V rozpočte obce a VÚC sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia v súlade s osobitným predpisom, ktorým je zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Podľa § 4 ods. 4 cit. zákona sa v rozpočte verejnej správy, súčasťou ktorého je aj rozpočet obce a VÚC, uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami.
Obec a VÚC majú povinnosť zostaviť rozpočet podľa rozpočtovej klasifikácie. Subjekty rozpočtového procesu sú povinné používať rozpočtovú klasifikáciu:
- pri zostavovaní návrhu rozpočtu,
- pri rozpise rozpočtu,
- pri spracovaní podrobného rozpočtu,
- pri sledovaní a vykazovaní údajov o realizácii rozpočtových príjmov a rozpočtových výdavkov,
- pri rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií.
Povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu sa vzťahuje na všetky subjekty verejnej správy, a teda aj na obce a VÚC. |
Druhovú klasifikáciu, organizačnú klasifikáciu a ekonomickú klasifikáciu ustanovuje opatrenie, ktoré vydáva ministerstvo financií a ktoré sa vyhlasuje uverejnením oznámenia o jeho vydaní v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, konkrétne ide o opatrenie MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v z. n. p. (Finančný spravodajca č. 14/2004).
Podľa § 1 ods. 6 citovaného opatrenia sa rozpočtová klasifikácia uplatňuje pri zostavovaní návrhu rozpočtu subjektov verejnej správy, jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií a pri sledovaní pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu.
Druhová klasifikácia
Druhová klasifikácia označuje druh rozpočtu, ktorý je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy.
Schéma kódovania druhovej klasifikácie:
Kód druhovej klasifikácie sa uvádza na rozpočtové a realizačné dokumenty.
Organizačná klasifikácia
Organizačná klasifikácia umožňuje identifikáciu rozpočtových operácií podľa kapitol ŠR a subjektov verejnej správy.
Schéma kódovania organizačnej klasifikácie:
Prostredníctvom kódovania organizačnej klasifikácie sa identifikujú rozpočtové operácie podľa kapitol ŠR a ostatných subjektov sektora verejnej správy. S kódovaním organizačnej klasifikácie súvisí i označenie druhu rozpočtu verejnej správy príslušným kódom uvedeným v opatrení č. MF/010175/2004-42.
Programové kódovanie
Okrem rozpočtovej klasifikácie sa v rozpočte uplatňujú aj programy, ktoré sa môžu deliť na podprogramy, prípadne ďalej na prvky a projekty. Výdavky obce a VÚC sa rozdeľujú do jednotlivých programov, podprogramov, prvkov a projektov, ktoré tvoria tzv. programovú štruktúru.
Schéma programového kódovania:
Na účely zostavovania a vykazovania programového rozpočtu sa používa trojstupňový alfanumerický kód.
1. úroveň – program je označený trojmiestnym kódom
2. úroveň – podprogram je označený dvojmiestnym kódom
3. úroveň – projekt/prvok je označený dvojmiestnym kódom
Kódovanie zdrojov
V rozpočte sa okrem rozpočtovej klasifikácie a okrem programov uplatňuje aj kódovanie zdrojov.
Schéma kódovania zdrojov:
alfanumerický kód, resp. nula alebo medzera
Číselník kódov zdrojov obsahuje príručka na zostavenie rozpočtu, ktorú vydáva Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s § 14 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy každý rok pre subjekty verejnej správy. Cieľom príručky je metodicky usmerniť subjekty verejnej správy vo veci zostavenia rozpočtu a príručka vždy obsahuje prílohu 1 – Kódy zdrojov.
4.1 Ekonomická klasifikácia
Ekonomická klasifikácia triedi rovnorodé druhy príjmov a výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky a umožňuje identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu subjektov verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch štátnych rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov ŠR. Ministerstvo financií SR pre jednotné uplatnenie ekonomickej rozpočtovej klasifikácie vydalo metodické usmernenie k opatreniu MF SR č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších dodatkov, uverejnených postupne vo Finančných spravodajcoch.
Schéma číselného kódu ekonomickej klasifikácie:
Podpoložka (šesťmiestny kód) je základným prvkom ekonomickej klasifikácie príjmov a výdavkov; zodpovedá určitému druhu príjmov alebo výdavkov vyjadrujúcich náklady na rovnaké vstupy.
Položka (trojmiestny kód) zahŕňa podpoložky, ktoré majú rovnaký ekonomický charakter.
Kategória (trojmiestny kód končiaci jednou nulou) a hlavná kategória (trojmiestny kód končiaci dvoma nulami) slúžia najmä makroekonomickým analýzam.
Číslovanie príjmov začína číslicami 1 až 3, číslovanie výdavkov číslicami 6 a 7. Číslovanie príjmových finančných operácií začína číslicami 4 a 5, číslovanie výdavkových finančných operácií číslicou 8.
Príjmy
- sa delia na tri hlavné kategórie – daňové príjmy, nedaňové príjmy, granty a transfery.
100 DAŇOVÉ PRÍJMY
V hlavnej kategórii daňových príjmov sa klasifikujú všetky druhy daní, ktoré sa triedia podľa charakteru základu dane, na ktorý sa daň ukladá, alebo podľa druhu činnosti, ktorá vytvára záväzok, napr. dovoz, predaj, príjem. V hlavnej kategórii daňových príjmov sa triedia všetky daňové príjmy bez ohľadu na príjemcu dane. V podmienkach územnej samosprávy ide najčastejšie o tieto dane:
110 Dane z príjmov a kapitálového majetku
111 Daň z príjmov fyzickej osoby
111001 Zo závislej činnosti
Podiel výnosu dane, ktorý je príjmom štátneho rozpočtu.
111003 Výnos dane z príjmov poukázaný územnej samospráve
120 Dane z majetku
121 Daň z nehnuteľností
121001 Z pozemkov
121002 Zo stavieb
121003 Z bytov a nebytových priestorov v bytovom dome
130 Dane za tovary a služby
133 Dane za špecifické služby
133001 Za psa
133003 Za nevýherné hracie prístroje
133004 Za predajné automaty
133005 Za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta
133006 Za ubytovanie
133012 Za užívanie verejného priestranstva
133013 Za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Patrí sem aj poplatok za uloženie odpadu.
133014 Za jadrové zariadenia
Za umiestnenie jadrového zariadenia.
133015 Za rozvoj
Samostatne sa tu triedi miestny poplatok za rozvoj podľa osobitného predpisu, ktorý je príjmom rozpočtu obcí.
200 NEDAŇOVÉ PRÍJMY
V hlavnej kategórii nedaňových príjmov sa klasifikujú všetky druhy príjmov, ktoré sa triedia podľa obsahu a charakteru. V podmienkach územnej samosprávy ide najmä o:
210 Príjmy z podnikania a z vlastníctva majetku
Kategória obsahuje také príjmy, ktoré vznikajú z vlastníctva majetku a z podnikania. Môžu mať napr. podobu dividend, odvodov zo zisku, úhrad za vydobyté nerasty, nájomného z prenajatých pozemkov. Táto kategória nezahŕňa príjmy pochádzajúce z predaja majetku alebo zo splácania hodnoty majetku alebo pôžičky.
211 Príjmy z podnikania
211003 Dividendy
211004 Iné príjmy z podnikania
Napr. odvod zo zisku v prípade, že obec a VÚC vykonáva podnikateľskú činnosť alebo využíva svoj majetok na podnikanie.
212 Príjmy z vlastníctva
212002 Z prenajatých pozemkov
212003 Z prenajatých budov, priestorov a objektov
212004 Z prenajatých strojov, prístrojov, zariadení, techniky a náradia
220 Administratívne poplatky a iné poplatky a platby
221 Administratívne poplatky
222 Pokuty, penále a iné sankcie
223 Poplatky a platby z nepriemyselného a náhodného predaja a služieb
Patria sem prijaté poplatky a platby za tovary a poskytnuté služby, ktoré nie sú priemyselnej povahy a príjmy z predaja spojené s obvyklými sociálnymi a spoločenskými službami.
223001 Za predaj výrobkov, tovarov a služieb
223002 Za školy a školské zariadenia
Triedia sa tu príspevky prijaté od rodičov a iných osôb, ktorí majú voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, alebo žiakov na úhradu niektorých nákladov v súlade s osobitnými školskými predpismi v školách a školských zariadeniach. Patrí sem aj školné a zápisné v jazykových školách.
223003 Za stravné
Vrátane stravovacích služieb.
223004 Za prebytočný hnuteľný majetok
229 Ďalšie administratívne poplatky a iné poplatky a platby
230 Kapitálové príjmy
Patria sem príjmy z predaja hnuteľného a nehnuteľného majetku, ktorý spĺňa kritériá hmotného a nehmotného majetku, a tiež príjem z predaja drobného hmotného majetku a drobného nehmotného majetku, o ktorom sa organizácia rozhodla účtovať ako o dlhodobom hmotnom majetku a dlhodobom nehmotnom majetku, ktorý sa obstaráva z kapitálových výdavkov.
240 Úroky z tuzemských úverov, pôžičiek, návratných finančných výpomocí, vkladov a ážio
Patria sem príjmy z úverov a pôžičiek, z vkladov, z termínovaných vkladov, z návratných finančných výpomocí.
290 Iné nedaňové príjmy
Patria sem vrátené neoprávnene použité alebo zadržané finančné prostriedky, ostatné príjmy napr. z náhrad z poistného plnenia, zo zmluvného alebo zákonného poistenia, z odvodov z hazardných hier a iných podobných hier a z dobropisov (ak nie je prípustné vzájomné započítavanie príjmov a výdavkov; napr. za noviny, časopisy, knihy, telefóny, elektrinu, plyn a z nájomného), z vratiek, z refundácie a iné príjmy.
300 GRANTY A TRANSFERY
Granty sú dobrovoľné príspevky na bežné alebo kapitálové účely, za ktoré ich darca alebo sponzor nezískava žiadnu protihodnotu – ani prospech, ani službu alebo tovar ako odplatu. Môžu byť poskytnuté vo forme finančnej, naturálnej alebo práva. Keďže finančná hodnota grantov vo forme naturálnej a práva nie je príjemcovi známa, nie je možné ich vykázať vo finančnom vyjadrení, avšak príjemcovia sú povinní vo svojich návrhoch rozpočtov uviesť prijatie takýchto grantov.
Granty a transfery môžu byť:
310 Tuzemské bežné granty a transfery
311 Granty
Patria sem všetky prijaté dobrovoľné príspevky od darcov a sponzorov, napr. na rozvoj kultúrny, životného prostredia, sociálnej sféry, zdravotníctva, školstva, katastra nehnuteľností, výskum a vývoj, projekty Európskej únie, na obranu a bezpečnosť, na zmiernenie škôd spôsobených živelnými pohromami, na ochranu pred požiarmi, spoločný obecný úrad alebo združenie obcí.
312 Transfery v rámci verejnej správy
Patria sem všetky prijaté transfery zo štátneho rozpočtu, transfery na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, transfery zo štátneho účelového fondu, z rozpočtu obce, z rozpočtu VÚC, ako aj od ostatných subjektov verejnej správy.
Triedia sa tu prostriedky Európskej únie, ktoré sa zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu a finančné prostriedky štátneho rozpočtu určené na spolufinancovanie spoločných programov SR a EÚ poskytnuté platobnou jednotkou.
320 Tuzemské kapitálové granty a transfery
Patria sem všetky prijaté dobrovoľné príspevky od darcov a sponzorov. Kapitálové granty zahŕňajú dobrovoľné príspevky poskytnuté na obstaranie buď kúpou existujúcich, alebo výstavbou nových kapitálových aktív.
321 Granty
322 Transfery v rámci verejnej správy
Patria sem všetky prijaté transfery zo štátneho rozpočtu, transfery na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, transfery zo štátneho účelového fondu, z rozpočtu obce, z rozpočtu VÚC, ako aj od ostatných subjektov verejnej správy.
Výdavky
- sa delia na dve hlavné kategórie ‒ na bežné výdavky a kapitálové výdavky.
600 BEŽNÉ VÝDAVKY
Táto hlavná kategória zahŕňa platby za mzdy, platy, poistné, tovary a služby, napr. cestovné náhrady, energie, materiál, dopravné, údržbu a opravy, nájomné. Triedia sa tu bežné výdavky na nákup materiálu a súvisiacich miezd aj pri obstarávaní dlhodobého majetku vo vlastnej réžii. Rovnako sem patria výdavky na opravy a udržiavanie majetku. Patria sem i bežné transfery právnickým osobám tuzemským, zahraničným a jednotlivcom, poskytované napr. vo forme dávok, dotácií, príspevkov, členského.
610 Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania
Do tejto kategórie patria všetky plnenia fyzickým osobám v pracovnom pomere, v služobnom pomere a v štátnozamestnaneckom pomere (vrátane zamestnancov zahraničnej služby) a za výkon verejných funkcií uhradzované podľa príslušných predpisov.
611 Tarifný plat, osobný plat, základný plat, funkčný plat, hodnostný plat, plat, vrátane ich náhrad
Patria sem mzdy; tarifný plat a platová tarifa vrátane ich zvýšení za prax, funkčný plat; náhrada za dovolenku a pod., vyrovnanie do výšky platovej tarify podľa toho istého zákona bez príplatkov, odmien a náhrad klasifikovaných pod položkou 613.
612 Príplatky
Ide o príplatky vyplácané podľa príslušných platných predpisov, napr. osobný príplatok, ako aj riadiaci príplatok, príplatok za zastupovanie, za výkon činnosti mentora, príplatok za prácu nadčas, príplatok za vedenie služobného motorového vozidla a za starostlivosť o služobné motorové vozidlo atď.
613 Náhrada za pracovnú pohotovosť, služobnú pohotovosť a náhrada, odmena za pohotovosť
614 Odmeny
Podľa príslušných platných predpisov.
615 Ostatné osobné vyrovnania
Tu klasifikované výdavky nevstupujú do základu pre výpočet priemernej mesačnej mzdy. Patria sem paušálne náhrady podľa osobitných zákonov a zahraničný príspevok podľa osobitných zákonov.
616 Doplatok k platu a ďalší plat
620 Poistné a príspevok do poisťovní
Patria sem výdavky na platby do Všeobecnej zdravotnej poisťovne, do ostatných zdravotných poisťovní, do Sociálnej poisťovne, na nemocenské poistenie, na starobné poistenie, na úrazové poistenie, na invalidné poistenie, na poistenie v nezamestnanosti a na iné zákonné alebo dobrovoľné poistenie.
630 Tovary a služby
Táto kategória zahŕňa platby za tovary a služby. Podľa obsahu a charakteru sa tieto platby delia do jednotlivých položiek a podpoložiek.
631 Cestovné náhrady
Výdavky súvisiace s pracovnými cestami zamestnancov v pracovnom, služobnom a v štátnozamestnaneckom pomere (vykonané cesty musia spĺňať podmienky pracovnej cesty a služobnej cesty v zmysle platných predpisov).
632 Energie, voda a komunikácie
Výdavky na všetky druhy energií, poštových služieb a telekomunikačných služieb a komunikačnej infraštruktúry.
633 Materiál
Výdavky napr. na interiérové vybavenie, výpočtovú techniku, telekomunikačnú techniku, prevádzkové stroje, prístroje, zariadenie, technika a náradie, na všeobecný materiál, knihy, časopisy, noviny, učebnice, učebné pomôcky a kompenzačné pomôcky, pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky, potraviny, softvér (výdavky na obstaranie softvéru vrátane výdavkov na obstaranie licencií súvisiacich s používaním softvéru, ak nespĺňa kritériá obstarania dlhodobého nehmotného majetku z kapitálových výdavkov; nepatrí sem obstaranie drobného nehmotného majetku, ktorý sa na základe rozhodnutia organizácie účtuje ako dlhodobý nehmotný majetok v súlade s platnými postupmi účtovania a organizácia ho financuje z kapitálových výdavkov), licencie a komunikačná infraštruktúra.
Na tejto položke sa triedia aj reprezentačné výdavky charakteru materiálu (napr. káva, minerálka, čaj, kvety a dary poskytnuté v súvislosti s reprezentačnými účelmi).
634 Dopravné
Výdavky na dopravu ľudí a tovaru za prevádzkovým účelom vrátane služobných a prenajatých dopravných prostriedkov. Obsahuje náklady na palivo, mazivá, oleje, špeciálne kvapaliny, povinné zmluvné a havarijné poistenie, diaľničné známky, diaľničné poplatky, parkovacie karty, parkovné, zelené karty, kreditné karty, letiskové poplatky, pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky pre vodičov, mechanikov a pod. a tiež výdavky na servis, údržbu a všetky druhy opráv služobných dopravných prostriedkov vrátane pracovného náradia a materiálu.
Patria sem aj výdavky na prepravu nesúvisiace s nákupom tovarov, napr. všetky výdavky spojené s dopravou žiakov pri lyžiarskych kurzoch, školských exkurziách a do škôl v prírode, výdavky pri absolvovaní povinných praxí a pri exkurziách, zabezpečenie prepravy osôb taxislužbou alebo iným dodávateľom prepravnej služby, odvoz surovín do zberu, preprava prístroja do opravy a pod.
635 Rutinná a štandardná údržba
Výdavky za práce a služby vykonávané dodávateľskými subjektmi, ktorými sa zabezpečuje bežné fungovanie majetku (napr. budov, prevádzkového zariadenia, kancelárskeho vybavenia, softvéru, komunikačnej infraštruktúry) s výnimkou opráv a údržby dopravných prostriedkov.
636 Nájomné za nájom
Platby za prenájom nehnuteľných a hnuteľných vecí. Pri prenájme nehnuteľných vecí príslušné podpoložky slúžia i pre nájomné za časť budov (priestorov). Triedia sa tu platby za nájom výpočtovej techniky, softvéru a komunikačnej infraštruktúry.
637 Služby
Výdavky na školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá, konkurzy a súťaže, propagáciu, reklamu a inzerciu. Patria sem najmä výdavky na všeobecné služby vykonávané dodávateľským spôsobom, výdavky na cestovné náhrady a cestovné výdavky iným než vlastným zamestnancom, na štúdie, expertízy, posudky, poplatky a odvody, stravovanie, prídel do sociálneho fondu a iné výdavky, ktoré sa triedia pod služby (odmeny a príspevky napr. poslancom obecných zastupiteľstiev a poslancom zastupiteľstiev vyšších územných celkov a členom samosprávnych orgánov vrátane odmien ďalších členov komisií obecného zastupiteľstva, členom komisií vyšších územných celkov, matrikárkam, sobášiacim, odmeny podľa autorského zákona, odmeny zamestnancov mimopracovného pomeru, zálohy na projekty Európskej únie, dane, reprezentačné výdavky, napr. výdavky na reprezentačné účely zabezpečované prostredníctvom catteringovej spoločnosti, resp. reštauračným zariadením, výdavky spojené s pobytom oficiálnych hostí za ubytovanie, dopravu, tlmočenie a za vstupné na kultúrny program a kultúrne podujatie.
640 Bežné transfery
Transferové platby sú výdavky uskutočňované bez toho, aby za tieto platby ich príjemcovia poskytovali nejaké protislužby alebo tovary (jednostranné platby). Transferová platba všeobecného charakteru určená na rôzne alebo neurčité (neurčené) ciele sa vždy považuje za bežný transfer.
Transfery sa triedia podľa príjemcu alebo druhu poskytovanej platby.
Transfer môže byť len finančný vo forme príspevkov, dotácií a iných finančných vzťahov.
641 Transfery v rámci verejnej správy
V tejto položke ide v podmienkach územnej samosprávy najmä o transfery príspevkovej organizácii, obci okrem transferu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy (napr. na zriadenie spoločného obecného úradu ‒ § 20a zákona o obecnom zriadení), VÚC okrem transferu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy a ostatným subjektom verejnej správy, dopravným podnikom – subjektom verejnej správy v zakladateľskej pôsobnosti miest na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.
642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
Zahŕňajú sa sem platby napr. vo forme príspevkov, dávok, dôchodkov, odstupného, členského, štipendií jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám vrátane medzinárodných so sídlom v SR.
V tejto položke ide v podmienkach územnej samosprávy najmä o transfery občianskemu združeniu, nadácii a neinvestičnému fondu, neziskovej organizácii poskytujúcej všeobecne prospešné služby, cirkevnej škole a cirkevným školským zariadeniam, súkromnej škole a súkromným školským zariadeniam, cirkvi, náboženskej spoločnosti a cirkevnej charite, nefinančnej právnickej osobe, napr. regionálnym a euroregionálnym rozvojovým agentúram a združeniam na rozvojové regionálne projekty, za obecné byty a nebytové priestory.
Patria sem aj členské príspevky za členstvo v záujmových a iných združeniach v tuzemsku a príspevky jednotlivcom, ako napr. ocenenie za zásluhy pri osobnej pomoci pri mimoriadnych udalostiach, čestnému občanovi mesta, novonarodeným deťom pri uvítaní do života a pod.
Do tejto položky sa zahŕňa aj odstupné a odchodné v zmysle príslušných zákonov.
644 Transfery nefinančným subjektom a transfery príspevkovým organizáciám nezaradeným vo verejnej správe v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky
Bežné platby vo forme úrokových rozdielov, grantov alebo iných platieb vykonaných priamo cez rozpočtové účty na podporu obchodných aktivít príjemcov a transfery príspevkovým organizáciám mimo verejnej správy.
Ide o transfery právnickej osobe založenej štátom, obcou alebo VÚC, fyzickej osobe – podnikateľovi, príspevkovej organizácii nezaradenej vo verejnej správe v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky a iné.
650 Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom
Patrí sem splácanie samotných úrokov napr. z úverov a poplatkov súvisiacich s úvermi, napr. manipulačné poplatky a pod. Triedia sa tu aj výdavky súvisiace s finančným prenájmom.
700 KAPITÁLOVÉ VÝDAVKY
Táto hlavná kategória zahŕňa výdavky na obstaranie hmotného a nehmotného majetku vrátane výdavkov súvisiacich s obstaraním tohto majetku v zmysle zákona o dani z príjmov.
Patria sem aj výdavky na obstaranie hmotného majetku, napr.:
- pozemkov, budov a stavieb, umeleckých diel, zbierok a predmetov z drahých kovov, ktoré sú hmotným majetkom bez ohľadu na ich obstarávaciu cenu, pokiaľ nie sú finančnými investíciami,
- samostatných hnuteľných vecí, prípadne súborov hnuteľných vecí, ktoré majú samostatné technicko-ekonomické určenie, ktorých vstupná cena je vyššia ako 1 700 eur a prevádzkovo-technické funkcie dlhšie ako jeden rok, napr. interiérové vybavenie, kancelárske stroje, prístroje, zariadenia, prevádzkové stroje, prístroje a zariadenia, dopravné prostriedky,
- pestovateľských celkov trvalých porastov s dobou plodnosti dlhšou ako tri roky, základných stád, ťažných zvierat, koní a iný majetok, napr. otvárky nových lomov, pieskovní, hlinísk a skládok odpadov, technické rekultivácie (ako sú terénne úpravy, odstránenie následkov vodnej erózie, zdevastovania pôdy po stavebnej činnosti atď.).
Ďalej sa tu rozpočtujú výdavky na obstaranie nehmotného majetku, pričom nehmotným majetkom je dlhodobý nehmotný majetok, ktorého vstupná cena je vyššia ako 2 400 eur a použiteľnosť alebo prevádzkovo-technické funkcie sú dlhšie ako jeden rok.
Z kapitálových výdavkov sa uhrádza aj nákup drobného hmotného majetku a drobného nehmotného majetku, ktorého obstarávacia cena sa rovná alebo je nižšia ako suma ustanovená osobitným predpisom (zákonom o dani z príjmov) pre hmotný a nehmotný majetok, ak sú prevádzkovo technické funkcie alebo doba použiteľnosti dlhšia ako jeden rok a organizácia sa rozhodla účtovať o ňom ako o dlhodobom hmotnom majetku a dlhodobom nehmotnom majetku v súlade s platnými postupmi účtovania.
Do kapitálových výdavkov nepatria výdavky na obstaranie drobného hmotného a drobného nehmotného majetku, pri ktorom sa náklady na jeho obstaranie hradia z bežných výdavkov. Ďalej sem nepatria výdavky na zmluvné pokuty a úroky z omeškania, prípadne iné sankcie zo zmluvných vzťahov a peňažné náhrady škôd súvisiace s investičnou výstavbou, ako aj výdavky na prípravu pracovníkov a školenia, výdavky na vybavovanie obstarávanej investície zásobami, výdavky na biologickú rekultiváciu a výdavky súvisiace s prípravou a zabezpečením výstavby vzniknuté po uvedení obstarávanej investície do užívania, ako aj výdavky na opravy a udržiavanie hmotného majetku ‒ hradia sa z bežných výdavkov.
Patria sem aj kapitálové transfery umožňujúce ich príjemcom nadobudnúť hmotný a nehmotný majetok alebo kompenzovať jeho poškodenie alebo zničenie.
710 Obstarávanie kapitálových aktív
V tejto kategórii sa klasifikujú výdavky na obstarávanie kapitálových aktív, t. j. hmotného a nehmotného majetku umožňujúce nadobúdať kapitálové aktíva z vlastných zdrojov rozpočtov. Ak pri realizácii vecných plnení subjekt verejnej správy poskytuje zábezpeky (napr. dražba, zábezpeka podľa zákona o správe majetku štátu), potom sa tieto zábezpeky klasifikujú na príslušných vecných podpoložkách.
711 Nákup pozemkov a nehmotných aktív
Patria sem výdavky za nákup pozemkov, vôd, lesov, ale aj platby za práva na ťažbu nerastných ložísk a ostatné povolenia a prepožičania v súvislosti s pozemkami, patentmi, autorskými alebo nakladateľskými právami, ochrannými známkami. Z tejto položky sa hradia výdavky na obstaranie softvéru vrátane výdavkov na obstaranie licencií súvisiacich s používaním softvéru, autorských práv a patentov, výdavky na územné plány a lesné hospodárske plány, webové stránky, ak spĺňajú kritériá obstarania dlhodobého nehmotného majetku z kapitálových výdavkov.
712 Nákup budov, objektov alebo ich častí
713 Nákup strojov, prístrojov, zariadení, techniky a náradia
Patria sem výdavky za nákup interiérového vybavenia, výpočtovej techniky, telekomunikačnej techniky vrátane špeciálneho spojovacieho a zabezpečovacieho materiálu a materiálu pre zabezpečenie zvukového a obrazového spojenia, kancelárskych, stravovacích, dielenských, ubytovacích, odpadových nádob (kontajnerov), elektrospotrebičov, rozvádzačov, čerpadiel a elektromotorov, rehabilitačných, servisných, opravárenských, polygrafických a športových, komunikačnej infraštruktúry.
714 Nákup dopravných prostriedkov všetkých druhov
Patria sem platby za nákup automobilov, ale aj platby za rekonštrukciu a modernizáciu dopravných prostriedkov, t. j. také zásahy, ktoré majú za následok zmenu jeho účelu použitia, kvalitatívnu zmenu jeho výkonnosti alebo technických parametrov, ako aj rozšírenie vybavenosti alebo použiteľnosti dopravných prostriedkov o také súčasti, ktoré pôvodný dopravný prostriedok neobsahoval, pričom tvoria neoddeliteľnú súčasť majetku.
716 Prípravná a projektová dokumentácia
Zahŕňa platby za inžiniersko-technickú pomoc a práce v súvislosti s plánovanou (pripravovanou) výstavbou ‒ investičné štúdie a stavebné zámery vrátane grafických podkladov, expertízne posudzovania, konzultácie a odsúhlasovania s dotknutými subjektmi a orgánmi štátnej správy v rámci územného a stavebného konania. Ďalej sem patria platby za projektové práce vrátane zmien, variantných riešení a doplnkov požadované odberateľom pre stavebné objekty, projektové práce vyplývajúce z technického zhodnotenia stavebných objektov, prevádzkové súbory a na ďalšie stavebné zásahy, geodetické a prieskumné práce potrebné na spracovanie projektu, autorský dozor projektanta a ďalšie práce, pokiaľ sa musia vykonať v rámci projektu.
717 Realizácia stavieb a ich technického zhodnotenia
Zahŕňa výdavky súvisiace s obstaraním stavieb alebo technického zhodnotenia dokončených stavieb do doby ich uvedenia do používania. Patrí sem aj nákup rozostavaných stavieb, vo výstavbe ktorých sa bude pokračovať. Patria sem výdavky na prípravu a zabezpečenie výstavby vrátane napr. dovoznej prirážky, cla, odvody za odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu a poľnohospodárskej výrobe, odvody za vyňatie lesných pozemkov z lesného pôdneho fondu, poplatky za poskytnuté záruky v súvislosti s obstarávanou investíciou, dopravné, montáž, stavebný dozor. Ďalej sa sem zaraďujú platby za nákup pracovných mechanizmov použitých pri výstavbe. V prípade zastavenia obstarávanej stavby aj výdavky na zabezpečovacie a konzervačné práce, prípadne udržiavacie práce.
718 Rekonštrukcia a modernizácia
Patria sem výdavky na rekonštrukciu a modernizáciu strojov a zariadení, ktoré nie sú súčasťou stavby. Na uvedenej položke sa triedi aj technické zhodnotenie softvéru a komunikačnej infraštruktúry.
719 Ostatné kapitálové výdavky
Ide o výdavky na združené prostriedky na investície, ako aj na nákup umeleckých diel a zbierok, pokiaľ nie sú neoddeliteľnou súčasťou stavby, napr. predmetov z drahých kovov, zbierkových predmetov. Patria sem aj výdavky na vrátenie nevyčerpaných prostriedkov z kapitálových príspevkov, dotácií, transferov.
720 Kapitálové transfery
Ide o platby vykonávané s cieľom umožniť príjemcovi nadobudnúť kapitálové aktíva alebo kompenzovať ich poškodenie alebo zničenie.
721 Transfery v rámci verejnej správy
Ide o transfery príspevkovej organizácii, inej obci a aj VÚC, ostatným subjektom verejnej správy ako dopravným podnikom – subjektom verejnej správy v zakladateľskej pôsobnosti miest na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.
722004 Jednotlivcovi
723 Transfery nefinančným subjektom a transfery príspevkovým organizáciám nezaradeným vo verejnej správe v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky
Finančné operácie
Finančná operácia na účely rozpočtového procesu je každá transakcia s finančnými aktívami a finančnými pasívami. Klasifikácia finančných transakcií zodpovedá klasifikácii finančných aktív a finančných pasív. Finančné operácie rozdeľujeme na príjmové a výdavkové finančné operácie.
Príjmové operácie
400 Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami
Patria sem splátky domácich a zahraničných úverov, pôžičiek – istín, návratných finančných výpomocí, z predaja majetkových účastí a ostatné transakcie s finančnými aktívami a finančnými pasívami.
410 Zo splátok tuzemských úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí (len istín)
420 Zo splátok zahraničných úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí (len istín)
430 Z predaja majetkových účastí
440 Z predaja privatizovaného majetku a prevádzaného majetku
450 Z ostatných finančných operácií
Patria sem ostatné príjmy z realizácie finančného majetku, odplata za postúpenú pohľadávku, iné príjmové finančné operácie, z peňažného vkladu do základného imania na strane obchodnej spoločnosti, resp. štátneho podniku v prípade subjektu verejnej správy alebo príjem na strane vlastníka majetkových podielov z dôvodu znižovania základného imania vo svojich účastinách, prijaté finančné zábezpeky, kurzové rozdiely a ostatné príjmové finančné operácie (napr. používa obec ako prevádzkovateľ integrovaného obslužného miesta pre príjem správnych poplatkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu).
453 Prostriedky z predchádzajúcich rokov
Na položke klasifikujú subjekty verejnej správy zapojenie zostatkov finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov.
454 Prevod prostriedkov z peňažných fondov
454001 Z rezervného fondu obce a z rezervného fondu vyššieho územného celku
454002 Z ostatných fondov obce a z ostatných fondov vyššieho územného celku
454003 Z peňažných fondov subjektu iného ako obec a vyšší územný celok
500 Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci
Patria sem tuzemské, ako aj zahraničné úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci.
Výdavkové operácie
800 Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami
Táto hlavná kategória pozostáva z platieb za úvery, pôžičky, návratné finančné výpomoci a kapitálovú účasť, ako aj z amortizácie (splácania) istiny úverov použitých v minulosti, nákupu majetkových účastí a ostatné výdavkové operácie finančných aktív a finančných pasív.
810 Úvery, pôžičky, návratné finančné výpomoci, účasť na majetku a ostatné výdavkové operácie
Táto kategória zahŕňa platby, ktorými vznikajú finančné nároky voči iným. Patria sem úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci v rámci verejnej správy, platby za účasť na majetku, napr. výdavky súvisiace s vkladom rozpočtových prostriedkov subjektu verejnej správy do majetku inej právnickej osoby, ako aj výdavky súvisiace so založením alebo zriadením inej právnickej osoby než rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, aj vklad do majetku obcí v prípade združenia obcí s právnou subjektivitou.
820 Splácanie istín
Táto kategória zahŕňa splácanie úverov (istiny a návratnej finančnej výpomoci) a finančného lízingu. Platby úrokov sa klasifikujú v bežných výdavkoch.
4.2 Funkčná klasifikácia
Funkčná klasifikácia sa používa najmä na účely medzinárodného porovnávania výdavkov verejnej správy podľa funkcií verejnej správy a ustanovuje ju osobitný predpis, ktorým je vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy.
Funkčná klasifikácia – COFOG = Classification of Functions of Government je klasifikáciou výdavkov verejnej správy podľa funkcie.
Má štyri úrovne:
- úroveň – oddiel
- úroveň – skupina
- úroveň – trieda
- úroveň – podtrieda
Schéma číselného kódu funkčnej klasifikácie:
Oddiel je označený dvojmiestnym kódom, označenie pre skupinu, triedu a podtriedu je jednomiestny kód.
Funkčná klasifikácia – COFOG pozostáva z 10 oddielov:
01 VŠEOBECNÉ VEREJNÉ SLUŽBY
02 OBRANA
03 VEREJNÝ PORIADOK A BEZPEČNOSŤ
04 EKONOMICKÁ OBLASŤ
05 OCHRANA ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
06 BÝVANIE A OBČIANSKA VYBAVENOSŤ
07 ZDRAVOTNÍCTVO
08 REKREÁCIA, KULTÚRA A NÁBOŽENSTVO
09 VZDELÁVANIE
10 SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE
Tieto oddiely sa ďalej členia na 69 skupín, 109 tried a 29 podtried (u školstva).
K správnemu priradeniu kódov COFOG boli Štatistickým úradom Slovenskej republiky vydané vysvetlivky a metodika, ktoré sú v súlade s Manuálom COFOG vydaným Eurostatom, ako aj prípady riešené Štatistickým úradom SR.
Podľa metodiky vydanej Štatistickým úradom SR predmetom klasifikácie COFOG je triedenie výdavkov jednotlivých inštitúcií sektora verejnej správy podľa funkcie. Funkciou sa rozumie určitá oblasť činností, v ktorej daná inštitúcia (subjekt), prípadne i jeho jednotlivé čiastkové orgány pôsobia. V zmysle metodiky COFOG sa vykazované položky zatrieďujú podľa funkcie, s ktorou súvisia.
Funkčná klasifikácia – COFOG tak charakterizuje funkciu výdavkov subjektov verejnej správy.
Funkčná klasifikácia – COFOG klasifikuje výdavky podľa ich funkcie, a nie podľa subjektu, ktorý tieto výdavky realizuje.
Podľa metodiky vydanej Štatistickým úradom SR predmetom klasifikácie sú všetky výdavky subjektov zaradených do sektora verejnej správy. Ku každému výdavku je potrebné priradiť kód COFOG podľa funkcie, na ktorú daná transakcia slúži, aby vystihovala čo najlepšie jej charakter. Tento princíp musí byť striktne dodržaný aj pri kapitálových a bežných transferoch a pri obstaraní majetku. V prípade výdavkov, pri ktorých sa transakcii nedá jednoznačne priradiť kód COFOG, sa kód COFOG priradí podľa funkcie, ktorú inštitúcia vykonáva.
Obec a VÚC pre zatriedenie svojich výdavkov používajú funkčnú klasifikáciu ‒ COFOG; rozsah používania kódov COFOG závisí od subjektu územnej samosprávy, t. j. či ide o obec, mesto, VÚC, rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu, od veľkosti a štruktúry tohto subjektu a od rozsahu činností, ktoré tento subjekt zabezpečuje.
V podmienkach územnej samosprávy sa na zatriedenie výdavkov najčastejšie používajú kódy COFOG:
01 VŠEOBECNÉ VEREJNÉ SLUŽBY
01.1 Výkonné a zákonodarné orgány, finančné a rozpočtové záležitosti, zahraničné vzťahy
01.1.1 Výkonné a zákonodarné orgány
Správa, prevádzka alebo podpora výkonných, zákonodarných a iných normotvorných orgánov, t. j. výdavky na:
- správu, prevádzku alebo podporu zákonodarných a výkonných orgánov obce – obecné zastupiteľstvo a obecný úrad,
- administratívny personál, ktorý je v tesnom kontakte s týmito orgánmi, vrátane materiálneho vybavenia poskytovaného orgánom územnej samosprávy, prípadne ďalším subjektom.
V tejto triede nie sú zahrnuté výdavky na činnosť orgánov územnej samosprávy, ktoré sa zaoberajú určitou špecifickou činnosťou (triedia sa podľa príslušnej funkcie).
01.1.2 Finančné a rozpočtové záležitosti
Správa finančných a rozpočtových vecí a služieb, správa dlhu, operácie súvisiace so správou daní účtovnícke a kontrolné služby, t. j. výdavky na finančné a rozpočtové záležitosti.
01.3 Všeobecné služby
01.3.3 Iné všeobecné služby
Patria sem: správa a vykonávanie iných všeobecných služieb, ako sú služby evidencií a archívov, prevádzky budov, vozových parkov a pod.
V tejto triede nie sú zahrnuté výdavky na iné všeobecné služby spojené so špecifickou funkciou (triedia sa podľa funkcie).
01.6 Všeobecné verejné služby inde neklasifikované
01.6.0 Všeobecné verejné služby inde neklasifikované
Patria sem: správa, vykonávanie alebo podpora všeobecných verejných služieb, ako je registrácia voličov, organizovanie volieb, referend a pod., t. j. výdavky na všeobecné verejné služby, ktoré nemožno zaradiť do iných skupín a tried.
01.7 Transakcie verejného dlhu
01.7.0 Transakcie verejného dlhu
Patria sem: platby úrokov a výdavky spojené s prijímaním a poskytovaním pôžičiek.
V tejto triede nie sú zahrnuté administratívne výdavky na správu verejného dlhu.
03 VEREJNÝ PORIADOK A BEZPEČNOSŤ
03.1 Policajné služby
03.1.0 Policajné služby
Patria sem: prevádzkovanie riadnych a pomocných policajných služieb – obecná polícia.
03.2 Ochrana pred požiarmi
03.2.0 Ochrana pred požiarmi
Podpora činností na predchádzanie požiarom, preventívno-výchovné pôsobenie v oblasti ochrany pred požiarmi a podpora činností združení pôsobiacich na úseku ochrany pred požiarmi – dobrovoľné hasičské zbory.
04 EKONOMICKÁ OBLASŤ
04.7 Ostatné odvetvia
04.7.3 Cestovný ruch
Patria sem:
- správa záležitostí a služieb v oblasti cestovného ruchu vrátane turistiky, propagácia a rozvoj cestovného ruchu vrátane turistiky, spolupráca s prevádzkovateľmi dopravy, hotelov a reštaurácií a inými odvetviami, ktoré majú prospech z prítomnosti turistov,
- podpora podnikateľských aktivít v oblasti rozvoja a skvalitnenia infraštruktúry cestovného ruchu a doplnkových služieb, tvorba produktov cestovného ruchu, informačné systémy v cestovnom ruchu, projekty rozvoja cestovného ruchu.
05 OCHRANA ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
Triedenie životného prostredia je založené na Klasifikácii činností súvisiacich s ochranou životného prostredia (CEPA ‒ Classification of Environmental Protection Activities) vypracovanej v Európskom systéme pre zber ekonomických údajov týkajúcich sa životného prostredia Štatistickým úradom Európskeho spoločenstva (Eurostat).
05.1 Nakladanie s odpadmi
Do tejto skupiny patrí:
- zber odpadu zahŕňa zhromažďovanie a triedenie odpadu na účel jeho prepravy; patrí sem aj nakladanie s odpadom vznikajúcim pri činnosti obce, pri čistení verejných komunikácií a priestranstiev, ktoré sú v správe obce a pri údržbe verejnej zelene vrátane parkov a cintorínov,
- zhodnocovanie odpadu zahŕňa všetky metódy alebo procesy zamerané na zmenu fyzikálnej, chemickej alebo biologickej povahy alebo zloženia akéhokoľvek druhu odpadu,
- zneškodňovanie odpadu zahŕňa spaľovanie odpadu, skládkovanie odpadu a podobne.
05.1.0 Nakladanie s odpadmi
Správa, dohľad, kontrola, prevádzkovanie alebo podpora systémov na zber, zhodnocovanie a zneškodňovanie odpadov.
Granty, pôžičky alebo dotácie na podporu prevádzky, budovania, údržby alebo skvalitňovania takýchto systémov.
05.2 Nakladanie s odpadovými vodami
Do tejto skupiny patrí:
- prevádzkovanie kanalizačných sústav vrátane čistenia odpadových vôd,
- prevádzkovanie kanalizačných sústav zahŕňa správu a výstavbu stokových sietí a pridružených objektov,
- čistenie odpadových vôd zahŕňa všetky mechanické, biologické, chemické a iné procesy čistenia odpadových vôd tak, aby spĺňali príslušné normy životného prostredia alebo iné kvalitatívne normy.
05.2.0 Nakladanie s odpadovými vodami
Patria sem:
- správa, dohľad, kontrola, prevádzkovanie kanalizačných sústav a systémov na čistenie odpadových vôd,
- granty, pôžičky alebo dotácie na podporu prevádzky, budovania, údržby alebo skvalitňovania takýchto systémov.
06 BÝVANIE A OBČIANSKA VYBAVENOSŤ
06.1 Rozvoj bývania
06.1.0 Rozvoj bývania
Patria sem:
- správa záležitostí a služieb v oblasti rozvoja bývania,
- výstavba, nákup a prestavba obytných jednotiek pre širokú verejnosť alebo pre ľudí so zvláštnymi potrebami,
- získavanie pozemkov potrebných na výstavbu,
- granty, pôžičky alebo dotácie na podporu rozširovania a zlepšovania bytového fondu.
06.2 Rozvoj obcí
06.2.0 Rozvoj obcí
Patria sem:
- správa záležitostí a služieb súvisiacich so spoločenským rozvojom, riadenie zákonov o územnom plánovaní,
- plánovanie nových obcí alebo obnovených spoločenstiev,
- plánovanie skvalitňovania vybavenosti a rozvoja takých zariadení, ako je bývanie, priemysel, verejnoprospešné zariadenia (služby), zdravotníctvo, školstvo, kultúra, rekreácia,
- zriaďovanie a udržovanie parkov, sadov, lesoparkov, detských ihrísk na verejných priestranstvách,
- príprava programov na financovanie plánovaného rozvoja obcí.
V tejto triede nie sú zahrnuté:
- výdavky na realizáciu plánu ‒ skutočná výstavba obytných jednotiek, priemyselných budov, ulíc, podnikov verejných služieb, kultúrnych zariadení (triedi sa podľa funkcie),
- výdavky na agrárnu reformu a opätovné osídľovanie (04.2.1),
- riadenie stavebných noriem (04.4.3) a noriem bývania (06.1.0).
06.3 Zásobovanie vodou
06.3.0 Zásobovanie vodou
Patria sem:
- správa oblasti zásobovania vodou,
- dohľad nad všetkými aspektmi zásobovania pitnou vodou vrátane kontroly čistoty, ceny a množstva vody,
- budovanie alebo prevádzkovanie systémov na dodávku vody nie obchodného typu,
- vytváranie a rozširovanie všeobecných informácií, technickej dokumentácie a štatistických údajov v oblasti zásobovania vodou,
- granty, pôžičky alebo dotácie na podporu prevádzkovania, budovania, údržby alebo skvalitňovania systémov na zásobovanie vodou.
06.4 Verejné osvetlenie
06.4.0 Verejné osvetlenie
Patria sem:
- správa oblasti verejného osvetlenia,
- inštalácia, prevádzkovanie, údržba, skvalitňovanie verejného osvetlenia.
08 REKREÁCIA, KULTÚRA A NÁBOŽENSTVO
Výdavky verejnej správy na rekreáciu, kultúru a náboženstvo zahŕňajú výdavky na služby poskytované jednotlivcom a domácnostiam a výdavky na služby poskytované na kolektívnej báze.
Individuálne výdavky sa klasifikujú do skupín (08.1) a (08.2), výdavky na kolektívne služby sa klasifikujú do skupín (08.3) až (08.6).
08.1 Rekreačné a športové služby
08.1.0 Rekreačné a športové služby
Patria sem:
- správa, kontrola, prevádzkovanie alebo podpora zariadení na aktívnu športovú činnosť alebo športové podujatia (športové ihriská a štadióny, bazény a plavárne, tenisové, squashové a podobné kurty, atletické dráhy, telocvične, športové haly a podobne),
- správa zariadení na rekreačnú a športovú činnosť (parky, pláže, kempingy a s nimi spojené ubytovacie priestory prevádzkované na neobchodnom základe, bazény, plavárne, verejné očistné kúpele, športové areály a verejné ihriská, bežecké, cyklistické, korčuliarske a podobné dráhy, turistické a cykloturistické chodníky a zariadenia a podobne),
- granty, pôžičky alebo dotácie na podporu športových družstiev alebo jednotlivých pretekárov alebo hráčov.
08.2 Kultúrne služby
08.2.0 Kultúrne služby
Patria sem:
- správa alebo podpora kultúrnych služieb
- riadenie kultúrnych činností; dohľad nad kultúrnymi zariadeniami (knižnice, múzeá, umelecké galérie, divadlá, výstavné siene, osvetové strediská, pamätníky, historické budovy a miesta, zoologické a botanické záhrady, akváriá, arboréta, hvezdárne, planetáriá a pod.),
- produkcia, prevádzkovanie alebo podpora kultúrnych udalostí (koncerty, divadelné, estrádne a filmové predstavenia, umelecké výstavy a pod.),
- granty, pôžičky alebo dotácie jednotlivým umelcom, spisovateľom, dizajnérom, skladateľom a iným osobám, ktoré pôsobia v umení, alebo organizáciám, ktoré sa zúčastňujú na propagácii kultúrnych aktivít.
Patria sem výdavky:
- podporujúce národné, regionálne alebo miestne oslavy,
- na kultúrne podujatia určené na prezentáciu v zahraničí (01.1.3),
- na národné, oblastné alebo miestne slávnosti zamerané na prilákanie turistov (04.7.3),
- na výrobu kultúrneho materiálu na šírenie prostredníctvom vysielania (08.3.0).
08.3 Vysielacie a vydavateľské služby
08.3.0 Vysielacie a vydavateľské služby
Trieda obsahuje:
- správa oblastí vysielania a vydavateľstva,
- prevádzkovanie alebo podpora vysielacích a vydavateľských služieb.
08.4 Náboženské a iné spoločenské služby
08.4.0 Náboženské a iné spoločenské služby
Patria sem granty, pôžičky alebo dotácie na podporu bratských, civilných, mládežníckych a sociálnych organizácií alebo odborov a politických strán.
09 VZDELÁVANIE
Patria sem:
- služby jednotlivým žiakom a študentom, služby poskytované na kolektívnej báze vrátane všetkých typov škôl a školských zariadení (štátnych, obecných, cirkevných, súkromných),
- individuálne služby sa zaraďujú do skupín (09.1) až (09.6),
- kolektívne služby sa zaraďujú do skupín (09.7) a (09.8),
- režijné výdavky spojené s riadením a fungovaním skupiny škôl sa považujú za individuálne výdavky a zaraďujú sa do skupín (09.1) až (09.6)
- rozdelenie vzdelávacích služieb je založené na úrovni vzdelávania podľa Medzinárodnej štandardnej klasifikácie vzdelávania ISCED 2011 vydanou UNESCO-m.
09.1 Predprimárne a primárne vzdelávanie
09.1.1 Predprimárne vzdelávanie
Patria sem:
- správa, kontrola,
- prevádzkovanie alebo podpora škôl a iných inštitúcií, ktoré poskytujú predprimárne vzdelávanie na úrovni 0 klasifikácie ISCED 2011 (vzdelávanie detí od troch do šiestich rokov veku, výnimočne od dvoch rokov veku, vzdelávanie detí s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky).
V tejto triede nie sú zahrnuté výdavky na vedľajšie služby v školstve (09.6.0).
09.1.1.1 Predprimárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie v materských školách.
09.1.1.2 Predprimárne vzdelávanie so špeciálnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie v materských školách pre deti so špeciálnou starostlivosťou.
09.1.2 Primárne vzdelávanie
Trieda zahŕňa: Správu, kontrolu, prevádzkovanie alebo podporu škôl a iných inštitúcií, ktoré poskytujú primárne vzdelávanie na úrovni 1 klasifikácie ISCED 2011.
V tejto triede nie sú zahrnuté výdavky na vedľajšie služby v školstve (09.6.0).
09.1.2.1 Primárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na I. stupni základných škôl, ročníky 1.– 4.
09.1.2.2 Primárne vzdelávanie so špeciálnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na I. stupni základných škôl, ročníky 1.– 4. pre žiakov so špeciálnou starostlivosťou.
09.2 Sekundárne vzdelávanie
09.2.1 Nižšie sekundárne vzdelávanie
Trieda zahŕňa: Správu, kontrolu, prevádzkovanie alebo podporu škôl a iných inštitúcií, ktoré poskytujú nižšie sekundárne vzdelávanie na úrovni 2 klasifikácie ISCED 2011.
Štipendiá, granty, pôžičky a príspevky na podporu žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania.
V tejto triede nie sú zahrnuté výdavky na vedľajšie služby v školstve (09.6.0).
09.2.1.1 Nižšie sekundárne vzdelávanie všeobecné s bežnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na II. stupni základných škôl.
09.2.1.2 Nižšie sekundárne vzdelávanie všeobecné so špeciálnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na II. stupni špeciálnych základných škôl.
09.2.1.3 Nižšie sekundárne vzdelávanie odborné s bežnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie formou dvojročného vzdelávacieho programu na stredných odborných školách.
09.2.1.4 Nižšie sekundárne vzdelávanie odborné so špeciálnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na odborných učilištiach a praktických školách.
09.2.2 Vyššie sekundárne vzdelávanie
Táto podtrieda zahŕňa:
- správu, kontrolu, prevádzkovanie alebo podporu škôl a iných inštitúcií, ktoré poskytujú vyššie sekundárne vzdelávanie na úrovni 3 klasifikácie ISCED 2011,
- štipendiá, granty, pôžičky a príspevky na podporu žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania.
V tejto triede nie sú zahrnuté výdavky na vedľajšie služby v školstve (09.6.0).
09.2.2.1 Vyššie sekundárne vzdelávanie všeobecné s bežnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na štvorročných a osemročných gymnáziách.
09.2.2.2 Vyššie sekundárne vzdelávanie všeobecné so špeciálnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa výdavky na vzdelávanie na gymnáziách pre žiakov so špeciálnou starostlivosťou.
09.2.2.3 Vyššie sekundárne vzdelávanie odborné s bežnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa:
- výdavky na vzdelávanie na stredných odborných školách,
- vzdelávanie na konzervatóriách.
09.2.2.4 Vyššie sekundárne vzdelávanie odborné so špeciálnou starostlivosťou
Táto podtrieda zahŕňa:
- výdavky na vzdelávanie na stredných odborných školách;
- vzdelávanie na konzervatóriách pre žiakov so špeciálnou starostlivosťou.
09.5 Vzdelávanie nedefinované podľa úrovne
09.5.0 Vzdelávanie nedefinované podľa úrovne
Patria sem:
- správa, kontrola, prevádzkovanie alebo podpora inštitúcií, ktoré poskytujú vzdelávanie nedefinované podľa úrovne, a činnosť v zariadeniach záujmového vzdelávania, v centrách voľného času, v jazykových školách a v zariadeniach/inštitúciách celoživotného vzdelávania,
- štipendiá, dotácie, pôžičky a príplatky na podporu študentov vzdelávacích programov nedefinovateľných podľa úrovne.
09.6 Vedľajšie služby v školstve
09.6.0 Vedľajšie služby v školstve
Patria sem:
- správa, kontrola, prevádzkovanie alebo podpora vedľajších služieb v školstve z oblasti stravovania, ubytovania, a podobných vedľajších služieb predovšetkým žiakom a študentom bez ohľadu na úroveň vzdelávania,
- služby poskytované v strediskách služieb škole, v zariadeniach výchovného poradenstva a v zariadeniach výchovnej prevencie.
09.6.0.1 Vedľajšie služby poskytované v rámci predprimárneho vzdelávania
09.6.0.2 Vedľajšie služby poskytované v rámci primárneho vzdelávania
09.6.0.3 Vedľajšie služby poskytované v rámci nižšieho sekundárneho vzdelávania
09.6.0.4 Vedľajšie služby poskytované v rámci vyššieho sekundárneho vzdelávania
09.6.0.5 Vedľajšie služby poskytované v rámci postsekundárneho vzdelávania
09.6.0.6 Vedľajšie služby poskytované v rámci prvého stupňa terciárneho vzdelávania
09.6.0.7 Vedľajšie služby poskytované v rámci druhého stupňa terciárneho vzdelávania
09.6.0.8 Vedľajšie služby poskytované v rámci vzdelávania nedefinovaného podľa úrovne
10 SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE
Výdavky verejnej správy na sociálne zabezpečenie zahŕňajú výdavky na služby a transfery poskytované jednotlivcom a domácnostiam a výdavky na služby poskytované na kolektívnej báze. Výdavky poskytované jednotlivcom sa zaraďujú do skupín (10.1) až (10.7) a výdavky na kolektívnej báze do skupín (10.8) a (10.9).
Funkcie sociálneho zabezpečenia a ich definície vychádzajú z Európskeho systému integrovaných štatistických údajov o sociálnej ochrane z roku 1996 (ESSPROS ‒ European System of integrated Social Protection Statistics) Štatistického úradu Európskeho spoločenstva (Eurostat).
10.1 Choroba, invalidita a ťažké zdravotné postihnutie
10.1.1 Choroba
10.1.2 Invalidita a ťažké zdravotné postihnutie
Patria sem:
- správa, prevádzkovanie alebo podpora programov sociálneho zabezpečenia vo forme peňažných dávok alebo vecných príspevkov, alebo sociálnych služieb osobám, ktoré nie sú schopné vykonávať akékoľvek sústavné zamestnanie alebo sú ho schopné vykonávať iba za celkom mimoriadnych podmienok, alebo majú obmedzenú schopnosť výkonu sústavného zamestnania v porovnaní so zdravými občanmi, alebo majú sťažené všeobecné životné podmienky, alebo majú ťažké zdravotné postihnutie a toto obmedzenie bude trvať dlhšie než minimálne predpísané obdobie,
- poskytovanie opatrovateľskej služby invalidným občanom, občanom s ťažkým zdravotným postihnutím ako forma kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, ktorí potrebujú pomoc inej osoby pri zabezpečovaní nevyhnutných životných úkonov, nevyhnutných prác v domácnosti alebo kontaktu so spoločenským prostredím, najmä sprievodom, tlmočením v posunkovej reči pre nepočujúce osoby a predčítaním pre nevidiacich,
- poskytovanie prepravnej služby občanom s ťažkým zdravotným postihnutím a výdavky na poskytovanie starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb, v domovoch sociálnych služieb, zariadeniach chráneného bývania, rehabilitačných strediskách, zariadeniach opatrovateľskej služby.
10.2 Staroba
10.2.0 Staroba
Patria sem:
- poskytovanie sociálnej ochrany vo forme dávok v hotovosti a dávok v naturáliách proti rizikám spojeným so starobou (strata príjmov, neprimerané príjmy, nedostatok samostatnosti pri vykonávaní každodenných činností, znížená účasť na živote spoločnosti a obce),
- správa, prevádzkovanie alebo podpora takýchto programov sociálneho zabezpečenia,
- poskytovanie opatrovateľskej služby občanom, ktorí dosiahli vek rozhodný pre priznanie starobného dôchodku a pre svoj nepriaznivý zdravotný stav potrebujú pomoc inej osoby pri zabezpečovaní nevyhnutných životných úkonov a nevyhnutných prác v domácnosti,
- výdavky na poskytovanie starostlivosti v zariadeniach opatrovateľskej služby pre uvedený okruh občanov v domovoch dôchodcov a domovoch ‒ penziónoch pre dôchodcov,
- výdavky na poskytovanie finančných príspevkov neštátnym subjektom a obciam na špecializované činnosti, ktoré svojím obsahom zodpovedajú uvedeným sociálnym službám poskytovaným uvedenému okruhu občanov, a jednorazové účelové finančné príspevky neštátnym subjektom na uvedené účely poskytované zo štátneho rozpočtu,
- zahrnuté sú aj výdavky na poskytovanie finančných príspevkov neštátnym subjektom a obciam a jednorazové finančné príspevky neštátnym subjektom na organizovanie spoločného stravovania dôchodcov a na starostlivosť poskytovanú v kluboch dôchodcov a v jedálňach pre dôchodcov zo štátneho rozpočtu.
10.4 Rodina a deti
10.4.0 Rodina a deti
Patria sem:
- poskytovanie sociálnej ochrany, správa, realizácia programov sociálneho charakteru týkajúceho sa uvedenej oblasti,
- poskytovanie opatrovateľskej služby, poskytovanie starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb (bývanie, stravovanie, zaopatrenie, výchova, liečebno-výchovná starostlivosť a ďalšia starostlivosť), najmä v detských domovoch, domovoch pre osamelých rodičov, staniciach opatrovateľskej služby, zariadeniach pestúnskej starostlivosti, krízových strediskách, resocializačných strediskách, útulkoch, ako aj pomoc deťom odkázaným na pomoc spoločnosti vrátane sprostredkovania náhradnej rodinnej starostlivosti,
- peňažné alebo vecné plnenia poskytované deťom, ktoré sú v starostlivosti detského domova ‒ vreckové, vecné dary a jednorazový peňažný príspevok na výbavu pri skončení starostlivosti v detskom domove.
10.7 Sociálna pomoc občanom v hmotnej a sociálnej núdzi
10.7.0 Sociálna pomoc občanom v hmotnej a sociálnej núdzi
Patria sem:
- poskytovanie sociálnej pomoci vo forme peňažnej dávky alebo vo forme naturálnych požitkov občanom, ktorí sa ocitli alebo sa môžu ocitnúť v sociálnej núdzi (občania, ktorí nemajú zabezpečené základné životné podmienky, občania, ktorým bol výkon trestu odňatia slobody podmienečne odložený, ktorí boli prepustení z výkonu trestu odňatia slobody alebo z výkonu väzby, drogovo závislí vrátane prepustených zo zdravotníckych zariadení na liečbu drogových závislostí alebo zo zariadení na resocializáciu, utečenci, odídenci a pod.),
- správa, prevádzkovanie alebo podpora takýchto programov sociálnej pomoci,
- peňažné dávky ako dávka sociálnej pomoci, naturálne požitky ako sociálna prevencia, sociálne poradenstvo, sociálno-právna ochrana, sociálne služby, najmä poskytovanie starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb, ako je útulok, resocializačné stredisko.