VZN k miestnym daniam na rok 2014 po proteste
prokurátora
JUDr. Ing.
Juraj
Říha
Obce si svojimi všeobecne záväznými nariadeniami ("VZN") ustanovujú ročné sadzby
miestnych daní na príslušné zdaňovacie obdobie. Zavedenou praxou v mnohých obciach (aj v krajských
či okresných mestách) je prijímanie nových VZN k miestnym daniam, ktorými obce zrušia VZN na
predchádzajúce zdaňovacie obdobie. V uplynulých mesiacoch prokurátori podávali vo veľkom počte
protesty voči VZN k miestnym daniam, ktoré prijímali obce na zdaňovacie obdobie roku 2013. Čo je
podstatou týchto protestov a ako by mali obce prijímať VZN na zdaňovacie obdobie roku
2014?
V rámci procesu fiškálnej decentralizácie obce získali možnosť určovať svoju daňovú
politiku v oblasti miestnych daní. Výnos z miestnych daní je zákonom určený ako príjem rozpočtu
príslušnej obce. Tento príjem je originálny, čo znamená, že ho obec môže zapojiť do výdavkovej časti
rozpočtu a použiť bez účelového viazania.
Obec je oprávnená podľa § 2 ods. 1 zákona č.
582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné
odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych
daniach") uložiť na svojom území daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za užívanie verejného
priestranstva, daň za ubytovanie, daň za predajné automaty, daň za nevýherné hracie prístroje, daň
za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta či špecifickú daň za jadrové
zariadenie. Uvedený zoznam je taxatívny, čiže úplný.
To, či obec uloží miestne dane a ktoré konkrétne, je výhradne na jej rozhodnutí. Obec
sa môže rozhodnúť, že na svojom území uloží len daň z nehnuteľností a ostatné nie, prípadne si
vyberie kombináciu viacerých možných zo zoznamu miestnych daní podľa
zákona o miestnych daniach. Inú miestnu daň ako
ustanovuje zákon o miestnych daniach obec uložiť
nemôže.
Miestne dane ukladá obec svojím VZN. Na celý proces prípravy, zverejňovania, schvaľovania
a vyhlasovania VZN sa v plnom rozsahu vzťahujú ustanovenia
§ 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení