Mimoriadna situácia vyhlásená vládou Slovenskej republiky predstavovala významný zásah do priebehu jednotlivých konaní pred orgánmi finančnej správy. Preto Národná rada SR prijala zákon č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z."), ktorý predstavuje rámcovú právnu úpravu správy daní počas mimoriadnej situácie. Počnúc 1. októbrom 2020 nastávajú právne účinky novely zákona č. 67/2020 Z.z. (novela je zákon č. 264/2020 Z.z.), ktorá spôsobuje, že niektoré opatrenia strácajú svoje uplatnenie, nakoľko sa podľa § 2 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z.z. skončila pre niektoré z nich doba pandémie. Preto v tomto článku uvediem stav do 30. septembra 2020 a riešenia od 1. októbra 2020, predovšetkým tie ustanovenia zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok") a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "daňový poriadok"), ktoré sa majú uplatňovať.
Zmeny pri správe daní počas mimoriadnej situácie
Vydáno:
11 minút čítania
Spôsob doručovania podania počas mimoriadnej situácie
Príklad č. 1:
Obci, ktorá je správcom dane z nehnuteľností bola doručená elektronickými prostriedkami žiadosť o povolenie o platenie dane z nehnuteľností v splátkach daňovým subjektom. Uvedená obec toto podanie zamietla s odôvodnením, že daňový subjekt nedodržal postup podľa § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok"), teda podanie daňového subjektu nebolo doručené správcovi dane v písomnej forme. Konala obec v súlade s platným právom?
Stav do 30. septembra 2020:
Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z.z. podanie urobené elektronickými prostriedkami, ak nebolo podané spôsobom podľa osobitného predpisu (týmto je § 13 ods. 5 daňového poriadku), nie je potrebné doručiť aj v listinnej podobe. Takéto podanie sa považuje za doručené.Stav od 1. októbra 2020:
Počnúc 1. októbrom 2020 stráca uvedené ustanovenie uplatnenie. Pre postup doručovania písomností je preto potrebné použiť § 13 ods. 6 daňového poriadku, podľa ktorého podanie urobené elektronickými prostriedkami, ak nebolo podané kvalifikovaným elektronickým podpisom, alebo podanie urobené telefaxom je potrebné doručiť aj v listinnej forme, a to do piatich pracovných dní od odoslania podania urobeného elektronickými prostri