Niekoľko poznámok k normotvornej činnosti obcí
Normotvorná činnosť obcí predstavuje základnú legislatívnu oblasť obcí, ktorá zahŕňa
prípravu, prerokúvanie a schvaľovanie návrhov všeobecne záväzných nariadení (ďalej len „VZN“). Možno
ju označiť za základnú z dôvodu, že popri prijímaní VZN obce sa prijímajú vnútorné organizačné
predpisy, ktoré nemajú povahu nariadení, ale štatútov, smerníc, prípadne poriadkov. Všetky tieto
predpisy vytvárajú spolu základný legislatívny rámec obce. Odlíšenie týchto dvoch skupín predpisov
je podľa môjho názoru dôležité nielen z hľadiska hierarchie podľa právnej sily, ale aj vymedzenia
cieľových skupín (adresátov) a spôsobu prijímania. Rozdiel je v miere otvorenosti a prehľadnosti
celého legislatívneho procesu, napríklad zákonom upravené právo obyvateľov obce pripomienkovať a
navrhnúť zmenu či doplnenie návrhu VZN obce v lehote na to určenej, zatiaľ čo pri poriadkoch alebo
štatútoch nie je zákonná povinnosť čo i len zverejniť návrh pred rokovaním. Táto skutočnosť sa v
súčasnosti v mnohých obciach prekonáva úpravami v rokovacích poriadkoch, ktoré zabezpečia, že obec
je povinná zverejniť návrhy aj iných dôležitých materiálov pred rokovaním obecného
zastupiteľstva.
Obec je oprávnená upraviť vlastnou normotvorbou rôznorodé otázky týkajúce sa života v obci, okrem
finančnej oblasti (najmä úprava sadzieb miestnych daní) a hospodárskej oblasti (najmä úprava nájmu a
hospodárenia s majetkom obce) napríklad aj správu a prevádzku detských ihrísk, starostlivosť o
komunikácie a rozkopávky, informačnú politiku, ochranu a tvorbu životného prostredia a mnoho iných.
Obce dosiahli nielen rozhodovaciu a kreačnú samostatnosť, ale aj finančnú. Napriek tomu v otázkach
prijímania noriem samostatnosť nevidieť, miesto toho cítiť skôr zdržanlivosť. Obce však môžu venovať
viac pozornosti v oblasti normotvorby tým otázkam, ktorých úpravu zákonodarca zveruje obciam do
samosprávnej pôsobnosti. Už dnes sme svedkami toho, že obce kopírujú ustanovenia VZN iných obcí do
svojich návrhov bez toho, aby ustanovenia prispôsobili svojim potrebám. V tomto ohľade sa opäť
prejavuje slabá kreatívnosť spracovateľov takýchto návrhov noriem. Ak by som mal hodnotiť
normotvornú činnosť obcí, považujem za dôležité upozorniť na niekoľko dôležitých problémov spojených
s normotvorbou v obciach.
Rozlíšenie zákonného splnomocnenia
Medzi základné nedostatky súčasného legislatívneho procesu v obciach možno zaradiť nesprávne
rozlišovanie zákonného splnomocnenia k prijatiu VZN obce. Ústava Slovenskej republiky obsahuje len
základnú úpravu samosprávnych kompetencií obcí. Rozlišuje vydávanie VZN obce, ktorých predmetom sú
samosprávne kompetencie obcí (Čl. 68 Ústavy SR:
„Vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo
zákona môže obec a vyšší územný celok vydávať vš