnohospodárskeho druhu pozemku, okrem lesného pozemku, na poľnohospodársky
druh pozemku; v prípade potreby si vyžiada odborné stanovisko pôdnej služby.
(4) Prílohou žiadosti podľa odseku 3 sú:
a) údaje podľa osobitného predpisu 9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho
práva k pozemku alebo identifikácia parcely, ak vlastnícke právo k pozemku nie je
evidované na parcele registra "C" katastra, vyjadrenie vlastníka pozemku a vyjadrenie
štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny, 9a) alebo
b) geometrický plán, ak dochádza k deleniu parcely.
(5) Pri zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku na ovocný sad žiadateľ predkladá
aj projekt na zriadenie ovocného sadu s odborným stanoviskom Ústredného kontrolného
a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho.
§ 10
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy z vlastného podnetu alebo na žiadosť
vlastníka alebo užívateľa rozhodne o zmene druhu pozemku, ak je pochybnosť o tom,
či pozemok je, alebo nie je poľnohospodárskou pôdou.
(2) Predmetom rozhodovania podľa odseku 1 sú pozemky, ktoré
a) vplyvom
prírodných procesov zmenili vlastnosti a charakter pôdneho profilu tak, že zodpovedajú
charakteru nepoľnohospodárskej pôdy, ale sú v katastri evidované ako poľnohospodárske
druhy pozemkov; ide o rokliny, výmole, vysoké medze s krovinami alebo s kamením,
plochy zanesené štrkom riek, slatiny, plochy trvalo zamokrené alebo porastené rašelinovým
machom; pri rozhodovaní orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy prihliada na odborné
stanovisko pôdnej služby,
b) vplyvom prírodných procesov zmenili vlastnosti a charakter pôdneho profilu tak,
že zodpovedajú charakteru poľnohospodárskej pôdy, ale sú v katastri evidované ako
ostatná plocha, vodná plocha alebo zastavaná plocha a nádvorie; pri rozhodovaní orgán
ochrany poľnohospodárskej pôdy prihliada na odborné stanovisko pôdnej služby,
c) sú dlhodobo zalesnené a sú vhodné na preradenie do lesných pozemkov; pri rozhodovaní
orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy prihliada na
1. záväzné stanovisko orgánu štátnej
správy lesného hospodárstva 9b) a
2. vyjadrenie štátneho orgánu ochrany prírody a
krajiny, 9a) ak sa pozemok nachádza v treťom až piatom stupni územnej ochrany prírody
a krajiny.
(3) Prílohy žiadosti podľa odseku 1 sú zhodné s prílohami podľa § 9 ods.
4 písm. a).
(4) Ak je v konaní podľa odseku 1 viac ako 20 účastníkov, všetky oznámenia,
rozhodnutia a iné písomnosti sa im oznamujú verejnou vyhláškou. 9c)
(5) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy rozhodne o zmene druhu pozemku
podľa odseku 1 na základe zistenia zmeny charakteru vlastností pôdneho profilu a
druhu pozemku v teréne.
§ 11
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy z vlastného podnetu alebo na
základe žiadosti vlastníka, užívateľa alebo inej osoby rozhodne o zmene druhu pozemku,
ak
a) pred 25. júnom 1992 vplyvom ľudskej činnosti zmenil svoj charakter a nezodpovedá
poľnohospodárskej pôde,
b) bol administratívne odňatý z poľnohospodárskeho pôdneho fondu a zanikol dôvod
a účel odňatia, pričom nezmenil charakter poľnohospodárskej pôdy.
(2) Prílohy žiadosti podľa odseku 1 sú kópia z katastrálnej mapy, údaje
podľa osobitného predpisu 9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku
alebo identifikácia parcely, ak vlastnícke právo k pozemku nie je evidované na parcele
registra "C" katastra, alebo geometrický plán, ak dochádza k deleniu parcely.
(3) Ak je v konaní podľa odseku 1 viac ako 20 účastníkov, všetky oznámenia,
rozhodnutia a iné písomnosti sa im oznamujú verejnou vyhláškou. 9c)
(4) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy rozhodne o zmene poľnohospodárskeho
druhu pozemku podľa odseku 1 na základe zistenia skutočného druhu pozemku v teréne.
ŠTVRTÁ ČASŤ
OCHRANA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY PRI NEPOĽNOHOSPODÁRSKOM POUŽITÍ
§ 12
Zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy pri nepoľnohospodárskom použití
(1) Poľnohospodársku pôdu možno použiť na stavebné účely a iné nepoľnohospodárske
účely len v nevyhnutných prípadoch a v odôvodnenom rozsahu. Podkladom na vyznačenie
zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku v katastri je právoplatné rozhodnutie, záväzné
stanovisko alebo stanovisko orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy a geometrický plán,
ak je predmetom zmeny časť pozemku evidovaná v katastri. V konaniach o zmene poľnohospodárskeho
druhu pozemku je orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy povinný zabezpečiť ochranu
a) najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných
pôdno-ekologických jednotiek uvedeného v osobitnom predpise, 9d)
b) viníc.
(2) Ten, kto navrhne nepoľnohospodárske použitie poľnohospodárskej pôdy,
je povinný
a) chrániť najkvalitnejšiu poľnohospodársku pôdu a vinice podľa odseku 1,
b) riešiť alternatívne umiestnenie stavby na poľnohospodárskej pôde za hranicou zastavaného
územia obce9e) so zreteľom na ochranu najkvalitnejších poľnohospodárskych pôd podľa
písmena a) a vyhodnotiť dôsledky pre poľnohospodársku pôdu pre každú alternatívu,
c) nenarušovať ucelenosť honov a nesťažovať obhospodarovanie poľnohospodárskej pôdy
nevhodným situovaním stavieb, jej delením a drobením alebo vytváraním častí nevhodných
na obhospodarovanie poľnohospodárskymi mechanizmami,
d) zabezpečiť prístup na neprístupné hony v prípade rozdelenia honov vybudovaním
účelových poľných ciest,
e) vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskych pôd odnímaných natrvalo
a zabezpečiť ich hospodárne a účelné využitie na základe bilancie skrývky humusového
horizontu,
f) vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskych pôd odnímaných dočasne
a zabezpečiť starostlivosť o skladovanú skrývku na základe bilancie skrývky humusového
horizontu,
g) vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy použitej na nepoľnohospodársky
účel na čas kratší ako jeden rok a zabezpečiť starostlivosť o skladovanú skrývku
na základe bilancie skrývky humusového horizontu,
h) vykonať rekultiváciu dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy na základe schváleného
projektu rekultivácie,
i) zabezpečiť vrátenie poľnohospodárskej pôdy použitej na nepoľnohospodársky účel
na čas kratší ako jeden rok do pôvodného stavu,
j) zabezpečiť základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu odňatú podľa § 17 až
do realizácie stavby, najmä pred zaburinením pozemkov a porastom samonáletu drevín,
k) zabezpečiť skladovanú skrývku humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy z dočasne
odňatých plôch pred výskytom a šírením burín, samonáletom drevín a pred rozkradnutím,
l) zaplatiť odvod za trvalé odňatie alebo dočasné odňatie najkvalitnejšej poľnohospodárskej
pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek a
vinice (ďalej len "odvod").
(3) Povinnosť zaplatiť odvod sa vzťahuje aj na toho, kto zabral poľnohospodársku
pôdu bez rozhodnutia orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 17.
(4) Ak odvod nebol zaplatený včas, vzniká povinnosť zaplatiť penále za
každý, aj začatý deň omeškania vo výške 0,05% z nezaplatenej sumy, a to počnúc dňom
nasledujúcim po dni splatnosti. Odvod a penále sú príjmom štátneho rozpočtu.
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pri územnoplánovacej činnosti
§ 13
(1) Pri každom obstarávaní a spracúvaní územnoplánovacej dokumentácie,
projektov pozemkových úprav a iných návrhov podľa osobitných predpisov 10) sa musí
dbať na ochranu poľnohospodárskej pôdy a riadiť sa zásadami ochrany podľa § 12.
(2) Návrh podľa odseku 1 musí byť pred schválením podľa osobitného predpisu
11) odsúhlasený orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22). Na vydanie súhlasu
s budúcim možným použitím poľnohospodárskej pôdy na stavebné účely a iné účely a
určenie podmienok súhlasu je rozhodujúci celkový konečný rozsah zamýšľaného odňatia
poľnohospodárskej pôdy. Súhlas je podkladom na vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej
pôdy podľa § 17.
§ 14
(1) Návrhy nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy, ktoré
menia alebo dopĺňajú schválenú územnoplánovaciu dokumentáciu podľa osobitného predpisu,
11) podliehajú posúdeniu z hľadiska ochrany poľnohospodárskej pôdy a vydaniu súhlasu
podľa § 13.
(2) Návrhy podľa odseku 1 a § 13 ods. 1 predkladá na posúdenie orgánu
ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) orgán územného plánovania.
§ 15
(1) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) môže udeliť súhlas aj
k individuálnemu návrhu nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy na konkrétny
stavebný účel alebo iný účel.
(2) Podkladom na posúdenie individuálneho návrhu podľa odseku 1 je okrem
údajov o pozemku podľa katastra, prípadne technických podkladov na vyznačenie zmeny
druhu pozemku v katastri aj projektová dokumentácia, stanovisko vlastníka a dotknutých
orgánov štátnej správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných predpisov.
8)
(3) Súhlas podľa odseku 1 platí tri roky odo dňa, keď bol vydaný, ak
orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v súhlase neurčí dlhšiu lehotu platnosti; to
neplatí, ak bola v tejto lehote podaná žiadosť o vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej
pôdy (ďalej len "rozhodnutie o odňatí") podľa § 17.
(4) Pri príprave výstavby strategických investícií, 11aaa) výstavby diaľnic,
ciest pre motorové vozidlá a železničných dráh sa stanovisko vlastníka podľa odseku
2 nevyžaduje.
§ 16
(1) Ak predložený návrh podľa § 13 až 15 nespĺňa zásady ochrany poľnohospodárskej
pôdy podľa § 12 ods. 2 písm. a), orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) súhlas
podľa § 13 až 15 neudelí.
(2) Súhlas podľa § 13 až 15 sa nevyžaduje, ak ide o celkovú a konečnú
výmeru odňatia poľnohospodárskej pôdy do 1 000 m2, ak ide o usporiadanie neoprávnených
záberov poľnohospodárskej pôdy, alebo ak ide o dočasné odňatie poľnohospodárskej
pôdy.
(3) Na vydanie súhlasu podľa § 13 až 15 sa nevzťahuje správny poriadok.
§ 17
Odňatie poľnohospodárskej pôdy
(1) Na nepoľnohospodárske účely možno použiť poľnohospodársku pôdu len
na základe rozhodnutia o odňatí. Rozhodnutie o odňatí vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy (§ 23), v ktorého obvode sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na odňatie nachádza.
(2) Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné vydať,
a) ak ide o umiestnenie signálov, stabilizačných kameňov a iných značiek
na geodetické účely, na vstupné šachty, prečerpávacie stanice, vrty a studne, stožiare
alebo iné objekty nadzemného a podzemného vedenia a výmera jednotlivých uvedených
objektov nepresiahne 25 m2 a ak ide o jednorazovú zmenu druhu pozemku do 15 m2,
b) ak ide o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku s výmerou do 500 m2
v hraniciach zastavaného územia obce podľa § 2 písm. i),
c) ak ide o nehnuteľnosť, ktorej zastavaná plocha je do 25 m2, v území
určenom územným plánom obce na záhradkárske účely, a ak ide o nehnuteľnosť, ktorej
zastavaná plocha je do 25 m2, vo vinici.
(3) V prípadoch podľa odseku 2 vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy
(§ 23) stanovisko k pripravovanému zámeru na poľnohospodárskej pôde a v prípadoch
vykonaných zmien druhov pozemkov do 15 m2 na základe kópie katastrálnej mapy.
(4) Poľnohospodársku pôdu možno odňať natrvalo alebo dočasne, pričom
a) odňatím natrvalo sa rozumie trvalá zmena spôsobu použitia poľnohospodárskej pôdy
s trvalou zmenou druhu pozemku v katastri,
b) dočasným odňatím sa rozumie dočasná zmena spôsobu použitia poľnohospodárskej pôdy
na čas najviac desať rokov, ktorá sa rekultivačnými opatreniami uvedie do pôvodného
stavu.
(5) Právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré žiadajú o trvalé odňatie
alebo dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy, sú povinné k žiadosti priložiť
a) súhlas
podľa § 13 až 15,
b) projektovú dokumentáciu,
c) bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy s návrhom na jej
hospodárne využitie, osobitne na trvalé odňatie a osobitne na dočasné odňatie, ktorú
vypracúva fyzická osoba, ktorá má ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
poľnohospodárskeho smeru alebo prírodovedného smeru so zameraním na pôdoznalectvo,
alebo právnická osoba, ktorá takúto fyzickú osobu zamestnáva,
d) projekt spätnej rekultivácie dočasne odnímanej poľnohospodárskej pôdy s časovým
harmonogramom a ekonomickým prepočtom nákladov, ktorý vypracúva fyzická osoba, ktorá
má ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa poľnohospodárskeho smeru alebo
prírodovedného smeru so zameraním na pôdoznalectvo, alebo právnická osoba, ktorá
takúto fyzickú osobu zamestnáva,
e) základné identifikačné údaje o pozemku, ktoré obsahujú
1. údaje podľa osobitného
predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku alebo výpis z
katastra, ak žiadateľ nie je vlastníkom pozemku,
2. kópiu katastrálnej mapy s vyznačením
parciel navrhovaných na odňatie,
3. dve vyhotovenia geometrického plánu 1) plôch navrhovaných
na odňatie,
4. potvrdenie o bonitovanej pôdno-ekologickej jednotke,
f) vyjadrenia účastníkov konania a dotknutých orgánov štátnej správy a samosprávy;
ak sa navrhuje odňatie vinice, vyjadrenie musí obsahovať zhodnotenie historických
súvislostí a zámerov regionálneho rozvoja; vyjadrenia vlastníkov nehnuteľností ako
účastníkov konania sa k žiadosti neprikladajú, ak je na nehnuteľnosti zriadené vecné
bremeno v prospech držiteľa povolenia podľa osobitného predpisu, 11a)
g) právoplatné územné rozhodnutie alebo potvrdenie stavebného úradu o zlúčení územného
a stavebného konania 10) okrem prípadu umiestnenia strategickej investície, umiestnenia
strategického parku a pri príprave územia na realizáciu strategického parku, kedy
sa územné rozhodnutie nevyžaduje, 11aa)
h) iné údaje potrebné na posúdenie nepoľnohospodárskeho zámeru na poľnohospodárskej
pôde; ak sa navrhuje odňatie vinice, odborné stanovisko Ústredného kontrolného a
skúšobného ústavu poľnohospodárskeho,
i) výpočet odvodu pre celý rozsah odňatia.
(6) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) žiadosť s náležitosťami
podľa odseku 5 posúdi, a ak zistí, že sú dodržané zásady ochrany poľnohospodárskej
pôdy podľa § 12, vydá rozhodnutie o odňatí, v ktorom
a) uvedie, na aký účel je súhlas s trvalým odňatím alebo dočasným odňatím poľnohospodárskej
pôdy vydaný, ktorých parciel alebo ich častí a ktorých katastrálnych území sa týka,
b) uvedie dokumenty, na základe ktorých rozhodnutie vydal,
c) schváli projekt spätnej rekultivácie dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy,
d) schváli bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
e) uloží podmienky na zabezpečenie ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12.
(7) Rozhodnutie o odňatí je podkladom na vyznačenie zmeny druhu pozemku
v katastri na ostatnú plochu. Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) zašle vyhotovenie
právoplatného rozhodnutia s vyhotovením geometrického plánu alebo kópie katastrálnej
mapy na príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra, ktorý plochy rozhodnutím
odňaté natrvalo vyjme z evidencie poľnohospodárskej pôdy a vyznačí zmenu druhu poľnohospodárskeho
pozemku na ostatnú plochu v termíne najneskôr 60 dní po prevzatí rozhodnutia.
(8) Rozhodnutie o trvalom odňatí a rozhodnutie o dočasnom odňatí sú platné
len na odsúhlasený zámer.
(9) Rozhodnutie o dočasnom odňatí stratí platnosť uplynutím času, na ktorý
bolo vydané. Strata platnosti rozhodnutia o dočasnom odňatí nie je dôvodom na vrátenie
odvodu. Dobu trvania dočasného odňatia pre fotovoltický a slnečný tepelný systém
orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy predĺži novým rozhodnutím na dobu trvania podpory
podľa osobitného predpisu. 11ab)
(10) Rozhodnutie o trvalom odňatí stratí platnosť, ak do troch rokov od
právoplatnosti rozhodnutia nebola pôda použitá na zámer uvedený v rozhodnutí o odňatí.
Strata platnosti rozhodnutia o trvalom odňatí nie je dôvodom na vrátenie odvodu.
(11) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) oznámi účastníkom konania
stratu platnosti rozhodnutia o odňatí a príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra
na základe oznámenia vyznačí zmenu druhu pozemku v katastri.
(12) Ak žiadosť na odňatie poľnohospodárskej pôdy nespĺňa zásady ochrany
poľnohospodárskej pôdy podľa § 12, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) súhlas
na jej odňatie v rozhodnutí nevydá.
(13) Ak ide o odňatie poľnohospodárskej pôdy na území vojenského obvodu,
orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) je povinný vyžiadať si záväzné stanovisko
Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
(14) Právoplatné rozhodnutie o trvalom odňatí je podkladom na vydanie stavebného
povolenia podľa osobitných predpisov. 11b) Stavebník stavby, ktorá je strategickou
investíciou alebo významnou investíciou, stavby diaľnice a rýchlostnej cesty a stavby
železničnej dráhy predloží právoplatné rozhodnutie o trvalom odňatí pred vydaním
stavebného povolenia.
§ 17b
Záväzné stanovisko
(1) Poľnohospodársku pôdu možno použiť pre výstavbu diaľnice a cesty pre
motorové vozidlá,12b) pre výstavbu železničnej dráhy a pre výstavbu strategickej
investície iba na základe záväzného stanoviska k odňatiu poľnohospodárskej pôdy (ďalej
len "záväzné stanovisko"). Záväzné stanovisko vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy (§ 23), v obvode ktorého sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na nepoľnohospodárske
použitie nachádza.
(2) Žiadateľ o vydanie záväzného stanoviska je povinný predložiť
a) návrh
na nepoľnohospodárske použitie poľnohospodárskej pôdy v členení na trvalé odňatie
a na dočasné odňatie,
b) podklady uvedené v § 17 ods. 5 písm. a) a c),
c) kópiu z katastrálnej mapy s vyznačením parciel navrhovaných na trvalé odňatie
a dočasné odňatie,
d) súpis parciel navrhovaných na trvalé odňatie a dočasné odňatie s uvedením údajov
o katastrálnom území, čísla parcely registra C katastra nehnuteľností, celkovej výmery
parcely, výmery navrhovaného odňatia, druhu pozemku.
(3) Ak je žiadosť podľa odseku 2 úplná, orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy vydá záväzné stanovisko bezodkladne.
(4) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v záväznom stanovisku
a) uvedie
rozsah trvalého odňatia a dočasného odňatia,
b) schváli bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy a uloží povinnosť
jej vykonania vrátane časového harmonogramu,
c) uloží povinnosť vykonania spätnej rekultivácie poľnohospodárskej pôdy odnímanej
dočasne.
(5) Vydaním záväzného stanoviska nie je dotknuté ustanovenie § 17 a začína
ním rozhodovanie o odňatí. Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v záväznom stanovisku
určí primeranú lehotu na doplnenie dokladov potrebných na vydanie rozhodnutia o odňatí.
§ 18
Použitie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel
(1) Ustanovenia podľa § 13 až 15 a § 17 sa neuplatnia v prípadoch použitia
poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky zámer na čas kratší ako jeden rok vrátane
uvedenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu.
(2) V prípadoch podľa odseku 1 je žiadateľ povinný pred začatím vykonávania
nepoľnohospodárskej činnosti na poľnohospodárskej pôde vyžiadať si stanovisko orgánu
ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23), v ktorom určí podmienky nepoľnohospodárskeho
použitia poľnohospodárskej pôdy a lehotu na uvedenie pôdy do pôvodného stavu. Súčasťou
žiadosti sú najmä:
a) údaje podľa osobitného predpisu 9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva
k poľnohospodárskej pôde alebo výpis z katastra, ak žiadateľ nie je vlastníkom poľnohospodárskej
pôdy a kópia z katastrálnej mapy s vyznačením plochy navrhovanej na nepoľnohospodárske
použitie,
b) bilancia skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
c) návrh vrátenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu.
§ 18a
Rýchlorastúce dreviny na poľnohospodárskej pôde
(1) Na účely tohto zákona sa rýchlorastúcou drevinou na poľnohospodárskej
pôde rozumie porast rýchlorastúcej dreviny na produkciu drevnej biomasy na ploche
väčšej ako 1 000 m2 najviac na 20 rokov. Porast rýchlorastúcej dreviny možno založiť
na poľnohospodárskej pôde, ktorá je zaradená podľa kódu bonitovanej pôdno-ekologickej
jednotky do piatej až deviatej kvalitatívnej skupiny alebo na poľnohospodárskej pôde
kontaminovanej rizikovými látkami, o ktorej orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy
rozhodol podľa § 8 ods. 5, alebo na poľnohospodárskej pôde zaradenej podľa kódu bonitovanej
pôdno-ekologickej jednotky do tretej alebo štvrtej skupiny kvality, ak sa poľnohospodárska
pôda nachádza v záplavovom území, je zamokrená alebo je vystavená veternej erózii.
Porast rýchlorastúcej dreviny nemožno založiť na pozemkoch, ktoré sa nachádzajú v
treťom až piatom stupni územnej ochrany prírody a krajiny. 12c)
(2) Osoba, ktorá navrhuje založenie porastu rýchlorastúcej dreviny na
poľnohospodárskej pôde je povinná podať žiadosť o registráciu do registra plôch rýchlorastúcich
drevín, ktorý vedie obvodný pozemkový úrad. K žiadosti na zápis do registra prikladá
a) údaje podľa osobitného predpisu 9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho
práva k pozemku; ak vlastnícke právo k pozemku nie je evidované v liste vlastníctva,
iný doklad preukazujúci vlastníctvo k pozemku,
b) doklad preukazujúci nájomný vzťah k pozemku alebo doklad preukazujúci
nájomný vzťah a súhlas vlastníka pozemku s využívaním pozemku na účely pestovania
rýchlorastúcich drevín, ak zakladateľ nie je vlastníkom pozemku,
c) základné identifikačné údaje o ploche navrhovanej na výsadbu rýchlorastúcich
drevín, ktoré sú zhodné s prílohami podľa § 9 ods. 4.
(3) Zápis do registra plôch rýchlorastúcich drevín oznámi orgán ochrany
poľnohospodárskej pôdy obci a dotknutým orgánom štátnej správy, ktoré chránia verejné
záujmy podľa osobitných predpisov. 8)
(4) Zakladateľ porastu rýchlorastúcich drevín alebo jeho právny nástupca
je povinný vykonať spätnú rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy v termíne do ukončenia
pestovania rýchlorastúcich drevín podľa osvedčenia vydaného obvodným pozemkovým úradom.
(5) Obvodný pozemkový úrad na základe žiadosti o registráciu plochy rýchlorastúcej
dreviny vydá zakladateľovi porastu rýchlorastúcej dreviny osvedčenie o registrácii
plochy porastu rýchlorastúcej dreviny. Vydané osvedčenie zasiela na centrálnu evidenciu
pôdnej službe. Osvedčenie obsahuje registračné číslo na každú samostatnú plochu porastu
rýchlorastúcej dreviny, dátum založenia a ukončenia pestovania rýchlorastúcich drevín,
výmeru plôch navrhovaných na založenie porastu na podklade identifikačných údajov
katastra, povinnosť vykonania spätnej rekultivácie poľnohospodárskej pôdy najneskôr
v priebehu posledného roku pestovania rýchlorastúcich drevín a povinnosť zabezpečiť
ochranu okolitej poľnohospodárskej pôdy pred samonáletom z plochy porastu rýchlorastúcich
drevín.
(6) Centrálny register plôch porastov rýchlorastúcich drevín vedie a aktualizuje
pôdna služba.
§ 19
Neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky zámer
(1) Ak orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) zistí, že niekto zabral
poľnohospodársku pôdu bez rozhodnutia o odňatí na stavebný účel alebo iný účel v
termíne po 25. júni 1992,
a) nariadi rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy na základe odborného stanoviska
pôdnej služby, alebo
b) ak nie je možné poľnohospodársku pôdu rekultivačnými opatreniami vrátiť
do pôvodného stavu, rozhodne o usporiadaní nezákonného stavu na poľnohospodárskej
pôde a vyzve toho, kto zabral poľnohospodársku pôdu, aby predložil doklady na usporiadanie
druhu pozemku v katastri, najmä kópiu z katastrálnej mapy s vyznačením dotknutých
parciel, údaje podľa osobitného predpisu 9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho
práva k pozemku alebo geometrický plán, ak ide o časť parciel evidovaných v katastri.
(2) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) zašle vyhotovenie právoplatného
rozhodnutia a vyhotovenie geometrického plánu alebo mapy z katastra na príslušný
orgán štátnej správy na úseku katastra na vyznačenie zmeny druhu poľnohospodárskeho
pozemku v katastri.
PIATA ČASŤ
ŠTÁTNA SPRÁVA OCHRANY POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY
§ 20
Orgány ochrany poľnohospodárskej pôdy
Orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy sú:
a) Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky 13) (ďalej
len "ministerstvo"),
b) obvodný pozemkový úrad v sídle kraja,
c) obvodný pozemkový úrad. 13)
§ 21
Ministerstvo
Ministerstvo
a) je ústredným orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy,
b) vydáva všeobecne záväzné právne predpisy v oblasti ochrany poľnohospodárskej pôdy.
§ 22
Obvodný pozemkový úrad v sídle kraja
Obvodný pozemkový úrad v sídle kraja
a) koordinuje spoluprácu s pôdnou službou pri uplatňovaní tohto zákona,
b) spracúva a ministerstvu predkladá informáciu o úbytkoch poľnohospodárskej
pôdy v rámci územného obvodu kraja.
§ 23
Obvodný pozemkový úrad
Obvodný pozemkový úrad
a) nariaďuje opatrenia na ochranu poľnohospodárskej
pôdy podľa § 3 až 8,
b) rozhoduje o zmene druhu poľnohospodárskeho pozemku podľa § 9 až 11,
c) rozhoduje o odňatí poľnohospodárskej pôdy podľa § 17,
d) rozhoduje o usporiadaní druhu pozemku podľa § 19,
e) je dotknutým orgánom a dáva stanovisko z hľadiska ochrany poľnohospodárskej pôdy
v konaniach týkajúcich sa prevencie a nápravy environmentálnych škôd na pôde podľa
osobitného predpisu, 13a)
f) prejednáva priestupky podľa § 25,
g) ukladá pokuty podľa § 26,
h) kontroluje plnenie podmienok uložených v rozhodnutiach,
i) spolupracuje s pôdnou službou,
j) sleduje a vyhodnocuje úbytky poľnohospodárskej pôdy v rámci svojho územného obvodu
v ročných intervaloch, tie odsúhlasuje a nesúlad rieši s príslušným orgánom štátnej
správy na úseku katastra,
k) vydáva záväzné stanovisko podľa § 17b,
l) vydáva osvedčenie o registrácii plochy porastu rýchlorastúcej dreviny a vedie
register plôch porastov rýchlorastúcich drevín.
§ 24
Odborný dohľad
(1) Odborný dohľad nad ochranou poľnohospodárskej pôdy, dohľad nad dodržiavaním
a uplatňovaním ustanovení tohto zákona je vykonávaný orgánmi ochrany poľnohospodárskej
pôdy v spolupráci s pôdnou službou a Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym.
(2) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) je pri výkone odborného
dohľadu oprávnený vstupovať na poľnohospodárske pozemky na účel kontroly plnenia
opatrení nariadených podľa § 3 až 8 a § 17 a 18.
(3) V rámci odborného dohľadu podľa odseku 1 pôdna služba
a) vykonáva
prieskum a monitorovanie poľnohospodárskej pôdy,
b) vedie databázu informácií o poľnohospodárskej pôde,
c) spracúva návrhy opatrení podľa § 3 až 8 a odborné stanoviská podľa § 10 a 19,
d) spravuje a spresňuje mapu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek systémovo
v rámci komplexnej revízie katastrálneho územia a v plošnom rozsahu celého katastrálneho
územia.
ŠIESTA ČASŤ
PRIESTUPKY A INÉ SPRÁVNE DELIKTY
§ 25
Priestupky
(1) Priestupku na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy sa dopustí ten,
kto
a) nezabezpečil základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu alebo spôsobil
jej poškodenie (§ 3 až 7),
b) spôsobil svojou nečinnosťou zaburinenie poľnohospodárskeho pozemku alebo nepoľnohospodárskeho
pozemku v blízkosti poľnohospodárskeho pozemku (§ 3),
c) neusporiadal druh pozemku v teréne s jeho evidenciou v katastri (§ 19, § 29 ods.
4),
d) nesplnil povinnosť v prípade nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy
do jedného roka (§ 18),
e) v rozpore s týmto zákonom zabral a použil poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky
účel (§ 17 a 19),
f) nesplnil povinnosť uloženú orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 3 až 8a §
13 až 19),
g) spôsobil poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami (§ 8),
h) vykoná zmenu poľnohospodárskeho alebo nepoľnohospodárskeho druhu pozemku podľa
§ 9 bez rozhodnutia alebo záväzného stanoviska orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy,
i) v rozpore s § 18a založí porast rýchlorastúcich drevín na poľnohospodárskej pôde
a nevykoná spätnú rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy.
(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až c) možno uložiť pokutu do
330 eur.
(3) Za priestupok podľa odseku 1 písm. d) možno uložiť pokutu do 660 eur.
(4) Za priestupok podľa odseku 1 písm. e) až i) možno uložiť pokutu do
995 eur.
(5) Pri prejednávaní priestupkov sa postupuje podľa osobitného predpisu.
14)
§ 26
Iné správne delikty
(1) Právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ sa dopustí správneho
deliktu, ak
a) nezabezpečí základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu alebo spôsobí
jej poškodenie (§ 3 až 7),
b) spôsobí svojou nečinnosťou zaburinenie poľnohospodárskej pôdy (§ 3),
c) neusporiada druh pozemku s jeho evidenciou v katastri (§ 19, § 29
ods. 4),
d) nesplní povinnosť v prípade nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej
pôdy do jedného roka (§ 18),
e) nesplní povinnosť uloženú orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa
§ 3 až 7 a § 13 až 19,
f) vykoná zmenu poľnohospodárskeho alebo nepoľnohospodárskeho druhu pozemku
podľa § 9 bez rozhodnutia alebo záväzného stanoviska orgánu ochrany poľnohospodárskej
pôdy,
g) v rozpore s § 18a založí porast rýchlorastúcich drevín na poľnohospodárskej
pôde a nevykoná spätnú rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy.
(2) Právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi uloží orgán ochrany
poľnohospodárskej pôdy pokutu od 166 eur do 33 200 eur za každý hektár poľnohospodárskej
pôdy, ak sa na ňom dopúšťa správneho deliktu podľa odseku 1.
(3) Právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi uloží orgán
ochrany poľnohospodárskej pôdy pokutu od 1 660 eur do 166 000 eur za každý hektár
poľnohospodárskej pôdy, ak
a) neoprávnene a v rozpore s týmto zákonom bez rozhodnutia o odňatí zaberie
poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky účel (§ 17 až 19),
b) spôsobí poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami (§ 8).
(4) Výška pokuty pri výmere poľnohospodárskej pôdy nižšej alebo vyššej
ako jeden hektár sa vypočíta v zodpovedajúcej výške za jeden meter štvorcový.
(5) Pri určovaní výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob a
čas trvania protiprávneho konania a na rozsah a mieru hroziacej škody alebo spôsobenej
škody.
(6) Pokutu možno uložiť do troch rokov odo dňa, keď sa orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov, keď k porušeniu
povinnosti došlo.
(7) Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v rozhodnutí o uložení pokuty
súčasne nariadi, aby v určenej lehote boli vykonané opatrenia na nápravu následkov
protiprávneho konania, za ktoré bola pokuta uložená.
(8) Ak právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ opakovane poruší
povinnosť počas piatich rokov od právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty alebo
nevykoná opatrenia podľa odseku 7, uloží sa mu pokuta do výšky dvojnásobku pokút
uvedených v odsekoch 2 a 3 a § 25.
(9) Pokuta je splatná do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia,
ktorým bola uložená, ak v tomto rozhodnutí nie je určená dlhšia lehota jej splatnosti.
(10) Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 27
Splnomocňovacie ustanovenie
(1) Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti
o
a) spracovaní bilancie a vykonaní skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej
pôdy,
b) spracovaní projektu rekultivácie dočasne odňatej poľnohospodárskej
pôdy,
c) vyhodnotení dôsledkov stavebných plánov a iných návrhov na poľnohospodársku
pôdu.
(2) Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom
a) limitné
hodnoty poškodenia vlastností poľnohospodárskej pôdy pre eróziu, zhutnenie a úbytok
pôdnej organickej hmoty a metódy ich určenia podľa vybraných ukazovateľov,
b) limitné hodnoty rizikových látok v poľnohospodárskej pôde a metódy ich určenia
podľa vybraných ukazovateľov,
c) charakteristiku spôsobu využívania jednotlivých druhov pozemkov poľnohospodárskej
pôdy,
d) zaradenie poľnohospodárskej pôdy do deviatich skupín kvality podľa kódu bonitovaných
pôdno-ekologických jednotiek.
§ 27a
Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením vlády základnú sadzbu odvodu
za odňatie poľnohospodárskej pôdy a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy, zoznam
najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných
pôdno-ekologických jednotiek, spôsob platenia odvodu, splatnosť odvodu a oslobodenie
od odvodu.
§ 28
Spoločné ustanovenie
Na konanie a rozhodovanie podľa tohto zákona sa vzťahuje správny poriadok,
ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 29
Prechodné ustanovenia
(1) Konania upravené týmto zákonom začaté pred 1. májom 2004 sa dokončia
podľa doterajších predpisov.
(2) Rozhodnutia o odňatí vydané pred 1. májom 2004 a udelené súhlasy s
návrhom nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy zostávajú v platnosti.
(3) Povinnosť platiť odvody za odňatie v splátkach splatných podľa rozhodnutia
orgánu ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu vydaného pred 1. májom 2004 zaniká
k 1. máju 2004.
(4) Vlastníci nehnuteľností, objektov a zariadení, ktoré boli k 1. máju
2004 vybudované na poľnohospodárskej pôde bez rozhodnutia o odňatí alebo príslušného
povolenia, sú povinní od 1. mája 2004 usporiadať druh pozemku v katastri podľa §
11 a 19 do 1. januára 2015.
(5) Ak sa v doterajších právnych predpisoch používa pojem poľnohospodársky
pôdny fond, rozumie sa tým poľnohospodárska pôda.
§ 29b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2013
Konania začaté pred 1. aprílom 2013 sa dokončia podľa predpisov účinných
do 31. marca 2013.
§ 29c
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 27. februára 2014
Konania začaté pred 27. februárom 2014 sa dokončia podľa úpravy účinnej
od 27. februára 2014.
§ 29d
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. februára 2023
(1) Konania začaté a právoplatne neukončené pred 1. februárom 2023 sa dokončia
podľa predpisov účinných do 31. januára 2023.
(2) Súhlas k individuálnemu návrhu nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej
pôdy na konkrétny stavebný zámer alebo iný zámer udelený podľa § 15 do 31. januára
2023 stráca platnosť 1. februára 2026.
§ 29e
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2024
(1) Právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré žiadajú o trvalé odňatie
alebo dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy, môžu do 31. marca 2025 namiesto dokladu
podľa § 17 ods. 5 písm. g) k žiadosti priložiť záväzné stanovisko orgánu územného
plánovania podľa osobitného predpisu.10a)
(2) Hranicou zastavaného územia obce pre obec, ktorá má územný plán schválený
podľa doterajších predpisov, alebo pre obec, ktorá nemá územný plán, je až do schválenia
nového územného plánu podľa všeobecného predpisu o územnom plánovaní hranica územia
určeného lomovými bodmi zastavaného územia obce, ktoré boli premietnuté do katastra
k 1. januáru 1990.
§ 30
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1. zákon Slovenskej národnej rady č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu v znení zákona č. 83/2000 Z.z., zákona č. 553/2001 Z.z. a zákona č.
245/2003 Z.z.,
2. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 152/1996 Z.z. o základných
sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu
v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 188/2000 Z.z., nariadenia vlády
Slovenskej republiky č. 299/2002 Z.z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č.
143/2003 Z.z.
Čl.II
Zrušený od 15.3.2013
Čl.III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2004.
Zákon č. 359/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2007.
Zákon č. 540/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 13. decembrom 2008.
Zákon č. 219/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 396/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2009.
Zákon č. 39/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 15. marcom 2013.
Zákon č. 57/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2013.
Zákon č. 34/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 27. februárom 2014.
Zákon č. 254/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 17. októbrom 2015.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2018.
Zákon č. 296/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 1. augustom 2021.
Zákon č. 310/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2022.
Zákon č. 2/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2023.
Zákon č. 205/2023 Z.z. v znení zákona č. 46/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1.
aprílom 2024 okrem čl. XXXIII bodov 2, 8 a 9, ktoré nadobudli účinnosť 1. aprílom
2025.
Zákon č. 142/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 27. júnom 2024.
Rudolf Schuster v.r.
Pavol Hrušovský v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
1) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností
a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení
neskorších predpisov.
Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 79/1996
Z.z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky o katastri nehnuteľností
a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení
neskorších predpisov.
2) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 285/1995 Z.z. o rastlinolekárskej
starostlivosti v znení neskorších predpisov.
2a) § 9 zákona č. 162/1995 Z.z.
2aa) § 22 ods. 6 zákona č. 200/2022 Z.z. o územnom plánovaní v znení zákona č.
205/2023 Z.z.
2b) § 12 až 16 a § 26 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení
neskorších predpisov.
3) Zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
4) § 5 ods. 4 zákona č. 281/1997 Z.z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa
mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z.z. o organizácii miestnej
štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5) § 22 ods. 4 zákona č. 264/1999 Z.z. o technických požiadavkách na výrobky
a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z. o potravinách v
znení neskorších predpisov.
7) § 2 ods. 4 zákona č. 245/2003 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania
životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7a) § 28 zákona č. 245/2003 Z.z. v znení zákona č. 532/2005 Z.z.
8) Napríklad zákon č. 543/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon č.
182/2005 Z.z. o vinohradníctve v znení zákona č. 283/2007 Z.z., zákon č. 326/2005
Z.z. o lesoch v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991
Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch,
pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov, zákon
č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení
neskorších predpisov.
9) § 8 ods. 2 zákona č. 281/1997 Z.z.
9a) § 9 ods. 1 a 2 a § 68 zákona č. 543/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
9aa) § 60 ods. 3 vyhlášky Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
č. 461/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam
(katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
9b) § 56 ods. 1 písm. c) zákona č. 326/2005 Z.z.
9c) § 26 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení zákona
č. 527/2003 Z.z.
9d) Príloha č. 2 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z.z. o odvodoch
za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy.
9e) § 22 ods. 3 a 6 a § 40 ods. 2 zákona č. 200/2022 Z.z.
10) Zákon č. 200/2022 Z.z. v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon)
v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 184/2002 Z.z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný
zákon) v znení neskorších predpisov.
11) Šiesta časť zákona č. 200/2022 Z.z. v znení zákona č. 205/2023 Z.z.
11a) Napríklad zákon č. 251/2012 Z.z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
11aa) § 32 ods. 2 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 254/2015 Z.z.
11aaa) Zákon č. 142/2024 Z.z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície
a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11ab) Zákon č. 309/2009 Z.z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko
účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
11b) Napríklad zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
v znení neskorších predpisov, zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
12a) Zákon č. 175/1999 Z.z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných
investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
12b) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 129/1996 Z.z. o niektorých opatreniach
na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v znení neskorších
predpisov.
12c) § 14 až 16 zákona č. 543/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
13) Zákon č. 518/2003 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej
rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva,
pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších
predpisov a o zmene niektorých zákonov.
13a) Zákon č. 359/2007 Z.z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.
14) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov.