Organizovanie verejných kultúrnych podujatí obcou
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
Predmetom zákona č. 96/1991 Zb. o
verejných kultúrnych podujatiach v znení zákona č. 374/2013
Z.z. (ďalej len "zákon o verejných kultúrnych
podujatiach") je analýza problematiky organizovania verejných kultúrnych podujatí.
Zákon sa zaoberá nielen samotnou charakteristikou
verejných kultúrnych podujatí, vymedzuje aj jednotlivé práva a povinnosti, ktoré sa s organizáciou
verejných kultúrnych podujatí neodmysliteľne spájajú.
Verejnými kultúrnymi podujatiami
(ďalej len "podujatie") sa podľa zákona rozumejú
verejnosti prístupné:a)
divadelné, filmové a iné audiovizuálne predstavenia,
b)
koncerty, hudobné a tanečné produkcie,
c)
výstavy diel výtvarných umení, diel úžitkového umenia a prác ľudovej výtvarnej
tvorivosti,
d)
festivaly a prehliadky v oblasti kultúry a umenia,
e)
tanečné zábavy a iné akcie v oblasti spoločenskej zábavy,
f)
verejnosti prístupné artistické produkcie, cirkusové a varietné
predstavenia.
Podujatie sa považuje za verejnosti prístupné, ak sa koná pre individuálne neurčených
návštevníkov.
Ust. § 1 a
§ 2 zákona o verejných kultúrnych podujatiach ponúka
taxatívny výpočet foriem verejných kultúrnych podujatí, ktoré sú potrebné na účely tohto zákona;
medzi takéto formy patria divadelné, filmové, iné audiovizuálne predstavenia, koncerty, hudobné
produkcie, tanečné produkcie, výstavy diel výtvarných umení, diel úžitkového umenia a prác ľudovej
výtvarnej tvorivosti, festivaly, prehliadky v oblasti spoločenskej zábavy, artistické produkcie,
cirkusové a varietné predstavenia.
Ide o skupinu verejných akcií, ktoré sa považujú za verejné kultúrne podujatia, konaných v
predmetnej obci alebo v niekoľkých obciach. Do tohto okruhu však nemožno zaradiť tie podujatia,
ktoré sa organizujú v priestoroch ozbrojených síl a ozbrojených zborov.
Medzi
divadelné diela
nazývané aj scénické patria najmä diela dramatické,
hudobnodramatické, pantomimické, choreografi