Organizovanie verejných kultúrnych podujatí obcou

Vydáno: 18 minút čítania
Organizovanie verejných kultúrnych podujatí obcou
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
Predmetom zákona č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v znení zákona č. 374/2013 Z.z. (ďalej len "zákon o verejných kultúrnych podujatiach") je analýza problematiky organizovania verejných kultúrnych podujatí. Zákon sa zaoberá nielen samotnou charakteristikou verejných kultúrnych podujatí, vymedzuje aj jednotlivé práva a povinnosti, ktoré sa s organizáciou verejných kultúrnych podujatí neodmysliteľne spájajú.
Verejnými kultúrnymi podujatiami
(ďalej len "podujatie") sa podľa zákona rozumejú verejnosti prístupné:
a)
divadelné, filmové a iné audiovizuálne predstavenia,
b)
koncerty, hudobné a tanečné produkcie,
c)
výstavy diel výtvarných umení, diel úžitkového umenia a prác ľudovej výtvarnej tvorivosti,
d)
festivaly a prehliadky v oblasti kultúry a umenia,
e)
tanečné zábavy a iné akcie v oblasti spoločenskej zábavy,
f)
verejnosti prístupné artistické produkcie, cirkusové a varietné predstavenia.
Podujatie sa považuje za verejnosti prístupné, ak sa koná pre individuálne neurčených návštevníkov.
Ust. § 1 a § 2 zákona o verejných kultúrnych podujatiach ponúka taxatívny výpočet foriem verejných kultúrnych podujatí, ktoré sú potrebné na účely tohto zákona; medzi takéto formy patria divadelné, filmové, iné audiovizuálne predstavenia, koncerty, hudobné produkcie, tanečné produkcie, výstavy diel výtvarných umení, diel úžitkového umenia a prác ľudovej výtvarnej tvorivosti, festivaly, prehliadky v oblasti spoločenskej zábavy, artistické produkcie, cirkusové a varietné predstavenia.
Ide o skupinu verejných akcií, ktoré sa považujú za verejné kultúrne podujatia, konaných v predmetnej obci alebo v niekoľkých obciach. Do tohto okruhu však nemožno zaradiť tie podujatia, ktoré sa organizujú v priestoroch ozbrojených síl a ozbrojených zborov.
Medzi
divadelné diela
nazývané aj scénické patria najmä diela dramatické, hudobnodramatické, pantomimické, choreografi