Príspevok je venovaný aktuálnej téme sprístupňovania oznámení funkcií, zamestnaní a činností (ďalej len „majetkové priznanie“ alebo „písomné oznámenie“) starostov obcí a primátorov miest. Dáva odpovede na otázky, ako majú obce postupovať, aby dodržali svoje zákonné povinnosti a rešpektovali práva žiadateľa, ako aj verejného funkcionára, ktorého majetkového priznania sa žiadosť týka.
Obciam a mestám na celom území Slovenska boli v poslednom období adresované identické žiadosti o sprístupnenie informácií "majetkových priznaní" podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií").
Žiadatelia obce žiadajú o "sprístupnenie mailom v elektronickej podobe všetkých dostupných majetkových priznaní starostov/starostiek obce za všetky dostupné roky od platnosti ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane verejného záujmu" alebo "ústavný zákon"), t.j. od roku 2004; zároveň žiadajú o zaslanie potvrdenia prijatia žiadosti o informácie." Obce často nevedia zákonným spôsobom tieto a podobné žiadosti vybaviť.
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmuúčinný od 1. októbra 2004 umožňuje
prístup verejnost i
k informáciám o podaných písomných oznámeniach obecných funkcionárov využitím všeobecného
inštitútu slobodného prístupu k informáciám.
Ide o základný nástroj
spoločenskej kontroly verejnej správy
podľa zákona o slobode informácií.Zákon o slobode informácií rozlišuje dva právne režimy slobodného prístupu k informáciám:
a)
hromadné zverejňovanie informácií
- povinné na základe zákona voči neobmedzenému a neznámemu okruhu subjektov ab)
individuálne sprístupňovanie informácii na žiadosť
- povinné na základe žiadosti voči konkrétnemu žiadateľovi.Podľa dôvodovej správy k návrhu zákona o slobodnom prístupe k informáciám
má zákon o slobode informácií vo vzťahu<