Greenwashing (2.)

Vydáno: 18 minút čítania

Pokračovanie článku o greenwashing-u sa venuje ďalším podrobnostiam o návrhu smernice poslancov Európskeho parlamentu z 11. mája 2023, ktorého cieľom je zlepšiť označovanie výrobkov, zabezpečiť ich dlhšiu životnosť a skoncovať s používaním zavádzajúcich tvrdení.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
 
Zmeny smerníc
Samotný rozsah navrhovaných zmien nie je rozsiahly. V prvom rade nejde o samostatný nový právny akt, ale o zmenu existujúcich právnych aktov. Oblasť greenwashing-u nemá byť riešená právnymi predpismi, ktoré by sa zameriavali špecificky na environmentálne oblasti. Obmedzovanie a zamedzovanie greenwashing-u sa má dosiahnuť zmenou nasledujúcich dvoch smerníc:
  1. smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 („smernica o nekalých obchodných praktikách“),
  2. smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES Text s významom pre EHP.
Návrh reflektuje zelenú transformáciu a nadväzuje na už prijaté strategické dokumenty pre túto oblasť.
Konzultácie so zainteresovanými stranami
Európska komisia realizuje pri príprave návrhov konzultácie so zainteresovanými stranami, aby disponovala dostatočným rozsahom informácií. V tomto prípade konzultácie prebiehali nasledovne, a to prostredníctvom:
  • mechanizmu spätnej väzby k úvodnému posúdeniu vplyvu,
  • verejnej konzultácie online,
  • cielených konzultácií s kľúčovými zainteresovanými stranami, ktoré pozostávali z približne 150 hĺbkových rozhovorov s hlavnými skupinami, ktorých sa iniciatíva týka: vnútroštátnymi orgánmi, vnútroštátnymi záujmovými združeniami a záujmovými združeniami z EÚ, ako aj vnútroštátnymi spotrebiteľskými organizáciami a spotrebiteľskými organizáciami z EÚ,
  • telefonického opytovania s pomocou počítača uskutočneného na viac ako 100 spoločnostiach,
  • online spotrebiteľských prieskumov na takmer 12 000 spotrebiteľoch vo všetkých krajinách EÚ,
  • štyroch odborných seminárov s rôznymi zainteresovanými stranami.

Související dokumenty

Súvisiace predpisy

372/1990 Zb. o priestupkoch