Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt

Vydáno: 14 minút čítania

Pri kuchynskom odpade ide o osobitný druh odpadu, ktorý má svoje špecifiká, a preto pri nakladaní s týmto odpadom ustanovujú právne predpisy špeciálne povinnosti. Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) sám o sebe ustanovuje všeobecne pri nakladaní s odpadom mnoho povinností, avšak pri nakladaní s kuchynským odpadom treba splniť aj podmienky ustanovené právnymi predpismi v oblasti veterinárnej starostlivosti a hygieny, konkrétne týkajúce sa vedľajších živočíšnych produktov. V tomto článku nájdete prehľad vybraných povinností, ktoré musí podnikateľ splniť, ak chce nakladať s kuchynským odpadom.

 
Definícia kuchynského odpadu
Kuchynský odpad tvoria nespracované zostatky surovín, neskonzumované zostatky pokrmov a potravín rastlinného a živočíšneho pôvodu, ktoré vznikli pri prevádzkovaní zariadení spoločného stravovania, vrátane školských kuchýň, stravovacích zariadení domovov sociálnych služieb, stravovacích prevádzok zdravotníckych zariadení, ale aj z kuchýň domácností. Patria sem aj šupy z čistenia zeleniny a ovocia, kávové a čajové zvyšky, vaječné škrupiny, starý chlieb, zvyšky jedla, papierové vrecko znečistené potravinami živočíšneho alebo rastlinného pôvodu, potraviny po dobe spotreby alebo lehote minimálnej trvanlivosti alebo potraviny inak znehodnotené. [1]
Zákon o odpadoch nedefinuje pojem kuchynský odpad. Jeho definíciu možno však nájsť v článku 2 ods. 11 nariadenia Komisie (EÚ) č. 142/2011 z 25. februára 2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009, ktorým sa ustanovujú zdravotné predpisy týkajúce sa vedľajších živočíšnych produktov a odvodených produktov neurčených na ľudskú spotrebu, a ktorým sa vykonáva smernica Rady 97/78/ES, pokiaľ ide o určité vzorky a predmety vyňaté spod povinnosti veterinárnych kontrol na hraniciach podľa danej smernice (ďalej len "vykonávacie nariadenie").

Související dokumenty

Súvisiace články

Sme pripravení viac recyklovať?
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Súčasné trendy recyklácie vyradených mobilných telefónov
Ako nám pomôže príprava na opätovné použitie k zvýšeniu úrovne zhodnotenia odpadu
Spaľovať alebo recyklovať?
Aktuálny prehľad striebra v priemysle a možnosti jeho spracovania
Aj malé obaly možno efektívne recyklovať
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Odpad nie je len komunálny a obalový
Príprava odpadu na opätovné použitie
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Lepšia metodika môže zreálniť recyklačné poplatky
Príprava odpadu na opätovné použitie - zmeny po preskúmaní rozhodnutia
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Recyklácia odpadu začína jeho separáciou
Logistika zberu odpadov
Sadzby za uloženie zmesového komunálneho opadu na skládku odpadov
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Nakladanie s odpadmi vznikajúcimi pri výrobe kovov na Slovensku

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach