Kompetencie obcí a okresných úradov pri nakladaní s nezákonne umiestneným odpadom

Vydáno: 18 minút čítania

Príspevok sa zaoberá zákonnými požiadavkami na postup obce (mesta) a okresného úradu v prípade zistenia nezákonne umiestneného odpadu. V článku sa tiež uvádza, akým spôsobom sa zisťuje osoba zodpovedná za nezákonné umiestnenie odpadu, ako sa postupuje v prípade nezistenia takejto osoby a ako možno postihovať osoby, ktoré umiestnili odpad na čiernych skládkach.

Takmer všetky obce na Slovensku čelia negatívnemu javu spočívajúcemu v ukladaní odpadu na miesta, ktoré nie sú na to určené, t.j. na tzv. nelegálne (čierne) skládky. Tento problém je obzvlášť závažný v prípade, keď takýto odpad v dôsledku dažďov končí vo vodných tokoch a napokon aj v podzemnej vode, ktorú pijeme.
Pri analýze obsahu čiernych skládok sa zistilo, že viac ako 90 % tvorí zmesový komunálny odpad a stavebný a demolačný odpad, pričom aj tento odpad väčšinou pochádza z domácností z prestavby, dostavby alebo modernizácie rodinných domov či bytov. Z tohto faktu vyplýva, že čierne skládky zakladajú občania, nie firmy. 1) Pôvodcami takto nezákonne umiestneného odpadu sú rôzne kategórie obyvateľov; nie je možné pôvodcov redukovať iba na obyvateľov v marginalizovaných komunitách. Často odpad ukladajú na čierne skládky osoby, ktoré sa snažia ušetriť peniaze, a samozrejme, podstatnú kategóriu tvoria aj osoby, ktoré nie sú uvedomelé v súvislosti s potrebou ochrany životného prostredia. 2)
Na čiernych skládkach teda spravidla končí odpad, ktorý patrí do kategórie komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu. Za nakladanie s týmto druhom odpadu nesie zodpovednosť obec. Obec preto zodpovedá aj za nakladanie s takýmto odpadom na čiernych skládkach, a to v podobe jeho odstraňovania zákonným spôsobom.
Požiadavky na postup obce, ako aj okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie sú upravené najmä v § 15 zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch"). 3) Tento postup možno rozdeliť do relatívne samostatných úsekov, ako je uvedené ďalej.
 
Získavanie informácií o nezákonne umiestnenom odpade
Akákoľvek fyzická alebo právnická osoba môže oznámiť nezákonné umiestnenie odpadu obci, na území ktorej sa odpad nachádza, alebo príslušnému okresnému úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie. Rovnako, k takémuto zisteniu môže obec dospieť aj vlastným šetrením, prípadne na základe oznámenia iného orgánu verejnej moci. V súčasnosti sa tiež rozšírilo využívanie aplikácie "TrashOut", prostredníctvom ktorej sú automaticky generované podnety dotknutej obci.
Na druhej strane, ak samotný vlastník, správca alebo nájomca pozemku zistí,

Související dokumenty

Súvisiace články

Ako viesť evidenčný list odpadov pri zmluvnom vzťahu obce s obchodníkom odpadov
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Rumunsku bola uložená pokuta za neuzavretie viacerých skládok – postihne Slovensko rovnaký osud?
Skládky odpadov na Slovensku pred Súdnym dvorom EÚ
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Zodpovednosť prevádzkovateľov skládok odpadov podľa zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia
Nebezpečné odpady v obci nielen z testovania
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Zodpovednosť za neoprávnené nakladanie s odpadom - priestupok alebo trestný čin?
Ako sa obce dostanú k údajom o zbere odpadov na svojom územi?

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Pálenie pneumatík
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Sankcie pre obec
Poplatok za komunálny odpad
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
300/2005 Z.z. Trestný zákon
71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)
147/2013 Z.z. , ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri stavebných prácach a prácach s nimi súvisiacich a podrobnosti o odbornej spôsobilosti na výkon niektorých pracovných činností
91/2016 Z.z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
372/1990 Zb. o priestupkoch