Príspevok sa zaoberá právnou úpravou dočasného pridelenia zamestnanca na výkon práce u užívateľského zamestnávateľa v podmienkach samosprávy. V príspevku je poukázané najmä na základnú charakteristiku dočasného pridelenia, právny základ dočasného pridelenia, trvanie dočasného pridelenia, práva a povinnosti vyplývajúce z dočasného pridelenia a možnosti skončenia dočasného pridelenia.
V podmienkach samosprávy inštitút dočasného pridelenia zamestnanca v pracovnom pomere nie je príliš často využívaný a skôr sa využíva zo strany samosprávnych krajov a miest ako obcí. Napriek tomu však môže byť v praxi využiteľný v prípadoch, ako je prechodný nedostatok práce. V tejto súvislosti možno poukázať na usmernenia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR k pracovnoprávnym vzťahom v súvislosti s otvorením materských škôl a základných škôl, podľa ktorých pri nedostatočnom počte učiteliek materskej školy možno dočasne prideliť učiteľku materskej školy do inej materskej školy a pri nedostatočnom počte pedagogických zamestnancov pri výkone výchovno-vzdelávacej činnosti na prvom stupni základnej školy a v piatom ročníku základnej školy možno dočasne prideliť učiteľa strednej školy do príslušných ročníkov základnej školy.
Právna úprava dočasného pridelenia zamestnanca je obsiahnutá predovšetkým v ustanoveniach § 58, § 58a a § 58b zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce") a ustanoveniach § 29 až § 31 zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Dočasné pridel