Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19 (2. časť)

Vydáno: 24 minút čítania

 Zákon č. 90/2020 Z.z., ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len "novela") v Čl. I novelizoval zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"). Novela sa zásadne dotkla postupu obcí ako stavebných úradov v zmysle § 117 ods. 1 stavebného zákona. Decembrové číslo prináša pokračovanie tohto seriálu v podobe spracovania komentára k § 142h písm. b) stavebného zákona.

 
Komentár k § 142h k písm. b) stavebného zákona

„môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a lehotu na vydanie rozhodnutia bez predchádzajúceho súhlasu odvolacieho orgánu; stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu a lehoty na vydanie rozhodnutia s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania,“

ÚKONY
vykonávané v priebehu správnych konaní (územné, stavebné, kolaudačné priestupkové a pod.) rozdeľujeme do skupín podľa toho, či ich vykonáva stavebný úrad ako správny orgán, alebo či sú podávané stavebnému úradu inými subjektami:
1.
Úkony, ktoré vykonáva
stavebný úrad
, napr.:
-
oznámenie k ohláseniu stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác uvedených v § 55 ods. 2 stavebného zákona, že proti ich uskutočneniu nemá námietky (§ 57 ods. 2 stavebného zákona),
-
výzva na doplnenie podania [§ 19 ods. 3 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok") v nadväznosti napr. na § 35 ods. 3 stavebného zákona] a prípadné prerušenie konania (§ 29 správneho poriadku),
-
oznámenie, resp. upovedomenie o začatí konania [§ 18 správneho poriadku v nadväznosti napr. na § 61 ods. 1 stavebného zákona alebo § 67 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len "zákon o priestupkoch")],
-
výzva na predloženie dokladov o tom, že dodatočné povolenie nie je v rozpore s verejnými záujmami a žiadosti o dodatočné povolenie stavby (§ 88a stavebného zákona),
-
prizvanie účastníkov konania na ústne pojednávanie (§ 21 správneho poriadku v nadväznosti napr. na § 137 stavebného zákona),
-
predvolanie účastníka konania (svedka) na ústne pojednávanie (§ 21 a § 41 správneho poriadku v nadväznosti napr. na § 67 zákona o priestupoch),
-
oznámenie o vykonaní štátneho stavebného dohľadu (ďalej len "ŠSD") spojeného s miestnou ohliadkou podľa § 98 a nasl. stavebného zákona (pozri v 1. časti toho seriálu uverejneného v časopise Právo pre ROPO a obce v praxi 11/2020, resp. na internetovom portáli www.ropoaobce.sk),
-
oznámenie o možnosti nazrieť do podkladov - spisov, a to aj vtedy, ak sa upúšťa od nariadenia ústneho pojednávania (§ 23 správneho poriadku),
-
výzva na oboznámenie s podkladmi pred vydaním rozhodnutia (§ 33 ods. 2 správneho poriadku),
-
predloženie odvolania odvolaciemu orgánu (§ 57 ods. 2 správneho poriadku) a
-
ďalšie úkony, ktoré upravuje stavebný zákon alebo správny poriadok.
2.
Úkony, ktoré vykonáva
účastník konania
(jeho zástupca), napr.:
-
ohlásenie stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác uvedených v § 55 ods. 2 s