Tvorba práva Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva

Vydáno: 10 minút čítania

Pre obce ako tvorcov právnych predpisov s miestnou pôsobnosťou, ale aj ako adresátov práva je podstatné, aby boli zachované legislatívne kompetencie subjektov tvorby práva a tým sa zabezpečila právna istota. Vyhlášky vydávané Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky ako právne predpisy s miestnou pôsobnosťou tejto požiadavke nezodpovedajú, pretože nie sú vydávané vo forme právneho aktu, ktorý je úrad verejného zdravotníctva oprávnený prijímať. Nie sú vyhlásené zákonom stanoveným spôsobom, a preto nemôžu nadobudnúť platnosť, ktorá je podmienkou pre vznik účinnosti.

Nežiaducim trendom v rámci procesu tvorby vykonávacích právnych predpisov je rozširovanie subjektov tvorby vykonávacích právnych predpisov. Na celoštátnej úrovni sa uvedený trend prejavil v roku 2001 na základe novelizácie zákona č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorá okrem existujúcej právomoci ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy zakotvila aj právomoc iných orgánov štátnej správy, ak tak ustanoví zákon, vydávať všeobecne záväzné právne predpisy. Zdalo sa, že opačná situácia nastala na miestnej úrovni, pokiaľ ide o miestnu štátnu správu, a to po ostatnej reforme miestnej štátnej správy 1) , keď sa špecializovaná štátna správa transformovala do roviny všeobecnej (integrovanej) koncepcie miestnej štátnej správy.
Po 1. októbri 2013 sa právotvornej činnosti ujali okresné úrady a v súlade s ustanovením § 5 zákona o organizácii miestnej štátnej správy vydávajú "vyhlášky" ako všeobecne záväzné právne predpisy miestnych orgánov štátnej správy. Pre objektívnosť sa žiada uviesť, že vecná pôsobnosť zákona o organizácii miestnej štátnej správy z hľadiska normotvorného, sa vzťahuje na celú miestnu štátnu správu a nielen na okresné úrady.
No

Související dokumenty

Súvisiace články

Legislatívna technika všeobecného záväzného nariadenia
Dotácia CVČ mimo územia obce
VZN na originálne kompetencie
Financovanie školských zariadení obcou
Zmena VZN
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Kto vypracováva návrhy VZN?
Zavedenie miestneho poplatku za rozvoj
Financovanie materskej školy bez právnej subjektivity
Právne úkony v územnej samospráve
Postup obce pri nesprávne vyrubenej dani z pozemkov
Poplatok za komunálny odpad
Určenie daňovníka z hľadiska práva k nehnuteľnosti
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Aplikácia miestneho poplatku za rozvoj v obci
Dotácia z obce

Súvisiace otázky a odpovede

VZN o vydávaní VZN
Elektronické zasielanie faktúr a upomienok obcou občanom
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Starosta verzus obecné zastupiteľstvo
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Školné v MŠ
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Všeobecne záväzné nariadenie o chove zvierat
Dodatok k všeobecne záväznému nariadeniu (VZN)
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Normy obce
Zmena alebo doplnenie všeobecne záväzného nariadenia
Účastník účtovnej operácie na pokladničnom doklade
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Posúdenie žiadosti poplatníka o zníženie alebo odpustenie poplatku
Poplatok za hrobové miesta
Obmedzenie predaja alkoholu
Financovanie školských zariadení obcou
Financovanie MŠ bez právnej subjektivity