Sprístupňovanie majetkových priznaní starostov

Vydáno: 15 minút čítania

Príspevok je venovaný aktuálnej téme sprístupňovania oznámení funkcií, zamestnaní a činností (ďalej len „majetkové priznanie“ alebo „písomné oznámenie“) starostov obcí a primátorov miest. Dáva odpovede na otázky, ako majú obce postupovať, aby dodržali svoje zákonné povinnosti a rešpektovali práva žiadateľa, ako aj verejného funkcionára, ktorého majetkového priznania sa žiadosť týka.

Obciam a mestám na celom území Slovenska boli v poslednom období adresované identické žiadosti o sprístupnenie informácií "majetkových priznaní" podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií").
Žiadatelia obce žiadajú o "sprístupnenie mailom v elektronickej podobe všetkých dostupných majetkových priznaní starostov/starostiek obce za všetky dostupné roky od platnosti ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane verejného záujmu" alebo "ústavný zákon"), t.j. od roku 2004; zároveň žiadajú o zaslanie potvrdenia prijatia žiadosti o informácie." Obce často nevedia zákonným spôsobom tieto a podobné žiadosti vybaviť.
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmuúčinný od 1. októbra 2004 umožňuje 
prístup verejnost i
k informáciám o podaných písomných oznámeniach obecných funkcionárov využitím všeobecného 
inštitútu slobodného prístupu k informáciám. 
Ide o základný nástroj 
spoločenskej kontroly verejnej správy 
podľa zákona o slobode informácií.
Zákon o slobode informácií rozlišuje dva právne režimy slobodného prístupu k informáciám:
a)
hromadné zverejňovanie informácií
- povinné na základe zákona voči neobmedzenému a neznámemu okruhu subjektov a
b)
individuálne sprístupňovanie informácii na žiadosť
- povinné na základe žiadosti voči konkrétnemu žiadateľovi.
Podľa dôvodovej správy k návrhu zákona o slobodnom prístupe k informáciám
zákon o slobode informácií vo vzťahu<