Súkromnoprávne úkony obce a vplyv obecného zastupiteľstva
Prax v mestách a obciach na Slovensku prináša prípady, kedy vzájomný dialóg medzi
starostom a obecným zastupiteľstvom nie je založený na spolupráci či kompromisoch, ale je postavený
na vzájomnej antipatii, vytváraní prekážok oboma orgánmi obce, či dokonca je spojený so zneužívaním
právomocí. Starosta má podľa objavujúceho sa názoru v slovenskej samospráve podpisovať zmluvy, ktoré
odsúhlasí obecné zastupiteľstvo. A práve tento výrok ma zaujal z hľadiska právnej teórie s využitím
poznatkov správneho a komunálneho práva. Teda aké je vôbec postavenie starostu obce v oblasti
právnych úkonov súkromného práva za účasti obecného zastupiteľstva? Aké hranice definuje
zákon o obecnom zriadení a aké možnosti má vyššie
spomínaný starosta obce? A je povinný podpisovať zmluvy, ktoré schváli obecné zastupiteľstvo? Takto
položené otázky súvisia predovšetkým s problematikou tzv. súkromnoprávnych úkonov
obce.
Základným východiskom riešenia uvedeného problému je teória právneho postavenia obce, rozdelenie
právomocí orgánov obce a základné teoretické poznatky o právnych úkonoch, pričom na mnohé sporné
praktické otázky nemožno zodpovedať len na základe poznania jedného právneho predpisu správneho či
občianskeho práva. Preto je potrebné na úvod najskôr vymedziť tieto načrtnuté termíny podľa účinnej
právnej úpravy.
Obec s jej právnym postavením a základnými orgánmi
Obec je v zmysle § 1 zákona č. 369/1990 Zb. o
obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom
zriadení“) samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky, združuje
osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt.
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je podľa nasledujúceho odseku cit. paragrafu
starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Mimo tejto úlohy je obec
povinná zabezpečovať všetky povinnosti, ktoré sú na ňu v dôsledku neustáleho vývoja decentralizácie
presúvané. K naplneniu nielen základnej úlohy je potrebné, aby obec vstupovala do rozmanitých
právnych vzťahov s ďalšími osobami, právnickými, ako aj fyzickými.
Zákon obci priznáva postavenie právnickej osoby, ktorá má za podmienok ustanovených zákonom
samostatne hospodáriť s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami, pričom samosprávu vykonávajú
obyvatelia obce prostredníctvom hlasovania, verejného zhromaždenia alebo orgánov, ktoré si na tento
účel volia obyvatelia priamo v komunálnych voľbách.
Pre naše účely nie je potrebné sa bližšie venovať prvým dvom spôsobom výkonu samosprávy, ale
sústrediť pozornosť posta