9. kapitola: Zmeny pri zostavovaní rozpočtu na rok 2023 a rozpočtové hospodárenie obce a vyššieho územného celku v roku 2023

Vydané: 54 minút čítania

Pre zostavenie rozpočtu na rok 2023 platia mimoriadne novelizované rozpočtové pravidlá, ktoré sa uplatňujú na základe novely zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy zákonom č. 365/2022 Z. z. účinnej od 15. 12. 2022.

Podľa §21h – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 15. decembra 2022 „ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a ustanovenie § 17 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec a vyšší územný celok nie sú povinné uplatňovať do 31. decembra 2023; v tomto období obec a vyšší územný celok nie sú povinné uplatňovať vo vzťahu k zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3. To neplatí vo vzťahu k zostaveniu rozpočtu na roky 2024 až 2026.“

Podľa novely zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec nie je povinná pri zostavení rozpočtu dodržať pravidlo vyrovnanosti ustanovené v § 10 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Bežný rozpočet nemusí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový, ale ho môže zostaviť ako schodkový a to nielen z dôvodu, že vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch, ale aj z dôvodu použitia iných disponibilných zdrojov.

Obec nemusí dodržiavať pravidlo použitia prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky ustanovené v § 10 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu. Prostriedky rezervného fondu môže obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Obec má oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez týchto zákonných obmedzení.

Obec nemusí sledovať v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávať zmeny v rozpočte, najmä zvýšenie vlastných príjmov alebo zníženie výdavkov, s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu ku koncu rozpočtového roka.

Neplatí časové obmedzenie pre vykonávanie zmien rozpočtu rozpočtovým opatrením podľa § 14 ods. 2 písm. d) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy; obec aj po 31. auguste príslušného rozpočtového roka môže vykonávať povolené prekročenie a viazanie finančných operácií, ktoré budú mať za dôsledok zvýšenie schodku rozpočtu obce.

Neuplatní sa ani povinnosť obce použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov. Návratné zdroje financovania sa v roku 2023 môžu použiť aj na úhradu bežných výdavkov.

V aplikačnej praxi táto novela zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy znamená, že od 15. decembra 2022 do 31. decembra 2023 obec môže:

a) na úhradu bežných výdavkov použiť:

  •         prostriedky rezervného fondu,
  •         kapitálové príjmy,
  •         návratné zdroje financovania,

b) vykonávať zmeny rozpočtu rozpočtovým opatrením podľa § 14 ods. 2 písm. d) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy – povolené prekročenie a viazanie finančných operácií bez časového obmedzenia.

Tieto mimoriadne opatrenia platia od účinnosti novely zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy do 31. decembra 2023.

Treba upozorniť, že neplatia pre tvorbu rozpočtu na rok 2024 a 2025.

VZORY DOKUMENTOV

Vzor návrhu rozpočtu:

OBEC _______________

NÁVRH ROZPOČTU OBCE___________ NA ROKY ____________

Návrh rozpočtu obce ......................... na roky ......................... je zostavený ako viacročný a programový v súlade s platnými právnymi predpismi, najmä so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadením vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve, Ústavným zákonom č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti a opatrením MF SR z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších dodatkov.

Návrh rozpočtu na rok ......................... je zostavený ako prebytkový. Bežný rozpočet je zostavený ako prebytkový; kapitálový rozpočet je zostavený ako prebytkový. Finančné operácie sú kryté prebytkom rozpočtu.

-    okomentovať východiská zostavenia návrhu rozpočtu,

NÁVRH ROZPOČTU PRÍJMOV

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BP

 

 

 

 

 

 

 

KP

 

 

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu príjmov, zvolené postupy pri rozpočtovaní príjmov,

-    analyzovať vývoj celkových príjmov.

1. BEŽNÉ PRÍJMY

Bežné príjmy rozpočtu – vlastné príjmy sú tvorené daňovými a nedaňovými príjmami. Ostatné príjmy sú tvorené transfermi na prenesený výkon štátnej správy, grantmi a dotáciami.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Daňové

 

 

 

 

 

 

 

Nedaňové

 

 

 

 

 

 

 

Granty a transfery

 

 

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu bežných príjmov,

-    ponúknuť analýzu vývoja jednotlivých druhov bežných príjmov a ich podiel na celkových príjmoch.

1.1 DAŇOVÉ PRÍJMY

Daňové príjmy tvoria najstabilnejšiu a najvýznamnejšiu zložku rozpočtu.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Daň z príjmov a kapitálového majetku

 

 

 

 

 

 

 

Daň z majetku

 

 

 

 

 

 

 

Dane za tovary a služby

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. a) Daň z príjmov a kapitálového majetku

Najpodstatnejšou časťou bežných príjmov je výnos dane z príjmov fyzických osôb, tzv. podielová daň. V návrhu rozpočtu sú rozpočtované podielové dane v zmysle prognózy Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „MF SR“).

  1. b) Daň z majetku

Je tvorená daňou z nehnuteľností (daň z pozemkov, daň zo stavieb a daň z bytov a nebytových priestorov).

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Z pozemkov

 

 

 

 

 

 

 

Zo stavieb

 

 

 

 

 

 

 

Z bytov a nebytových priestorov

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozpočet daní z nehnuteľností v návrhu rozpočtu vychádza zo skutočného plnenia rozpočtu predchádzajúceho roku a predpokladaného plnenia k 31. 12. ..........................

-    okomentovať návrh rozpočtu

  1. c) Dane za tovary a služby

Predstavujú dane za špecifické služby – miestne dane a poplatky podľa zákona o miestnych poplatkoch, ako aj VZN obce.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Za psa

 

 

 

 

 

 

 

Za nevýherné hracie automaty

 

 

 

 

 

 

 

Za predajné automaty

 

 

 

 

 

 

 

Za užívanie verejného priestranstva

 

 

 

 

 

 

 

Za komunálny odpad

 

 

 

 

 

 

 

Za ubytovanie

 

 

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu

1.2 NEDAŇOVÉ PRÍJMY

Sú tvorené príjmami z podnikania a vlastníctva majetku, z administratívnych poplatkov a platieb, z úrokov a z iných nedaňových príjmov.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Z podnikania a vlastníctva majetku

 

 

 

 

 

 

 

Administratívne a iné poplatky

 

 

 

 

 

 

 

Úroky

 

 

 

 

 

 

 

Iné nedaňové príjmy

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. a) Príjmy z podnikania a vlastníctva majetku

Tvoria príjmy z podnikania – príjem mesta z odvodu zisku od spoločností založených obcou a spoločností, v ktorých má obec majetkovú spoluúčasť, príjmy z prenájmu pozemkov, budov, bytov, nebytových priestorov, z prenajatých strojov, prístrojov, zariadení, techniky a náradia.

-    okomentovať návrh rozpočtu

Súčasťou príjmov z podnikania a vlastníctva sú aj príjmy rozpočtových organizácií zriadených obcou.

  1. b) Administratívne a iné poplatky

Administratívne poplatky sú príjmy zo správnych poplatkov, ktoré sú vyberané v zmysle platných právnych predpisov – správne poplatky za overovanie listín, za vydanie rybárskych lístkov, za vydanie povolenia na zmenu užívania, za zmenu licencie, správne poplatky v zmysle stavebného zákona, správne poplatky matriky. Ďalej sú to správne poplatky za prevádzku výherných hracích prístrojov, ktoré prevádzkuje právnická osoba, ktorá tieto prístroje umiestnila a prevádzkuje v zmysle zákona o hazardných hrách.

-    okomentovať návrh rozpočtu

Rozpočtujeme aj príjmy za poskytované služby (za opatrovateľskú službu, služby poskytované v zariadení núdzového bývania, v útulku, za poskytovanie sociálnych služieb – zdravotných pomôcok, za služby v knižnici, za služby poskytované obecnou políciou na pulte centrálnej ochrany a iné).

-    okomentovať návrh rozpočtu

  1. c) Úroky z domácich úverov, pôžičiek a vkladov

-    okomentovať návrh rozpočtu

  1. d) Iné nedaňové príjmy

-    okomentovať návrh rozpočtu

1.3 GRANTY A TRANSFERY

Transfery zo ŠR v návrhu rozpočtu sú rozpočtované vo výške ......................... eur. Ostatné transfery a granty budú do rozpočtu zaradené jeho zmenou v súlade s § 14 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

-    okomentovať návrh rozpočtu

2. KAPITÁLOVÉ PRÍJMY

Na rok ......................... sa uvažuje v návrhu rozpočtu s kapitálovými príjmami vo výške ......................... eur, pričom príjmy z predaja majetku sú rozpočtované vo výške ......................... eur, kapitálové transfery vo výške ......................... eur.

 

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Príjem z predaja majetku

 

 

 

 

 

 

 

Tuzemské kapitálové granty a transfery

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1 PRÍJEM Z PREDAJA MAJETKU

-    okomentovať návrh rozpočtu, uviesť, aký majetok sa plánuje predať, a to vo vecnom aj finančnom vyjadrení

2.2 TUZEMSKÉ KAPITÁLOVÉ GRANTY A TRANSFERY

-    okomentovať návrh rozpočtu, uviesť jednotlivé projekty, na ktoré obec získala finančnú podporu

NÁVRH ROZPOČTU VÝDAVKOV

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu, zvolené postupy pri rozpočtovaní výdavkov

1. BEŽNÉ VÝDAVKY

Bežné výdavky sú rozpočtované v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podľa funkčnej a ekonomickej klasifikácie a sú alokované do___ programov.

Do návrhu rozpočtu sú započítané (tak ako v príjmoch) aj výdavky škôl a školských zariadení zriadených obcou.

-    okomentovať návrh rozpočtu bežných výdavkov podľa ekonomickej, ako aj funkčnej klasifikácie, uviesť podrobný komentár k jednotlivým druhom výdavkov, porovnať (pokiaľ je to možné) aj vývoj týchto výdavkov,

-    uviesť podrobne členenie transferov poskytovaných obcou,

-    uviesť návrh rozpočtu dotácií podľa účelu, úloh a akcií, ktoré budú z dotácií financované.

2. KAPITÁLOVÉ VÝDAVKY

V programovom rozpočte na rok ......................... sa uvažuje s realizáciou celkovo ......................... investičných akcií.

Ide o nasledovné investičné akcie :

-    uviesť, o ktoré konkrétne akcie ide, a okomentovať ich po vecnej aj finančnej stránke.

NÁVRH FINANČNÝCH OPERÁCIÍ

Súčasťou návrhu rozpočtu obce sú aj finančné operácie, ktorými sa vykonávajú prevody prostriedkov peňažných fondov a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie.

1. PRÍJMOVÉ FINANČNÉ OPERÁCIE

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a pasívami

 

 

 

 

 

 

 

Prijaté úvery, pôžičky a nenávratné finančné výpomoci

 

 

 

 

 

 

 

 

2. VÝDAVKOVÉ FINANČNÉ OPERÁCIE

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

Poskytovanie úverov, pôžičiek, účasť na majetku a splácanie istín

 

 

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu príjmových, ako aj výdavkových finančných operácií.

NÁVRH PROGRAMOVÉHO ROZPOČTU

V zmysle § 9 ods. 1) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa rozpočet zostavuje ako programový. Navrhované výdavky rozpočtu obce sú alokované do ......................... programov, ktoré sa vnútorne členia na podprogramy, prvky a projekty.

-    uviesť programovú štruktúru,

-    okomentovať podrobne každý program, uviesť ciele a zámery programov a podprogramov, v prípade ďalšieho členenia na prvky a projekty uviesť ich charakteristiku,

-    pri jednotlivých programoch, podprogramoch, prvkoch a projektoch uviesť návrh rozpočtu, napr.:

PROGRAM:

1 – SAMOSPRÁVA

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

Cieľ programu:

        Samospráva slúži občanom.

Zámer programu:

        Transparentná a moderná samospráva bližšie k občanom obce.

        Zvýšiť spokojnosť verejnosti so službami samosprávy, zlepšiť verejnú mienku o fungovaní samosprávy.

        Zvýšiť záujem verejnosti o spoluprácu so samosprávou.

PODPROGRAM: 1.1 – MANAŽMENT SAMOSPRÁVY

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

Cieľ podprogramu:

        Transparentné a otvorené riadenie mesta.

PROGRAM:

5 – DOPRAVA

Zámer programu:

        Dopravné komunikácie optimálne slúžiace životu obce.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

PODPROGRAM:

5.1 – MIESTNE KOMUNIKÁCIE

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

Ciele podprogramu:

        Zlepšiť starostlivosť o dopravné komunikácie.

        Pokračovať v budovaní parkovacích miest v obytných súboroch.

        Zhodnocovať a udržiavať miestne komunikácie a ich súčasti.

        Podporovať rozvoj nemotorovej dopravy.

PRVOK:

BEŽNÉ VÝDAVKY:

5.1.1 Oprava a údržba miestnych komunikácií

Výdavky na realizáciu opráv porúch poškodených miestnych komunikácií. Opravy miestnych komunikácií a parkovacích plôch zahŕňajú opravy lokálnych porúch, výtlkov a nerovností.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.2 Údržba a oprava vodorovného a zvislého dopravného značenia

Výdavky na obnovu vodorovného a zvislého značenia.

 

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.3 Opravy chodníkov

Výdavky na realizáciu opráv poškodených chodníkov na území obce.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

BV

 

 

 

 

 

 

 

 

PROJEKT:

KAPITÁLOVÉ VÝDAVKY

5.1.4 Bezbariérová úprava chodníkov

Výdavky na projekt „Bezbariérová obec“, ktorého cieľom je dlhodobo a koordinovane odstraňovať bariéry a vytvárať podmienky pre nezávislý pohyb občanov s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie na území obce.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.5. Budovanie parkovacích plôch

Výdavky na výstavbu parkovacích plôch.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.6 Rekonštrukcia miestnej komunikácie

Výdavky na spracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie a rea­lizáciu.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.7 Zhodnotenie a modernizácia verejného priestranstva

Výdavky na realizáciu modernizácie verejného priestranstva – parku, chodníkov, spevnených plôch, zelene, osvetlenia a realizácie novej lávky pre cyklistov a časti cyklotrasy.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1.8 Vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu cyklotrás

Výdavky na spracovanie projektovej dokumentácie pre realizáciu cyklotrás.

 

S

S

SR

OS

NR

NR

NR

KV

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVER

Návrh rozpočtu bol zostavený v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi obce. Obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv. Súčasťou návrhu rozpočtu sú aj návrhy rozpočtov rozpočtových organizácií, v ktorých sú zohľadnené návrhy ich príjmov a výdavkov. Súčasťou návrhu rozpočtu sú aj návrhy rozpočtov príspevkových organizácií, v ktorých sú zohľadnené návrhy príspevkov príspevkovým organizáciám zriadených obcou. V návrhu rozpočtu sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia v súlade s osobitným predpisom – návrh rozpočtu je predložený na schválenie na úrovni rozpočtových položiek ekonomickej rozpočtovej klasifikácie. V návrhu rozpočtu výdavkov je uplatnená funkčná klasifikácia. Návrh výdavkov je alokovaný do programov a následne do podprogramov rozpočtu.

Skratky použité v tabuľkách:

BP              bežné príjmy

BV              bežné výdavky

KP              kapitálové príjmy

KV              kapitálové výdavky

PFO           príjmové finančné operácie

VFO           výdavkové finančné operácie

S                 skutočné plnenie za rok .................

SR              schválený rozpočet na rok .................

OS              očakávaná skutočnosť za rok .................

NR             návrh rozpočtu na rok .................

Vzor odborného stanoviska hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu:

ODBORNÉ STANOVISKO HLAVNÉHO KONTROLÓRA K NÁVRHU ROZPOČTU NA ROK .........................

Podľa § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám odborné stanovisko k návrhu rozpočtu na rok ......................... (ďalej len stanovisko).

Návrh viacročného programového rozpočtu na roky ......................... bol zverejnený na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce ......................... dňa ......................... v zákonom stanovenej lehote (najmenej 15 dní pred jeho schválením) v súlade s § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.

  1. ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA NÁVRHU ROZPOČTU

Pri spracovaní môjho stanoviska som vychádzala z posúdenia návrhu viacročného rozpočtu na roky ......................... a návrhu programového rozpočtu na roky ......................... (ďalej len návrh rozpočtu), ktorý bol vyvesený na úradnej tabuli a zverejnený zákonným spôsobom. Posudzovala som zákonnosť, ako aj metodickú správnosť jeho zostavenia a predloženia na obecnému schválenie zastupiteľstvu (ďalej len OZ).

Legislatívnymi východiskami zostavenia rozpočtu sú zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Pri tvorbe rozpočtu sa vychádza aj z uplatnenia príslušných ustanovení zá­konov:

        č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady v z. n. p., na základe ktorého mesto vydalo všeobecne záväzné nariadenia k jednotlivým miestnym daniam,

        č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,

        č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p. a ostatných súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov.

Podľa § 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy rozpočet obce je základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce. Rozpočet obce vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce. Obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv. Súčasťou rozpočtu obce sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou, ako aj finančné vzťahy k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom. V rozpočte obce sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia v súlade s osobitným predpisom. Podľa § 9 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy viacročný rozpočet je strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú v rámci ich pôsobnosti vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov vrátane programov obce najmenej na tri rozpočtové roky.

  1. VÝCHODISKÁ TVORBY ROZPOČTU

Východiská pre zostavenie návrhu rozpočtu vychádzajú z vývoja príjmov a výdavkov v predchádzajúcom období, t. j. zo skutočného plnenia rozpočtu k 31. 12. ......................... a z očakávaného plnenia príjmov a čerpania výdavkov k 31. 12. ..........................

V oblasti príjmov sa v návrhu rozpočtu vychádza z aktuálnych prognóz daňových príjmov verejnej správy na roky.......................... .

Návrh rozpočtu je predložený v členení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie. Rozpočet na rozpočtový rok ......................... bude po jeho schválení obecným zastupiteľstvom záväzný, rozpočty na nasledujúce dva rozpočtové roky nie sú záväzné, sú obecným zastupiteľstvom brané na vedomie.

V návrhu rozpočtu sa uvažuje s vyrovnanou/mierne prebytkovou bilanciou príjmov a výdavkov vrátane finančných operácií.

Návrh rozpočtu príjmov na rok ......................... predpokladá ich naplnenie na úroveň ......................... eur.

Vývoj príjmovej časti rozpočtu:

Rok

Schválený rozpočet príjmov celkom

Skutočnosť naplnenia príjmov celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

 – návrh

 

 

 

Zhodnotiť príjmovú časť rozpočtu, napr. v návrhu rozpočtu sa uvažuje so znížením bežných, ako aj kapitálových príjmov a toto zníženie príjmov ovplyvňuje príjmovú a následne aj výdavkovú časť rozpočtu.

Vo výdavkovej časti predstavuje návrh rozpočtu celkový objem ......................... eur.

Vývoj výdavkovej časti rozpočtu:

Rok

Schválený rozpočet výdavkov celkom

Skutočnosť naplnenia výdavkov celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

 – návrh

 

 

 

Zhodnotiť výdavkovú časť rozpočtu, napr. v návrhu rozpočtu sa uvažuje so znížením bežných, ako aj kapitálových výdavkov/so zvýšením kapitálových výdavkov z dôvodu ......................... .

Zhodnotiť bilanciu príjmov a výdavkov rozpočtu, napr. v návrhu rozpočtu sa plánuje prebytok rozpočtu vo výške ......................... eur, pričom sa uvažuje z tohto prebytku kryť schodok finančných operácií (konkrétne výdavkové finančné operácie, t. j. splácanie úverov).

V návrhu rozpočtu sa so zapojením vlastných zdrojov, t. j. prebytku rozpočtu za rok ......................... a rezervného fondu uvažuje až pri schvaľovaní záverečného účtu za rok ........................., a tak sa v návrhu rozpočtu v prvom rade zabezpečuje krytie výdavkových finančných operácií. V prípade kapitálových výdavkov sa len reflektuje úroveň kapitálových príjmov, najmä vlastných príjmov a naplánovaný prebytok bežného rozpočtu. Z uvedeného dôvodu bude na výdavkovej strane rozpočtu nevyhnutné udržať rozpočtovú disciplínu zo strany všetkých subjektov, ktoré sú zapojené do rozpočtového procesu. Ak sa nepodarí naplniť plánované príjmy rozpočtu (nedostatočné plnenie príjmov z miestnych daní a dlhodobé problémy mesta vysporiadať sa s pohľadávkami daňovými, ako aj nedaňovými), bude nevyhnutné zamerať sa na konsolidáciu bežných výdavkov, pretože udržanie rozpočtovej rovnováhy je jediným predpokladom, aby bol dosiahnutý prebytok bežného rozpočtu a zabezpečená vyrovnanosť rozpočtu mesta.

ROZPOČET BEŽNÝCH PRÍJMOV

V návrhu rozpočtu sa uvažuje s poklesom bežných príjmov oproti očakávanej skutočnosti roku ........................., a to napriek skutočnosti, že daňové príjmy tvorené výnosom dane z príjmov fyzických osôb – podielovej dane zo štátneho rozpočtu sa na základe úpravy vládneho nariadenia, ako aj prognózy Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „MF SR“) zvýšia.

Vývoj bežných príjmov:

Rok

Schválený rozpočet bežných príjmov celkom

Skutočnosť naplnenia bežných príjmov celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

 – návrh

 

 

 

Daňové príjmy

Daňové príjmy sú tvorené výnosom dane z príjmov fyzických osôb – podielovej dane zo štátneho rozpočtu, majetkovými daňami a daňami za tovary a služby, t. j. daňami, ktoré mesto vyberie od svojich občanov; ide najmä o daň z nehnuteľností a poplatok za komunálny odpad a drobný stavebný odpad.

Daňové príjmy vždy tvorili najstabilnejšiu a najvýznamnejšiu zložku rozpočtu mesta; táto skutočnosť sa nemení ani v aktuálnom roku.

Vývoj daňových príjmov:

Rok

Schválený rozpočet  daňových príjmov celkom

Skutočnosť naplnenia daňových príjmov celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

– návrh

 

 

 

Zhodnotiť návrh rozpočtu daňových príjmov, napr. uvažuje sa s rastom daňových príjmov, nárast sa očakáva najmä z výnosu dane z príjmov fyzických osôb. V návrhu rozpočtu je výnos dane z príjmov fyzických osôb rozpočtovaný v zmysle prognózy MF SR, v ktorej sa uvažuje so zvýšením výnosu dane z príjmov fyzických osôb o 6,9 % oproti predpokladanej skutočnosti roku 2015. Spracovateľ návrhu rozpočtu vychádza zo zvýšenia výnosu dane z príjmov fyzických osôb v súlade s vládnym nariadením a prognózou MF SR. So zvýšením výnosu dane z príjmov fyzických osôb sa uvažuje aj v návrhu rozpočtov na roky ......................... .

V návrhu rozpočtu príjmov z miestnych daní sa realisticky uvažuje s ich znížením oproti schválenému rozpočtu na rok ......................... . Na riziká takto nastaveného rozpočtu som upozorňovala a očakávaná skutočnosť plnenia príjmov z miestnych daní k 31. 12. ......................... potvrdzuje, že moje upozornenie bolo oprávnené (schválený rozpočet na rok ____ sa nepodarí splniť). Návrh rozpočtu na rok ......................... považujem z tohto hľadiska za realistický, pretože vývoj v napĺňaní rozpočtu miestnych daní preukazuje vždy nižšie plnenie, ako je očakávaný výnos.

V návrhu rozpočtov miestnych daní na roky ......................... sa neuvažuje s ich zvýšením a rovnako sa neuvažuje so zvýšením rozpočtu sankcií uložených v daňovom konaní. Tento postoj nekorešponduje s ambíciou mesta zvýšiť efektívnosť a účinnosť pri hospodárení s daňovými pohľadávkami.

Vývoj plnenia príjmov z dane z nehnuteľnosti:

Rok

Schválený rozpočet

Skutočnosť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

– návrh

 

 

 

Zhodnotiť návrh rozpočtu vlastných daňových príjmov, napr. pri dani z nehnuteľností v návrhu rozpočtu platí to isté, čo pri návrhu rozpočtu miestnych daní.

Pri navrhovanom rozpočte príjmov z ostatných miestnych daní (daň za psa, za nevýherné hracie automaty, za predajné automaty, daň za užívanie verejného priestranstva) sa uvažuje s jeho zvýšením, aj keď úroveň očakávanej skutočnosti k 31. 12. ......................... nesignalizuje 100 % naplnenie rozpočtu roku ..........................

Nenaplnenie rozpočtu je najmarkantnejšie pri výnose z poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad (ďalej len „poplatok“). Napriek zvýšenej sadzbe poplatku sa nedarí svoje plány v rozpočte týchto príjmov za uplynulé roky naplniť. V rozpočte týchto príjmov na nasledujúce dva roky sa neuvažuje s ich vývojom, t. j. so zvýšením výnosu z tohto poplatku napr. efektívnym vymáhaním nedoplatkov.

Pre obec by malo byť veľkou výzvou riešiť problematiku hospodárneho a efektívneho zvozu a likvidácie komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu.

Ak ešte nebola vykonaná analýza skutočných nákladov na likvidáciu komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu, odporúčam ju vykonať s cieľom následného zníženia týchto nákladov a zvýšenia efektivity a účinnosti vykonávania tejto činnosti. V prípade dosiahnutia vysokej účinnosti nastaveného cieľa by to malo mať priaznivý vplyv na znižovanie nákladov na likvidáciu komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu, a tým aj na možné zníženie sadzby toho poplatku pre občanov obce.

Nedaňové príjmy

Rozpočet nedaňových príjmov na rok ......................... kopíruje minuloročný rozpočet. S poklesom sa uvažuje pri príjmoch z podnikania a z vlastníctva ma­jetku.

Príjmy z podnikania sú rozpočtované vo výške ......................... eur, s ich rastom sa neuvažuje ani v nasledujúcich rokoch.

Pri príjmoch z vlastníctva majetku sa v návrhu rozpočtu uvažuje s ich zvýšením oproti rozpočtu roku ........................., avšak s ich znížením oproti očakávanej skutočnosti k 31. 12. ......................... .

V návrhu rozpočtu sa plánujú

-    uviesť významné položky príjmov, napr. príjmy z prenajatých pozemkov, príjmy z prenajatých budov a objektov, príjmy z nájomných bytov, príjmy z prenajatých strojov, prístrojov, zariadení, techniky a náradia.

Pri administratívnych poplatkoch a platbách ide najmä o

-    uviesť významné položky príjmov, napr. príjmy zo správnych poplatkov, ktoré sú vyberané v zmysle platných právnych predpisov – správne poplatky za overovanie listín, za vydanie rybárskych lístkov, za vydanie povolenia na zmenu užívania, za zmenu licencie, správne poplatky v zmysle stavebného zákona, správne poplatky matriky; správne poplatky za prevádzku výherných hracích prístrojov, ktoré prevádzkuje právnická osoba, ktorá tieto prístroje umiestnila a prevádzkuje v zmysle zákona o hazardných hrách; poplatky za poskytované služby, poplatky za služby poskytované mestskou políciou na pulte centrálnej ochrany, poplatok za znečisťovanie ovzdušia.

Sú to príjmy vyberané v zmysle platných všeobecne záväzných predpisov a uzatvorených zmlúv o poskytovaní služby.

Granty a transfery

V návrhu rozpočtu sa uvažuje s dotáciami, ktoré budú poskytované mestu z rozpočtov jednotlivých rozpočtových kapitol v rámci financovania prenesených kompetencií a s ďalšími dotáciami zo ŠR v celkovej rozpočtovanej výške ......................... eur. Ostatné transfery a granty budú do rozpočtu zaradené v súlade s osobitným predpisom po ich pripísaní na účet obce a po doručení rozhodnutí oprávnených orgánov.

ROZPOČET KAPITÁLOVÝCH PRÍJMOV

Obec v návrhu rozpočtu rozpočtuje plnenie kapitálových príjmov len vo výške ......................... eur, v tom je naplánovaný predaj kapitálových aktív a kapitálové transfery, t. j. cudzie zdroje.

Vývoj kapitálových príjmov:

Rok

Schválený rozpočet kapitálových príjmov celkom

Skutočnosť naplnenia kapitálových príjmov celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

– návrh

 

 

 

-    okomentovať návrh príjmov kapitálového rozpočtu, napr. v návrhu rozpočtu je plánovaný príjem z predaja kapitálových aktív vo výške ....................... eur, ide o príjem z predaja pozemkov, konkrétne z vysporiadania pozemkov pod bytovými domami, priľahlých pozemkov k rodinným domom a nevysporiadaných pozemkov pod stavbami, ide tiež o príjem z predaja prebytočného majetku – áut vo vlastníctve mesta.

V návrhu rozpočtu nie je uvedené, o aké naplánované predaje majetku, konkrétne pozemkov, ide.

V návrhu rozpočtu sú rozpočtované kapitálové transfery vo výške ..................... eur z realizácie projektov financovaných z finančných prostriedkov EÚ, konkrétne

-    okomentovať rozpočet kapitálových transferov.

ROZPOČET BEŽNÝCH VÝDAVKOV

Okomentovať návrh rozpočtu bežných výdavkov, napr. v návrhu rozpočtu sa uvažuje so znížením rozpočtu bežných výdavkov oproti skutočnosti ....

Vývoj bežných výdavkov:

Rok

Schválený rozpočet bežných výdavkov celkom

Skutočnosť naplnenia bežných výdavkov celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

 – návrh

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu bežných výdavkov podľa ekonomickej a aj podľa funkčnej klasifikácie.

Výdavky na financovanie rozpočtových organizácií (v eurách):

 

Skutočnosť

Skutočnosť

Schválený rozpočet

Očakávaná skutočnosť

Návrh rozpočtu

RO1

 

 

 

 

 

RO2

 

 

 

 

 

RO3

 

 

 

 

 

RO4

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu rozpočtových organizácií.

Transfery rozpočtovým organizáciám – školám sa rozpočtujú na základe návrhu VZN o určení výšky dotácie na mzdy a prevádzku škôl a školských zariadení zriadených na území obce (originálne kompetencie), ako aj očakávaného rozpočtu na prenesený výkon štátnej správy v oblasti školstva (základné školstvo). Výdavky na školstvo sú závislé od príjmov, t. j. transferov zo štátneho rozpočtu; je viac ako pravdepodobné, že výdavky na základné školy sa budú v priebehu roka zvyšovať v závislosti od poskytnutia transferov na prenesený výkon štátnej správy v školstve.

Výdavky na financovanie príspevkových organizácií (v eurách):

 

Skutočnosť

Skutočnosť

Schválený rozpočet

Očakávaná skutočnosť

Návrh rozpočtu

PO1

 

 

 

 

 

PO2

 

 

 

 

 

 

-    okomentovať návrh rozpočtu príspevkových organizácií .....

Vývoj mzdových výdavkov – obec bez rozpočtových a príspevkových organizácií:

Rok

Schválený rozpočet

Skutočnosť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

– návrh

 

 

 

-    okomentovať vývoj mzdových výdavkov, napr. v návrhu rozpočtu sa uvažuje s úrovňou schváleného rozpočtu. Z dôvodu realizovanej racionalizácie (znižovanie stavu zamestnancov) a z dôvodu vplyvu presunu niektorých kompetencií príspevkových organizácií na obec by som očakávala vyčíslenie dopadu týchto opatrení na rozpočet už pri návrhu rozpočtu.

Vývoj prevádzkových výdavkov (tovary a služby) – obec bez rozpočtových a príspevkových organizácií:

Rok

Schválený rozpočet

Skutočnosť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

návrh

 

 

 

-    okomentovať vývoj výdavkov na tovary a služby.

ROZPOČET KAPITÁLOVÝCH VÝDAVKOV

Vývoj kapitálových výdavkov:

Rok

Schválený rozpočet kapitálových výdavkov celkom

Skutočnosť naplnenia kapitálových celkom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

očakávaná skutočnosť –

 – návrh

 

 

 

V návrhu rozpočtu kapitálových výdavkov sa uvažuje s realizáciou rozvojových programov:

-    uviesť plánované investičné akcie a významné projekty vo vecnom aj finančnom vyjadrení a okomentovať ich z hľadiska zdrojového krytia.

FINANČNÉ OPERÁCIE

V návrhu rozpočtu sa nepočíta so zapojením príjmových finančných operácií; príjmové finančné operácie budú rozpočtované na základe zmeny rozpočtu rozpočtovým opatrením až po schválení záverečného účtu mesta.

V návrhu rozpočtu výdavkových finančných operácií sú uvedené

-    uviesť konkrétne výdavkové finančné operácie, napr. splátky úverov, a to úveru (v eurách), úveru ŠFRB a splátky úveru – refundácia prostriedkami EÚ a ŠR.

Vo viacročnom návrhu rozpočtu sú výdavkové finančné operácie, t. j. splátky existujúcich úverov, navrhované v zmysle uzatvorených úverových zmlúv.

Mesto v roku ....................... počíta s krytím výdavkových finančných operácií, t. j. splátok úverov, z prebytku bežného a kapitálového rozpočtu.

VÝSLEDOK HOSPODÁRENIA

Navrhovaný rozpočet na rok ....................... vrátane finančných operácií je zostavený ako vyrovnaný/mierne prebytkový, čím je splnená jedna zo zákonných podmienok vyplývajúca z § 10 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách.

-    okomentovať jednotlivé rozpočty, napr. bežný rozpočet je zostavený ako prebytkový – plánovaný prebytok je vo výške ....................... eur, kapitálový rozpočet rovnako ako prebytkový – prebytok je vo výške ....................... eur. Celkovo sa uvažuje, že hospodárenie mesta bude prebytkové – predpokladá sa prebytok vo výške ....................... eur (z prebytku rozpočtu sa budú hradiť splátky úverov).

PROGRAMOVÝ ROZPOČET

V súlade s § 9 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy rozpočet je zostavený v programovej štruktúre. Navrhované výdavky rozpočtu obce sú alokované do ....................... programov, ktoré sa vnútorne členia na podprogramy, prvky a projekty.

-    uviesť programovú štruktúru.

Programová štruktúra rozpočtu je zvolená s ohľadom na ciele a obsah prijatého PHSR, ako aj prijatých a schválených koncepcií rozvoja jednotlivých oblastí a činností obce.

-    zhodnotiť každý program a podprogram, jeho ciele a zámery v prípade ďalšieho členenia na prvky a projekty zhodnotiť aj tieto,

-    pri jednotlivých programoch, podprogramoch, prvkoch a projektoch zhodnotiť ich finančné zabezpečenie (návrh rozpočtu jednotlivých programov, podprogramov, prvkov a projektov).

  1. ZÁVEREČNÉ ZHODNOTENIE NÁVRHU VIACROČNÉHO PROGRAMOVÉHO ROZPOČTU

Návrh rozpočtu je spracovaný ako viacročný rozpočet na roky ....................... a tiež ako programový dokument, ktorý spĺňa základné princípy programového rozpočtovania.

Návrh rozpočtu bol zverejnený zákonným spôsobom – na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce dňa ....................... v zákonom stanovenej lehote (najmenej 15 dní pred jeho schválením) v súlade s § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.

Po preverení náležitostí a obsahu návrhu viacročného programového rozpočtu na roky ....................... konštatujem, že je zostavený v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, najmä s príslušnými ustanoveniami zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

                                                                                                        ......................................................

                                                                                                         hlavná kontrolórka obce

Vzor vlastnej právnej úpravy obce „Zásady rozpočtového hospodárenia obce“:

Zásady rozpočtového hospodárenia sú pre obec a pre jej orgány dôležitou internou právnou úpravou. Odporúčam, aby zásady rozpočtového hospodárenia boli schválené obecným zastupiteľstvom a aby v nich boli na konkrétne podmienky obce špecifikované pravidlá hospodárenia obce. Z uvedeného dôvodu uvádzam vzor zásad rozpočtového hospodárenia obce.

Obecné zastupiteľstvo v .......................... v súlade s § 11 ods. 4 písm. b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov sa uznieslo na týchto

„Zásadách rozpočtového hospodárenia“

Úvodné ustanovenia

Článok 1

Predmet úpravy

„Zásady rozpočtového hospodárenia“ (ďalej len „zásady“) upravujú:

  1. a) pravidlá rozpočtového hospodárenia,
  2. ao) rozpočtový proces,
  3. ap) postavenie, obsah a členenie rozpočtu,
  4. aq) postup pri zostavovaní a tvorbe rozpočtu, schvaľovanie rozpočtu,
  5. ar) postup pri zostavovaní a tvorbe záverečného účtu, schvaľovanie záverečného účtu,
  6. as) zodpovednosť za rozpočtové hospodárenie.
  7. časť

Základné ustanovenia

Článok 2

Postavenie a obsah rozpočtu

  1. Rozpočet obce je základným nástrojom finančného hospodárenia, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce. Rozpočet sa zostavuje na tri rozpočtové roky.
  2. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom.
  3. Rozpočet obce obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv.
  4. Rozpočet obce zahŕňa aj finančné vzťahy štátu a ostatných subjektov verejnej správy k obci.
  5. Súčasťou rozpočtu obce sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií. Spolu s návrhom rozpočtu obce sa zostavuje a schvaľuje aj návrh rozpočtu rozpočtových organizácií.
  6. Súčasťou rozpočtu obce sú príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou. Spolu s návrhom rozpočtu obce sa zostavuje a schvaľuje aj návrh rozpočtu príspevkových organizácií.
  7. Súčasťou rozpočtu obce sú aj finančné vzťahy k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom. V návrhu rozpočtu sú rozpočtované dotácie, ktoré obec môže poskytovať týmto právnickým osobám v súlade s § 7 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov.
  8. Súčasťou rozpočtu obce je rozpočet poskytovaných dotácií, ktoré obec poskytuje v súlade s § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Prostriedky na dotácie právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa rozpočtujú na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov a podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom obce.
  9. Rozpočet obce môže obsahovať finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy k rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
  10. Rozpočet obce obsahuje aj zámery a ciele, ktoré bude obec realizovať z výdavkov rozpočtu obce, tzv. „program obce“. Rozpočet obce sa zostavuje v nasledovnej programovej štruktúre:
  11. a) program,
  12. b) podprogram,
  13. c) projekt/prvok.

Pri zostavovaní programového rozpočtu sa postupuje podľa metodického pokynu ministerstva financií na usmernenie programového rozpočtovania a manuálu k metodickému pokynu, týkajúceho sa formulovaniu zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov.

Článok 3

Členenie rozpočtu

  1. Rozpočet obce v členení bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky, kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky, a finančné operácie sa zostaví podľa rozpočtovej klasifikácie, a to do najnižšej úrovne rozpočtovej klasifikácie.
  2. Funkčná klasifikácia sa použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Návrh rozpočtu sa zostaví až do najnižšej úrovne funkčnej klasifikácie.

Schéma číselného kódu klasifikácie výdavkov verejnej správy (funkčná klasifikácia):

                                    oddiel

                                    skupina

                                    trieda

                                    podtrieda (len v školstve)

 

xx x x x

Číselný kód funkčnej klasifikácie je pre potreby zostavenia a vykazovania rozpočtu štvorstupňový.

  1. Pri návrhu rozpočtu výdavkov sa použije ekonomická klasifikácia schválená opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 (Finančný spravodajca č. 14/2004) v z. n. p. Ekonomická klasifikácia sa použije do najnižšej úrovne ekonomickej klasifikácie.

Schéma číselného kódu ekonomickej klasifikácie:

                                    hlavná kategória

                                    kategória

                                    položka

                                    podpoložka

x x x xxx

Základným prvkom ekonomickej klasifikácie príjmov a výdavkov je podpoložka (šesťmiestny kód). Zodpovedá určitému druhu príjmov alebo výdavkov vyjadrujúcich náklady na rovnaké vstupy.

Podpoložky, ktoré majú rovnaký ekonomický charakter, tvoria položky (trojmiestny kód), ktoré sa sústreďujú do kategórií a kategórie do hlavných kate­górií.

Hlavné kategórie (trojmiestny kód končiaci dvoma nulami) a kategórie (trojmiestny kód končiaci jednou nulou) slúžia najmä makroekonomickým analýzam.

Číslovanie príjmov začína číslicami 1 až 3, číslovanie výdavkov číslicami 6 a 7. Číslovanie príjmových finančných operácií začína číslicami 4 a 5, číslovanie výdavkových finančných operácií číslicou 8.

  1. V rozpočte obce sa uplatňuje aj číselník „kódovanie zdrojov“. Tento číselník aktualizuje ministerstvo financií v Príručke na zostavenie viacročného rozpočtu na roky ... .
  2. časť

Rozpočtový proces

Článok 4

Rozpočtový proces sa člení na niekoľko etáp:

  1. a) príprava, tvorba a zostavenie rozpočtu,
  2. at) zverejnenie a schválenie rozpočtu,
  3. au) rozpis a realizácia rozpočtu,
  4. av) vykonávanie zmien rozpočtu,
  5. aw) analýza a priebežné monitorovanie a hodnotenie rozpočtu,
  6. ax) zostavenie a schválenie záverečného účtu.

Článok 5

Rozpočtový harmonogram

  1. Rozpočtový proces sa riadi záväzným rozpočtovým harmonogramom, ktorý schvaľuje starosta obce.
  2. Rozpočtový harmonogram spracuje ekonomické oddelenie/ekonomický odbor .....

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Za vypracovanie rozpočtového harmonogramu zodpovedá prednosta úradu/zamestnanec .... .

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

Článok 6

Subjekty rozpočtového procesu

  1. Na rozpočtovom procese sa podieľajú jednotlivé subjekty v rozsahu uvedenom v týchto zásadách a v rozpočtovom harmonograme, a to:
  2. a) organizácie zriadené a založené obcou,
  3. b) obecná polícia,
  4. c) obecný úrad,
  5. d) prednosta úradu,
  6. e) starosta,
  7. f) hlavný kontrolór,
  8. g) komisie zastupiteľstva,
  9. h) obecná rada,
  10. i) zastupiteľstvo.

(ďalej len „subjekty rozpočtového procesu“)

-    Odporúčam určiť počet subjektov podľa konkrétnych podmienok obce.

  1. Jednotlivé subjekty rozpočtového procesu sa podieľajú na jednotlivých etapách rozpočtového procesu; ich kompetencie sú stanovené týmito zásadami a rozpočtovým harmonogramom.

Článok 7

Úlohy subjektov rozpočtového procesu

  1. Organizácie zriadené a založené obcou, obecná polícia a organizačné útvary obecného úradu:
  2. j) predkladajú svoj návrh rozpočtu vo finančnom vyjadrení spolu s komentárom a s prihliadnutím na zámery a ciele, ktoré obec bude realizovať z výdavkov rozpočtu (t. j. so zohľadnením programov, ktoré sú naplánované a budú sa v rozpočtovom období plniť),
  3. k) predkladajú požiadavky na zmenu rozpočtu, na zmenu programových zámerov a cieľov,
  4. l) predkladajú podklady potrebné pre vypracovanie monitorovacej a hodnotiacej správy,
  5. m) predkladajú podklady potrebné na spracovanie záverečného účtu,
  6. n) zodpovedajú za dôsledné dodržiavanie schváleného, resp. upraveného rozpočtu,
  7. o) podieľajú sa na zabezpečení vyrovnanosti bežného rozpočtu obce ku koncu rozpočtového roka,
  8. p) zodpovedajú za realizáciu a plnenie úloh a programov, ktoré boli v rozpočtovom roku naplánované a ich realizácia bola zahrnutá do rozpočtu obce.
  9. Obecný úrad, prednosta, ekonomické oddelenie/ekonomický odbor ............... zabezpečuje organizačné a administratívne úkony súvisiace s rozpočtovým procesom:
  10. q) zabezpečuje odborné podklady potrebné na správne a úplné spracovanie návrhu rozpočtu obce a návrhu na zmenu rozpočtu,
  11. r) sústreďuje a spracúva predkladané návrhy rozpočtu vo finančnom vyjadrení spolu s ich komentárom od zúčastnených subjektov rozpočtového procesu,
  12. s) spracúva rozpočtové požiadavky a požiadavky na zmenu rozpočtu od subjektov rozpočtového procesu,
  13. t) zabezpečuje metodiku a poradenstvo v procese tvorby návrhu rozpočtu pre všetky zúčastnené subjekty vo všetkých fázach rozpočtového procesu,
  14. u) koordinuje rozpočtový proces,
  15. v) je tvorcom monitorovacích správ a hodnotiacich správ,
  16. w) je tvorcom záverečného účtu,
  17. x) zabezpečuje zverejnenie rozpočtu a záverečného účtu v obci zákonným spôsobom.
  18. Starosta:
  19. y) riadi rozpočtový proces,
  20. z) predkladá návrh rozpočtu, návrh na zmenu rozpočtu, návrh monitorovacej a hodnotiacej správy, návrh záverečného účtu na rokovanie komi­siám zastupiteľstva, obecnej rady a obecného zastupiteľstva.
  21. Hlavný kontrolór:
  22. aa) spracúva odborné stanovisko k návrhu rozpočtu a návrhu záverečného účtu,
  23. ab) kontroluje plnenie príjmov a čerpanie výdavkov rozpočtu.
  24. Komisie zastupiteľstva:
  25. ac) posudzujú návrh rozpočtu z hľadiska plnenia volebného programu, plnenia cieľov a zámerov obce,
  26. ad) tvorcovi rozpočtu predkladajú pripomienky k návrhu rozpočtu,
  27. ae) spracúvajú stanovisko k návrhu rozpočtu a k návrhu záverečného účtu,
  28. af) odporúčajú starostovi, obecnej rade a zastupiteľstvu zohľadniť ich názory, pripomienky, stanoviská, priority, konkrétne návrhy a požiadavky,
  29. ag) vyjadrujú sa k zapracovaniu koncepčných otázok rozvoja obce do návrhu rozpočtu,
  30. ah) prerokúvajú návrh rozpočtu, návrh na zmenu rozpočtu, monitorovaciu a hodnotiacu správu a návrh záverečného účtu mesta.
  31. Obecná rada:
  32. ai) vyjadruje sa k rozpočtu obce a k zmenám rozpočtu obce,
  33. aj) vyjadruje sa k použitiu mimorozpočtových fondov,
  34. ak) vyjadruje sa k návrhu záverečného účtu, k monitorovacím a hodnotiacim správam,
  35. al) vyjadruje sa k navrhovanej emisii komunálnych dlhopisov, k prijatiu návratných finančných zdrojov, k združeniu prostriedkov.
  36. Obecné zastupiteľstvo:
  37. am) schvaľuje rozpočet obce a zmeny rozpočtu obce podľa kompetencií ustanovených týmito „Zásadami“,
  38. an) schvaľuje použitie mimorozpočtových fondov,
  39. ao) schvaľuje záverečný účet, rozhoduje o použití prebytku rozpočtu a o spôsobe úhrady schodku rozpočtu,
  40. ap) prerokúva monitorovacie a hodnotiace správy,
  41. aq) schvaľuje emisiu komunálnych dlhopisov,
  42. ar) schvaľuje prijatie návratných finančných zdrojov, schvaľuje združenie prostriedkov.

-    Odporúčam upresniť kompetencie jednotlivých subjektov rozpočtového procesu podľa konkrétnych podmienok obce.

Článok 8

Proces tvorby rozpočtu

Proces tvorby rozpočtu obce môžeme rozdeliť do dvoch hlavných etáp:

  1. etapa – tvorba východísk rozpočtu – obsahuje spracovanie východísk rozpočtu obce na tri rozpočtové roky a ich predloženie v termíne .....

-    Odporúčam určiť termín podľa konkrétnych podmienok obce.

  1. etapa – tvorba rozpočtu obce – začína po schválení východísk rozpočtu obce; oprávnený subjekt na úrovni obce (obyčajne ekonomický odbor/oddelenie obecného úradu) vypracúva návrh rozpočtu obce v súčinnosti s ostatnými subjektami rozpočtového procesu. Návrh rozpočtu sa predkladá .... (komu a v akom termíne).

-    Odporúčam určiť termín podľa konkrétnych podmienok obce.

Článok 9

Zostavenie návrhu rozpočtu

  1. Podkladom pre spracovanie súhrnného návrhu rozpočtu sú návrhy rozpočtov jednotlivých subjektov rozpočtového procesu, rozpočty jednotlivých organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti, finančné vzťahy obce k svojim organizáciám, ktoré založila, finančné vzťahy k podnikateľom – právnickým a fyzickým osobám a finančné vzťahy k obyvateľom obce.
  2. Návrh svojich rozpočtov spracúvajú jednotlivé subjekty rozpočtového procesu a organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obce v súlade s úlohami, ktoré majú v rámci rozpočtového procesu a rozpočtovým harmonogramom.
  3. Subjekty rozpočtového procesu a organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obce pri spracovaní svojich návrhov rozpočtov vychádzajú z povinností uložených zákonmi, z uzatvorených zmluvných vzťahov, z rozvojových plánov a prevádzkových potrieb obecného úradu a orgánov samosprávy obce, príspevkových a rozpočtových organizácií zriadených obcou a z pripomienok a požiadaviek občanov obce.
  4. Subjekty rozpočtového procesu a organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obce predkladajú ekonomickému oddeleniu/ekonomickému odboru ..... (ďalej len „tvorca rozpočtu“) návrh rozpočtu vo finančnom vyjadrení spolu s komentárom a s prihliadnutím na zámery a ciele, ktoré bude obec realizovať z výdavkov rozpočtu (t. j. so zohľadnením programov, ktoré sú naplánované a budú sa v rozpočtovom období plniť) v termínoch podľa rozpočtového harmonogramu.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Subjekty rozpočtového procesu pripravia a predložia tvorcovi rozpočtu spolu s návrhom svojich rozpočtov aj návrh prioritných výdavkov pri splnení nasledovných podmienok:
  2. as) predloženie projektov ako priorít programového rozpočtu,
  3. at) určenie poradia dôležitosti priorít,
  4. au) kvantifikovanie zdrojového krytia,
  5. av) stanovenie zámeru a cieľa s podrobným komentárom vrátane očakávaného prínosu na zvýšenie kvality poskytovania verejných služieb pre občanov dosiahnutého počas celej doby realizácie projektu.
  6. Návrh rozpočtu od jednotlivých subjektov rozpočtového procesu spolu s ostatnými požiadavkami na rozpočet tvorca rozpočtu spracuje do súhrnného návrhu rozpočtu.
  7. Súhrnný návrh rozpočtu obce je rozpočet zostavený na bežný rozpočtový rok a rozpočet zostavený na nasledujúce dva rozpočtové roky.
  8. Súhrnný návrh rozpočtu bude zostavený:
  9. aw) podľa rozpočtovej klasifikácie až do najnižšej úrovne funkčnej a ekonomickej klasifikácie,
  10. ax) podľa programov, podprogramov, projektov/prvkov v schválenej pro­gramovej štruktúre.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Súhrnný návrh rozpočtu po jeho schválení starostom tvorca rozpočtu predkladá:
  2. ay) hlavnému kontrolórovi na spracovanie jeho stanoviska,
  3. az) na prerokovanie príslušným komisiám zastupiteľstva,
  4. ba) na prerokovanie v obecnej rade.

Všetky tieto subjekty k súhrnnému návrhu rozpočtu spracujú svoje stanovisko.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Stanoviská a prípadné pripomienky týchto subjektov tvorca rozpočtu prerokuje s prednostom obecného úradu a starostom; podľa podmienok a možností na základe schválenia starostom tieto zohľadní a zapracuje do návrhu rozpočtu.
  2. Takto upravený návrh rozpočtu schválený starostom sa v obci zverejní zákonným spôsobom a následne pripraví spolu so stanoviskom hlavného kontrolóra na rokovanie obecného zastupiteľstva.

Článok 10

Schvaľovanie rozpočtu

  1. Zastupiteľstvo schvaľuje rozpočet zostavený podľa rozpočtovej klasifikácie, funkčnej klasifikácie do úrovne ..... ekonomickej klasifikácie do úrovne ..... v programovej štruktúre do úrovne a podľa kódov zdroja ..... .

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Pri schvaľovaní rozpočtu musia všetky dodatočne uplatnené poslanecké návrhy spĺňať nasledovné podmienky:
  2. bb) predloženie návrhu ako programového prvku alebo projektu so stanovením priority programového rozpočtu,
  3. bc) určenie poradia dôležitosti priorít v prípade viacerých návrhov,
  4. bd) kvantifikovanie zdrojového krytia,
  5. be) stanovenie zámeru a cieľa s komentárom vrátane očakávaného prínosu na zvýšenie kvality poskytovania verejných služieb pre občanov.

Článok 11

Rozpis rozpočtu

  1. Obec po schválení rozpočtu vykoná jeho rozpis na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vrátane rozpisu výdavkov na programy obce.
  2. Obec rozpíše svojim organizáciách rozpočet v podobe, ako bol schválený, a to podľa rozpočtovej klasifikácie, funkčnej klasifikácie do úrovne ..... ekonomickej klasifikácie do úrovne ..... v programovej štruktúre do úrovne a podľa kódov zdroja ..... .

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

Článok 12

  1. Obec hospodári s rozpočtovými prostriedkami podľa schváleného rozpočtu.
  2. Obec je povinná sledovať v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávať zmeny vo svojom rozpočte, najmä zvýšenie vlastných príjmov alebo zníženie výdavkov, s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu ku koncu rozpočtového roka.

Článok 13

Zmena rozpočtu a rozpočtové opatrenia

  1. Obec v priebehu rozpočtového roka vykonáva zmeny schváleného rozpočtu rozpočtovými opatreniami, ktorými sú:
  2. bf) presun rozpočtovaných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu, pričom sa nemenia celkové príjmy a celkové výdavky,
  3. bg) povolené prekročenie a viazanie príjmov,
  4. bh) povolené prekročenie a viazanie výdavkov,
  5. bi) povolené prekročenie a viazanie finančných operácií.
  6. Rozpočtové opatrenia uvedené v článku 13 odsek 1 písm. d) zásad môže obec vykonať len do 31. augusta príslušného rozpočtového roka. Po tomto termíne môže vykonávať v priebehu rozpočtového roka len také zmeny rozpočtu, ktorými sa nezvýši schodok rozpočtu obce s výnimkou zmien rozpočtu z dôvodu potreby úhrady výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo majetku vyššieho územného celku, výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou alebo výdavkov súvisiacich s financovaním spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi.
  7. Návrh zmeny rozpočtu obce zostavuje ekonomické oddelenie/ekonomický odbor v súčinnosti s jednotlivými subjektmi rozpočtového procesu, ktoré sú povinné predkladať ekonomickému oddeleniu/ ekonomickému odboru ............. požiadavky na zmenu rozpočtu v stanovenej forme a v určených lehotách.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Pri zostavovaní a schvaľovaní návrhu na zmenu rozpočtu obce je obec povinná prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré pre neho vyplývajú z plnenia povinnosti ustanovených osobitnými predpismi a súčasne zabezpečiť súlad rozpočtu so zámermi a cieľmi jednotlivých programov rozpočtu obce.
  2. Zostavený návrh na zmenu rozpočtu obce prerokuje pracovník ekonomického oddelenia/ ekonomického odboru ......... so starostom obce.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Ekonomické oddelenie/ekonomický odbor ..... vedie operatívnu evidenciu o všetkých vykonaných rozpočtových opatreniach v priebehu rozpočtového roka.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

Článok 14

Schvaľovanie zmien rozpočtu obecným zastupiteľstvom

  1. Starosta obce predkladá návrh na zmenu rozpočtu obce na schválenie obecnému zastupiteľstvu.
  2. Pri schvaľovaní zmeny rozpočtu obce musia všetky dodatočne uplatnené poslanecké návrhy obsahovať:
  3. bj) predloženie návrhu ako programového prvku alebo projektu so stanovením priority programového rozpočtu,
  4. bk) kvantifikovanie zdrojového krytia výdavkov.
  5. Dodatočne uplatnené a schválené poslanecké návrhy na zmenu rozpočtu nesmú narušiť vyrovnanosť bežného rozpočtu.

Článok 15

Schvaľovanie zmeny rozpočtu starostom

Starosta obce je oprávnený vykonať zmeny rozpočtu len rozpočtovým opatrením uvedeným v článku 13 odsek 1 písm. a) týchto zásad.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

Článok 16

Zostavenie záverečného účtu

  1. Po skončení rozpočtového roka obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytla prostriedky zo svojho rozpočtu. Ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a VÚC. Po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
  2. Zostavenie návrhu záverečného účtu obce riadi a koordinuje prednosta obecného úradu prostredníctvom finančného oddelenia /ekonomického odboru ... (ďalej len „tvorca ZÚ“).
  3. Tvorca ZÚ zostavuje návrh záverečného účtu obce v súčinnosti s jednotlivými subjektami rozpočtového procesu podľa zostaveného a starostom schváleného harmonogramu.
  4. Subjekty rozpočtového procesu sú povinné predkladať tvorcovi ZÚ podklady v stanovenej forme a lehotách podľa harmonogramu.
  5. Záverečný účet obce obsahuje najmä:
  6. bl) údaje o plnení rozpočtu v členení – bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
  7. bm) údaje o plnení programového rozpočtu, t. j. hodnotenie plnenia programov obce,
  8. bn) bilanciu aktív a pasív,
  9. bo) prehľad o stave a vývoji dlhu,
  10. bp) údaje o hospodárení príspevkových organizácií zriadených obcou,
  11. bq) údaje o hospodárení rozpočtových organizácií zriadených obcou,
  12. br) údaje o nákladoch, výnosoch a výsledku hospodárenia podnikateľskej činnosti a rozhodnutie o použití zisku, prípadne úhrade straty,
  13. bs) údaje o hospodárení peňažných fondov obce,
  14. bt) prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov,
  15. bu) finančné usporiadanie výsledkov hospodárenia,
  16. bv) rozhodnutie o použití prebytku rozpočtu, resp. rozhodnutie o vysporiadaní schodku.
  17. Za spracovanie záverečného účtu zodpovedá prednosta obecného úradu, ktorý návrh záverečného účtu predkladá starostovi.
  18. Návrh záverečného účtu po jeho schválení starostom tvorca ZÚ predkladá:
  19. bw) hlavnému kontrolórovi na spracovanie jeho stanoviska,
  20. bx) na prerokovanie príslušným komisiám zastupiteľstva,
  21. by) na prerokovanie v obecnej rade.

Všetky tieto subjekty k návrhu záverečného účtu spracujú svoje stanovisko.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce.

  1. Návrh záverečného účtu sa v obci zverejní zákonným spôsobom a následne pripraví spolu s príslušnými stanoviskami na rokovanie zastupiteľstva.

Článok 17

Schvaľovanie záverečného účtu

  1. Starosta obce predkladá ním schválený návrh záverečného účtu obce na schválenie zastupiteľstvu, a to najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
  2. Prebytok rozpočtu obce po skončení roka neprepadá a je zdrojom tvorby rezervného fondu, prípadne iných fondov. O použití prebytku hospodárenia alebo spôsobe úhrady schodku rozhoduje zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu.
  3. Záverečný účet obce schvaľuje zastupiteľstvo výrokom:
  4. bz) celoročné hospodárenie sa schvaľuje bez výhrad,
  5. ca) celoročné hospodárenie sa schvaľuje s výhradami.
  6. V prípade schválenia celoročného hospodárenia s výhradami je zastupiteľstvo povinné prijať opatrenia na nápravu nedostatkov. Návrh opatrení spracujú poslanci zastupiteľstva za aktívnej účasti hlavného kontrolóra. Opatrenia sa prijmú formou uznesenia zastupiteľstva spolu so schválením záverečného účtu.

Článok 18

Monitorovanie a hodnotenie plnenia programov obce

  1. Obec v priebehu rozpočtového roka plní zámery a ciele schválených programov, počas roka monitoruje a hodnotí ich plnenie. V prípade potreby vykonáva zmeny v schválenom programovom rozpočte, najmä zmeny schválených cieľov programov, podprogramov, prvkov, resp. projektov.
  2. Monitorovanie a hodnotenie programov obce vykonávajú jednotlivé subjekty rozpočtového procesu v rozsahu svojich kompetencií.
  3. Za monitorovanie a hodnotenie programov obce zodpovedá starostovi prednosta obecného úradu, ktorý riadi práce na zostavení monitorovacej a hodnotiacej správy.
  4. Výsledkom monitorovania a hodnotenia plnenia programov obce je zostavenie monitorovacej a hodnotiacej práce.

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce obsah a štruktúru správ a stanoviť, či budú tieto správy predkladané na prerokovanie a schválenie obecnému zastupiteľstvu, a ak áno, v akých termínoch (nie je to povinnosť).

Článok 19

Peňažné fondy obce

  1. Obec vytvára tieto peňažné fondy:

-    Odporúčam uviesť fondy, ktoré obec vytvára; ak obec vytvára len rezervný fond, odporúčam zlúčiť odseky 1 a 5.

  1. Zdrojmi peňažných fondov sú :
  2. cb) prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
  3. cc) prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
  4. cd) zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania.
  5. Zostatky peňažných fondov koncom rozpočtového roka neprepadajú.
  6. Použitie peňažných fondov schvaľuje obecné zastupiteľstvo uznesením.
  7. Obec povinne vytvára rezervný fond, ktorý sa tvorí z prebytku rozpočtu vo výške určenej obecným zastupiteľstvom, pričom minimálny ročný prídel do fondu je 10 % z prebytku rozpočtu obce uplynulého roka.

III. časť

Pravidlá rozpočtového hospodárenia

Článok 20

Časové a účelové použitie rozpočtových prostriedkov

  1. Rozpočtové prostriedky sa môžu použiť len na účely, na ktoré boli v rozpočte obce schválené.
  2. Rozpočtové prostriedky možno použiť do konca kalendárneho roka s výnimkou tých prostriedkov, ktorých nevyčerpané zostatky v súlade s osobitnými predpismi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
  3. Do plnenia rozpočtu obce sa zahrňujú len tie príjmy, výdavky a finančné operácie, ktoré sa uskutočnili v príslušnom rozpočtovom roku. Na zaradenie príjmu alebo výdavku do plnenia rozpočtu obce v rozpočtovom roku je rozhodujúci deň pripísania alebo odpísania prostriedkov z príslušného účtu obce.
  4. Obec môže na základe odôvodnenej žiadosti povoliť výnimku z časového použitia rozpočtových prostriedkov poskytnutých obcou v príslušnom rozpočtovom roku formou dotácie v súlade s § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z.
  5. Výnimku z časového použitia schvaľuje orgán, ktorý schválil poskytnutie dotácie v súlade s § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. a VZN obce o podmienkach poskytnutia dotácií.
  6. Ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu obce, môže obec na základe rozhodnutia obecného zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.
  7. Prostriedky rezervného fondu môže obec na základe rozhodnutia obecného zastupiteľstva použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok.
  8. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu obce možno použiť príjmy kapitálového rozpočtu obce, ak sa vrátia do termínu ich použitia na rozpočtovaný účel, najneskôr však do konca rozpočtového roka. Rovnaké podmienky platia aj pri použití prostriedkov rezervného fondu.

Článok 21

Osobitosti rozpočtového hospodárenia

  1. Subjekty bez právnej subjektivity, ktoré hospodária osobitne so zvereným preddavkom (tzv. „preddavkové útvary“):

-    Odporúčam vymenovať tieto subjekty.

  1. Výška preddavku, s ktorým tieto subjekty hospodária, a obdobie, na ktoré sa tento poskytuje, sa stanoví nasledovne:

-    Odporúčam upraviť podľa podmienok obce v členení – subjekt, výška preddavku, obdobie.

  1. Obec a preddavkové útvary sú povinné zúčtovať preddavky najneskôr do konca rozpočtového roka; preddavkové útvary doklady k zúčtovaniu predložia do .... .

-    Odporúčam uviesť termín.

  1. Obec vykonáva podnikateľskú činnosť v týchto oblastiach:

-    Odporúčam vymenovať jednotlivé oblasti.

  1. Obec môže združovať prostriedky za splnenia zákonných podmienok v súlade s platným právnym režimom SR.
  2. Združené prostriedky sa vedú na samostatnom účte; obec uskutočňuje platby podľa uzavretej zmluvy o združení zo zdrojov, ktoré je oprávnená použiť na činnosť vymedzenú v predmete tejto zmluvy.

Článok 22

Osobitné výdavky rozpočtu obce

  1. Z rozpočtu obce sa uhrádzajú aj tzv. osobitné výdavky, ktorými sú najmä:
  2. ce) výdavky na vzdelávanie zamestnancov, a to:

-    výdavky na školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá, kongresy,

-    výdavky na periodickú a neperiodickú tlač a iné prostriedky slúžiace na vzdelávanie zamestnancov,

  1. cf) výdavky na poistenie, a to:

-    výdavky na zmluvné poistenie majetku,

-    výdavky na poistenie liečebných nákladov v zahraničí pre zamestnancov obce vyslaných obcou na zahraničnú pracovnú cestu,

  1. cg) bežné výdavky a výdavky na technické zhodnotenie ubytovacích zariadení a rekreačných zariadení, ktoré sú vo vlastníctve obce a slúžia na účely a potreby zamestnancov obce,
  2. ch) výdavky na obstaranie a technické zhodnotenie stravovacích zariadení, ktoré sú vo vlastníctve obce a slúžia na účely a potreby zamestnancov obce,
  3. ci) výdavky na zakúpenie vencov a kytíc na pietne akty a smútočné tryzny,
  4. cj) výdavky na reprezentačné účely a propagačné účel.
  5. Výdavky na reprezentačné účely sú výdavky, ktoré sú použité, ak si to vyžadujú politické, hospodárske, spoločenské alebo iné dôvody a sú to výdavky najmä na:
  6. ck) pohostenie pri oficiálnych návštevách a ďalšie výdavky spojené s pobytom oficiálnych hostí,
  7. cl) občerstvenie účastníkov porád, konferencií a iných pracovných stret­nutí.
  8. Výdavky spojené s pobytom oficiálnych hostí sú výdavky na ich uvítanie, ubytovanie, stravovanie, dopravu, tlmočenie, vstupné na kultúrny program; starosta môže delegácii v spoločensky nutnej miere poskytnúť primeraný dar.
  9. Výdavky na propagačné účely sú výdavky na propagáciu a reklamu, ktorá bezprostredne súvisí s činnosťou mesta, na novoročné pozdravy, inzerciu, internetovú stránku mesta, vizitky, účasť na výstavách a expozíciách.

Článok 23

Zodpovednosť za hospodárenie

  1. Za hospodárne, efektívne a účinné využívanie rozpočtových prostriedkov obce zodpovedá starosta obce.
  2. Za hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami v rámci zabezpečenia úloh a funkcií, pre ktoré boli rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené, zodpovedajú:
  3. cm) riaditeľ príspevkovej organizácie,
  4. cn) riaditeľ rozpočtovej organizácie.

Záverečné ustanovenia

Článok 24

Účinnosť

  1. Na zásadách sa uznieslo obecné zastupiteľstvo v ..................... dňa ................... uznesením č. ....................
  2. Zmeny a doplnky zásad schvaľuje obecné zastupiteľstvo v ......................
  3. Zásady nadobúdajú účinnosť dňa ...........................