Monitorovanie kamerovým systémom z hľadiska ochrany osobných údajov

Vydáno: 13 minút čítania

Príspevok sa zaoberá problematikou monitorovania kamerovým systémom prevádzkovaným obcou z hľadiska ochrany osobných údajov. V príspevku je poukázané najmä na právne základy monitorovania, povinnosti obce týkajúce sa informovania dotknutých osôb o monitorovaní, požiadavky na primeranosť doby uchovávania videozáznamov, bezpečnosť pri spracúvaní osobných údajov, právo dotknutej osoby na prístup k videozáznamu, ako aj na niektoré nedostatky vyskytujúce sa v praxi a návrhy na ich odstránenie.

Obec môže monitorovať kamerovým systémom obec, časť obce, niektorú ulicu, verejné priestranstvá obce, ako aj priestory obecného úradu, obecnej knižnice a iných budov za podmienok ustanovených v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (ďalej len "nariadenie GDPR"), a v zákone č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o ochrane osobných údajov").
V praxi sa však možno pomerne často stretnúť s porušovaním povinností týkajúcich sa monitorovania kamerovým systémom, keď napríklad obec:
-
neposkytne dotknutým osobám informácie o spracúvaní osobných údajov,
-
monitoruje kamerovým systémom priestor v rozsahu nepotrebnom na dosiahnutie stanoveného účelu spracúvania,
-
uchováva videozáznamy po dobu dlhšiu, ako je doba nevyhnutná na dosiahnutie stanoveného účelu spracúvania
(správa Úradu na ochranu osobných údajov SR o stave ochrany osobných údajov za obdobie 25. máj 2019 až 31. december 2019)
.
______________________________
Upozorňujeme, 
že v týchto prípadoch Úrad na ochranu osobných údajov SR (ďalej len "úrad") môže uložiť obci
pokutu
do 20 000 000 eur. Preto možno obc

Související dokumenty

Súvisiace články

Povinnosti obcí vyplývajúce z nového nariadenia o ochrane osobných údajov
Expresné zmeny v legislatíve ochrany osobných údajov
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v praxi – normotvorba interného aktu obce
Osobný spis zamestnanca
Spracúvanie osobných údajov na pracovisku
Informačná povinnosť zamestnávateľov voči zamestnancom podľa nariadenia GDPR
20 bodov o oznámeniach o protispoločenskej činnosti
Právo zamestnanca byť zabudnutý
Zásada transparentnosti pri spracúvaní osobných údajov
Ochrana osobných údajov pri voľbách do samosprávy
Záznamy o spracovateľských činnostiach
Spracúvanie osobných údajov vo vzťahu k pracovným zmluvám a dohodám
Práva dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov
Zmluva o poverení spracúvaním osobných údajov
Sankcie v oblasti ochrany osobných údajov
Osobné údaje v prostredí materských škôl
Príspevok zamestnávateľa na štátom podporované bývanie
Spracúvanie osobných údajov voličov v prezidentských voľbách
Webové sídla obcí a GDPR
Vybrané problémy samospráv pri aplikovaní infozákona

Súvisiace otázky a odpovede

Zverejňovanie informácií o výške platov
Ochrana osobných údajov
Práva majiteľov súkromných medicínskych centier.
Zamestnanec a biometrické údaje
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii

Súvisiace predpisy

18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov