19/1997 Z.z. k návrhu legislatívnych pravidiel tvorby zákonov

Schválený:
19/1997 Z.z.
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 18. decembra 1996 č. 519
k návrhu legislatívnych pravidiel tvorby zákonov
Národná rada Slovenskej republiky schvaľuje
a) podľa § 69 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky legislatívne pravidlá tvorby zákonov,
b) podľa § 1 ods. 2 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky uverejnenie tohto uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky vrátane legislatívnych pravidiel tvorby zákonov v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Ivan Gašparovič v.r.
LEGISLATÍVNE PRAVIDLÁ TVORBY ZÁKONOV
(schválené uznesením Národnej rady Slovenskej republiky z 18. decembra 1996 č. 519)
Národná rada Slovenskej republiky podľa § 69 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "zákon o rokovacom poriadku") vydáva tieto legislatívne pravidlá tvorby zákonov (ďalej len "legislatívne pravidlá"):
Čl.1
Predmet úpravy legislatívnych pravidiel
Legislatívne pravidlá určujú pre navrhovateľov ústavných zákonov a zákonov 1) (ďalej len "zákon") spôsob tvorby zákonov, podrobnosti o postupe pri ich príprave, predkladaní a prerokúvaní a o ich forme až po ich vyhlásenie 2) s výnimkou postupu pri príprave a prerokúvaní návrhov zákonov podávaných vládou Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") do ich podania Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada").
Čl.2
Cieľ legislatívnych prác
(1) Cieľom legislatívnych prác pri tvorbe zákona je pripraviť a schváliť taký zákon, ktorý sa stane prirodzenou súčasťou vyváženého, prehľadného a stabilného právneho poriadku zlučiteľného s právom Európskej únie.
(2) Vyváženosť právneho poriadku spočíva v súladnom pôsobení všetkých jeho súčastí. Toto pôsobenie predpokladá
a) súlad zákona s právnym poriadkom, čo znamená, že uskutočňovanie cieľov sledovaných jedným zákonom nesmie brániť uskutočňovaniu cieľov sledovaných iným zákonom alebo ho sťažovať,
b) súlad zákona s Ústavou Slovenskej republiky a ústavnými zákonmi (ďalej len "ústava") a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
(3) Vyváženosť právneho poriadku vyžaduje, aby sa zákony koncipovali na základe obsahovo jednotných právnych inštitútov a aby sa právne prostriedky volili so zreteľom na obdobné právne inštitúty, ktoré sa už vyskytujú v iných zákonoch.
Čl.3
Súlad návrhu zákona s právom Európskej únie sa preukazuje doložkou zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie. Náležitosti doložky sú uvedené v prílohe č. 1.
Základné požiadavky kladené na zákon
Čl.4
(1) Zákon má upravovať v príslušnej oblasti všetky základné spoločenské vzťahy. Musí byť zrozumiteľný, prehľadne usporiadaný a stručný v tom zmysle, že má obsahovať len ustanovenia s normatívnym obsahom.
(2) Zákon musí byť terminologicky presný a jednotný. Možno v ňom používať len správne a v právnom poriadku ustálené pojmy a správnu právnu terminológiu. Ak niet vhodného pojmu alebo termínu, možno na jeho utvorenie použiť iné slovo alebo slovné spojenie, ktoré vyhovuje z významovej stránky. Nový pojem treba v zákone právne vymedziť.
(3) V zákone sa musí dbať na jazykovú správnosť, štylistickú primeranosť a všeobecnú zrozumiteľnosť textu (§ 68 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku). Nemožno používať slová alebo slovné spojenia, ktoré nezodpovedajú kodifikovanej podobe štátneho jazyka. 3) V zákone nemožno používať na označenie dvoch rozdielnych právnych subjektov také slovné spojenia, ako sú napríklad "základná a stredná škola", "právnická a fyzická osoba" a pod. Správne má byť uvedené "základná škola a stredná škola", "právnická osoba a fyzická osoba" a pod. Cudzie slová možno použiť len výnimočne, ak sú už súčasťou používanej právnej terminológie, ak sa bežne používajú v upravovanom odvetví a ak ich nemožno nahradiť vhodným rovnocenným slovenským termínom. 3) V záujme jazykovej správnosti má ten, kto pripravuje návrh zákona, vyžiadať si k nemu z tohto hľadiska vyjadrenie odborných slovakistických jazykovedných pracovísk, najmä Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied.
(4) Zákon musí byť v súlade so záväzkami, ktoré pre Slovenskú republiku vyplývajú z medzinárodných zmlúv a iných medzinárodných dokumentov. Nevyhnutnou súčasťou dôvodovej správy k návrhu zákona je vyhlásenie, že navrhovaná právna úprava je v súlade s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Príslušné medzinárodné zmluvy a medzinárodné dokumenty sa vymenujú.
Čl.5
Do zákona sa nesmie preberať (recipovať) ustanovenie iného zákona, lebo ustanovenie recipovaného zákona sa stáva súčasťou zákona, do ktorého sa prebralo, vzhľadom na to, že pri zrušení alebo pri zmene pôvodného zákona môže ďalej zostať jeho časť v platnosti ako súčasť iného zákona. V tomto prípade sa používa odkaz na iný zákon.
Čl.6
Systematika členenia návrhu zákona
(1) Návrh zákona sa po úvodnej vete, najmä ak ide o rozsiahlejší text, začína úvodnými ustanoveniami (úvodným ustanovením), ktoré obsahujú predmet úpravy zákona, t.j. okruh spoločenských vzťahov, ktoré má zákon upraviť. Podľa potreby možno sem včleniť aj vymedzenie základných pojmov a právnych inštitútov zákona. Potom možno túto úvodnú časť zákona označiť ako "Základné ustanovenia" ("Základné ustanovenie").
(2) Ak návrh zákona predpokladá vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu (ďalej len "vykonávací predpis"), musí obsahovať splnomocnenie na jeho vydanie. To neplatí, ak ide o vydanie nariadenia vlády. Splnomocnenie sa musí v zákone formulovať tak, aby z jeho znenia jasne vyplývalo, kto je splnomocnený na jeho vydanie a aké veci a v akom rozsahu sa majú v ňom upraviť. Ak sa predpokladá vydať na vykonanie zákona nariadenie vlády, možno to v návrhu zákona výslovne uviesť.
(3) Spoločná úprava vecí týkajúca sa viacerých alebo všetkých ustanovení zákona sa spravidla zaraďuje do časti označenej nadpisom "Spoločné ustanovenia" ("Spoločné ustanovenie").
(4) Vplyv navrhovaného zákona na právne vzťahy upravené doterajším zákonom treba do návrhu zákona zaradiť do časti označenej nadpisom "Prechodné ustanovenia" ("Prechodné ustanovenie"). To isté platí, ak časť ustanovení zákona má mať časovo obmedzenú platnosť.
(5) Zrušenie doterajších predpisov spolu s ustanovením o účinnosti zákona sa označuje spoločným nadpisom "Záverečné ustanovenia" ("Záverečné ustanovenie").
(6) V zrušovacom ustanovení musia byť výslovne uvedené všetky všeobecne záväzné právne predpisy vyhlásené v Zbierke zákonov a Zbierke zákonov Slovenskej republiky (ďalej len "zbierka zákonov") vrátane právnych predpisov vyhlásených oznámením o ich vydaní, 4) prípadne ich časti, ktoré sa navrhovaným zákonom majú zrušiť.
(7) V ustanovení o účinnosti zákona sa uvádza deň, keď má zákon nadobudnúť účinnosť. Pri navrhovaní účinnosti zákona treba rátať s lehotou potrebnou na prerokovanie návrhu zákona a s prípadným vrátením zákona prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v národnej rade z vlastnej iniciatívy alebo na požiadanie vlády. 5) Súčasne treba rátať s lehotou na vyhlásenie zákona. 6)
(8) Pri ustanovení účinnosti zákona treba rátať aj s legisvakanciou tak, aby sa so zákonom ešte pred nadobudnutím jeho účinnosti mohli oboznámiť všetci, ktorým je určený. Výnimočné ustanovenie účinnosti dňom vyhlásenia 7) treba obmedziť len na prípady, v ktorých je to skutočne nevyhnutné, čo treba odôvodniť.
Čl.7
Dôvodová správa
(1) Návrh zákona obsahuje aj dôvodovú správu, ktorá sa člení na všeobecnú časť a osobitnú časť. Obsah dôvodovej správy ustanovuje § 68 ods. 3 zákona o rokovacom poriadku a tieto legislatívne pravidlá (čl. 4, 6 a 8).
(2) Súčasťou všeobecnej časti dôvodovej správy je doložka zlučiteľnosti zákona s právom Európskej únie (čl. 3).
Čl.8
Vypracovanie návrhu zákona
Z hľadiska finančných dôsledkov návrhu zákona na štátny rozpočet a rozpočty obcí treba návrh zákona vždy prerokovať s Ministerstvom financií Slovenskej republiky. 8) Stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky sa uvedie v dôvodovej správe.
Čl.9
Podávanie návrhu zákona
(1) Pri podávaní návrhu zákona sa postupuje podľa § 67 zákona o rokovacom poriadku.
(2) Ak návrh zákona podáva výbor Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "výbor"), podpisuje ho predseda príslušného výboru, ak návrh zákona podávajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "poslanec"), podpisujú ho títo poslanci. Ak návrh zákona podáva vláda, podpisuje ho predseda vlády a ňou poverený člen vlády alebo vedúci iného ústredného orgánu štátnej správy. Návrh zákona sa podpisuje na piatich výtlačkoch; ak ide o vládny návrh zákona, podpisy sa uvádzajú pod dátumom schválenia návrhu zákona vládou.
(3) Vládny návrh zákona sa považuje za podaný vtedy, ak je doručený predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "predseda národnej rady") cez podateľňu Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "kancelária") v počte 250 výtlačkov vrátane piatich podpísaných v elektronickej forme (výmenný formát textových súborov ASCII a textový kód PC-Latin II) so sprievodným listom predsedu vlády a s príslušným uznesením vlády.
(4) Návrh zákona vypracovaný výborom sa považuje za podaný, ak bol doručený predsedovi národnej rady so sprievodným listom predsedu výboru a s príslušným uznesením výboru cez podateľňu kancelárie v počte piatich podpísaných výtlačkov.
(5) Návrh zákona vypracovaný poslancom (poslancami) sa považuje za podaný, ak bol doručený predsedovi národnej rady so sprievodným listom podpísaným povereným poslancom cez podateľňu kancelárie v počte piatich podpísaných výtlačkov.
(6) V sprievodnom liste (odseky 3 až 5) sa uvádza aj osoba (osoby) poverená (poverené) na uvedenie návrhu zákona v národnej rade a jej výboroch.
(7) Ak sa má na základe zákona vydať vykonávací predpis, 9) predseda národnej rady si môže vyžiadať od navrhovateľa zákona jeho návrh. Navrhovateľ zákona predkladá návrh vykonávacieho predpisu vždy, ak má nadobudnúť účinnosť súčasne so zákonom, podľa ktorého má byť vydaný (§ 68 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku).
Čl.10
Prerokúvanie návrhu zákona
Postup pri prerokúvaní návrhu zákona v národnej rade a jej výboroch upravuje zákon o rokovacom poriadku (§ 67 až 90 zákona o rokovacom poriadku).
Čl.11
Novelizácia zákona
(1) Novelizácia zákona sa robí formou priamej novelizácie, t.j. tak, že v úvodnej vete zákona sa výslovne uvádza, ktorý zákon sa má novelizovať, pričom treba dbať na čo najväčšiu prehľadnosť a zrozumiteľnosť. Nepriama novelizácia zákona, t.j. zmeny a doplnenie iného zákona ustanoveniami navrhovaného zákona bez uvedenia jeho úplnej citácie v samostatnom článku označenom rímskou číslicou (číslicami), je neprípustná. Neprípustná je aj taká novelizácia, ktorá v osobitnom článku novelizuje jeden zákon alebo viac zákonov bez toho, aby sa uviedlo, ktoré konkrétne ustanovenie novelizovaného zákona (zákonov) sa mení alebo dopĺňa.
(2) Ak sa má výnimočne jedným zákonom priamo novelizovať viac zákonov, každý zákon sa novelizuje osobitným článkom. Novelizácia iného zákona prostredníctvom ustanovení (paragrafov, častí) navrhovaného zákona je neprípustná. Rovnako je neprípustná novelizácia vykonávacieho predpisu zákonom.
(3) Ak sa mienia obnoviť právne vzťahy podľa už zrušeného zákona, treba príslušné ustanovenia upraviť znova v podávanom zákone. Ich platnosť nemožno obnoviť vypustením pôvodného zrušovacieho ustanovenia.
Čl.12
Vyhlásenie zákona
(1) Podmienkou platnosti zákona je jeho vyhlásenie. 10)
(2) V zbierke zákonov sa vyhlasuje schválený zákon autorizovaný podpismi. 11)
(3) Žiadosť o vyhlásenie zákona v zbierke zákonov podáva kancelária.
Čl.13
Záverečné ustanovenia
(1) Jednotnú legislatívnu techniku tvorby zákonov obsahujú legislatívnotechnické pokyny, ktoré sú uvedené v prílohe č. 2.
(2) Tieto legislatívne pravidlá sú záväzné od 1. januára 1997.
 
PRÍL.1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
2. Názov návrhu zákona:
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona
a) upravená (uviesť názov, číslo, dátum vydania právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona),
b) neupravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou
a) patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté (výslovne uvedené) v čl. 70 Európskej dohody o pridružení (uviesť názov príslušnej oblasti),
b) patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (Biela kniha) s tým, že sa uvádza, ktorá z 23 sekcií sa na upravovanú problematiku vzťahuje,
c) nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona [tretí bod písm. a)]:
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
a) úplná,
b) čiastočná (spolu s predpokladaným termínom dosiahnutia súladu návrhu zákona s právom Európskej únie),
c) nie je (spolu s predpokladaným termínom dosiahnutia súladu návrhu zákona s právom Európskej únie).
 
PRÍL.2
LEGISLATÍVNOTECHNICKÉ POKYNY
Účel legislatívnotechnických 1. Účelom     legislatívnotechnických
pokynov                         pokynov    je    určiť    jednotnú
                                legislatívnu    techniku    tvorby
                                zákonov. 

Právny jazyk                 2. Návrh     zákona      musí     byť
                                terminologicky   presný,  jazykovo
                                a štylisticky  správny  a  majú sa
                                v ňom   používať   rovnaké   pojmy
                                a termíny vždy v tom istom význame
                                a na označenie  rovnakých právnych
                                inštitútov  (čl. 4  legislatívnych
                                pravidiel). 

                             3. Pri   tvorbe  zákona   sa  používa
                                oznamovací  spôsob,  prítomný  čas
                                a jednotné  číslo,  ak  z kontextu
                                návrhu zákona nevyplýva inak. 

                             4. Ak  sa majú  novoupravované právne
                                vzťahy v celom rozsahu podrobiť už
                                jestvujúcej     právnej    úprave,
                                používa sa slovo  "rovnako". Ak sa
                                majú  na  tieto  vzťahy uplatňovať
                                len  niektoré   časti  jestvujúcej
                                právnej  úpravy, používa  sa slovo
                                "primerane".     Pretože    termín
                                "primerane" umožňuje pomerne voľný
                                výklad,   a   tým   aj  nejednotné
                                uplatňovanie,  treba  ho  používať
                                len v nevyhnutných prípadoch.
 
                             5. Alternatívy      sa      vyjadrujú
                                vylučovacou spojkou "alebo", a kde
                                je  to vhodné,  spojkou "či".  Pri
                                viacerých  možnostiach  sa  spojka
                                kladie   až  medzi   posledné  dve
                                možnosti. 

                             6. Základné  číslovky od  1 do  10 sa
                                v texte  zákona  uvádzajú  slovom,
                                základné   číslovky   nad   10  sa
                                vypisujú číslicami. Ak sa v jednom
                                ustanovení    uvádzajú    základné
                                číslovky  od  1  do  10  a nad 10,
                                vypisujú sa číslicami. 

Recepcia                     7. Ak je  preberanie (recepcia) iného
                                zákona   (čl.   5   legislatívnych
                                pravidiel) nevyhnutné, treba okruh
                                recipovaného  ustanovenia vyjadriť
                                všeobecne a v  poznámke pod čiarou
                                citovať príslušné právne predpisy,
                                napríklad  "Na konanie  o ukladaní
                                pokút   podľa   tohto   zákona  sa
                                vzťahujú     všeobecné    predpisy
                                o správnom konaní. 1)". 

                                V tomto príklade sa v poznámke pod
                                čiarou  k  odkazu  1  uvedie  táto
                                citácia: 
                                "1) Zákon           č. 71/1967 Zb.
                                o správnom     konaní     (správny
                                poriadok).". 

Legislatívna skratka         8. Legislatívnu skratku  možno použiť
                                len    tam,     kde    má    svoje
                                opodstatnenie, najmä vtedy, keď sa
                                slová, ktoré  má skratka nahradiť,
                                opakujú v texte viac ráz. Treba ju
                                zaradiť  na  také  miesto,  kde sa
                                skracované slová  použijú prvý raz
                                (nie   však    v   názve   zákona,
                                v nadpise     ustanovenia    alebo
                                v poznámke   pod  čiarou),   a  to
                                slovami   "(ďalej   len   "...")".
                                Používa sa v prvom páde jednotného
                                čísla a začína sa malým písmenom. 
                                Ako  legislatívnu  skratku nemožno
                                použiť   skratku    zostavenú   zo
                                začiatočných      písmen     slov,
                                napríklad "MŽP SR", "FNM SR". 
                                Legislatívna   skratka   musí  byť
                                výstižná   a  treba   ju  dôsledne
                                používať v celom ďalšom texte 
                                zákona. 

Členenie zákona              9. Zákon   treba   členiť   prehľadne
                                a dbať    pritom    na    vnútornú
                                súvislosť    a     správny    sled
                                dôležitých   a   menej  dôležitých
                                vecí. 

                            10. Obsahovo      súvisiace      úseky
                                rozsiahlejšieho  zákona  je účelné
                                spájať  do  častí,  hláv,  dielov,
                                prípadne  oddielov  a  pri členení
                                dodržiavať  toto  poradie. Poradie
                                častí, hláv, dielov  a oddielov sa
                                označuje     slovným     vypísaním
                                poradového   čísla,    pričom   sa
                                prídavné meno  dáva pred podstatné
                                meno, napríklad "Prvá časť", "Prvá
                                hlava". 

                            11. Zákon   sa  člení   na  paragrafy;
                                ústavný zákon sa člení na články. 

                            12. Jednotlivé paragrafy  alebo články
                                (ďalej len "paragraf") sa označujú
                                arabskými   číslicami   bez  bodky
                                (napríklad  "§ 1",  "Čl.1"). To sa
                                nevzťahuje na  označovanie článkov
                                noviel  zákonov  (dvadsiaty  druhý
                                bod). Vždy  treba zachovať súvislý
                                sled  paragrafov  v  celom zákone.
                                Pritom   treba    dávať   prednosť
                                krátkym ustanoveniam paragrafov. 

                            13. Paragrafy sa môžu členiť na odseky
                                alebo    na    pododseky.   Odseky
                                paragrafov sa na začiatku označujú
                                arabskými   číslicami   bez  bodky
                                v zátvorkách.   Pri   podrobnejšom
                                členení  paragrafov  alebo odsekov
                                na   pododseky   sa   tieto  časti
                                označujú malými  písmenami abecedy
                                s okrúhlou zátvorkou  za písmenom,
                                napríklad   "a)",  a   pri  ďalšom
                                členení     arabskými    číslicami
                                s bodkou   (radovými  číslovkami),
                                t.j.  bodmi.  Neoznačenie odsekov,
                                ich neoznačenie  uvedeným spôsobom
                                alebo  ich označenie  pomlčkami na
                                začiatku riadku  nie je prípustné,
                                najmä vzhľadom na ťažkosti spojené
                                s citáciou týchto  ustanovení. Pri
                                označovaní    pododsekov    malými
                                písmenami  abecedy  sa nepoužívajú
                                písmená  zložené  z  dvoch  písmen
                                (napríklad  "ch", "dz")  a písmená
                                s diakritickými    (rozlišovacími)
                                znamienkami (napríklad "ä", "č"). 

Príloha k zákonu            14. Ak má  zákon prílohu, treba  na ňu
                                odkázať  v texte  zákona a prílohu
                                označiť     slovami,     napríklad
                                "Príloha          k         zákonu
                                č. .../... Z.z.", a  v jej nadpise
                                uviesť   aj   stručné   vymedzenie
                                obsahu prílohy. Ak je viac príloh,
                                        označujú  sa  arabskými  číslicami
                                s uvedením skratky "č.", napríklad
                                "Príloha     č. 1     k     zákonu
                                č. .../... Z.z.". 

Názov zákona                15. Názov zákona  okrem jeho označenia
                                slovom   "zákon"   obsahuje  dátum
                                schválenia   zákona    a   stručné
                                vymedzenie  jeho  hlavného obsahu.
                                Bodka za nadpisom sa nedáva. Názov
                                zákona  má  byť   stručný.  Ak  sa
                                nemožno  vyhnúť   dlhšiemu  názvu,
                                odporúča  sa  v  zátvorke pripojiť
                                ešte    jeho     stručné    slovné
                                označenie,     napríklad    "Zákon
                                o verejnom   obstarávaní  tovarov,
                                služieb  a  verejných  prác (zákon
                                o obstarávaní)". 

                            16. Zákon   sa  uvádza   touto  vetou:
                                "Národná rada Slovenskej republiky
                                sa      uzniesla      na     tomto
                                zákone:"(§ 91   ods.    2   zákona
                                o rokovacom poriadku). Ak sa zákon
                                výnimočne uvádza preambulou, treba
                                slová   "sa   uzniesla   na  tomto
                                zákone"    pripojiť    na   koniec
                                preambuly. 

Nadpisy vnútri zákona       17. Časti,  hlavy,   diely  a  oddiely
                                zákona,   a  ak   je  to   účelné,
                                v záujme      prehľadnosti      aj
                                jednotlivé  paragrafy   alebo  ich
                                skupiny    majú     mať    stručné
                                a výstižné  nadpisy  zodpovedajúce
                                ich  obsahu. Nadpisy  častí, hláv,
                                dielov   a    oddielov,   prípadne
                                paragrafov  sa  spravidla uvádzajú
                                pod ich poradovým číslom. 
                                Ak  sa v  zákone označuje niekoľko
                                paragrafov   spoločným   nadpisom,
                                treba  spoločný  nadpis  umiestniť
                                vždy  nad  poradové  číslo  prvého
                                paragrafu príslušnej skupiny. 

Odkazy                      18. Ak sa  v texte zákona  odkazuje na
                                iné  právne  predpisy,  odkazy  sa
                                číslujú  priebežne.  Číslovanie sa
                                vyjadruje    arabskými   číslicami
                                s okrúhlou zátvorkou za príslušným
                                číslom  ich  umiestnením napríklad
                                nad  slovo  "predpisov"  alebo nad
                                právny   pojem,    na   ktorý   sa
                                odkazuje,    napríklad   "osobitné
                                predpisy    1)"    alebo   "blízke
                                osoby 2)". 
                                Ak sa v texte zákona opakuje odkaz
                                na  rovnaké  ustanovenie  právneho
                                predpisu  už  citované  v poznámke
                                pod čiarou, odkaz  sa označuje tým
                                istým číslom. 
                                Ak  sa  odkazuje  na  rôzne právne
                                pojmy,  ktoré sa  vyskytujú v inom
                                právnom   predpise  v   tom  istom
                                ustanovení, v  poznámke pod čiarou
                                k príslušnému  odkazu   sa  uvádza
                                citácia paragrafu, odseku, písmena
                                a bodu,    prípadne     aj    vety
                                príslušného  ustanovenia.   Ak  sa
                                odkazuje   na  dva   rôzne  právne
                                pojmy, ktoré sa vyskytujú v jednej
                                vete ustanovenia, v poznámkach pod
                                čiarou  k  nim  sa  uvádza citácia
                                toho istého ustanovenia ku každému
                                odkazu so samostatným číslom. 
                                Ak  sa  odkazuje  na subordinované
                                právne predpisy, používa sa termín
                                "vykonávací   predpis".    Ak   sa
                                odkazuje  na  koordinované  právne
                                predpisy, t.j. na  iný zákon alebo
                                na vykonávací  predpis, používa sa
                                buď   ich   všeobecné   označenie,
                                napríklad "mzdové predpisy", alebo
                                termín "osobitný predpis". 
                                Ak sa odkazuje  na iné ustanovenie
                                toho  istého  zákona,  používa  sa
                                výraz "tento zákon", napríklad "ak
                                tento  zákon  neustanovuje  inak",
                                alebo  sa   uvádza  len  príslušný
                                paragraf,    prípadne    v   rámci
                                paragrafu   len   príslušný  odsek
                                a pod.,  na   ktorý  sa  odkazuje,
                                napríklad "podľa § 3 ods. 1" alebo
                                "(§ 3)". 
                                V  poznámke  pod   čiarou  nemožno
                                uvádzať  predpisy,   ktoré  neboli
                                vyhlásené   v    zbierke   zákonov
                                (čl. 12 legislatívnych pravidiel). 

Splnomocnenie               19. Ak  návrh  zákona  predpokladá
na vydanie                      vydanie   vykonávacieho predpisu
všeobecne                       (čl.  6 ods. 2 legislatívnych 
záväzného právneho              pravidiel), splnomocnenie na jeho
predpisu                        vydanie       napríklad      znie:
                                "Podrobnosti   o    ...   ustanoví
                                všeobecne záväzný  právny predpis,
                                ktorý  vydá   ministerstvo...  .".
                                Obdobná  formulácia sa  používa aj
                                vtedy, ak sa v zákone splnomocňuje
                                vláda na vydanie nariadenia vlády. 

Novelizácia zákona          20. V záujme              prehľadnosti
                                a zrozumiteľnosti  právnej  úpravy
                                sa    novelizácia    zákona   robí
                                spravidla  vtedy, ak  ide o  zmeny
                                a doplnenia menšieho rozsahu alebo
                                ak ide  o zákon, ktorý  nebol viac
                                ráz novelizovaný. 

                            21. V  názve novelizovaného  zákona sa
                                uvádza   úplný   názov   pôvodného
                                zákona.  Ak bol  pôvodný zákon raz
                                novelizovaný, uvádza  sa napríklad
                                s dodatkom  slov  "v  znení zákona
                                Národnej rady Slovenskej republiky
                                č. 1/1993 Z.z.". Ak bol zákon viac
                                ráz   novelizovaný,    uvádza   sa
                                s dodatkom    slov     "v    znení
                                neskorších predpisov". 

                            22. Novela zákona sa  člení na články,
                                ktoré  sa označujú  skratkou "Čl."
                                s pripojením    rímskej    číslice
                                (číslic) bez  bodky, a to  tak, že
                                čl.   I   obsahuje   všetky  zmeny
                                a doplnenia    pôvodného    zákona
                                vrátane   prípadných   spoločných,
                                prechodných      a     zrušovacích
                                ustanovení. Ako čl. II sa označuje
                                ustanovenie o účinnosti zákona. Ak
                                sa  má  výnimočne  jedným  zákonom
                                priamo  novelizovať  viac  zákonov
                                (čl.  11   ods.  2  legislatívnych
                                pravidiel), označujú sa osobitnými
                                článkami   v   príslušnom  poradí,
                                pričom   ustanovenie   prvej  vety
                                o obsahu  čl.  I  sa  vzťahuje  na
                                každý   takýto  článok.   V  tomto
                                prípade sa ustanovenie o účinnosti
                                novely   zákona   označuje  číslom
                                posledného článku. 

                            23. V prvom   článku   novely   zákona
                                (Čl.I)  sa  v  jeho  úvodnej  vete
                                uvádza   úplný   názov   pôvodného
                                zákona,  ktorý  sa  novelizuje. Ak
                                bol   tento   zákon   už   predtým
                                novelizovaný, k pôvodnému názvu sa
                                pripájajú slová "v znení" a uvádza
                                sa         skrátená        citácia
                                predchádzajúcej    novely   zákona
                                (skrátené     citácie     všetkých
                                predchádzajúcich noviel). 
                                Jednotlivé  zmeny  alebo doplnenia
                                v príslušnom  článku  sa          označujú
                                poradovými     číslami    (arabská
                                číslica  s  bodkou),  t.j.  bodmi,
                                a uvádzajú sa úvodnou vetou (ďalej
                                len   "úvodná   veta   príslušného
                                bodu"). Ak  ide len o  jednu zmenu
                                alebo o jedno doplnenie, uvádza sa
                                bez  označenia  poradovým  číslom.
                                Článok  označený  rímskou číslicou
                                (číslicami)  sa nečlení  na odseky
                                ani na písmená. 

                            24. Ak sa má  výnimočne jedným zákonom
                                novelizovať viac zákonov, treba to
                                primerane  vyjadriť   už  v  názve
                                novely   zákona.   Novelou  zákona
                                nemožno  meniť  ani  dopĺňať názov
                                pôvodného zákona. 

                            25. Pri   zmene   celého   ustanovenia
                                úvodná   veta   príslušného   bodu
                                novely   zákona   napríklad  znie:
                                "§ 3    znie:";    ak    sa   mení
                                ustanovenie,  ktoré má  nadpis pod
                                paragrafom,       úvodná      veta
                                príslušného  bodu  napríklad znie:
                                "§ 3 vrátane nadpisu znie:". Ak sa
                                mení nadpis nad paragrafom, úvodná
                                veta  príslušného  bodu  napríklad
                                znie: "Nadpis nad § 3 znie:". 
                                Ak  sa v  určitom ustanovení menia
                                alebo dopĺňajú len niektoré slová,
                                úvodná   veta   príslušného   bodu
                                napríklad  znie: "V  § 3 sa  slová
                                "..." nahrádzajú  slovami "...".",
                                resp.  "V  § 3  sa  za slovo "..."
                                vkladá  slovo   "..."  alebo  suma
                                "5 000 Sk"   sa   nahrádza   sumou
                                "10 000 Sk".". 
                                Ak   sa   v   určitom   ustanovení
                                (paragraf,     odsek,     písmeno)
                                nahrádza  niektorá  jeho  časť ako
                                celok,  úvodná   veta  príslušného
                                bodu  napríklad znie:"V  § 3 odsek
                                1 znie:",  resp.  "V  § 3  ods.  1
                                písmeno  a)  znie:"  alebo  "V § 3
                                ods. 1 písm. a) prvý bod znie:". 

                            26. Ak  sa má  novelou zákona  doplniť
                                paragraf ďalším  odsekom (odsekmi)
                                alebo  písmenom  (písmenami), toto
                                doplnenie  sa  vyjadruje napríklad
                                touto  úvodnou  vetou  príslušného
                                bodu:  "§ 4  sa  dopĺňa  odsekom 3
                                (odsekmi 3 a 4), ktorý znie (ktoré
                                znejú):",  resp. "V  §  4 sa odsek
                                3 dopĺňa písmenom e) [písmenami e)
                                a f)], ktoré znie (znejú):". 

                            27. Vloženie  nového  odseku (odsekov)
                                medzi       doterajšie      odseky
                                v príslušnom    paragrafe    alebo
                                nového   písmena   (písmen)  medzi
                                doterajšie  písmená  sa  vyjadruje
                                napríklad   touto   úvodnou  vetou
                                príslušného  bodu:"V   § 5  sa  za
                                odsek 2  (za odseky 2  a 3) vkladá
                                nový odsek 3 (vkladajú nové odseky
                                3 a   4),    ktorý   znie   (ktoré
                                znejú):", resp.  "V § 5 ods.  2 sa
                                za písmeno b)  vkladá nové písmeno
                                c), ktoré znie: "c)... .".". 
                                V  tomto  prípade  treba  na záver
                                textu   príslušného   bodu  uviesť
                                poznámku    o    zmene   označenia
                                doterajších odsekov,  resp. písmen
                                napríklad  touto  vetou:"Doterajší
                                odsek  3  sa  označuje  ako  odsek
                                4.", resp.  "Doterajšie písmeno c)
                                sa označuje ako písmeno d).". 

                            28. Ak   sa   novelou   zákona  dopĺňa
                                ustanovenie   zákona   (paragraf),
                                ktoré  je   doteraz  bez  odsekov,
                                ďalším   odsekom,   pôvodný   text
                                ustanovenia sa  označuje ako odsek
                                1 a  poznámka  o  prečíslovaní  sa
                                uvádza   napríklad   touto  vetou:
                                "Doterajší  text  § 2  sa označuje
                                ako   odsek   1    a   dopĺňa   sa
                                odsekom 2,  ktorý   znie:  "(2)...
                                .".". 

                            29. Ak sa za  niektorý paragraf vkladá
                                ďalší   paragraf,    označuje   sa
                                poradovým číslom, ktoré sa zhoduje
                                s poradovým  číslom  paragrafu, za
                                ktorý sa vkladá, pričom sa k číslu
                                pripája prvé malé písmeno abecedy.
                                Ak sa vkladá  viac paragrafov, ich
                                poradové čísla sú  rovnaké a líšia
                                sa len pripojenými písmenami malej
                                abecedy.  Úvodná  veta príslušného
                                bodu  napríklad znie:  "Za § 3  sa
                                vkladá § 3a (vkladajú  § 3a a 3b),
                                ktorý znie (ktoré znejú):". 

                            30. Pri   vložení   ďalšej   vety   do
                                ustanovenia   sa   uvádza  obdobná
                                úvodná  veta príslušného  bodu ako
                                pri vložení  paragrafov (odsekov),
                                napríklad  "V  § 3  ods.  1  sa za
                                druhú  vetu   vkladá  nová  tretia
                                veta, ktorá znie:". 
                                Ak  sa  ďalšia  veta  alebo ďalšie
                                slová  pridávajú  na  záver  textu
                                niektorého   ustanovenia,   úvodná
                                veta  príslušného  bodu  napríklad
                                znie: "V  § 1 sa na  konci pripája
                                táto    veta    (pripájajú   tieto
                                slová):". 

                            31. Zrušenie    určitého   ustanovenia
                                v rámci  čl.  I  novely  zákona sa
                                vyjadruje napríklad  touto vetou:"
                                § 1   sa  vypúšťa.".   Obdobne  sa
                                postupuje,   ak  sa   zrušuje  len
                                niektorý odsek  (odseky), niektoré
                                písmeno  (písmená)  alebo niektorá
                                veta (vety)  určitého ustanovenia.
                                To  sa  vyjadruje  napríklad touto
                                úvodnou  vetou  príslušného  bodu:
                                "V § 3 sa vypúšťa odsek 1.", resp.
                                "V  § 3 ods.  1 sa  vypúšťa tretia
                                veta.". 
                                V    týchto   prípadoch    sa   na
                                očíslovanie          nasledujúcich
                                ustanovení    (odsekov,    písmen)
                                vzťahuje dvadsiaty  siedmy bod. Ak
                                sa  vypúšťa celý  paragraf, ďalšie
                                paragrafy sa neprečíslujú. 

                            32. Ak    po    úprave    uskutočnenej
                                vypustením  odsekov   zostane  iba
                                jeden odsek,  používa sa napríklad
                                táto úvodná veta príslušného bodu:
                                "V  §  4  sa  vypúšťajú  odseky  2
                                a 3."  a  pripája  sa  táto  veta:
                                "Súčasne   sa   zrušuje  označenie
                                odseku 1.". 

                            33. Ak  sa  v   nadväznosti  na  zmenu
                                ustanovenia  mení aj  poznámka pod
                                čiarou k  príslušnému odkazu alebo
                                sa vkladá nový odkaz, vyjadruje sa
                                to         napríklad         touto
                                vetou: "Poznámka    pod     čiarou
                                k odkazu 2 znie: 
                                "2) Zákon č. .../... Z.z.".". 

                            34. Ak   sa   v   ustanovení   vypúšťa
                                doterajší  odkaz, vyjadruje  sa to
                                napríklad   touto   úvodnou  vetou
                                príslušného   bodu:   "V   § 3  sa
                                vypúšťa odkaz 2.". V tomto prípade
                                sa        nasledujúce       odkazy
                                neprečíslujú. 
                                Ak sa  v texte zákona  vkladá nový
                                        odkaz, označuje  sa číslom zhodným
                                s číslom    odkazu,    ktorý    mu
                                predchádza,  s  pripojením  malého
                                písmena abecedy (dvadsiaty deviaty
                                bod)  a vyjadruje  sa to napríklad
                                touto  úvodnou  vetou  príslušného
                                bodu: "V  § 3 ods. 2  sa nad slovo
                                "..."   umiestňuje   odkaz   3a.".
                                Súčasne sa  pripája napríklad táto
                                veta:    "Poznámka    pod   čiarou
                                k odkazu 3a znie: 
                                "3a) § 2   zákona   Národnej  rady
                                Slovenskej               republiky
                                č. .../... Z.z.".". 
                                Ak  sa má  nový odkaz  vložiť pred
                                prvý  odkaz v  texte zákona,  nový
                                odkaz  sa  označuje  ako  odkaz  1
                                a doterajší  odkaz  1  sa označuje
                                ako    odkaz     1a;    číslovanie
                                nasledujúcich odkazov sa nemení. 
                                Ak  sa  doterajší  odkaz  v  texte
                                zákona   ponecháva,   ale   právny
                                predpis, na ktorý  sa odkazuje, sa
                                medzičasom    zrušil    alebo   sa
                                nahradil novým  právnym predpisom,
                                vyjadruje  sa  to  napríklad touto
                                úvodnou  vetou  príslušného  bodu:
                                "V  poznámke pod  čiarou k  odkazu
                                2 sa  vypúšťa citácia  "§ 3 ods. 1
                                zákona  č. .../...  Z.z.".", resp.
                                "V  poznámke pod  čiarou k  odkazu
                                2 sa  citácia "§ 3  ods. 1  zákona
                                č. .../... Z.z." nahrádza citáciou
                                "§ 4 zákona č. .../... Z.z.".". 

                            35. Ak sa mení úvodná veta ustanovenia
                                (paragrafu)  alebo ak  sa nahrádza
                                novou  úvodnou  vetou,  používa sa
                                napríklad    táto    úvodná   veta
                                príslušného   bodu:   "V   § 3  sa
                                v úvodnej    vete    slovo   "..."
                                nahrádza  slovom   "...".",  resp.
                                "V § 3 úvodná veta znie:". 

                            36. Ak sa v texte zákona majú nahradiť
                                slová,  ktoré sa  v ňom  vyskytujú
                                viac ráz, prípadne aj v rozličných
                                tvaroch, používa sa napríklad toto
                                znenie  príslušného  bodu:  "Slová
                                "Federálne   zhromaždenie"   alebo
                                "vláda    Českej    a   Slovenskej
                                Federatívnej     Republiky"     vo
                                všetkých tvaroch sa  v celom texte
                                zákona nahrádzajú slovami "Národná
                                rada  Slovenskej  republiky" alebo
                                "vláda    Slovenskej    republiky"
                                v príslušnom     tvare."     alebo
                                napríklad "Slová "na dobu určitú",
                                "vada"  a vysporiada"  sa v  celom
                                texte    zákona,     v    právnych
                                predpisoch   vydaných    na   jeho
                                vykonanie a v súvisiacich právnych
                                predpisoch nahrádzajú  slovami "na
                                určitý čas", "chyba" a "vyrovná"",
                                pričom  sa  môžu  uviesť  v jednom
                                bode novely. 

Znovuvyhlásenie             37. Ak  sa  má  znenie  novelizovaného
(republikácia)                  zákona znova vyhlásiť, novela musí
                                obsahovať    toto   splnomocnenie:
                                "Predseda Národnej rady Slovenskej
                                republiky  sa   splnomocňuje,  aby
                                v Zbierke    zákonov    Slovenskej
                                republiky  vyhlásil  úplné  znenie
                                zákona  (Národnej  rady Slovenskej
                                republiky,   Slovenskej   národnej
                                rady)  č. .../...,  ako vyplýva zo
                                zmien a  doplnení vykonaných týmto
                                zákonom.". 
                                Ak ide o vyhlásenie úplného znenia
                                zákona, ktorý bol  predtým už viac
                                ráz  novelizovaný,  v splnomocnení
                                sa   za  názov   pôvodného  zákona
                                vkladajú   napríklad   slová  "ako
                                vyplýva   zo  zákona   č.  .../...
                                Z.z."   a  uvádzajú   sa  skrátené
                                citácie všetkých zákonov. 
                                Uvedené splnomocnenie  sa v novele
                                zákona označuje  osobitným článkom
                                a zaraďuje sa  pred poradové číslo
                                článku o účinnosti zákona. 

                            38. V  úvodnej  vete   úplného  znenia
                                zákona  sa   okrem  názvu  zákona,
                                ktorého úplné znenie sa vyhlasuje,
                                uvádzajú  skrátené  citácie názvov
                                všetkých   noviel.   Úvodná   veta
                                napríklad znie: "Predseda Národnej
                                rady      Slovenskej     republiky
                                vyhlasuje   úplné   znenie  zákona
                                č. .../...  Z.z.,  ako  vyplýva zo
                                zmien a  doplnení vykonaných... ."
                                a uvádzajú  sa   skrátené  citácie
                                všetkých noviel zákona. 
                                Ak  bolo novelou  zákona vypustené
                                niektoré  ustanovenie alebo  ak na
                                základe   nálezu   Ústavného  súdu
                                Slovenskej  republiky  (ďalej  len
                                "ústavný súd")  stratilo platnosť,
                                v úplnom  znení  sa  to  vyjadruje
                                tak, že pod označením paragrafu sa
                                uvádza   slovo   "Zrušený."  alebo
                                "Zrušené.". 
                                Pri republikácii sa za ustanovením
                                o účinnosti  zákona  uvádza,  kedy
                                jeho  jednotlivé  novely nadobudli
                                účinnosť,  prípadne  kedy stratila
                                platnosť  časť zákona  preto, lebo
                                sa  neuviedla do  súladu s ústavou
                                v lehote   šiestich   mesiacov  od
                                vyhlásenia  nálezu  ústavného súdu
                                v zbierke  zákonov o  jej nesúlade
                                s ústavou. 

                            39. Text    úplného    znenia   zákona
                                v súlade so  splnomocnením na jeho
                                vyhlásenie   uvedeným   v   novele
                                zákona spracúva príslušný ústredný
                                orgán  štátnej správy,  do ktorého
                                pôsobnosti  patrí.   Text  úplného
                                znenia  zákona v  15 vyhotoveniach
                                spolu     s      disketou     jeho
                                elektronického spracovania zasiela
                                kancelárii na schválenie predsedom
                                národnej  rady   a  na  vyhlásenie
                                v zbierke zákonov. 

Úplná citácia               40. V úvodnej  vete zákona  aj v texte
                                zákona sa zákon  cituje tak, že sa
                                uvádza  jeho  úplný  názov,  ak sa
                                neuvádza   jeho   slovná   citácia
                                (štyridsiaty druhý bod), s tým, že
                                sa  namiesto dátumu  uvádza číslo,
                                pod  ktorým  bol  zákon  vyhlásený
                                v úradnej  zbierke,  s  pripojením
                                označenia   (skratky)   príslušnej
                                úradnej zbierky  (päťdesiaty piaty
                                bod).  Pritom   sa  najprv  uvádza
                                číslo  zákona  a  za  lomkou úplne
                                vypísaný  ročník  úradnej zbierky,
                                napríklad  "zákon   Národnej  rady
                                Slovenskej               republiky
                                č. 1/1993 Z.z.  o  Zbierke zákonov
                                Slovenskej   republiky".   Ak   sa
                                cituje  vykonávací  predpis, názov
                                ústredného orgánu  štátnej správy,
                                ktorý ho vydal, sa uvádza v úplnom
                                znení. 

Skrátená citácia            41. Ak nie je predpísaná úplná citácia
                                alebo   ak  sa   nepoužije  slovná
                                citácia  (štyridsiaty  druhý bod),
                                citujú   sa    zákony   uverejnené
                                        v úradnej    zbierke   (päťdesiaty
                                piaty  bod)  tak,  že  k označeniu
                                zákona sa  pripojí zlomok, ktorého
                                čitateľom  je  číslo  zákona,  pod
                                ktorým  je  uverejnený  v  úradnej
                                zbierke,  a  menovateľom  je úplne
                                vypísaný  ročník  úradnej zbierky;
                                ak  ide  o  citáciu  vykonávacieho
                                predpisu,  ústredný  orgán štátnej
                                správy,  ktorý  ho  vydal,  sa pri
                                skrátenej     citácii    neuvádza,
                                napríklad                "vyhláška
                                č. 313/1993 Z.z.". 
                                Skrátená   citácia    sa   používa
                                v prípadoch  uvedených   v  týchto
                                legislatívnotechnických  pokynoch,
                                ako aj pri druhej a ďalšej citácii
                                v poznámkach pod  čiarou, prípadne
                                aj v texte zákona. 

Slovná citácia              42. Zákony,   pre  ktoré   sa  používa
                                slovné  označenie,  možno  citovať
                                napríklad týmto slovným označením:
                                "Obchodný     zákonník,     Ústava
                                Slovenskej    republiky,   Trestný
                                zákon,  Občiansky  zákonník".  Pri
                                takýchto zákonoch,  a to aj  v ich
                                názvoch,   možno   použiť   slovné
                                označenie  aj prvý  raz. Ak  sa má
                                slovná  citácia použiť  v poznámke
                                pod čiarou  aj prvý raz  a uvedený
                                zákon    bol    už   novelizovaný,
                                v záujme presnej  informácie sa za
                                slovné  označenie  pripájajú slová
                                "v znení zákona..." alebo "v znení
                                neskorších predpisov". To neplatí,
                                ak  je  slovné  označenie  v názve
                                zákona    uvedené    v   zátvorke,
                                napríklad "(správny poriadok)". 

Citácia novelizovaných      43. Ak   sa  cituje   právny  predpis,
právnych  predpisov             prípadne      jeho      jednotlivé
                                ustanovenie,    ktorý    už    bol
                                novelizovaný   neskorším   právnym
                                predpisom, vyjadruje sa to tak, že
                                k jeho    citácii    (úplnej    či
                                skrátenej)  sa  pripája  napríklad
                                dodatok     "v     znení    zákona
                                č. .../... Z.z." (novela sa uvádza
                                skrátenou citáciou). 
                                Ak citovaný právny  predpis bol už
                                viac  ráz  novelizovaný, vyjadruje
                                sa to dodatkom "v znení neskorších
                                predpisov". 

                            44. Ak  sa   novelami  zákona  zmenili
                                alebo   doplnili    len   niektoré
                                ustanovenia   pôvodného   právneho
                                predpisu,  cituje sa  pri uvádzaní
                                ustanovení, ktoré zostali novelami
                                nedotknuté,  iba   pôvodný  právny
                                predpis.    Ak    sa   ustanovenie
                                pôvodného     právneho    predpisu
                                zmenilo    alebo    doplnilo   len
                                niektorou   z   viacerých   noviel
                                zákona,  popri   pôvodnom  právnom
                                predpise   sa   cituje   iba  táto
                                novela. 

                            45. Ak sa v poznámke pod čiarou cituje
                                právny    predpis,    ktorý    bol
                                republikovaný,   uvádza    sa   za
                                citáciou  tohto predpisu  odkaz na
                                republikáciu,   napríklad  "(úplné
                                znenie  č. 173/1994 Z.z.)".  Tento
                                spôsob citácie  nemožno použiť, ak
                                bol právny predpis po republikácii
                                znova novelizovaný. 
                                Ak sa cituje právny predpis, ktorý
                                bol  v  zbierke  zákonov vyhlásený
                                iba  uverejnením oznámenia  o jeho
                                vydaní  (ďalej  len  "registrovaný
                                právny  predpis"), za  jeho úplnou
                                citáciou  sa  uvádzajú  v zátvorke
                                slová  "(registrovaný   v  čiastke
                                č. .../... Zb.)", pričom sa uvádza
                                číslo  čiastky  a  za  lomkou  rok
                                vydania  čiastky, ak  ide o právny
                                predpis   vyhlásený    v   zbierke
                                zákonov do 1.  januára 1993, alebo
                                v zátvorke    slovo   "oznámenie",
                                pričom sa  uvádza číslo oznámenia,
                                pod   ktorým  je   právny  predpis
                                vyhlásený v zbierke  zákonov, a za
                                lomkou  rok jeho  vydania, ak  ide
                                o právny   predpis   vyhlásený  po
                                1. januári 1993,         napríklad
                                "oznámenie č. .../... Z.z.". 

                            46. V prílohe k zákonu sa používa jeho
                                skrátená  citácia   aj  prvý  raz,
                                napríklad   "Príloha    k   zákonu
                                č. .../... Z.z.". 

Poznámky pod čiarou         47. Poznámky  pod čiarou  k príslušným
                                odkazom  nie sú  súčasťou právneho
                                predpisu;     majú    informatívnu
                                hodnotu.  Preto   nesmú  obsahovať
                                veci,   ktoré    majú   normatívnu
                                povahu. 
                                Poznámky  pod  čiarou  sa  číslujú
                                priebežne  v  súlade  s číslovaním
                                odkazov. 
                                Ak   sa  v   poznámke  pod  čiarou
                                k príslušnému odkazu cituje právny
                                predpis,   ktorý   bol  medzičasom
                                nahradený iným  právnym predpisom,
                                ale   odkaz  v   texte  zákona  na
                                uvedený    právny    predpis    sa
                                ponechal, v úplnom znení zákona sa
                                uvádza   v  poznámke   pod  čiarou
                                k tomuto  odkazu  citácia platného
                                právneho  predpisu. Rovnako  ak je
                                v poznámke   pod   čiarou  uvedený
                                demonštratívny   výpočet  právnych
                                predpisov,  na ktoré  sa odkazuje,
                                v úplnom   znení    zákona   možno
                                doplniť  citácie  ďalších právnych
                                predpisov, ak sú známe. 
                                Text  v  poznámke  pod  čiarou  sa
                                považuje za vetu,  preto sa začína
                                veľkým písmenom a končí sa bodkou. 
                                Ak sa v poznámke pod čiarou uvádza
                                demonštratívny   výpočet  právnych
                                predpisov,   poznámka   sa  začína
                                slovom   "Napríklad"   a   citácie
                                právnych predpisov  sa uvádzajú za
                                sebou, oddeľujú sa čiarkou a bodka
                                sa  kladie až  na koniec poslednej
                                citácie. 
                                Ak   sa  v   poznámke  pod  čiarou
                                uvádzajú    viaceré   ustanovenia,
                                ktoré bezprostredne  vecne súvisia
                                s ustanovením,    na    ktoré   sa
                                výslovne   odkazuje,    v   záujme
                                presnosti  informácie  sa  používa
                                napríklad  formulácia "§ 27  až 34
                                Obchodného zákonníka". 

Skratky a citácie           48. Pri   úplnej   citácii   sa  slová
                                "zákon",     "zákon     Slovenskej
                                národnej  rady",  "zákon  Národnej
                                rady     Slovenskej    republiky",
                                "nariadenie    vlády    Slovenskej
                                republiky"   a   pod.  neskracujú.
                                Pritom   sa  pre   zákony  prijaté
                                Federálnym   zhromaždením,   resp.
                                Národným  zhromaždením  a Národnou
                                radou   Slovenskej   republiky  po
                                nadobudnutí    účinnosti    zákona
                                o rokovacom  poriadku  používa len
                                označenie "zákon". 

                            49. Pri citácii paragrafov so súčasným
                                        uvedením  ich poradového  čísla sa
                                používa  označenie  "§", napríklad
                                "§ 2".   Ak   sa   skratka  článku
                                používa v  texte ustanovenia, píše
                                sa s  malým písmenom "čl.",  ak sa
                                používa   na    začiatku   citácie
                                v poznámke  pod  čiarou,  píše  sa
                                s veľkým písmenom "Čl.". 

                            50. Pri  súbornej  citácii  niekoľkých
                                paragrafov  bez odsekov  alebo bez
                                ďalších pododsekov  sa vkladá pred
                                prvé  príslušné  číslo  jednoduchá
                                paragrafová    značka   (napríklad
                                "§ 15 až 20"). 

                                Obdobne  sa postupuje  pri citácii
                                niekoľkých  paragrafov   s  jedným
                                alebo    s    viacerými    odsekmi
                                (napríklad  "podľa   § 3  ods.  1,
                                § 4, § 5 ods. 2 a § 8 až 10"). 
                                Nepoužíva   sa   formulácia   "§ 8
                                a nasl.".  Paragrafová  značka  sa
                                opakuje, ak  je citácia niekoľkých
                                paragrafov    rozdelená    slovami
                                "alebo",    "prípadne"    a   pod.
                                Označenie  "§§"   sa  pri  citácii
                                niekoľkých paragrafov nepoužíva. 

                            51. Ak  sa  odseky  citujú  v  priamom
                                spojení    s    paragrafom   alebo
                                s článkom,   ku   ktorému  patria,
                                označujú   sa   skratkou   "ods.".
                                V ostatných  prípadoch   sa  slovo
                                "odsek" vždy vypisuje úplne. 

                            52. Pre  pododseky   paragrafov  alebo
                                odsekov   sa   pri   ich   citácii
                                v súvislosti  s  paragrafom  alebo
                                s odsekom,   ku   ktorému  patria,
                                používa  skratka  "písm.",  ak  sú
                                v zákone     označené    písmenom,
                                a slovo   "bod",   ak   sú   tieto
                                pododseky (body) v zákone označené
                                radovou číslovkou; radová číslovka
                                sa   vypisuje   slovom,  napríklad
                                "druhý bod". V ostatných prípadoch
                                sa slovo "písmeno" vypisuje úplne. 

                            53. Pri  citácii sa  nemá odkazovať na
                                jednotlivé  vety. Ak  je však taký
                                postup nevyhnutný, pri počítaní sa
                                považujú  za  samostatné  vety len
                                tie,  ktoré  sú  od  seba oddelené
                                bodkou.   Ak  je   veta  rozdelená
                                bodkočiarkou,  možno   pre  väčšiu
                                presnosť  hovoriť   o  časti  pred
                                bodkočiarkou        alebo       za
                                bodkočiarkou. Pri  citácii viet sa
                                vždy  používa   slovné  označenie,
                                napríklad  "tretia   veta",  a  to
                                v príslušnom    páde,    napríklad
                                "podľa § 3 tretej vety". 

                            54. Pri  citácii  čísel  v  súvislosti
                                s odsekmi   alebo   s   paragrafmi
                                a odkazmi   sa   nepoužívajú   ani
                                zátvorky,  ani  bodky.  Rovnako sa
                                medzi        číslo       paragrafu
                                a nasledujúcu  citáciu príslušného
                                odseku,   bodu  a   pod.  nevkladá
                                čiarka [napríklad  "podľa § 1 ods.
                                2 písm. a)       druhého      bodu
                                zákona..."]. Pri citácii viacerých
                                odsekov   alebo   pododsekov  toho
                                istého  paragrafu  sa  však čiarka
                                medzi  označenie   odsekov  vkladá
                                (napríklad  "podľa   § 1  ods.  2,
                                3 a 5"). 

                            55. Na   označenie   úradných  zbierok
                                právnych  predpisov  sa  používajú
                                výlučne tieto skratky: 
                                a) Zbierka   zákonov    Slovenskej
                                   republiky "Z.z.", 
                                b) Zbierka zákonov "Zb.", 
                                c) Zbierka    zákonov   Slovenskej
                                   národnej    rady    a   Zbierka
                                   nariadení  Slovenskej  národnej
                                   rady "Zb. SNR", 
                                d) Úradný vestník "Ú.v.". 

Vyhotovenie                 56. Návrh  zákona  musí  byť  napísaný
návrhu zákona                   bezchybne    (bez    prečiarknutí,
                                vsuviek a chýb). 
                                Takto  vyhotovený návrh  zákona sa
                                označuje  na   jeho  obale  číslom
                                parlamentnej tlače. 
                                Názov  zákona sa  v návrhu  uvádza
                                v prvom  páde. Text  a forma obalu
                                vládneho návrhu zákona sa upravujú
                                podľa pripojeného vzoru č. 1. Text
                                a forma   obalu    návrhu   zákona
                                podaného  výborom  alebo poslancom
                                (poslancami)  sa   upravujú  podľa
                                pripojeného vzoru č. 2. 

Účinnosť zákona             57. Účinnosť zákona sa vyjadruje touto
                                vetou:   "Tento   zákon   nadobúda
                                účinnosť"   a  pripája   sa  dátum
                                s vyjadrením  príslušného  mesiaca
                                v genitíve,              napríklad
                                "1. januára",  ak  nemá  výnimočne
                                nadobudnúť      účinnosť      dňom
                                vyhlásenia      (čl. 6      ods. 8
                                legislatívnych pravidiel). 

Derogácia                   58. V zrušovacom ustanovení (derogačné
                                ustanovenie)  sa   uvádzajú  úplné
                                citácie     všetkých     všeobecne
                                záväzných právnych  predpisov (čl.
                                6 ods.       6      legislatívnych
                                pravidiel).   Uvádzajú   sa  touto
                                vetou:  "Zrušujú   sa:"  ("Zrušuje
                                sa:"). 
                                Jednotlivé     citácie    právnych
                                predpisov        sa       uvádzajú
                                v chronologickom  poradí,  v  akom
                                boli  vydané. Najskôr  sa uvádzajú
                                zákony    a    potom   vykonávacie
                                predpisy    v     tomto    poradí:
                                nariadenie vlády,  vyhláška, výnos
                                a pod.  Každý  právny  predpis  sa
                                označuje    osobitným    poradovým
                                číslom (arabské číslice s bodkou),
                                pričom   jednotlivé   citácie   sa
                                začínajú malým písmenom a oddeľujú
                                sa čiarkou. Ak sa má zrušiť právny
                                predpis,  ktorý  bol novelizovaný,
                                uvádza  sa  úplný  názov pôvodného
                                právneho  predpisu  v  znení  jeho
                                priamych    noviel,    pričom   sa
                                uvádzajú len ich skrátené citácie.
                                Ak  bol zrušovaný  zákon výnimočne
                                novelizovaný iným  zákonom (čl. 11
                                ods. 2  legislatívnych pravidiel),
                                v zrušovacom ustanovení  sa uvádza
                                konkrétny   článok   tohto  zákona
                                napríklad    touto   formuláciou:"
                                v znení        čl. II       zákona
                                č. .../... Z.z.".  Uvádzajú  sa aj
                                zákony  alebo   ich  časti,  ktoré
                                stratili platnosť,  pretože neboli
                                uvedené   do   súladu   s  ústavou
                                v lehote   šiestich   mesiacov  od
                                vyhlásenia  nálezu  ústavného súdu
                                v zbierke zákonov o nesúlade častí
                                zákona  s ústavou,  a to napríklad
                                touto formuláciou: "v znení nálezu
                                Ústavného      súdu     Slovenskej
                                republiky        č. .../... Z.z.".
                                Neuvádza  sa   zákon,  ktorým  bol
                                zrušovaný   zákon   len   nepriamo
                                novelizovaný     (čl. 11    ods. 1
                                legislatívnych  pravidiel). Zrušiť
                                zákon  a ponechať  v platnosti len
                                        jeho   niektoré   ustanovenia   je
                                neprípustné. 

                            59. Čistopis    zákona    pred    jeho
                                podpísaním   ústavnými   činiteľmi
                                musí    prejsť    overením    jeho
                                bezchybnosti,   ktoré  zabezpečuje
                                kancelária       v      súčinnosti
                                s príslušným   ústredným   orgánom
                                štátnej  správy   a  Úradom  vlády
                                Slovenskej   republiky,   ak   ide
                                o zákon   podaný   výborom   alebo
                                poslancom            (poslancami),
                                v súčinnosti      s      povereným
                                poslancom.  Overenie  bezchybnosti
                                sa  vyjadruje  na  titulnej strane
                                jedného    vyhotovenia   čistopisu
                                podpismi  poverených  zamestnancov
                                legislatívnych  útvarov  uvedených
                                pracovísk. 
                                Rovnako  sa   overuje  bezchybnosť
                                čistopisu     zákona     vráteného
                                prezidentom  Slovenskej republiky,
                                schváleného   po   jeho  opätovnom
                                prerokovaní národnou  radou. Ak sa
                                zákon  schváli  v  pôvodnom znení,
                                bezchybnosť       overuje      len
                                kancelária. 
VZOR Č.1
VLÁDA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Na rokovanie                             Číslo: .................. 
Národnej rady Slovenskej republiky             (uviesť číslo, pod 
                                               ktorým bol návrh 
                                               prerokovaný vládou) 

                       .................. 
                       (parlamentná tlač) 

                          VLÁDNY NÁVRH 

                              Zákon 

 ................................................................. 
------------------------------------------------------------------ 

                                Návrh uznesenia: 
                                ---------------- 
                                Národná rada Slovenskej republiky 
                                schvaľuje 
                                vládny návrh zákona 

                                .................................. 
                                .................................. 
                                .................................. 

Predkladá: 
---------- 

 ................................... 
    (uviesť meno a priezvisko) 
 predseda vlády Slovenskej republiky


                                  Bratislava ..................... 
                                             (uviesť mesiac a rok) 
VZOR Č.2
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
I. volebné obdobie
Na rokovanie                             Číslo: .................. 
Národnej rady Slovenskej republiky          (uviesť číslo, pod 
                                            ktorým je návrh 
                                            evidovaný v Kancelárii 
                                            Národnej rady 
                                            Slovenskej republiky) 



                   .......................... 
                       (parlamentná tlač) 



                              
                            NÁVRH

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky ........................ 
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky ............. 
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ...................... 

                           na vydanie 

zákona ........................................................... 
------------------------------------------------------------------ 

                                 Návrh uznesenia: 
                                 ---------------- 
                                 Národná rada Slovenskej republiky 
                                 schvaľuje 
                                 návrh ........................... 
                                 na vydanie zákona ............... 


Predkladá: 
---------- 

 .................................... 
[Ak podáva návrh výbor, uviesť 
meno a priezvisko predsedu výboru, 
ak podávajú návrh poslanci (poslanec), 
uviesť ich mená (meno) a priezviská (priezvisko).] 



                                 Bratislava ...................... 
                                             (uviesť mesiac a rok)
1) Čl. 87 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
2) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
3) § 3 ods. 3 a § 11 ods. 1 a 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z.z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky.
4) § 4 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.
5) Čl. 87 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.
6) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.
7) § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.
8) § 51 ods. 1 a 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z.z. o rozpočtových pravidlách.
9) Čl. 120 a 123 Ústavy Slovenskej republiky.
10) Čl. 87 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky.
§ 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.
11) Čl. 87 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
§ 9 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.

Související dokumenty

Súvisiace články

VZN o vydávaní VZN