Najčastejšie pochybenia obci pri prevodoch nehnuteľností

Vydáno: 25 minút čítania

Zákonná podoba nakladania s majetkom obce je obsiahnutá v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"). Napriek uplynutiu vyše siedmich rokov od zavedenia v súčasnosti účinných pravidiel prevodov nehnuteľného majetku obcí, sa mnohé samosprávy neustále dopúšťajú ich nerešpektovania. Aplikačným dôsledkom sú časté prerušenia, resp. zastavenia katastrálnych konaní o povolení návrhu na vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností katastrálnymi odbormi - okresnými úradmi. Ešte zásadnejším následkom je absolútna neplatnosť prevodných zmlúv pre ich rozpor s § 39 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník") v prípade, ak napriek porušeniu zákonných pravidiel orgán správy katastra vklad vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra povolil. Príspevok vychádza z poznatkov dozornej činnosti prokuratúry v obciach.

Najčastejšie pochybenia obci pri prevodoch nehnuteľností
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Požiadavku zákonnosti (legality) pri nakladaní s majetkom obce vyjadril zákonodarca v samotnom základnom prameni práva Slovenskej republiky - v Ústave SR, ako aj v základnom zákone, regulujúcom slovenské obecné zriadenie - v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Podľa čl. 65 ods. 1 Ústavy SR:
"... Obec je právnická osoba, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami ..."
Identickú dikciu (znenie) obsahuje § 1 ods. 1 druhej vety zákona o obecnom zriadení. Písané pravidlo o požiadavke zákonnosti nakladania s majetkom obce doplnil sudcovskou tvorbou práva precedentne Ústavný súd SR.
Podľa nálezu Ústavného súdu SR
sp. zn. III. ÚS 389/08 z 1. apríla 2009:
"... Majetok obce ako majetok verejnoprávnej korporácie, slúžiaci predovšetkým na plnenie jej úloh daných kompetenciami pri výkone samosprávy, ktoré sa realizujú v prospech jednotlivých subjektov práva, majúcich k územiu obce právne relevantný vzťah,
nemožno z hľadiska právneho režimu nakladania s ním porovnávať s majetkom iných subjektov súkromného práva ..."
Najčastejšie prípady porušenia zákonnosti pri nakladaní s majetkom obce možno kategorizovať do dvoch skupín:
A.
pochybenia obcí vo vzťahu k účelu a zásadám užívania majetku obce;
B.
pochybenia obcí vo vzťahu ku katastrálnemu konaniu o povolení vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností a vo vzťahu k prípustným spôsobom nakladania s nehnuteľným majetkom obce.
 
A. Pochybenia obci vo vzťahu k účelu a zásadám užívania majetku obce
Prvým limitom pre zmluvné nakladanie s majetkom obce, ktorý je zo strany obcí nerešpektovaný, je
účel použitia majetku obce.
Majetok obce má slúžiť prioritne na zabezpečenie
výkonu samosprávy obce a verejnoprospešných účelov.
Zásadami pri užívaní a nakladaní s majetkom obce podľa § 7 ods. 1 zákona o majetku obcí sú:
-
zásada rozvoja obce (napr. budovanie miestnych komunikácií, chodníkov),
-
zásada prospechu občanov (napr. prevádzka verejného osvetlenia, športových a kultúrnych areálov),
-
zásada ochrany a tvorby životného prostredia (napr. rozvoj verejnej kanalizácie a verejného vodovodu).
Majetok obce má slúžiť iba
subsidiárne
(t.j. až po zabezpečení originálnych a prenesených kompetencií)
iným účelom
- napr. podnikatešskej činnosti. Na rozdiel od subjektov obchodného práva (podnikateľských subjektov), ktorých cieľom je dosahovať zisk, má obec ako verejnoprávna korporácia iné poslanie.
! Upozornenie:
Pokiaľ ide o
nepotrebný majetok obce
, ktorý už nemôže slúžiť žiadnemu zo zákonom predvídaných účelov, tak zákon o majetku obcí, a ani zákon o obecnom zriadení, (na rozdiel napr. od zákona č. 278/1993 Z.z. o správe m

Související dokumenty

Súvisiace články

Zámena pozemkov
Sprostredkovanie prenájmu
Zámena majetku medzi obcou a štátnou príspevkovou organizáciou
Obstaranie majetku a základná finančná kontrola
Príprava rozhodovania o nakladaní s pozemkami
Nehnuteľný majetok nezaúčtovaný v účtovníctve obce
Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy
Zriaďovanie záložného práva obcou v daňovom konaní
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Vyraďovanie a likvidácia majetku
Majetok obce a jej podnikateľská činnosť
Osobitosti prechodného zníženia hodnoty majetku na vybraných príkladoch
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (III.)
Postupy a metódy pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky územnej samosprávy – obce/mesta (II.)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly na iných úkonoch majetkovej povahy
Účtovanie majetku obcí
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Obstarávanie majetku formou lízingu (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Nadobudnutie pozemku bezodplatným prevodom
Konsolidácia medzi obcou a jej s.r.o.
Povinnosť znaleckého posudku
Použitie kódu zdroja 43
Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Obstaranie dochádzkového systému
Predaj nehnuteľnosti
Obce a správa katastra
Účtovanie územného plánu obce
Účtovanie vernostného bonusu poskytnutého obci
Bezodplatné nadobudnutie majetku obcou
Nájomná zmluva
Postup pri predaji obecného majetku
Postup pri nájme majetku obce
Právne postavenie pozemkových spoločenstiev
Určenie výšky poplatku
Správa majetku obce a zápis do katastra

Súvisiace predpisy

138/1991 Zb. o majetku obcí
40/1964 Zb. Občiansky zákonník