V príspevku sa venujeme kontrole vybavovania sťažností zo strany hlavného kontrolóra. Poukážeme na najčastejšie sa vyskytujúce nedostatky, ktoré hlavní kontrolóri pri kontrolách zisťujú.
Kontrolu vybavovania sťažností vo všeobecnosti rieši zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o sťažnostiach") v § 23, podľa ktorého:
-
orgány verejnej správy vykonávajú kontrolu vybavovania sťažností (§ 23 ods. 1),
-
orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia (§ 23 ods. 2).
KONTROLA PLNENIA OPATRENÍ PRIJATÝCH NA ODSTRÁNENIE NEDOSTATKOV A PRÍČIN ICH VZNIKU ZO STRANY ORGÁNU VEREJNEJ SPRÁVY, KTORÝ SŤAŽNOSŤ VYBAVIL
Podľa zákona o sťažnostiach, ktorý upravuje postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti alebo prekontrolovania sťažnosti, postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú:
-
orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
-
orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
-
osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb.
Orgány verejnej správy majú povinnosť upraviť vybavovanie sťažností vlastným vnútorným predpisom; táto povinnosť im vyplýva z § 11 ods. 1 zákona o sťažnostiach. Pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností orgán verejnej správy postupuje podľa zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu. Na postup pri vybavovaní sťažností sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.
Pri prešetrovaní sťažnosti sa zisťuje skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s vnútornými predpismi. Ak sa zistí nesúlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s vnútornými predpismi, tak sa zisťujú aj príčiny vzniku zistených nedostatkov a ich následkov. V prípade zistenia nedostatkov sa ukladá povinnosť:
1.
určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky,
2.
prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku,
3.
predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť,