V príspevku sa venujeme možnostiam obcí (resp. VÚC) vo veci usporiadania práv k pozemkom nezistených vlastníkov, konkrétne najmä prípadom predaja, zriadenia vecného bremena či zrušenia podielového spoluvlastníctva. V tejto súvislosti sú rozhodujúce rokovania a proces s príslušným zákonným správcom majetku nezistených vlastníkov, pričom ide najmä o Slovenský pozemkový fond. V príspevku nie sú rozoberané prípady prevodov pozemkov vo vlastníctve štátu, ktoré sú v správe Slovenského pozemkového fondu, prípadne iného správcu – túto problematiku treba odlišovať od možností prevodov, resp. zásahov do vlastníckeho práva nezistených vlastníkov.
Kto je nezisteným vlastníkom
Obce pri riešení rôznych zámerov narážajú na problém rozšíreného fenoménu na Slovensku, ktorým je ten, že k pozemku nie je evidovaný vlastník, ktorý by mal zapísané všetky identifikačné údaje. V prípade, ak je ako vlastník pozemku evidovaná osoba, ktorá na liste vlastníctva nemá zapísané všetky identifikačné údaje, ktoré vyžaduje zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v z. n. p. (ďalej len "katastrálny zákon"), napríklad na liste vlastníctva je uvedené len meno a priezvisko osoby, prípadne len pomlčka, ide o nezisteného (neznámeho) vlastníka. Ako uvádza autor Gabrik,
"o neznámych vlastníkoch hovoríme, len pokiaľ ide o nedostatočné údaje v evidencii katastra."
1)
Pri definícii nezisteného (neznámeho) vlastníka je potrebné vychádzať z § 13 v spojení s § 8 ods. 1 písm. c) a d) zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 180/1995 Z. z."