Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (II.)

Vydáno: 15 minút čítania
Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (II.)
JUDr.
Artúr
Soldán
(dokončenie z minulého čísla)
Odvolanie voči nesprístupneniu informácie podľa ust. 19 ods. 2 druhá veta zákona o slobode informácii vo vzťahu k existencii obecného úradu
Zákon o slobode informácií v ust. § 19 upravil možnosť použitia opravných prostriedkov pre žiadateľov o sprístupnenie informácií, a to najmä možnosť podať odvolanie voči rozhodnutiu povinnej osoby. Zdanlivo jednoduché ustanovenie už od svojho vzniku vyvoláva polemiku a umožňuje veľmi rôzny výklad.
Problematická a výkladovo rôznorodá je najmä druhá veta ust. § 19 ods. 2 zákona o slobode informácií, kde je upravená
špecifická forma odvolania
týkajúca sa obcí a miest, kde je uvedené:
„Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor)."
Je uvedené ustanovenie zákonné a správne?
V ust. § 4 zákona o obecnom zriadení je uvedené:
„Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje
všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku,
všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon,
ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba."
Ďalej je v ust. § 16 ods. 1 a 2 zákona o obecnom zriadení uvedené:
„Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.
Obecný úrad najmä
a)