3. kapitola: Obsah rozpočtu obce a VÚC

Vydané: 19 minút čítania

Rozpočet obce sa vnútorne člení na:

a) bežný rozpočet – bežné príjmy a bežné výdavky,

b) kapitálový rozpočet – kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,

c) finančné operácie – príjmové a výdavkové finančné operácie.

3.1 Príjmy rozpočtu

Príjmy rozpočtu sa členia na:

  •         bežné príjmy,
  •         kapitálové príjmy.

Z hľadiska zdrojov sa členia na:

  •         vlastné príjmy,
  •         cudzie, získané príjmy.

3.1.1   Bežné príjmy

Bežné vlastné príjmy môžu byť:

  •         daňové,
  •         nedaňové.

Vlastné daňové príjmy

Vlastnými daňovými príjmami sú:

  •         výnosy miestnych daní a miestneho poplatku podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,
  •         podiely na daniach v správe štátu podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Vlastnými daňovými príjmami obce sú miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady podľa zákona č. 582/2004 Z. z.

Podľa cit. zákona obec môže fakultatívne ukladať:

  •         daň z nehnuteľností,
  •         daň za psa,
  •         daň za užívanie verejného priestranstva,
  •         daň za ubytovanie,
  •         daň za predajné automaty,
  •         daň za nevýherné hracie prístroje,
  •         daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta,
  •         daň za jadrové zariadenie.

Podľa cit. zákona obec obligatórne ukladá a určuje sadzbu miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.

Daň z nehnuteľností zahŕňa:

  •         daň z pozemkov,
  •         daň zo stavieb,
  •         daň z bytov a z nebytových priestorov v bytovom dome.

Predmetom dane z pozemkov sú pozemky na území Slovenskej republiky, a to najmä orná pôda, chmeľnice, vinice, ovocné sady, trvalé trávnaté porasty, záhrady, zastavané plochy a nádvoria, ostatné plochy, lesné pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy, rybníky s chovom rýb a ostatné hospodársky využívané vodné plochy a stavebné pozemky. Základom dane z pozemkov je hodnota pozemku, ktorá sa určí podľa zákona č. 582/2004 Z. z. alebo podľa všeobecne záväzného nariadenia obce. Ročná sadzba dane z pozemkov je stanovená zákonom č. 582/2004 Z. z. a obec ako správca dane ju môže určiť alebo upraviť (znížiť alebo zvýšiť) všeobecne záväzným nariadením, a to podľa podmienok stanovených v zákone č. 582/2004 Z. z. a podľa miestnych podmienok v obci alebo v jej jednotlivej časti, alebo v jednotlivom katastrálnom území.

Predmetom dane zo stavieb sú stavby na území Slovenskej republiky, a to najmä stavby na bývanie a drobné stavby, ktoré majú doplnkovú funkciu pre hlavnú stavbu, stavby na pôdohospodársku produkciu, stavby rekreačných a záhradkárskych chát a domčekov na individuálnu rekreáciu, samostatne stojace garáže a samostatné stavby hromadných garáží a stavby určené alebo používané na tieto účely, postavené mimo bytových domov, priemyselné stavby, stavby slúžiace energetike, stavby slúžiace stavebníctvu, stavby využívané na skladovanie vlastnej produkcie vrátane stavieb na vlastnú administratívu, stavby na ostatné podnikanie a na zárobkovú činnosť, skladovanie a administratívu súvisiacu s ostatným podnikaním a so zárobkovou činnosťou a pod. Základom dane zo stavieb je výmera zastavanej plochy v m2. Ročná sadzba dane zo stavieb je stanovená zákonom č. 582/2004 Z. z. a obec ako správca dane ju môže určiť alebo upraviť (znížiť alebo zvýšiť) všeobecne záväzným nariadením, a to podľa podmienok stanovených v zákone č. 582/2004 Z. z. a podľa miestnych podmienok v obci alebo v jej jednotlivej časti, alebo v jednotlivom katastrálnom území.

Predmetom dane z bytov v bytovom dome, v ktorom aspoň jeden byt alebo nebytový priestor nadobudli do vlastníctva fyzické osoby alebo právnické osoby, sú byty a nebytové priestory. Základom dane z bytov je výmera podlahovej plochy bytu alebo nebytového priestoru v m2. Ročná sadzba dane z bytov je stanovená zákonom č. 582/2004 Z. z. a obec ako správca dane ju môže určiť alebo upraviť (znížiť alebo zvýšiť) všeobecne záväzným nariadením, a to podľa podmienok stanovených v zákone č. 582/2004 Z. z. a podľa miestnych podmienok v obci.

Predmetom dane za psa je pes starší ako 6 mesiacov chovaný fyzickou osobou alebo právnickou osobou. Základom dane je počet psov. Daňovníkom je fyzická alebo právnická osoba, ktorá je vlastníkom psa alebo držiteľom psa, ak sa nedá preukázať, kto psa vlastní. Sadzbu tejto dane určí obec za jedného psa a kalendárny rok.

Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa určených kritérií spojených s predmetom dane, prípadné oslobodenia od dane alebo zníženia dane.

Predmetom dane za užívanie verejného priestranstva je osobitné užívanie verejného priestranstva. Za „verejné priestranstvo“ na tieto účely sa považujú verejnosti prístupné pozemky vo vlastníctve obce.

Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä miesta, ktoré sú verejnými priestranstvami, osobitné spôsoby ich užívania, sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa určených kritérií, náležitosti oznamovacej povinnosti, prípadné oslobodenia od tejto dane alebo zníženia dane.

Predmetom dane za ubytovanie je odplatné prechodné ubytovanie fyzickej osoby v ubytovacom zariadení. Daňovníkom je fyzická osoba, ktorá sa v zariadení odplatne prechodne ubytuje. Základom dane je počet prenocovaní.

Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä náležitosti a lehotu oznamovacej povinnosti platiteľa dane, sadzbu dane, rozsah a spôsob vedenia preukaznej evidencie na účely dane, spôsob vyberania dane, náležitosti potvrdenia o zaplatení dane, lehoty a spôsoby jej odvodu obci, prípadné oslobodenia od tejto dane alebo zníženia dane.

Predmetom dane za predajné automaty sú prístroje a automaty, ktoré vydávajú tovar za odplatu a sú umiestnené v priestoroch prístupných verejnosti.

Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa určených kritérií, rozsah a spôsob vedenia preukaznej evidencie na účely dane, spôsob identifikácie predajných automatov, prípadné oslobodenia od tejto dane alebo zníženia dane.

Predmetom dane za nevýherné hracie prístroje sú hracie prístroje, ktoré sa spúšťajú alebo prevádzkujú za odplatu, pričom tieto hracie prístroje nevydávajú peňažnú výhru a sú prevádzkované v priestoroch prístupných verejnosti.

Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa určených kritérií, rozsah a spôsob vedenia preukaznej evidencie na účely dane, spôsob identifikácie nevýherných hracích prístrojov, prípadné oslobodenia od tejto dane alebo zníženia dane.

Predmetom dane za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta je vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta. Daňovníkom je fyzická alebo právnická osoba, ktorá je držiteľom motorového vozidla. Sadzbu dane určí obec za motorové vozidlo a každý aj začatý deň vjazdu a zotrvania v historickej časti mesta. Sadzbu dane možno určiť aj paušálnou sumou za vjazd motorovým vozidlom do historickej časti mesta bez ohľadu na počet dní zotrvania v tejto časti mesta.

Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä vymedzenie historickej časti, sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa určených kritérií alebo určí paušálnu sumu dane a podmienky vyberania paušálnej sumy dane, náležitosti oznamovacej povinnosti, prípadné oslobodenia od dane alebo zníženia dane.

Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady sa platí za komunálne odpady okrem elektroodpadov a biologicky rozložiteľného kuchynského a reštauračného odpadu a drobné stavebné odpady, ktoré vznikajú na území obce. Poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady platí poplatník. Tým je fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý, prípadne prechodný pobyt, alebo je na území obce oprávnená užívať byt, nebytový priestor, pozemnú stavbu alebo jej časť, alebo inú nehnuteľnosť. Poplatníkom je tiež právnická osoba, ktorá je oprávnená užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území obce na iný účel ako podnikanie. Spomínaný miestny poplatok platí tiež podnikateľ, ktorý je oprávnený užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území obce na účel podnikania.

Sadzba poplatku je stanovená zákonom č. 582/2004 Z. z., ale obec môže ustanoviť všeobecne záväzným nariadením inú sadzbu poplatku. Okrem sadzby poplatku obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením aj hodnotu koeficientu, pri množstvovom zbere spôsob, formu a miesto na zaplatenie poplatku, podmienky na vrátenie poplatku alebo jeho pomernej časti a iné skutočnosti.

V súlade so zákonom č. 582/2004 Z. z. je výnos miestnych daní a poplatku vrátane výnosu zo sankcií vzťahujúcich sa k týmto daniam a poplatku príjmom rozpočtu obce, ktorá je správcom dane.

Výnosy z miestnych daní a poplatku môže obec použiť samostatne podľa vlastného uváženia na výkon svojich samosprávnych kompetencií. Obec tak samostatne prostredníctvom svojich orgánov rozhoduje nielen o využití týchto príjmov, ale aj o výške výnosu z týchto príjmov, pretože samostatne rozhoduje o sadzbách dane, daňových úľavách a samostatne vykonáva správu dane.

Výnosy z miestnych daní a poplatku môže obec použiť samostatne podľa vlastného uváženia na výkon svojich samosprávnych kompetencií. Obec tak samostatne prostredníctvom svojich orgánov rozhoduje nielen o využití týchto príjmov, ale aj o výške výnosu z týchto príjmov, pretože samostatne rozhoduje o sadzbách dane, daňových úľavách a samostatne vykonáva správu dane.

Významnými a najdôležitejšími vlastnými príjmami územnej samosprávy (čo sa týka podielu na celkových príjmoch) sú podiely na daniach v správe štátu podľa zákona č. 564/2004 Z. z. Týmto zákonom je určený výnos dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou, v príslušnom rozpočtovom roku.

O použití výnosu dane rozhoduje územná samospráva; kompetenciu rozhodovať, na aký účel sa použijú tieto príjmy, majú výsostne len orgány obce a VÚC.

V porovnaní s miestnymi daňami ide o podiel na dani z príjmov fyzických osôb spravovanej a vyberanej štátom, o základe dane, sadzbe a správe dane rozhoduje štát. Štát tak ručí za výber dane a jej poukázanie obciam a VÚC, štát rovnako rozhoduje o spôsobe jej prideľovania, a to nariadením vlády o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samosprávy, ktoré aj upravuje systém rozdeľovania výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Ustanovujú sa kritériá, na základe ktorých sa rozdeľuje výnos tejto dane medzi jednotlivé obce a VÚC.

Vlastné nedaňové príjmy

Vlastnými nedaňovými príjmami obce a VÚC sú príjmy:

  •         z činnosti obce a VÚC,
  •         z podnikania a vlastníctva majetku obce a VÚC,
  •         z činnosti a podnikania organizácií zriadených a založených obcou a VÚC.

Veľmi dôležitú skupinu vlastných príjmov tvoria výnosy z vlastníctva majetku; ide o nedaňové príjmy, ktoré obec a VÚC získava, pretože je vlastníkom majetku a s týmto majetkom samostatne hospodári a nakladá. Výška týchto príjmov do rozpočtu je nielen dôkazom samostatnosti hospodárenia obce a VÚC s vlastným majetkom, ale aj preukazuje, ako hospodári obec a VÚC so svojím majetkom, t. j. či ho využíva hospodárne, efektívne a účinne, či jej z jeho vlastníctva plynú náležité úžitky. Je dôležité, aby obec a VÚC vedeli hospodáriť so svojím majetkom, pretože z vlastníctva majetku im vyplývajú nielen práva, finančne vyjadrené vo výnosoch, ale má aj povinnosti, ktoré sú finančne vyjadrené vo výdavkoch na zhodnocovanie, opravu a udržiavanie tohto majetku.

Obec a VÚC svoj majetok používajú na výkon samosprávy a na verejné účely, môžu ho tiež používať aj na podnikateľskú činnosť. Zo všetkých týchto spôsobov nakladania s majetkom by mali obci a VÚC plynúť príjmy do rozpočtu.

Príjmy z činnosti obce a VÚC – využívanie majetku na výkon samosprávy a využívanie majetku obce na verejné účely

Využívať majetok na výkon samosprávy je prioritou. Súvisí najmä so zabezpečovaním samosprávnych funkcií a spája sa s činnosťou volených, výkonných, kontrolných, poradných a iných orgánov obce a VÚC. Veľkú časť svojho majetku obec a VÚC využíva na verejný účel, čiže tento majetok slúži na poskytovanie verejných služieb.

Príjmy z podnikania a vlastníctva majetku obce a VÚC – využívanie majetku na podnikateľskú činnosť

Majetok je často využívaný na podnikateľskú činnosť. Obec a VÚC ako právnická osoba má rovnaké práva a povinnosti v oblasti podnikateľskej činnosti ako ktorýkoľvek iný podnikateľský subjekt.

Obec a VÚC môžu vykonávať podnikateľskú činnosť rôznym spôsobom s uplatnením rôznych foriem – môže podnikať vlastným menom, vykonávať podnikateľskú činnosť oddelenú od hlavnej činnosti alebo tiež môže založiť vlastný alebo spoločný podnikateľský subjekt, a to buď s inými obcami, alebo s inými podnikateľskými subjektmi, čo v praxi znamená, že obec a VÚC môžu byť jediným zakladateľom alebo jedným z viacerých zakladateľov novej právnickej osoby, ktorá má svoju vlastnú právnu subjektivitu odlišnú od právnej subjektivity svojich zakladateľov a ktorá získa svoje vlastné podnikateľské oprávnenie. Takto založená právnická osoba môže mať právnu formu obchodnej spoločnosti alebo družstva.

Obec a VÚC môžu podnikať vlastným menom v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a VÚC, rozvoja obce a VÚC. Obec a VÚC môžu svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti. V praxi to znamená, že obec a VÚC môžu byť jediným zakladateľom alebo jedným z viacerých zakladateľov obchodnej spoločnosti. Obec a VÚC nemusí byť zakladateľom, ale môže pristúpiť do existujúcej obchodnej spoločnosti a vložiť svoj majetok ako vklad do nej. Vklad môže byť buď peňažný, alebo nepeňažný (hnuteľné veci, nehnuteľnosti aj pohľadávky). Peňažný vklad ovplyvní rozpočet na jeho výdavkovej strane.

Cudzie príjmy

Cudzie získané príjmy obce sú dary a výnosy z dobrovoľných zbierok v prospech obce, avšak k najdôležitejším príjmom, ktoré obec získava z cudzích zdrojov, patria bežné granty a transfery, t. j. dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a dotácie zo štátnych fondov, ďalšie dotácie zo štátneho rozpočtu v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, účelové dotácie z rozpočtu VÚC alebo z rozpočtu inej obce na realizáciu zmlúv, napríklad podľa zákona o obecnom zriadení, prostriedky z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na konkrétny účel.

3.1.2   Kapitálové príjmy

Kapitálové príjmy sa tiež členia na:

  •         vlastné,
  •         cudzie, získané príjmy.

Vlastné kapitálové príjmy sú príjmy z prevodu vlastníctva majetku obce a VÚC a združené investičné prostriedky.

Kapitálové príjmy sú aj dary a výnosy z dobrovoľných zbierok v prospech obce a VÚC, pokiaľ sú určené na jej investičný rozvoj.

Obec a VÚC získava kapitálové príjmy aj od iných subjektov. Medzi takto definované kapitálové príjmy patria kapitálové granty a transfery, t. j. prostriedky z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na konkrétny investičný účel, dotácie zo štátneho rozpočtu a zo štátnych fondov, účelové dotácie z rozpočtu VÚC alebo inej obce na realizáciu investičných zmlúv.

3.2 Výdavky rozpočtu

Výdavky rozpočtu sa členia na:

  •         bežné výdavky,
  •         kapitálové výdavky.

3.2.1   Bežné výdavky

Ide o výdavky obce a VÚC, ktoré slúžia na zabezpečenie činnosti územnej samosprávy vo všetkých jej oblastiach, najmä na výkon samosprávnych pôsobností obce a VÚC. Sú to výdavky obce a VÚC najmä na:

  •         činnosť súvisiacu s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a VÚC, s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci a VÚC do užívania,
  •         správu a údržbu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce a VÚC,
  •         verejnoprospešné služby, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, udržiavanie čistoty v obci, správu a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp a miestnu verejnú dopravu,
  •         vytváranie a udržiavanie zdravých podmienok a zdravého spôsobu života a práce obyvateľov obce a VÚC,
  •         ochranu životného prostredia,
  •         zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, na vzdelávanie, kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,
  •         zabezpečenie ochrany spotrebiteľa, na správu trhovísk,
  •         zabezpečenie územnej dokumentácie sídelných útvarov a zón, koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce a VÚC,
  •         obstaranie programov rozvoja bývania,
  •         zabezpečenie verejného poriadku,
  •         ochranu kultúrnych pamiatok a prírodných hodnôt,
  •         sociálnu starostlivosť.

Na výkon svojich úloh si obec a VÚC môžu zriadiť svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, a tiež založiť svoje obchodné spoločnosti. Medzi bežné výdavky obce sa potom zaraďujú aj výdavky na činnosť týchto organizácií, a to výdavky na činnosť príspevkových a rozpočtových organizácií a dotácie právnickým osobám – obchodným spoločnostiam, ktorých zakladateľom je obec a VÚC, ale len na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce a VÚC.

Do bežných výdavkov sa zaraďujú aj záväzky obce a VÚC vyplývajúce z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi, záväzky vzniknuté zo spolupráce s inou obcou a s VÚC, prípadne s ďalšími osobami, na zabezpečenie úloh súvisiacich s pôsobnosťou obce a VÚC vrátane záväzkov vzniknutých zo spoločnej činnosti.

Bežnými výdavkami sú aj výdavky vyplývajúce z medzinárodnej spolupráce obce a VÚC. Obec a VÚC v rozsahu svojej pôsobnosti môže spolupracovať s územnými a správnymi celkami alebo s úradmi iných štátov vykonávajúcimi miestne funkcie a rovnako má právo stať sa členom medzinárodného združenia územných celkov alebo územných orgánov.

3.2.2   Kapitálové výdavky

Slúžia na financovanie investičných potrieb obce a VÚC, predovšetkým na rozvojové programy obce a VÚC schválené v koncepcii rozvoja obce a VÚC.

Z kapitálového rozpočtu obce a VÚC sa uhrádzajú:

  •         investičné zámery obce a VÚC vyjadrené zmluvnými vzťahmi na konkrétne investičné akcie, prípadne na nákup konkrétnych kapitálových aktív,
  •         investičné záväzky obce a VÚC,
  •         výdavky spojené so zhodnocovaním majetku obce a VÚC a majetku iných osôb, ktorý obec a VÚC užíva na plnene svojich rozvojových zámerov,
  •         výdavky vzniknuté zo spolupráce s inou obcou alebo s VÚC, prípadne s ďalšími osobami na zabezpečenie svojich investičných zámerov vrátane záväzkov vzniknutých zo spoločnej činnosti,
  •         výdavky vyplývajúce z medzinárodnej spolupráce obce a VÚC.

Medzi kapitálové výdavky patria aj kapitálové transfery, t. j. platby, ktoré umožnia príjemcovi transferu nadobudnúť alebo zhodnotiť kapitálové aktíva. Ide o dotácie vlastným organizáciám, ktoré obec a VÚC zriadila a založila, ako aj dotácie iným právnickým osobám a jednotlivcom. Tieto dotácie sú poskytované v súlade s podmienkami ustanovenými všeobecne záväzným nariadením obce a VÚC. Sú určené na plnenie konkrétnych investičných akcií vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce a VÚC. Môžu to byť finančné prostriedky poskytnuté ako pomoc pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na ich území.

3.3 Finančné operácie

Súčasťou rozpočtu obce a VÚC sú aj finančné operácie, ktorými sa vykonávajú prevody z peňažných fondov obce a VÚC a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie. Za finančné operácie sa považujú aj poskytnuté pôžičky a návratné finančné výpomoci z rozpočtu obce a VÚC, ich splátky, vystavené a prijaté zmenky, predaj a obstaranie majetkových účastí. Finančné operácie nie sú súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu, pretože finančná operácia je vlastne každá transakcia s finančnými aktívami a finančnými pasívami. Klasifikácia finančných operácií, t. j. finančných transakcií, zodpovedá klasifikácii finančných aktív a finančných pasív.

Finančné operácie rovnako ako príjmy a výdavky sa členia na príjmové finan­čné operácie a výdavkové finančné operácie.

Medzi príjmové finančné operácie sa zaraďujú príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami; v obci a VÚC sú to najčastejšie príjmy zo splátok úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí, prevody prostriedkov nevyčerpaných z minulých rokov a z peňažných fondov obce a VÚC.

K výdavkovým finančným operáciám patria výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami, t. j. prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci a splácanie istín.