Podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach (II.)

Vydáno: 16 minút čítania
Podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach (II.)
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
(Dokončenie z minulého čísla)
Príspevok nadväzuje na otázky nastolené v I.časti príspevku uverejneného v predchádzajúcom čísle, v ktorej sme sa venovali vysvetleniu pojmu zriadenie trhového miesta a tiež právomociam obce v tejto oblasti atď. V tejto časti sme sa podrobnejšie zamerali na podmienky zriadenia trhového miesta. V závere nájdete konkrétny vzor trhového poriadku.
Zriadenie trhového miesta
Trhové miesta
a priori
zriaďuje obec. Druhá veta ustanovenia § 3 ods. 1 umožňuje zriaďovať trhové miesto aj iným subjektom za splnenia
obligatórnej
(záväznej) podmienky, ktorou je vydanie povolenia obce. Obec v zmysle ustanovenia § 4 ods. 3 písm. d) zákona o obecnom zriadení usmerňuje ekonomickú činnosť v obci, a ak tak ustanovuje osobitný predpis, vydáva súhlas, záväzné stanovisko, stanovisko alebo vyjadrenie k podnikateľskej a inej činnosti právnických osôb a fyzických osôb a k umiestneniu prevádzky na území obce, vydáva záväzné stanoviská k investičnej činnosti v obci.
Osobitným predpisom, ktorý odkazuje na zákon o obecnom zriadení je práve zákon č. 178/1998 Z.z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o podmienkach predaja").
zriaďovaťeľom trhového miesta môže byť teda obec alebo iná fyzická alebo právnická osoba, ktorá však musí spĺňať aj ďalšie zákonné predpoklady.
Ide najmä o oprávnenie na vykonávanie podnikateľskej činnosti (živnostenské oprávnenie), ktoré je voľnou živnostou -
Správa trhoviska, tržnice, príležitostného trhu
zaradená pod 68 činností v oblasti nehnuteľností uvedených v Zozname odporúčaných označení najčastejšie používaných voľných živností a ich obsahové vymedzenie vedeno