6. kapitola: Zverejnenie a schválenie rozpočtu obce a VÚC

Vydané: 2 minúty čítania

Postup predkladania a schvaľovania rozpočtu je plne v kompetencii zastupiteľstva a starostu obce/predsedu VÚC. Pred schválením musí byť rozpočet zverejnený zákonným spôsobom.

Podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1991 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov obec zverejní návrh rozpočtu obce najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce; ustanovenia § 6 ods. 4 až 7 platia rovnako, čo znamená, že k návrhu rozpočtu sa musí vykonať tzv. pripomienkové konanie, ktoré sa realizuje v zmysle ustanovení, podľa ktorých sa koná pripomienkové konanie k vydaniu všeobecne záväzného nariadenia obce. Dňom vyvesenia návrhu rozpočtu obce začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu rozpočtu obce v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ rozpočtu prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené. Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ rozpočtu s príslušnou komisiou, ak je zriadená. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov. Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu rozpočtu.

Po zverejnení sa rozpočet predkladá na zasadnutie zastupiteľstva, ktoré ako jediný orgán obce a VÚC je oprávnený ho schvaľovať. Je v jeho kompetencii, v akom rozsahu a v akej štruktúre bude schválený, musí však byť dodržaná minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie pri predložení návrhu rozpočtu na schválenie obecnému zastupiteľstvu.

Otázka č. 22:

Aká je minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie pri predložení návrhu rozpočtu na schválenie zastupiteľstvu?

Obec a VÚC majú podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy povinnosť predložiť obecnému zastupiteľstvu návrh rozpočtu obce rozpísaný minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie.

Minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie – prvá úroveň v číselnom kóde ekonomickej klasifikácie označená trojmiestnym kódom končiacim dvoma nulami:

a) v rámci príjmov – položky hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie

100 –daňové príjmy,

200 – nedaňové príjmy

300 – granty a transfery,

b) v rámci výdavkov – položky hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie

600 – bežné výdavky,

700 – kapitálové výdavky.

Obec a VÚC majú povinnosť predložiť zastupiteľstvu návrh rozpočtu rozpísaný minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie.

Otázka č. 23:

Musí byť rozpočet predložený na schválenie zastupiteľstvu zostavený podľa funkčnej klasifikácie? Aká je minimálna úroveň uplatnenia funkčnej klasifikácie?

Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy nestanovuje najnižšiu úroveň uplatnenia funkčnej klasifikácie – COFOG pri schvaľovaní rozpočtu obce.

Je teda na rozhodnutí obce a VÚC a najmä orgánu, ktorý rozpočet schvaľuje (zastupiteľstvo), aby určil minimálnu úroveň uplatnenia funkčnej klasifikácie – COFOG pri schvaľovaní rozpočtu. Pri tomto rozhodovaní možno vychádzať zo skutočnosti, že obec a VÚC musia k vykazovaným výdavkom vo finančných výkazoch vždy stanoviť kód funkčnej klasifikácie – COFOG. Obec a VÚC tak musia zostavovať rozpočet až na úrovni triedy a v prípade oddielu 09 Vzdelávanie až na úrovni podtriedy.

Príklady variantného riešenia stanovenia úrovne uplatnenia funkčnej klasifikácie – COFOG pri schvaľovaní rozpočtu obce a VÚC:

Riešenie č. 1:

Minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie je 1. Úroveň: dvojmiestny kód.

1. úroveň: oddiel – 01 VŠEOBECNÉ VEREJNÉ SLUŽBY1. úroveň: oddiel – 02 OBRANA

1. úroveň: oddiel – 03 VEREJNÝ PORIADOK A BEZPEČNOSŤ

1. úroveň: oddiel – 04 EKONOMICKÁ OBLASŤ

1. úroveň: oddiel – 05 OCHRANA ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA

1- úroveň: oddiel – 06 BÝVANIE A OBČIANSKA VYBAVENOSŤ

1. úroveň: oddiel – 07 ZDRAVOTNÍCTVO

1. úroveň: oddiel – 08 REKREÁCIA, KULTÚRA A NÁBOŽENSTVO

1. úroveň: oddiel – 09 VZDELÁVANIE

1. úroveň: oddiel – 10 SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE

V tomto prípade by sa rozpočet obce schvaľoval len na úrovni oddielov, podrobnejšie členenie sa bude uplatňovať len pri spracovaní podrobného rozpočtu, pri sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii.

Riešenie č. 2:

Minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie je 2. Úroveň: jednomiestny kód.

  1. úroveň: oddiel – 06 – BÝVANIE A OBČIANSKA VYBAVENNOSŤ
  2. úroveň: skupina – 06. 1 Rozvoj bývania

V tomto prípade by sa rozpočet obce schvaľoval na úrovni oddielov a v rámci nich zodpovedajúcich skupín, ďalšie členenie do tried a podtried sa bude uplatňovať len pri spracovaní podrobného rozpočtu, pri sledovaní a vykazovaní údajov o jeho ­realizácii.

Riešenie č. 3:

Minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie je 3. Úroveň: jednomiestny kód.

  1. úroveň: oddiel – 04 – EKONOMICKÁ OBLASŤ
  2. úroveň: skupina – 04.7 Iné odvetvia
  3. úroveň: trieda – 04.7.3 Cestovný ruch

Riešenie č. 4:

Minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie je 4. Úroveň: jednomiestny kód.

  1. úroveň: oddiel – 09 – VZDELÁVANIE
  2. úroveň: skupina –    09. 1 Predprimárne vzdelávanie a primárne vzdelávanie
  3. úroveň: trieda –       09.1.1 Predprimárne vzdelávanie
  4. úroveň: podtrieda – 09.1.1.1 Predprimárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou

                                     09.1.1.2 Predprimárne vzdelávanie so špeciálnou starostlivosťou

Otázka č. 24:

Musia byť súčasťou rozpočtu obce aj rozpočty rozpočtových a príspevkových organizácií? Je potrebné tieto rozpočty schvaľovať samostatne?

Podľa § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sú súčasťou rozpočtu obce rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Keďže podľa zákona o obecnom zriadení jediným oprávneným orgánom na schválenie rozpočtu obce je zastupiteľstvo, je logické, že zastupiteľstvo pri schvaľovaní rozpočtu obce schvaľuje rozpočet príjmov a výdavkov rozpočtovej organizácie a príspevky príspevkovej organizácie.

Z právnej úpravy zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy vyplýva, že rozpočtová organizácia ako právnická osoba obce hospodári samostatne podľa svojho schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Riadi sa záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom. Rovnako príspevková organizácia ako právnická osoba obce hospodári samostatne podľa svojho rozpočtu príjmov a výdavkov a platia pre ňu finančné vzťahy určené obcou v rámci jeho rozpočtu.

Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy explicitne neurčuje, kto schvaľuje rozpočet rozpočtovej organizácie a rozpočet príspevkovej organizácie.

Vychádzajúc z platnej právnej úpravy, rozpočet rozpočtovej organizácie, ktorý je tvorený rozpočtom príjmov a výdavkov, je schvaľovaný v rámci rozpočtu obce, a teda oprávneným orgánom obce. Rozpočet príspevkovej organizácie nie je tvorený len príspevkom od zriaďovateľa, ktorý je schvaľovaný ako súčasť rozpočtu obce, ale je tvorený príjmami a výdavkami, ktoré príspevková organizácia dosahuje zo svojej činnosti. A je teda len na rozhodnutí obce, ako si stanoví, kto bude schvaľovať rozpočet príjmov a výdavkov príspevkovej organizácie.

Obvyklou praxou je, že rozpočet príjmov a výdavkov rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie sa schvaľuje v rámci schvaľovania rozpočtu obce a je len na rozhodnutí obce, v akej forme a členení.

Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva:

Uznesenie obecného zastupiteľstva

Obecné zastupiteľstvo

berie na vedomie:

stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok ........

Obecné zastupiteľstvo

schvaľuje:

  1. Rozpočet obce na rok .... v členení:

a) bežný rozpočet

-    bežné príjmy

-    bežné výdavky

b) kapitálový rozpočet

-    kapitálové príjmy

-    kapitálové výdavky

c) finančné operácie

-    príjmové finančné operácie

-    výdavkové finančné operácie

a ďalej v členení podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie – príloha č. 1 uznesenia zastupiteľstva.

2. Rozpočet rozpočtových organizácií:

2.1. Základná škola s materskou školou ........

a) príjmy celkom

b) výdavky celkom

v tom:

– bežné výdavky

09.1.1.1 – predprimárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou

09.1.2.1 – primárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou

09.2.1.1 – nižšie sekundárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou

09.6.0 – vedľajšie služby v školstve

c) Program: Školstvo

(ďalej podľa programovej štruktúry podľa prílohy ....)

2.2. Centrum voľného času ........

a) príjmy celkom

b) výdavky celkom

v tom:

– bežné výdavky

09.5.0 –vzdelávanie nedefinované

c) Program: Školstvo

(ďalej podľa programovej štruktúry podľa prílohy ....)

3. Príspevok príspevkovej organizácii – Mestská knižnica ......

a) príspevok na prevádzku (bežný transfer)

b) príspevok na obstaranie dlhodobého hmotného majetku

08.2.0 Kultúrne služby

c) Program: kultúra

(ďalej podľa programovej štruktúry podľa prílohy ....)

4. Rozpočet príspevkovej organizácii – Mestská knižnica ......

a) príjmy celkom

b) výdavky celkom

v tom:

– bežné výdavky

– kapitálové výdavky

c) Program: kultúra

(ďalej podľa programovej štruktúry podľa prílohy ....)

(Vzor je len odporúčaním, nie je záväzný.)