Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom tretej osoby

Vydáno: 15 minút čítania
Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom tretej osoby
JUDr. Ing.
Juraj
Říha
V predchádzajúcom čísle sme v článku „Majetok obce a osobitosti pri hospodárení s ním“ definovali právne postavenie obce z hľadiska jej špecifickostí, ktoré odlišujú obec ako právnickú osobu od obchodných spoločností, vymedzili pojem vlastníctvo a majetok obce. Obec je oprávnená so svojím majetkom disponovať vrátane práva obecný majetok previesť na inú fyzickú či právnickú osobu. Môže ho spravovať sama alebo prostredníctvom tretej osoby.
Právo obce držať a disponovať so svojím majetkom vyplýva predovšetkým z Čl. 65 ods. 1 Ústavy SR, podľa ktorého obec je právnická osoba, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom. Okrem toho je dispozičné právo obce k svojmu majetku upravené tiež zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) v § 4 ods. 1, ktorý oprávňuje obec na samostatné rozhodovanie a uskutočňovanie všetkých úkonov súvisiacich so správou obce a jej majetku. Obec je v nadväznosti na to oprávnená vykonávať úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania.
Základnou podmienkou podľa § 6 ods. 6 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) je, že
všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú formu
, inak sú neplatné.
Zákon o obecnom zriadení uvádza, že majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať. Za tým účelom zákonodarca ustanovil obciam základné povinnosti pri nakladaní s ich obecným majetkom. Orgány obce a organizácie sú povinné