Súkromnoprávne úkony obce a vplyv obecného zastupiteľstva

Vydáno: 22 minút čítania
Súkromnoprávne úkony obce a vplyv obecného zastupiteľstva
Prax v mestách a obciach na Slovensku prináša prípady, kedy vzájomný dialóg medzi starostom a obecným zastupiteľstvom nie je založený na spolupráci či kompromisoch, ale je postavený na vzájomnej antipatii, vytváraní prekážok oboma orgánmi obce, či dokonca je spojený so zneužívaním právomocí. Starosta má podľa objavujúceho sa názoru v slovenskej samospráve podpisovať zmluvy, ktoré odsúhlasí obecné zastupiteľstvo. A práve tento výrok ma zaujal z hľadiska právnej teórie s využitím poznatkov správneho a komunálneho práva. Teda aké je vôbec postavenie starostu obce v oblasti právnych úkonov súkromného práva za účasti obecného zastupiteľstva? Aké hranice definuje zákon o obecnom zriadení a aké možnosti má vyššie spomínaný starosta obce? A je povinný podpisovať zmluvy, ktoré schváli obecné zastupiteľstvo? Takto položené otázky súvisia predovšetkým s problematikou tzv. súkromnoprávnych úkonov obce.
Základným východiskom riešenia uvedeného problému je teória právneho postavenia obce, rozdelenie právomocí orgánov obce a základné teoretické poznatky o právnych úkonoch, pričom na mnohé sporné praktické otázky nemožno zodpovedať len na základe poznania jedného právneho predpisu správneho či občianskeho práva. Preto je potrebné na úvod najskôr vymedziť tieto načrtnuté termíny podľa účinnej právnej úpravy.
Obec s jej právnym postavením a základnými orgánmi
Obec je v zmysle § 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky, združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt.
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je podľa nasledujúceho odseku cit. paragrafu starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Mimo tejto úlohy je obec povinná zabezpečovať všetky povinnosti, ktoré sú na ňu v dôsledku neustáleho vývoja decentralizácie presúvané. K naplneniu nielen základnej úlohy je potrebné, aby obec vstupovala do rozmanitých právnych vzťahov s ďalšími osobami, právnickými, ako aj fyzickými.
Zákon obci priznáva postavenie právnickej osoby, ktorá má za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodáriť s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami, pričom samosprávu vykonávajú obyvatelia obce prostredníctvom hlasovania, verejného zhromaždenia alebo orgánov, ktoré si na tento účel volia obyvatelia priamo v komunálnych voľbách.
Pre naše účely nie je potrebné sa bližšie venovať prvým dvom spôsobom výkonu samosprávy, ale sústrediť pozornosť posta