Príspevok je venovaný minimálnym sadzbám na triedený zber a zhodnotenie odpadov s poukazom na zmluvu o fungovaní Európskej únie, Ústavu SR a zákon o odpadoch.
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
3. Rozpor s pravidlami hospodárskej súťaže
3.1 Zmluva o fungovaní EÚ
Regulácia cien
Podľa článku 101 Zmluvy o fungovaní Európskej únie sú zakázané akékoľvek dohody medzi podnikmi, ktoré môžu ovplyvniť obchod medzi členskými štátmi a ktoré priamo alebo nepriamo určujú nákupné alebo predajné ceny. Takéto dohody sú automaticky neplatné.
Uvedený článok je síce formulovaný tak, že sa týka iba dohôd medzi súkromnými podnikmi a nie zákonom určených cien, podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ však Zmluva o fungovaní Európskej únie ustanovuje taktiež povinnosť členským štátom, aby neprijímali také opatrenia, ktoré by mohli znemožniť naplnenie požiadavky ustanovenej v článku 101. [7]
V tejto súvislosti Súdny dvor EÚ konštatoval, že v prípade, ak určitý podnik koná v rozpore s článkom 101 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pričom toto konanie je vyžadované alebo umožňované vnútroštátnym poriadkom, ktoré legalizuje alebo vynucuje účinky takéhoto konania, a to konkrétne vzhľadom na fixne stanovené ceny alebo deľbu trhu, národný protimonopolný úrad, ktorého úlohou je dohľad nad dodržiavaním článku 101 ods. 11 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, má povinnosť neaplikovať príslušnú vnútroštátnu legislatívu. [8]
Podľa nášho názoru však v danom prípade nie je daná judikatúra Súdneho dvora EÚ aplikovateľná, pretože sa týka situácie, keď vnútroštátny právny poriadok vytvorí podmienky na uzatváranie dohôd o cenách medzi súkromnými podnikmi a nie situáciu, keď priamo právny poriadok ustanoví minimálne ceny.