Finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu už od nového roka

Vydáno: 9 minút čítania

Za základ zvýšenia motivácie občanov k triedeniu komunálneho odpadu v jednotlivých obciach a mestách na Slovensku považujeme prijatie možnosti odmeňovať občanov nielen na základe minimalizácie množstva vyprodukovaného odpadu, ako to je pri množstvovom zbere komunálneho odpadu, ale aj na základe množstva vytriedeného odpadu. Ide v podstate o uplatnenie princípu "čím viac vytriediš, tým viac ušetríš", ktorý je presadzovaný v zákone č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch") vo väzbe predovšetkým na myšlienku zavedenia rozšírenej zodpovednosti výrobcov.

V roku 2020 takúto možnosť platná slovenská legislatíva vo väzbe na priamu motiváciu občanov v podstate neumožňovala. Aj obce, ktoré v minulosti takýto systém uplatňovali, museli od neho upustiť. Zmena nastane až v ďalšom období vo väzbe na zákon č. 460/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o odpadoch a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov SR dňa 27. decembra 2019. Uvedený zákon sa týka aj novely zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 582/2004 Z.z."). Jednotlivé časti novely zákona platia postupne od roku 2020.
Uvedomujúc si problém nemožnosti priamej motivácie občanov vo väzbe na vytriedený komunálny odpad (nepriama motivácia, ak by všetci triedili komunálny odpad, viedlo by to k zníženiu poplatkov za zneškodňovanie komunálnych odpadov v obci) sme v komunikácii s Ministerstvom financií SR upozornili na tvrdosť zákona a potrebu motivácie občanov na príklade z iných krajín, čo viedlo k príprave legislatívnej zmeny zákona č. 582/2004 Z.z. prostredníctvom zmeny zákona o odpadoch najmä vo väzbe uvedenej v nasledujúcom príklade. Najdôležitejšia zmena s vplyvom na finančnú motiváciu sa prejavila v § 83 zákona č. 582/2004 Z.z., pričom táto legislatívna zmena vstúpi do platnosti od 1. júla

Související dokumenty

Súvisiace články

Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Ako dosiahnuť, aby začali ľudia triediť
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Výpočet miery vytriedenia odpadu a jeho výpovedná hodnota
Povinný zber textilu od roku 2025

Súvisiace otázky a odpovede

Pálenie pneumatík
Poplatok za komunálny odpad
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Sankcie pre obec
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov