Úpravy v kompetenčných vzťahoch starostu obce a obecného zastupiteľstva

Vydáno: 23 minút čítania
Úpravy v kompetenčných vzťahoch starostu obce a obecného zastupiteľstva
Mgr. Bc.
Juraj
Říha
Orgánmi obce sú podľa § 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") obecné zastupiteľstvo a starosta obce. Oba orgány sú podľa účinnej právnej úpravy volebného systému volené priamo obyvateľmi obce, pričom postavenie oboch orgánov je rovnocenné. Z tohto dôvodu treba hneď v úvode článku odmietnuť „ukladacie" časti uznesení obecného zastupiteľstva, ktorými obecné zastupiteľstvo ukladá výkon určitých úloh starostovi obce. Stáva sa dokonca aj to, že obecné zastupiteľstvo vyhodnocuje plnenie týchto uznesení ako porušovanie povinností zo strany starostu obce. Obecné zastupiteľstvo, vychádzajúc z princípu vzájomnej rovnosti oboch orgánov obce, je oprávnené starostovi obce výkon určitých úloh len odporučiť.
Otázne je to, do akej miery možno definovať medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom aj vzájomnú nezávislosť. Oba orgány vykonávajú zákonom upravené právomoci osobitne, pričom v mnohých otázkach spolurozhodujú. Spolurozhodovanie sa prejavuje napríklad tzv. ingerenciou obecného zastupiteľstva v oblasti hospodárenia s majetkom obce
(Pozri: Súkromnoprávne úkony obce a vplyv obecného zastupiteľstva. In: Právo pre ROPO a OBCE v praxi. Bratislava: Iura Edition, 2012, roč. 5, č. 4, ISSN 1337-7523.), oblasti normotvorby (Pozri: Niekoľko poznámok k normotvornej činnosti obcí. In: Právo pre ROPO a OBCE v praxi. Bratislava: Iura Edition, 2012, roč. 5, č. 5, str. 12 - 17. ISSN 1337-7523.),
vymenovávania a odmeňovania niektorých odborných zamestnancov obce. Z tohto pohľadu je možné konštatovať, že síce si oba orgány zachovávajú rovnocenné postavenie, vzhľadom na právne vzťahy, do ktorých oba orgány vstupujú, je ich postavenie vzájomne závislé. To predurčuje v praktickej rovine nutnosť dosiahnuť
konsenzus v rozhodovaní.
Práve konsenzus v rozhodovaní nebolo možné dosiahnuť v niektorých obciach, kde v dôsledku povolebného usporiadania obecného zastupiteľstva dochádzalo k vzájomnému blokovaniu rozhodnutí medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce napríklad v otázke zmien v organizačnej štruktúre obecného úradu, voľbe zástupcu starostu obce, prípadne došlo k úplnému znefunkčneniu samotného rokovania obecného zastupiteľstva.
Na uvedenú situáciu reagoval zákonodarca prijatím novely zákona o obecnom zriadení, ktorá vyšla v Zbierke zákonov pod č. 102/2010 Z.z. (ďalej len „novela") s účinnosťou od 1. apríla 2010. Jej cieľom bolo zmeniť usporiadanie vzájomných práv a povinností týchto dvoch orgánov obce tak, aby vytvoril nový systém vzájomných bŕzd, tzv. zákonných poistiek v ich vzájomnom vzťahu.
Od účinnosti tejto novely starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené priamo obecnému zastupiteľstvu. Výhradná pôsobnosť obecného zastupiteľstva zostáva aj naďalej vymedzená v § 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, a jej zvládnutie je dôležité z hľadiska pochopenia množiny právnych vzťahov a postavenia