Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (IV.)

Vydáno: 16 minút čítania
Praktické skúsenosti s používaním zákona o slobode informácii pri činnosti samospráv (IV.)
JUDr.
Artúr
Soldán
V tomto čísle pokračujeme praktickými príkladmi z praxe, ktoré sa vyskytli pri aplikácii zákona o slobode informácií a čitateľom ponúkame návod na ich riešenie.
Je potrebné e-mailovú (faxovú) žiadosť o sprístupnenie informácie do troch dní potvrdiť písomne alebo ústne do zápisnice?
Veľmi často sa v praxi stretávam s prípadmi, že obce a mestá zamietajú sprístupnenie informácií z čisto formálnych nedostatkov, napr. z dôvodov, že e-mailová, prípadne faxová žiadosť nespĺňa kritéria vyžadované § 14 zákona o slobode informácií. Je to ale správny postup?
V § 14 ods. 1, 2, 3, 4 a 5 zákona o slobode informácií je uvedené:
„(1) Žiadosť možno podať písomne, ústne, faxom, elektronickou poštou alebo iným technicky vykonateľným spôsobom.
(2) Zo žiadosti musí byť zrejmé, ktorej povinnej osobe je určená, meno, priezvisko, názov alebo obchodné meno žiadateľa, jeho adresa pobytu alebo sídlo, ktorých informácií sa žiadosť týka a aký spôsob sprístupnenia informácií žiadateľ navrhuje.
(3) Ak žiadosť nemá predpísané náležitosti uvedené v odseku 2, povinná osoba bezodkladne vyzve žiadateľa, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem dní, neúplnú žiadosť doplnil. Poučí žiadateľa aj o tom, ako treba doplnenie urobiť. Ak napriek výzve povinnej osoby žiadateľ žiadosť nedoplní a informáciu nemožno pre tento nedostatok sprístupniť, povinná osoba žiadosť odloží.
(4) Žiadosť je podaná dňom, keď bola oznámená povinnej osobe príslušnej vo veci konať.
(5) Na žiadosť povinná osoba písomne potvrdí podanie žiadosti a oznámi predpokladanú výšku úhrady za sprístupnenie informácie
Ust. § 14 ods. 1 zákona o slobode info