Úpravy v kompetenčných vzťahoch starostu obce a obecného
zastupiteľstva
Mgr. Bc.
Juraj
Říha
Orgánmi obce sú podľa § 10 ods. 1 zákona
č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení") obecné zastupiteľstvo a
starosta obce. Oba orgány sú podľa účinnej právnej úpravy volebného systému volené priamo obyvateľmi
obce, pričom postavenie oboch orgánov je rovnocenné. Z tohto dôvodu treba hneď v úvode článku
odmietnuť „ukladacie" časti uznesení obecného zastupiteľstva, ktorými obecné zastupiteľstvo ukladá
výkon určitých úloh starostovi obce. Stáva sa dokonca aj to, že obecné zastupiteľstvo vyhodnocuje
plnenie týchto uznesení ako porušovanie povinností zo strany starostu obce. Obecné zastupiteľstvo,
vychádzajúc z princípu vzájomnej rovnosti oboch orgánov obce, je oprávnené starostovi obce výkon
určitých úloh len odporučiť.
Otázne je to, do akej miery možno definovať medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom
aj vzájomnú nezávislosť. Oba orgány vykonávajú zákonom upravené právomoci osobitne, pričom v mnohých
otázkach spolurozhodujú. Spolurozhodovanie sa prejavuje napríklad tzv. ingerenciou obecného
zastupiteľstva v oblasti hospodárenia s majetkom obce
(Pozri: Súkromnoprávne úkony obce a vplyv
obecného zastupiteľstva. In: Právo pre ROPO a OBCE v praxi. Bratislava: Iura Edition, 2012, roč. 5,
č. 4, ISSN 1337-7523.), oblasti normotvorby (Pozri: Niekoľko poznámok k normotvornej činnosti obcí.
In: Právo pre ROPO a OBCE v praxi. Bratislava: Iura Edition, 2012, roč. 5, č. 5, str. 12 - 17. ISSN
1337-7523.),
vymenovávania a odmeňovania niektorých odborných zamestnancov obce. Z tohto pohľadu
je možné konštatovať, že síce si oba orgány zachovávajú rovnocenné postavenie, vzhľadom na právne
vzťahy, do ktorých oba orgány vstupujú, je ich postavenie vzájomne závislé. To predurčuje v
praktickej rovine nutnosť dosiahnuť konsenzus v rozhodovaní.
Práve konsenzus v rozhodovaní nebolo možné dosiahnuť v niektorých obciach, kde v
dôsledku povolebného usporiadania obecného zastupiteľstva dochádzalo k vzájomnému blokovaniu
rozhodnutí medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce napríklad v otázke zmien v organizačnej
štruktúre obecného úradu, voľbe zástupcu starostu obce, prípadne došlo k úplnému znefunkčneniu
samotného rokovania obecného zastupiteľstva.
Na uvedenú situáciu reagoval zákonodarca prijatím novely
zákona o obecnom zriadení, ktorá vyšla v Zbierke
zákonov pod č. 102/2010 Z.z. (ďalej len „novela") s
účinnosťou od 1. apríla 2010. Jej cieľom bolo zmeniť usporiadanie vzájomných práv a povinností
týchto dvoch orgánov obce tak, aby vytvoril nový systém vzájomných bŕzd, tzv. zákonných poistiek v
ich vzájomnom vzťahu.
Od účinnosti tejto novely starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré
nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené priamo obecnému zastupiteľstvu. Výhradná pôsobnosť
obecného zastupiteľstva zostáva aj naďalej vymedzená v
§ 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, a jej
zvládnutie je dôležité z hľadiska pochopenia množiny právnych vzťahov a postavenia