Pravdepodobne každá obec (mesto, mestská časť, samosprávny kraj) má v menšom či väčšom rozsahu skúsenosť s netrestným dozorom prokuratúry. Cieľom tohto článku je ozrejmiť podstatu a zmysel netrestnej mimosúdnej pôsobnosti prokuratúry a jej význam vo vzťahu k obciam (obdobne to platí aj vo vzťahu k mestám, mestským častiam a samosprávnym krajom), so zameraním najmä na všeobecne záväzné nariadenia obcí podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
Je všeobecne známou skutočnosťou, že nosnou pôsobnosťou prokuratúry je jej pôsobnosť v trestnej oblasti. Táto veľmi významná pôsobnosť prokuratúry je i verejnosťou najviac a najdôslednejšie vnímaná.
Menej známa, no nie menej dôležitá, je pôsobnosť prokuratúry v netrestnej oblasti. Táto pôsobnosť je vymedzená zákonom č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o prokuratúre") a vykonáva sa v mimosúdnej oblasti (s nadväznosťou na správne súdnictvo), ako aj v súdnej oblasti - v civilnom sporovom procese a v civilnom mimosporovom procese. Ide o zložitú a obsiahlu problematiku.
Na úvod treba zdôrazniť, že prokuratúra je povinná chrániť práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb, právnických osôb a štátu a za tým účelom je v rozsahu svojej pôsobnosti povinná vykonať tomu zodpovedajúce opatrenia.
______________________________
Netrestná mimosúdna pôsobnosť prokuratúry spočíva v oprávnení prokurátora vykonávať dozor nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy, teda preskúmavať zákonnosť normatívnych i individuálnych správnych aktov a postupov orgánov verejnej správy predchádzajúcich ich vydaniu.
______________________________
Rozsah prokurátorského prieskumu však nie je neobmedzený, ale je stanovený zákonom o prokuratúre. Znamená to, že prokurátor je povinný konať v rozsahu, ktorý mu dovoľuje zákon o prokuratúre, a tento rozsah nesmie prekročiť.
Práve netrestná mimosúdna pôsobnosť prokuratúry a uplatňovanie právnych prostriedkov dozoru prokurátora - najmä protestov prokurátora a upozornení prokurátora, je vo významnom rozsahu a počte uplatňovaná (aj) vo vzťahu k obciam, keďže zabezpečujú výkon samosprávnych pôsobností i výkon na ne prenesenej štátnej správy z množstva rozmanitých oblastí verejnej správy.
______________________________
Predovšetkým treba poukázať na to, že prieskum zákonnosti správnych aktov a postupov obcí predchádzajúcich ich vydaniu prokurátorom nemožno vnímať ako "negatívny prvok" voči obciam. Aj obce, aj prokuratúra majú spoločný cieľ, a to zabezpečiť zákonnosť postupu a vydávanie zákonných individuálnych i normatívnych správnych aktov.
______________________________
Obce sú v tzv. "prvej línii" - sú realizátormi postupov a tvorcami správnych aktov, za čo patrí úcta a rešpekt každej obci, ktorá k týmto činnostiam pristupuje zodpovedne.
Prokuratúra patrí do systému orgánov sekundárnej ochrany zákonnosti. Disponuje "len" návrhovými právnymi prost