Najvyšší správny súd SR sa vo svojom rozhodnutí zaoberal otázkou, či je možné preradiť vykupované batérie a akumulátory od fyzickej osoby z katalógového čísla 20 01 33 pod katalógové číslo 16 06 01 pri procese prípravy na opätovné použitie a taktiež či je osoba vykonávajúca štátny dozor v odpadovom hospodárstve povinná sa preukázať poverením na vykonanie kontroly, alebo je postačujúci služobný preukaz danej osoby. V tomto článku si priblížime závery Najvyššieho správneho súdu SR.
Práva a povinnosti súvisiace s nakladaním s odpadmi sú zakotvené nielen v zákone č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch"), ale aj vo viacerých iných právnych predpisoch, ktoré spadajú do oblasti správneho práva. Od 1. augusta 2021 začal svoju právomoc vykonávať Najvyšší správny súd SR, ktorý je vrcholnou inštanciou pre veci správneho súdnictva v SR, a teda je oprávnený rozhodovať aj v konaniach súvisiacich s nakladaním s odpadmi.
Najvyšší správny súd SR stihol už vydať aj rozhodnutia v tejto oblasti. Konkrétne v rozsudku z 9. decembra 2021, sp. zn. 4 Asan 10/2021 (ďalej len "Rozsudok") sa zaoberal možnosťou preradiť odpad v evidencii o druhoch a množstve odpadov a o nakladaní s nimi z jedného katalógového čísla pod iné katalógové číslo, ako aj správnosťou postupu Slovenskej inšpekcie životného prostredia pri vykonaní kontroly dodržiavania povinností podľa zákona o odpadoch a súvisiacich vykonávacích predpisov.
Okolnosti prípadu
Spoločnosti, ktorá vykonáva výkup, zber, prepravu a recykláciu použitých batérií a akumulátorov, bola rozhodnutím Slovenskej inšpekcie životného prostredia, Inšpektorátu životného prostredia Banská Bystrica, uložená pokuta za porušenie povinností správne viesť evidenciu odpadov týkajúcu sa výkupu odpadu od fyzických osôb a sprievodných listov nebezpečného odpadu.
Spoločnosť (sťažovateľ) nap