Zákonná podoba nakladania s majetkom obce je obsiahnutá v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"). Napriek uplynutiu vyše siedmich rokov od zavedenia v súčasnosti účinných pravidiel prevodov nehnuteľného majetku obcí, sa mnohé samosprávy neustále dopúšťajú ich nerešpektovania. Aplikačným dôsledkom sú časté prerušenia, resp. zastavenia katastrálnych konaní o povolení návrhu na vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností katastrálnymi odbormi - okresnými úradmi. Ešte zásadnejším následkom je absolútna neplatnosť prevodných zmlúv pre ich rozpor s § 39 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník") v prípade, ak napriek porušeniu zákonných pravidiel orgán správy katastra vklad vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra povolil. Príspevok vychádza z poznatkov dozornej činnosti prokuratúry v obciach.
Najčastejšie pochybenia obci pri prevodoch nehnuteľností
Vydáno:
25 minút čítania
Najčastejšie pochybenia obci pri prevodoch nehnuteľností
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Požiadavku zákonnosti (legality) pri nakladaní s majetkom obce vyjadril zákonodarca v samotnom základnom prameni práva Slovenskej republiky - v Ústave SR, ako aj v základnom zákone, regulujúcom slovenské obecné zriadenie - v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Podľa čl. 65 ods. 1 Ústavy SR:
Identickú dikciu (znenie) obsahuje § 1 ods. 1 druhej vety zákona o obecnom zriadení. Písané pravidlo o požiadavke zákonnosti nakladania s majetkom obce doplnil sudcovskou tvorbou práva precedentne Ústavný súd SR.
"... Obec je právnická osoba, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami ..."
Podľa nálezu Ústavného súdu SR
sp. zn. III. ÚS 389/08 z 1. apríla 2009:
"... Majetok obce ako majetok verejnoprávnej korporácie, slúžiaci predovšetkým na plnenie jej úloh daných kompetenciami pri výkone samosprávy, ktoré sa realizujú v prospech jednotlivých subjektov práva, majúcich k územiu obce právne relevantný vzťah,
nemožno z hľadiska právneho režimu nakladania s ním porovnávať s majetkom iných subjektov súkromného práva ..."
Najčastejšie prípady porušenia zákonnosti pri nakladaní s majetkom obce možno kategorizovať do dvoch skupín:
A.
pochybenia obcí vo vzťahu k účelu a zásadám užívania majetku obce;
B.
pochybenia obcí vo vzťahu ku katastrálnemu konaniu o povolení vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností a vo vzťahu k prípustným spôsobom nakladania s nehnuteľným majetkom obce.
A. Pochybenia obci vo vzťahu k účelu a zásadám užívania majetku obce
Prvým limitom pre zmluvné nakladanie s majetkom obce, ktorý je zo strany obcí nerešpektovaný, je
účel použitia majetku obce.
Majetok obce má slúžiť prioritne na zabezpečenie
výkonu samosprávy obce a verejnoprospešných účelov.
Zásadami pri užívaní a nakladaní s majetkom obce podľa § 7 ods. 1 zákona o majetku obcí sú:-
zásada rozvoja obce (napr. budovanie miestnych komunikácií, chodníkov),
-
zásada prospechu občanov (napr. prevádzka verejného osvetlenia, športových a kultúrnych areálov),
-
zásada ochrany a tvorby životného prostredia (napr. rozvoj verejnej kanalizácie a verejného vodovodu).
Majetok obce má slúžiť iba
subsidiárne
(t.j. až po zabezpečení originálnych a prenesených kompetencií)
iným účelom
- napr. podnikatešskej činnosti. Na rozdiel od subjektov obchodného práva (podnikateľských subjektov), ktorých cieľom je dosahovať zisk, má obec ako verejnoprávna korporácia iné poslanie.! Upozornenie:
Pokiaľ ide o
nepotrebný majetok obce
, ktorý už nemôže slúžiť žiadnemu zo zákonom predvídaných účelov, tak zákon o majetku obcí, a ani zákon o obecnom zriadení, (na rozdiel napr. od zákona č. 278/1993 Z.z. o správe m