Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácií pri činnosti samospráv
(III.)
JUDr.
Artúr
Soldán
JE POVINNOSŤ VYTVÁRAŤ INFORMÁCIE, KTORÉ OBEC NEMÁ K
DISPOZÍCII?
V ust. § 3 ods. 1 zákona o slobode
informácií sa uvádza, že:
„Každý má právo na prístup k informáciám, ktoré majú povinné
osoby k dispozícii."
Toto veľmi jednoduché ustanovenie však v praxi spôsobuje mnohé
problémy.Pojem „mať informácie k dispozícii" sa dotýka širokého okruhu informácií, nie je teda
napríklad podstatné, či informácia, ktorú žiada sprístupniť žiadateľ patrí kompetenčne do činnosti
povinnej osoby.
Obec ako povinná osoba podľa ust. § 3 ods.
1 cit. zákona má k dispozícií najmä tieto údaje - informácie:
a)
ktorých pôvodcom je povinná osoba - teda spisová
agenda
, evidenčná agenda
, s ktorou
povinná osoba pracuje a zapísaná v registratúre príslušného úradu (na úseku originálnej kompetencie
- napr. vydávanie územnoplánovacích informácii alebo na úseku preneseného výkonu štátnej správy -
napr. vydávanie stavebných povolení),b)
ktoré musí mať povinná osoba v súlade s platnou právnou úpravou,
c)
ktoré povinná osoba získala od iného subjektu verejnej alebo štátnej správy, prípadne
fyzickej alebo právnickej osoby,
d)
s ktorými povinná osoba pri svojej činnosti pracovala, ktorých pôvodcom je iný
subjekt než povinná osoba.
Praktický príklad:
V praxi môže nastať situácia, že napr. ústredný orgán štátnej správy - ministerstvo
odmietne žiadateľovi sprístupniť informácie (projektovú dokumentáciu k investičnému zámeru
ministerstva), pretože príslušný spis odoslala na vyjadrenie na iné orgány, teda aj na obec ako
jeden z orgánov, ktorý bude o stavbe rozhodovať, následne sa žiadateľ o sprístupnenie informácie
obráti so žiadosťou na obec, aby mu sprístupnila ním žiadanú inform