V rámci úpravy rozhodovacej právomoci starostu obce možno rozlišovať jeho rozhodovanie v originálnych kompetenciách a v oblasti decentralizovanej štátnej správy. Predmetom tohto článku bude procesný priebeh správy miestnych daní, ktorých správu obec vykonáva. V rámci decentralizovanej miestnej štátnej správy ide o výkon kompetencií, ktoré sú značne rôznorodé a diferencované do veľkého počtu právnych predpisov. Predmetom tohto článku bude výkon decentralizovanej štátnej správy spoločným obecným úradom, a to na základe zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Správa daní vykonávaná príslušnou obcou
Ide o podstatnú oblasť výkonu originálnych kompetencií obcí, pričom výpočet miestnych daní je predmetom § 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. Pokiaľ ide o procesnú stránku konania obcí pri správe daní a poplatkov, tak rámcovou právnou úpravou je zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok").
V súvislosti so správou daní a poplatkov musia obce ako správcovia dane rešpektovať nasledujúcu štruktúru daňového konania ustanovenú
daňovým poriadkom:
-
Začatie daňového konania
: môže byť z úradnej povinnosti - ex offo alebo na základe podnetu daňového subjektu/poplatníka;-
Vlastný priebeh daňového konania
: predstavuje aplikáciu rôznych daňovo-právnych inštitútov, ako sú počítanie lehôt, doručovanie, dôkazné prostriedky, odklad daňovej povinnosti alebo jej povolenie v splátkach, predvolanie, predvedenie, predĺženie lehoty pre procesný úkon a pod.;-
Rozhodovanie v daňovom konaní
: ide o meritórne rozhodovanie konkrétnej procesnej záležitosti, zhrnutie celého priebehu prvostupňového daňového konania;-
Odvolacie konanie
: ide o preskúmavanie rozhodnutia vydaného v prvostupňovom konaní obcou nadradeným daňovým orgánom z podnetu daňovníka/poplatníka; V odvolacom konaní môže obec rozhodovať výlučne v rámci autoremedúry;-
Daňové exekučné konanie
: predstavuje nútený výkon daňového exekučného titulu, je nástrojom represívneho charakteru, v prípade obce ako správcu dane je možná exekúcia daňovníka/poplatníka aj cestou súdneho exekútora.Vzhľadom na to, že správu miestneho poplatku za komunálny odpad neupravuje z procesnej stránky osobitný právny predpis, je potrebné na správu tohto poplatku primerane použiť daňový poriadok.