Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv
(IV.)
JUDr.
Artúr
Soldán
V tomto čísle pokračujeme praktickými príkladmi z praxe, ktoré sa vyskytli pri
aplikácii zákona o slobode informácií a čitateľom
ponúkame návod na ich riešenie.
Je potrebné e-mailovú (faxovú) žiadosť o sprístupnenie informácie
do troch dní potvrdiť písomne alebo ústne do zápisnice?
Veľmi často sa v praxi stretávam s prípadmi, že obce a mestá zamietajú sprístupnenie
informácií z čisto formálnych nedostatkov, napr. z dôvodov, že e-mailová, prípadne faxová žiadosť
nespĺňa kritéria vyžadované § 14 zákona o slobode
informácií. Je to ale správny postup?
V § 14 ods. 1,
2,
3,
4 a
5 zákona o slobode informácií je
uvedené:
„(1) Žiadosť možno podať písomne, ústne, faxom, elektronickou poštou alebo iným
technicky vykonateľným spôsobom.
(2) Zo žiadosti musí byť zrejmé, ktorej povinnej osobe je určená, meno, priezvisko,
názov alebo obchodné meno žiadateľa, jeho adresa pobytu alebo sídlo, ktorých informácií sa žiadosť
týka a aký spôsob sprístupnenia informácií žiadateľ navrhuje.
(3) Ak žiadosť nemá predpísané náležitosti uvedené v
odseku 2, povinná osoba bezodkladne vyzve
žiadateľa, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem dní, neúplnú žiadosť doplnil.
Poučí žiadateľa aj o tom, ako treba doplnenie urobiť. Ak napriek výzve povinnej osoby žiadateľ
žiadosť nedoplní a informáciu nemožno pre tento nedostatok sprístupniť, povinná osoba žiadosť
odloží.
(4) Žiadosť je podaná dňom, keď bola oznámená povinnej osobe príslušnej vo veci
konať.
(5) Na žiadosť povinná osoba písomne potvrdí podanie žiadosti a oznámi predpokladanú
výšku úhrady za sprístupnenie informácie
Ust. § 14 ods. 1 zákona o slobode
info