Užívanie verejného priestranstva v súvislosti s odstránením poruchy alebo havárie rozvodov

Vydáno: 25 minút čítania

Správne orgány pri ukladaní dane za užívanie verejného priestranstva by mali v niektorých prípadoch zvážiť, či nie je možné aplikovať § 30 ods. 3 veta druhá zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, podľa ktorého osobitným užívaním verejného priestranstva nie je užívanie verejného priestranstva v súvislosti s odstránením poruchy alebo havárie rozvodov a verejných sietí, a to bez zreteľa na skutočnosť, či poplatník zaplatil alebo nezaplatil príslušný správny poplatok. Táto skutočnosť sama osebe je právne irelevantná a nemôže znamenať, že poplatník automaticky podlieha vyrubovaciemu režimu v oblasti miestnych daní.

 
Rozsudok Najvyššieho súdu SR č. 6 Sžfk 30/2019 z 8. júla 2020
 
Právny základ
Podľa § 36 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len "zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku") obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä miesta, ktoré sú verejnými priestranstvami, osobitné spôsoby ich užívania, sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa určených kritérií alebo počas podu­jatí konaných na území obce, náležitosti oznamovacej povinnosti, prípadné oslobodenia od tejto dane alebo zníženia dane.
Podľa § 30 ods. 1 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku predmetom dane za užívanie verejného priestranstva je osobitné užívanie verejného priestranstva.
Podľa § 30 ods. 2 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku verejným priestranstvom na účely tohto zákona sú verejnosti prístupné pozemky vo vlastníctve obce. Verejným priestranstvom na účely tohto zákona nie sú pozemky, ktoré obec prenajala podľa osobitného zákona.
Podľa § 30 ods. 3 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku osobitným užívaním verejného priestranstva sa rozumie umiestnenie zariadenia slúžiaceho na poskytovanie služieb, umiestnenie stavebného zariadenia, predajného zariadenia, zariadenia cirkusu, zariadenia lunaparku a iných atrakcií, umiestnenie skládky, trvalé parkovanie vozidla mimo stráženého parkoviska a podobne. Osobitným užívaním verejného priestranstva nie je užívanie verejného priestranstva v súvislosti s odstránením poruchy alebo havárie rozvodov a verejných sietí.
 
Skutkový stav
Mesto P. vyrubilo spoločnosti (daňovému subjektu) daň za užívanie verejného priestranstva od 17.03.2016 do 07.06.2016 sadzbou 1 ­€/m2/deň v sume 11 869 eur. Uvedenú daň vyrubilo na základe rozhodnutia oddelenia životného prostredia, komunálnych služieb a dopravy, ktorým bolo príslušným správnym orgánom daňovému subjektu povolené užívať verejné priestranstvo rozkopávkou miestnej komunikácie, chodníka a zelene za účelom plánovanej rekonštrukcie NTL plynovodov a pripojovacích plynovodov na ulici J. B. s celkovou výmerou 142,8 m2 v období od 17.03.2016 do 30.06.2016. V odôvodnení prvostupňového rozhodnutia správca dane uviedol, že daň vyrubil podľa § 99 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku a v nadväznosti na § 12 až § 16 všeobecne záväzného nariadenia č. 15/2015.
Proti prvostupňovému rozhodnutiu sa daňový subjekt v zákonnej lehote odvolal. O odvolaní rozhodol odvolací orgán (Finančné riaditeľstvo SR) tak, že prvostupňové rozhodnutie správcu dane potvrdil.
V odôvodnení uviedol, že daňový subjekt požiadal Mesto P. o vydanie povolenia na zvláštne užívanie po