Podľa § 18f zákona o obecnom zriadení povinnosťou hlavného kontrolóra je vypracovať odborné stanovisko k návrhu rozpočtu.
Na splnenie si tejto povinnosti musí hlavný kontrolór preskúmať návrh rozpočtu a preveriť dodržanie zákonných povinností, ktoré obec a VÚC musia dodržať pri zostavení návrhu rozpočtu:
- rozpočet musí byť zostavený v súlade s platnou legislatívou, najmä so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
- rozpočet musí byť zostavený ako viacročný rozpočet,
- pred schválením musí byť rozpočet zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým podľa zákona o obecnom zriadení, zákona o samosprávnych krajoch a zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Povinnosťou hlavného kontrolóra je splnenie týchto zákonných povinností preveriť a výsledok uviesť do svojho odborného stanoviska.
Odborné stanovisko má obsahovať nielen konštatovanie, že návrh rozpočtu bol spracovaný v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, že bol zverejnený a že obsahuje zákonné náležitosti, ale aj vyjadrenie odborného názoru hlavného kontrolóra na zostavenie návrhu rozpočtu, na jeho ekonomické východiská, navrhované záväzné ukazovatele a pod.
Pri zostavení odborného stanoviska hlavný kontrolór vychádza zo všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich proces zostavenia návrhu rozpočtu.
Pri spracovaní odborného stanoviska odporúčam preveriť dodržanie základných a zákonných náležitostí pri zostavovaní návrhu rozpočtu:
a) či je zostavený ako viacročný rozpočet obce a či sú v rámci jeho pôsobnosti v ňom vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov vrátane programov najmenej na tri rozpočtové roky (ak obec tvorí programový rozpočet),
b) či sú v ňom vyjadrené finančné vzťahy obce a VÚC:
- k štátu; týmito vzťahmi sú podiely na daniach v správe štátu, dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy a ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok,
- k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce a VÚC, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúcim pre nich zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce a VÚC, ako aj zo zmlúv,
- k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ktorými sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadeným obcou a VÚC,
- k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
- k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy,
c) či obsahuje zámery a ciele, ktoré bude obec a VÚC realizovať z výdavkov rozpočtu, t. j. či je rozpočet zostavený v programovej štruktúre, či sú výdavky rozpočtu rozdelené do programov a či každý program má zadefinované konkrétne zámery, ciele a ukazovatele, ktoré chce obec v programovom období dosiahnuť (ak obec tvorí programový rozpočet),
d) či je rozpočet zostavený v členení na
- bežné príjmy a bežné výdavky – bežný rozpočet,
- kapitálové príjmy a kapitálové výdavky – kapitálový rozpočet,
- finančné operácie,
e) či je v rozpočte v plnom rozsahu uplatnená rozpočtová klasifikácia v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy; obec a VÚC ako subjekty verejnej správy sú povinné používať rozpočtovú klasifikáciu pri zostavovaní návrhu rozpočtu, jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií,
f) či je rozpočet zostavený v súlade s pravidlami podľa § 10 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy; obec a VÚC majú povinnosť zostaviť svoj rozpočet ako vyrovnaný alebo prebytkový. Bežný rozpočet musí zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; bežný rozpočet môže zostaviť ako schodkový, len ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu nevyčerpaných prostriedkov v minulých rokoch (výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov). Kapitálový rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový; obec a VÚC ho môžu zostaviť ako schodkový, ak tento schodok bude obec a VÚC kryť zostatkami finančných prostriedkov z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo ak bude tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.