Podvojné účtovníctvo
Počet vyhľadaných dokumentov: 507
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 507
Zoradiť podľa:
Konateľ si uplatňuje cestovné náhrady z miesta trvalého bydliska do iných miest za účelom zháňania zákazok a jednaní za celý rok 2024 súkromným vozidlom požičaným od svokra základnú náhradu na km. Tieto náhrady si účtuje. Nemá žiadne doklady z tankovania PHL, použije sa priemer podľa štatistického úradu. Je to v poriadku, alebo musí odkladať doklady z tankovania a tak ich podložiť? Za PHL si náhradu neúčtuje. Účtuje si stravné.
Obec zriadila transparentný účet na tlač knihy. Chcela by som sa spýtať na účtovanie takého účtu. Či je to správne: príjem od prispievateľov 221/372, položka rozpočtu 311 tlač knihy 518/221 + položka rozpočtu 637x, zúčt. transf. 372/697, ale hlavne by som sa chcela spýtať - sú tam poplatky za zverejnenie účtu, či tieto poplatky môžeme hradiť s príjmov od prispievateľov alebo obec tam musí vložiť z vlastného účtu finančné prostriedky a tie následne použiť na poplatky banke.
Co dělat, když s. r. o. založené v roce 2015 a vykazující každý rok zisk (vlastněná 100 % českou mateřskou společností) nevytvářela z důvodu neznalosti rezervní fond ze zisku? Vlastní jmění společnosti je 5 000 €. Jak postupovat, je možné zaúčtovat fond až v roce 2024? Prosím o zodpovězení níže uvedených dvou dotazů.
Je možné jednorázově zaúčtovat na účty 431/421 v letošním roce částku minimální výše rezervního fondu 500 €. Zisk před zdaněním za 2023 byl 15 113 € a nerozděloval se.
Pokud se v roce 2024 zaúčtuje dle bodu 1 výše rezervního fondu 500 €, což je 10 % základního jmění, musí se v dalších letech dále rezervní fond navyšovat nebo bude splněna zákonná povinnost?
Ako správne postupovať v prípade odpisu (vymazania) pohľadávky z účtovníctva, ak spoločnosť na danú pohľadávku tvorila opravnú položku a nepodarilo sa jej danú pohľadávku vymôcť a chce pristúpiť k odpisu (vymazaniu) pohľadávky z účtovníctva. Ako je to z účtovného hľadiska - podvojné účtovníctvo? Ako je to z daňového hľadiska? Je potrebné urobiť nejaké zápisy aj v daňovom priznaní v roku, keď danú pohľadávku odpisuje (vymazáva) z účtovníctva - pripočítateľné a odpočítateľné položky? Aký je správny postup?
Sme autoservis. Kupujeme ojazdené auta za účelom ďalšieho predaja. Účtujeme ako o tovare- o zásobe oceníme OC. Kúpu auta a náklady súvisiace s obstaraním účtujeme 131/321. Vynaložené náklady na opravu auta dáme do výdavkov, alebo navýšime OC auta. Poprosím presný postup účtovania kúpy ojazdeného auta, jeho opravy za účelom ďalšieho predaja.
Sme autoservis. Kupujeme ojazdené mot. vozidlá, ktoré opravujeme a následne predávame. Spoločnosť účtuje v systéme podvojného účtovníctva spôsobom A. Ako zaučtovať materiál, ktorý vstupuje do opravy uvedeného vozidla? Aký je správny spôsob účtovania?
Dobrý deň, ako správne účtovať faktúru za služby pri dovoze tovaru rozdelenú na položky "vystavenie JCD" a "zrušenie dokladov JCD"? Ďakujem.
Dobrý deň prajem, sme právnická osoba, platiteľ DPH účtujúca v PÚ. Máme uzatvorenú nájomnú zmluvu na nebytový priestor s nájomcom, právnickou osobou, platiteľom DPH. Predmetom nájomnej zmluvy je len na nájomné. Spotreba energie - vodné sa fakturuje nájomcovi raz ročne na základe vyúčtovacej faktúry od dodávateľa energií. Preddavkové platby dodávateľovi energií sa platia mesačne, účtujeme na základe predpisu 502,343 MD, 325 D. Prefakturovanie vodného nájomcovi účtujeme 311 MD, 602,343 D. Vyúčtovacie obdobie je kalendárny rok, od júna do júna. Od nájomcu máme informáciu o zvýšenej spotrebe vody za rok 2023, očakávame teda nedoplatok a vytvorili sme rezervu 502/323. Moja otázka znie, či máme v roku 2023 účtovať aj o výnosoch budúceho obdobia, keďže spotreba vody za rok 2023 sa bude fakturovať až v júni 2024?
Spoločnosť obstarala rozostavanú nehnuteľnosť aj s pozemkom za účelom ďalšieho dosahovania zisku. Dodávateľským spôsobom sa nehnuteľnosť dokončila, zariadila sa vybavením na komplet k prevádzkovaniu, zaplatila poplatky za kolaudáciu, rôzne povolenia a iné drobnosti, ktoré boli potrebné k užívaniu. Spoločnosť sa rozhodla všetko účtovať ako DHIM, aj drobnosti do 1 700 € na účet 042.002. Nebude účtovať o zásobách do hodnoty 1 700 €. Po vydaní platného užívacieho povolenia to zaradí do majetku firmy a bude všetko odpisovať 40 rokov. Účtovné odpisy sa budú rovnať daňovým odpisom. Odpisový plán bude 40 rokov. Je to takto v poriadku?
Kúpila som motorku za 18 000 €. Firma vystavila FA - celú DPH 3 000 € si dávam na vrátenie (t.j. nebude zahrnutá v splátkach), 5 000 € som zaplatila v hotovosti a 13 000 € mi banka poskytla úver. Viete mi prosím pomôcť s postupom účtovania?
Slovenská firma SRO, neplatiteľ DPH podniká v oblasti predaja odevov v maloobchodnej prevádzke. Tovar do svojej predajne nakupuje prevažne v Poľsku. Po tovar si chodí osobne súkromným autom. Poľské firmy vystavia za nákup tovaru hneď na mieste faktúru v poľskej mene PLN, ktorú podnikateľ zaplatí priamo na mieste, a to dvomi spôsobmi:
V eurách (predajca prepočíta kurzom faktúru) a podnikateľ mu zaplatí na mieste faktúru priamo v eurách, aj keď sú na faktúre uvedené PLN. Podnikateľ nedostane žiaden doklad o zaplatení faktúry v eurách. Na faktúre uvádzajú spôsob platby: „gotowka - hotovosť v PLN“ Čiže podnikateľ zaplatí faktúru v eurách, ale na faktúre je uvedené, že ju zaplatil v hotovosti v poľských zlotých.
Zaplatí ju v hotovosti v poľských zlotých, ale ja ako účtovníčka nemám žiadny doklad o zmene eura na poľský zlotý... (tvrdí, že to zaplatil jeho súkromnými PLN a nemá žiaden doklad o zmene, alebo že zobral z firemnej pokladnice eurá, zmenil ich v Poľsku na PLN, ale nezobral - nemá doklad zo zmenárne) a nech dám úhradu faktúry z pokladne v eurách.
Ako postupovať? Otázka 1: Ako zaúčtovať faktúru v cudzej mene do účtovníctva? Použiť kurz NBS dňom vystavenia faktúry alebo dňom dodania tovaru alebo dňom zaevidovania faktúry do účtovníctva?
Otázka 2: Keďže podnikateľ nemá – nevedie pokladnicu v poľských zlotých, ako mám zaúčtovať úhradu za nákup tovaru v hotovosti, ak je na faktúre uvedená len mena poľský zlotý a údaj, že faktúra je zaplatená v hotovosti?
V prvom prípade (a.) ako zaúčtujem úhradu FA v PLN z pokladnice EUR? 321/211 a aký kurz pritom použijem? V druhom prípade (b.) musím to zúčtovať cez nejaké záväzky voči konateľovi (keď nemám doklad o zmene PLN)? A kurzom? alebo musím mať pokladnicu v PLN? Ale ako urobím príjem PLN do pokladne (že mi tie PLN dal konateľ) – 211 / 3.. ? a akým kurzom? A potom uhradím faktúru 321/211 a kurzom? A následne mu vrátim z pokladne EUR akože „pôžičku/zálohu“? Poznámka: potrebovala by som vedieť na aké účty zaúčtujem jednotlivé účtovné prípade a aký kurz pritom použijem? Kurz NBS v deň predchádzajúci dňu vystavenia faktúry, alebo dodania tovaru alebo vyplatenia z pokladne?
Právnická osoba nadobudla na základe zmluvy o predaji podniku celý podnik (aktíva aj pasíva) a v rámci neho ako súčasť podniku nadobudla aj dlhodobý hmotný majetok (budovu). Podnik nadobudla od fyzickej osoby. Fyzická a právnická osoba sú personálne a ekonomicky prepojené osoby. Fyzická osoba viedla podvojné účtovníctvo. Právnická osoba je jednoosobovou s. r. o. Spoločník a konateľ spoločnosti je tá istá fyzická osoba, ktorá predala podnik. Kúpna cena podniku bola 10 000 €. Obstarávacia cena budovy bola 200 000 €, oprávky k budove sú vo výške 180 000 €, zostatková cena 20 000 €. Budova má reálnu trhovú cenu stanovenú znaleckým posudkom 500 000 €. V akej hodnote má účtovná jednotka zaradiť tento majetok do svojho majetku (účtovať na účte 021) v zostatkovej cene 20 000 alebo v reálnej hodnote 500 000? Má pokračovať v odpisovaní podľa odpisového plánu fyzickej osoby alebo odpisovať odznova, rok nadobudnutia je prvým rokom odpisovania?
Spoločnosť zanikla zlúčením a bola vymazaná z OR. Bolo podané oznámenie o predĺžení lehoty na podanie DP a riadna UZ k 31.12.2023 a mimoriadna UZ k 31.1.2024 budú zostavované až k 30.6.2024 a 31.7.2024, kto bude schvaľovať zostavené UZ?
SRO, vedie PÚ, platiteľ DPH - vystavila v decembri v roku 2023 faktúru na predaj borovicovej dosky, ktorú zaúčtovala 311 – 1 200 €/604 – 1 000 € a 343 – 200 €. Odberateľ faktúru zaplatil až v roku 2024, konkrétne 7.1.2024. SRO vystavila dňa 09.01.2024 (v novom roku) dobropis na celú sumu: - 1 000 € bez DPH a – 200 € DPH a tovar odberateľ vrátil späť. Peniaze sa odberateľovi vrátili dňa: 10.01.2024. Keďže vyšla faktúra sa zaúčtovala do výnosov v roku 2023, týka sa dobropis tiež roka 2023, aj keď bol vystavený v roku 2024? Je potrebné ho zaúčtovať do roku 2023 a ak áno, tak na aký účet? Alebo sa ponížia výnosy až v roku 2024?
Vie mi niekto vysvetliť, ako sa účtuje príjem cez WOLT ? Príde mi Fa za sprostredkovanie, výkaz predaja a Výplatná správa, kde je vyčíslený predaný tovar celkom + výkaz predaja - provízia. Všetko je účtované s DPH a výsledná suma vyplatená na účte. Fa je iba za sprostredkovanie, ako ostatné zaúčtovať?
Spoločnosť XY s. r. o., malá jednoosobová účtovná jednotka s. r. o. uzavrela zmluvu na 10 rokov - (cieľ. suma 30 000 €) - Realizovateľné cenné papiere. Bol jej účtovaný poplatok za prvé nadobudnutie cenných papierov vo výške 900,00 €. Je potrebné tento poplatok časovo rozlíšiť na 10 rokov, alebo ho môžem účtovať priamo do nákladov?
Fy XY s. r. o. malá jednoosobová účtovná jednotka s. r. o. uzavrela zmluvu na 10 rokov - (cieľ. suma 30 000 €) - Realizovateľné cenné papiere. V priebehu roka zasielam zálohy na nákup CP a na konci roka, na základe Výpisu majetkových a finančných transakcii účtujem nákup RCP na účet 063. Na konci roka je potrebné účtovať precenenie cez 414, alebo opravné položky? Poplatok za výkonnosť a spravcovský poplatok účtujem na účte 568?
Klasická n.o. vlastní budovu. Budovu ešte v minulosti získala darovaním. Budova bola zaúčtovaná na základe znaleckého posudku v hodnote 1 000 000 EUR. Budova patrí do 6. odpisovej skupiny (40 rokov). Do roku 2022 boli ročné odpisy daňové aj účtovné účtované takto 551/081= 25 000 EUR a 384/649 rozpúštanie 25 000 EUR. V roku 2023 bolo na budove vykonané technické zhodnotenie (tepelné čerpadlo) v hodnote 100 000 EUR. Tepelné čerpadlo bolo obstarané z dotácie Ministerstva životného prostredia SR 95 % (95 000 EUR) a 5 % (5000 EUR) z vlastných zdrojov. Takže v roku 2024 zvýšená vstupná cena je 1 100 000 EUR a sumárny ročný daňový a účtovný odpis v roku 2024 bude 27 500 EUR. Otázkou je, ako účtovne vysporiadať tento ročný odpis, musí byť:
1. 551/081 budova, 384 rozpustenie/649 budova,
2. 551/081 čerpadlo, 384 dotácia/649 (691) čerpadlo, a tiež čo so zostatkom 5 %? Tiež ako mám vypočítať presné sumy odpisov pre jednotlivé účty?
Nezisková organizácia na základe Zmluvy o výkupe elektriny fakturuje odberateľovi elektrinu (má slnečné kolektory na streche). Čo sa týka DPH, je to tovar. Z hľadiska zákona o dani z príjmov je to zdaňovaná činnosť. Účtovne na aký výnosový účet máme toto zaúčtovať? 311/601, 648, 604?
Konateľ s. r. o. previedol 55 % podiel bezodplatne na svojho syna - zamestnanca s. r. o. Je potrebné o tejto zmene účtovať? Má to nejaký vplyv z hľadiska zdanenia? Na budúci rok chce konateľ znížiť ZI na minimálnu sumu a započítať si ho s pôžičkou. Keďže už časť previedol na svojho syna, je možné aj tento podiel započítať, alebo môže len svoj a synov podiel by mu mal vyplatiť?