Trendom posledných rokov je nielen sprísňovanie legislatívy EÚ v konkrétnych oblastiach (odpadové hospodárstvo, obehová ekonomika, financovanie a pod.), ale aj prepájanie týchto oblastí na základe záväzkov vyjadrených v koncepčných a strategických dokumentoch pre dosiahnutie globálnych cieľov a záväzkov. Vďaka napĺňaniu akčného plánu pre udržateľné financovanie a s ním súvisiaceho rozšírenia okruhu povinných subjektov pre podávanie správy o udržateľnosti sa v minulom roku asi najviac spomínali skratky CSRD, NFRD, ESG, EFRAG či ESRS. Ako sa v tom všetkom má nový účastník zorientovať?
Dňa 5. januára 2023 nadobudla účinnosť smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica 2004/109/ES, smernica 2006/43/ES a smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov (ďalej len "smernica CSRD"( [1]. Smernica CSRD prepája opatrenia pre dosiahnutie cieľov Európskej zelenej dohody (napr. zmierňovanie zmeny klímy a adaptácie na túto zmenu) a akčného plánu o udržateľnom financovaní (napr. posilnenie transparentnosti a jednotnosti vykazovania) [1, 2, 3]. Investori by mali prostredníctvom týchto zmien lepšie porozumieť rizikám a ponúkaným príležitostiam v otázkach udržateľnosti ich investícií, ako aj vplyvu investícií na ľudí a životné prostredie [1]. Nastavuje nové pravidlá a požiadavky pre účastníkov a na informácie, ktoré musia spoločnosti vykazovať. Zároveň, ako prezrádza už aj samotný názov smernice, reviduje štyri existujúce právne predpisy, a to:
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 537/2014 zo 16. apríla 2014 o osobitných požiadavkách týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu a zrušení rozhodnutia Komisie 2005/909/ES (zatiaľ bez aktualizovaného konsolidovaného znenia) (ďalej len „nariadenie o audite“) [4],
- smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2004/109/ES z 15. decembra 2004 o harmonizácii požiadaviek na transparentnosť v súvislosti s informáciami o emitentoch, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2001/34/ES (konsolidované znenie účinné od 5. januára 2023) (ďalej len „smernica o transparentnosti“) [5],
- smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a ktorou sa zrušuje smernica Rady 84/253/EHS (konsolidované znenie účinné od 5. januára 2023) (ďalej len „smernica o audite“) [6],
- smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (ďalej len „smernica o účtovníctve“) [7].
Na tieto predpisy
nadväzujú v oblasti udržateľnosti
ďalšie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) a delegované nariadenia Komisie (EÚ)
(pozn. autora: nájdete ich v poznámkach a zdrojoch na konci) [8]
.Súčasný a budúci stav
Vykazovanie nefinančných informácií [t.j. o udržateľnosti podnikov alebo tiež ESG (z anglického Environment, Social and Governance) reporting = vykazovanie environmentálnych, sociálnych a správnych faktorov] zaviedla smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa ro