Účtovanie osobných ochranných pracovných pomôcok

Vydáno: 8 minút čítania

Ak zamestnanec musí v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo počas vyhláseného núdzového stavu vykonávať prácu na pracovisku, zamestnávateľ je povinný prijať všetky opatrenia na zaistenie ochrany života, zdravia a bezpečnosti zamestnancov na pracovisku v zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o BOZP“). Podľa § 177 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) je zamestnávateľ povinný zabezpečovať svojim zamestnancom také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku.

K takýmto opatreniam patrí povinnosť zamestnávateľa poskytnúť zamestnancovi potrebné a účinné osobné ochranné pracovné prostriedky chrániace zamestnanca pred biologickými nebezpečenstvami (napr. ochranné rúška a respirátory na ochranu dýchacích orgánov, ochranné rukavice, dezinfekčné prostriedky na ochranu rúk a pod.).

Obstaranie týchto prostriedkov sa v zmysle opatrenia MF SR č. 16786/­2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“) účtuje ako obstaranie zásob na ťarchu účtu 112 – Materiál na sklade súvzťažne s účtom 321 – Dodávatelia. Spotreba takýchto zásob sa účtuje na ťarchu účtu 527 – Zákonné sociálne náklady, ak ide o spotrebu zásob vydaných zamestnancom (napr. rúška, jednorazové ochranné odevy, ochranné okuliare, dezinfekčné gély a pod.), alebo na ťarchu účtu 501 – Spotreba materiálu.

Podľa § 59 postupov účtovania sa na účte 527 – Zákonné sociálne náklady účtuje odstupné, tvorba sociálneho fondu a podobné náklady sociálneho charakteru podľa osobitných predpisov, napríklad náklady na ošatenie a úpravu zovňajšku matrikárkam a matrikárom, náklady na pracovnú zdravotnú službu. Na tomto účte sa účtujú náklady vynaložené na vytvorenie pracovných a sociálnych podmienok a na starostlivosť o zdravie zamestnancov, resp. osôb, ktoré sa považujú za zamestnancov v súlade s § 11 Zákonníka práce. Z toho vyplýva, že na tomto účte sa účtujú aj náklady vynaložené na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci v súlade so zákonom o BOZP.

Na ťarchu účtu 501 – Spotreba materiálu sa účtuje napríklad obstaranie dezinfekčných prostriedkov na dezinfekciu rúk, ktoré sú rozmiestnené v priestoroch zamestnávate­ľa a má k nim prístup nielen zamestnanec, ale aj iné osoby (napr. pracovné návštevy, cudzí stravníci, ktorým je umožnené stravovať sa v priestoroch účtovnej jednotky), obstaranie dezinfekčných prostriedkov v podobe dezinfekčných mydiel umiestnených v priestoroch umyvární a WC, obstaranie dezinfekčných prostriedkov určených na upratovanie priestorov zamestnávateľa vrátane dezinfekcie kľučiek, umývadiel, sprchových kútov, podláh a pod.

V prípade, že má účtovná jednotka vypracovaný vnútorný účtovný predpis, na základe ktorého sa obstaranie zásob do určitej jednotkovej ceny uvedenej v tomto predpise účtuje priamo na ťarchu účtu nákladov, postupuje sa v zmysle tohto predpisu. Obstarané zásoby sa následne evidujú na podsúvahových účtoch alebo v operatívnej evidencii.

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Účtovanie návratných zdrojov financovania v podmienkach miest a obcí
Rezervný fond obce v roku 2020 a 2021
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Účtovanie nákladov na výkon dobrovoľníckej činnosti počas testovania
Účtovanie stravovania prostredníctvom elektronických kariet
Účtovanie stravovacích poukážok (gastrolístkov) a finančného príspevku na stravovanie od 1. januára 2022
COVID-19 a pracovné právo
Opatrenia zamestnávateľa v súvislosti s výskytom koronavírusu
Stravovanie zamestnancov štátnych ROPO a spôsoby jeho účtovania
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Účtovanie vráteného poistného
Účtovanie stravy dôchodcov
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Účtovanie vráteného garančného poistenia
Preplatky z ročného zúčtovania zdravotného poistenia
Obstaranie stravných lístkov a cenín v obci
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (V.)
Účtovanie školského stravovania

Súvisiace otázky a odpovede

Právo na ochranné pracovné prostriedky
Návšteva lekára
Pitný režim zamestnancov
Odlúčené pracovisko
Práca v noci
Rehabilitácia v dňoch pracovného pokoja
Vstupná lekarska prehliadka
Znášanie zodpovednosti vo vzťahu k plneniu legislatívnych povinností na úseku BOZP
Pracovné ochranné prostriedky
Nelegálne zamestnávanie
Školenie v oblasti BOZP po nočnej zmene
Zmena pracovnej pozície zamestnanca a preškolenie BOZP
Zmena pracovnej zmluvy a školenie BOZP
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné

Súvisiace predpisy

311/2001 Z.z. Zákonník práce
124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov