Poskytovanie dotácií alebo iných opatrení z prostriedkov obce

Vydáno: 18 minút čítania

Pre posúdenie, či je potrebné pri poskytnutí dotácie alebo iného opatrenia dodržať pravidlá štátnej, resp. minimálnej pomoci, je kľúčové posúdenie, či príjemca pomoci vykonáva hospodársku činnosť. Pravidlá štátnej pomoci sa totiž vzťahujú len na tie subjekty, ktoré vykonávajú hospodársku činnosť - ponuku tovarov alebo služieb, a to bez ohľadu na ich právne postavenie (hospodársku činnosť môže vykonávať aj neziskový subjekt), a spôsob, akým sú financované. Činnosť, na ktorú má byť poskytnutá pomoc, sa vždy posudzuje, či je hospodárskou činnosťou. Takýto subjekt, ktorý ju vykonáva, potom označujeme za podnik. Ak žiadateľ o pomoc vykonáva hospodárske aj nehospodárske činnosti, považuje sa za podnik len v súvislosti s vykonávaním hospodárskej činnosti a pravidlá štátnej pomoci sa vzťahujú iba na pomoc na hospodárske činnosti. Príjmy na hospodárske, resp. nehospodárske činnosti musia byť oddelené a účtované na základe zásad nákladového účtovníctva, resp. tieto činnosti musia byť oddelené. Pri fyzickej osobe, ktorá je spoločníkom alebo akcionárom právnickej osoby treba posúdiť, či táto osoba vykonáva alebo nevykonáva hospodársku činnosť spočívajúcu v ponuke tovarov alebo služieb.

Štátna pomoc
je v Zmluve o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ") definovaná ako pomoc, ktorá:
-
je poskytovaná členským štátom alebo zo štátnych prostriedkov v akejkoľvek forme (za štátne prostriedky sa považujú všetky verejné zdroje, teda aj prostriedky z rozpočtu obce),
-
narúša hospodársku súťaž alebo hrozí jej narušením,
-
selektívne zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitých druhov tovaru,
-
ovplyvňuje (aj potenciálne), obchod medzi členskými štátmi EÚ.
Tieto kritériá sa nazývajú aj test štátnej pomoci a musia byť splnené kumulatívne.
V prípade poskytnutia pomoci na vykonávanie hospodárskej činnosti a pri splnení uvedených kritérií štátnej pomoci ide o poskytnutie
štátnej pomoci
alebo
minimálnej pomoci
.
Na jednotlivé účely pomoci (napr. regionálnu pomoc, pomoc na kultúru) sú stanovené limity, resp. stropy v príslušných predpisoch buď ako intenzita (percentuálny podiel z oprávnených nákladov), alebo určením maximálnej výšky pomoci.
Poskytnutú pomoc treba zaregistrovať do Centrálneho registra: http://sempsecure.kti2dc.sk. Ak poskytovateľ pomoci ešte nie je zaregistrovaný, je potrebné tak urobiť na uvedenej stránke cez registráciu: žiadosť o zriadenie/zrušenie/zmena prístupu používateľa IS SEMP. Po vyplnení formulára je potrebné ho zaslať do DataCentra, ktoré následne pridelí príslušné prístupové mená a heslá. Potom je možné zaznamenať údaje do Registra minimálnej pomoci, resp. Registra štátnej pomoci. Pri minimálnej pomoci je potrebné opatrenie zaevidovať už pri podaní žiadosti o stanovisko. Poskytnutú pomoc je potrebné zaznamenať do 5 pracovných dní odo dňa poskytnutia pomoci. Nedo­držanie tejto lehoty je porušením zákona č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) v z. n. p (ďalej len "zákon o štátnej pomoci").
 
Minimálna pomoc

Související dokumenty

Súvisiace články

Financovanie športu z verejných zdrojov
Vklad prostriedkov obce do základného imania súkromnej obchodnej spoločnosti
Prenájom a predaj nehnuteľného majetku obce a štátna pomoc
Budúci predaj pozemkov vo vlastníctve obce za pevnú cenu a nedovolená štátna pomoc
Pomoc štátu zamestnávateľom počas COVID-19
Odpustenie sankcie alebo povolenie úľavy zo sankcie pri daniach z hľadiska štátnej pomoci
Financovanie športu obcami z hľadiska štátnej pomoci
Výkon verejných právomocí a základné znaky štátnej pomoci
Zostavenie záverečného účtu obce za rok 2017
Nevyčerpané prostriedky z roku 2017 účtované v roku 2018 (1. časť)
Vysporiadanie schodku rozpočtu za rok 2017
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Nevyčerpané prostriedky z roku 2017 účtované v roku 2018 (2. časť)
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Použitie prostriedkov z rezervného fondu
Hospodárenie príspevkovej organizácie
Nevyčerpané prostriedky obce
Prebytok rozpočtu obce

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie - poskytnutie návratnej finančnej pôžičky zo ŠR pre obce
Štátny príspevok počas pandémie Covid -19
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
VZN o vydávaní VZN
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nadobudnutie majetku neziskovou organizáciou od zdriaďovateľa za 1 €
Kód zdroja
Nákup lodného kontajnera - rozpočtová klasifikácia
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Povinnosť zverejňovania zmlúv v CRZ. Zverejňovanie všeobecne
Výročná správa RO
Odstránenie revíznych závad v kotolni
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Účtovanie kontokorentného úveru